Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 97

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 97 av 153 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 93 94 95 96 97 98 99 100 101 107 117 127 137 147 ... SisteSiste
Viser resultater 1,921 til 1,940 av 3050
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Begynne på nytt er jo bare tull, er jo masse interessant diskusjon her! Jeg tar en gjennomgang av alle rapporterte innlegg litt senere i kveld som ikke allerede er moderert - så får en bare fortsette å rapportere om en finner innlegg som bør modereres!

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Forstår ikke at dere orker og holde på. Dere diskuterer med en som har helt spesielle preferanser. Sansynligheten er stor for at enten Kjell B er følsom for lyd som er for naken/nøytral og har behov for en farging som dekker over, eller han har ikke lyttet til virkelig gode oppsett med transistor. Når han sier at akustikk ikke er vesentlig, så sier det det meste.

Dere kommer ikke lengre med å diskutere med Kjell B. Han har bestemt seg. Bedre og la mannen seile videre.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Forstår ikke at dere orker og holde på. Dere diskuterer med en som har helt spesielle preferanser. Sansynligheten er stor for at enten Kjell B er følsom for lyd som er for naken/nøytral og har behov for en farging som dekker over, eller han har ikke lyttet til virkelig gode oppsett med transistor. Når han sier at akustikk ikke er vesentlig, så sier det det meste.

Dere kommer ikke lengre med å diskutere med Kjell B. Han har bestemt seg. Bedre og la mannen seile videre.
    EDIT: Fjernet negativ personkarakteristikk.

Etter å ha lest masse her og andre plasser her inne, så sitter han med en betydelig mengde kompetanse som få her sitte inne med når det gjelder å få ut tonene fra anlegget, som den gang det hørtes ut før dei gikk inn i mikrofonen.
    Det er no min meining.
    Og så får alle slutte med å trykke han ned i driten og heller passe på seg selv.
    Til orientering, kjenner eg ingen her inne, men ser galskapen.
    Komigjen folkens, tilbake til Rør,A/B og klasse D

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Begynne på nytt er jo bare tull, er jo masse interessant diskusjon her! Jeg tar en gjennomgang av alle rapporterte innlegg litt senere i kveld som ikke allerede er moderert - så får en bare fortsette å rapportere om en finner innlegg som bør modereres!
    Flott! Jeg tror ikke noen er moderert enda. Ikke vær redd for å bruke delete-knappen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso

Meget enig.. pluss 1 ifra meg ihvertfall.

Synes det er rart at ingen har nevnt ørets naturlige dempning etterhvert som man blir eldre.

EDIT: fjernet indirekte personhets - dette skal vi ikke ha noe mer av her...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Merkelig!!!

Dere gjer dere ikke?????
    Lovemusikk. Jeg foreslår at du fra nå gjør følgende når du ser et innlegg du reagerer på:

1. Om det er innenfor topic - svarer saklig.
    2. Om du mener det bryter mot retningslinjene - bruker rapporteringsfunksjonen.

Å kommentere med et innholdsløst innlegg slik som dette har ingen hensikt, og vil i værste fall bare bidra til å dra folk ned i skyttergravene igjen.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Og så mener du altså at jeg skulle bringe inn mine personlige og private ting inn i denne lapskausen ... ? Kunne ikke falle meg inn.
    Nei, det var ikke helt sånn ment. det var mere ment som at siden du kommenterer andre sine oppsett på en slik måte som du gjorde, da virker det litt rart at ikke samtidig kan være så real og vise din side og ditt oppsett litt mer direkte.

Det virker som at du regner med at de som eventuellt kommer på besøk, er mer ute etter å lage kvalme, enn å være genuint interessert i god lyd og å lære noe nytt.

Men får vi ånden over oss, så kan det tenkes jeg/vi tar med et anlegg på en messe eller hifi-arrangement en gang. Ikke med det første, men det er tydelig at interessen for "alternativ" hifi og rør-utstyr er enorm, så vi får se. Det måtte bli et samarbeidsprosjekt, hvor noen kunne stå for å bringe inn noen store tunge høyttalere - det er som du ser, også et transport-problem.

Mitt nye prosjekt (pågår nå) er å koble Music Angel KT88 som signal-processor - forsterkeren blir koblet til en dynamisk last som ligner en høyttaler (Weber i USA produserer slike, bl.a. til studio-bruk), deretter kobles den til f.eks. en 2 x 500W transistor-forsterker som driver alt av høyttalere, og vips så har man 2 x 500W KT88-lyd. Dette kunne jeg tenke meg å demonstrere eksternt - da blir man nemlig uavhengig av høyttaleren. Og en rimelig transistor ser ut til å fungere fortreffelig i denne applikasjonen.

Det er en egen tråd om dette her på forumet, jeg skal poste mer i den. Inkl. et diagram over den dynamiske lasten - selvbyggere kan prøve seg hvis de vil, men prisen er ikke uoverkommelig på de ferdige enhetene.
    Det synes jeg hørtes meget interessant ut kjell. Hvis det virker som du skisserer her, kan det jo bli en skikkelig klangmessig synergi effekt av en slik løsning. :-D
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2

1) Nei, det var ikke helt sånn ment. det var mere ment som at siden du kommenterer andre sine oppsett på en slik måte som du gjorde, da virker det litt rart at ikke samtidig kan være så real og vise din side og ditt oppsett litt mer direkte.

2) Det virker som at du regner med at de som eventuellt kommer på besøk, er mer ute etter å lage kvalme, enn å være genuint interessert i god lyd og å lære noe nytt.

3) Det synes jeg hørtes meget interessant ut kjell. Hvis det virker som du skisserer her, kan det jo bli en skikkelig klangmessig synergi effekt av en slik løsning. :-D

1) Jeg kommenterer ikke andres oppsett spesifikt - hvis jeg ikke sjeldent føler meg tvunget til det. Jeg snakker alltid generelt om utstyr.

2) Ja så absolutt. Det er bare å studere denne tråden. Men i andre tråder møter vi genuint interesserte.

3) Ja det er kjempespennende. Man må ha ideer og så prøve å realisere dem.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: Greit svar, men fjernet fordi utgangspunktet er et forsøk på personlig hets mht hørselen til den "eldre garde" og da relatert i retning en konkret debattant som vi ikke ønsker her inne.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ser ut til at tråden kan fungere videre.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da har jeg tatt en gjennomgang her, og har følgende generelle kommentarer:

1. Kjell; vær vennlig å finne et annet begrep enn "ingeniører" når du henviser til en gruppe meningsytere. Dette fordi du her omtaler en langt bredere gruppe enn det du egentlig ønsker å vise til, og i tillegg ikke en korrekt gruppering. Ingeniører er som kjent alt fra bygg, teknisk, bio, atom osv osv.

2. Henvisning til alder og hørsel skal IKKE forekomme. Selv om Kjell er rask i leppa, er denne type personkarakteristikk selvsagt ikke akseptabelt.

3. Det er TRÅDSTARTER som har satt tema for tråden - er en usikker - LES post 1! Dette er f.eks. IKKE en tråd om vintage vs. moderne, men altså om de tre store tekniske plattformene rundt oppbygning av forsterkere.

4. Som nevnt tidligere - RAPPORTER innlegg - IKKE kast dere med på det negative kjøret. Vi modererer da fortløpende!

Jeg har nå kun gått gjennom de innleggene som faktisk er rapportert. Noen av de har jeg ikke gjort noe med, men de fleste er korrigert ihht rapportererens ønske og argument. Finner en flere innlegg som bør modereres (det finnes GARANTERT flere) er det bare å fortsette rapporteringen.

Da satser vi på å fortsette denne tråden rundt trådstarters valgte tema - Transistor vs. Rør vs. Klasse D!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren

1. Kjell; vær vennlig å finne et annet begrep enn "ingeniører" når du henviser til en gruppe meningsytere. Dette fordi du her omtaler en langt bredere gruppe enn det du egentlig ønsker å vise til, og i tillegg ikke en korrekt gruppering. Ingeniører er som kjent alt fra bygg, teknisk, bio, atom osv osv.

2. Henvisning til alder og hørsel skal IKKE forekomme. Selv om Kjell er rask i leppa, er denne type personkarakteristikk selvsagt ikke akseptabelt.

3. Det er TRÅDSTARTER som har satt tema for tråden - er en usikker - LES post 1! Dette er f.eks. IKKE en tråd om vintage vs. moderne, men altså om de tre store tekniske plattformene rundt oppbygning av forsterkere.

4. Som nevnt tidligere - RAPPORTER innlegg - IKKE kast dere med på det negative kjøret. Vi modererer da fortløpende!

1. Det er naturligvis helt korrekt. Jeg mener jo en del av de som har vært aktive innen hifi/audio-bransjen, og det har jeg gjentatt flere ganger. Så ingeniør er for meg her bare en promille av ingeniører totalt.

Men det er naturligvis umulig å helt unngå å bruke ordet ingeniør. De har et ansvar for både profesjon og produkter som alle andre her i verden.

2. Ja det er fint det blir ryddet opp i. For noen ufine kommentarer man skal oppleve ! Jeg har f.ø. selv alltid hatt god hørsel, og klarer fortsatt vel 14 kHz uten problemer. Fordelen er jo da at man lettere kan teste om høyere frekvenser (som 20 kHz) fortsatt har betydning for lyd-opplevelsen. Og svaret der er JA !!!!

3. Ja der har trådstarteren nok ikke klart å avgrense - også ut fra hans svar til innlegg her.

4. Ja det skal bli.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Du får i det minste forsøke å nyansere begrepet noe, det du egentlig henviser til er jo en for akademisk og/eller teknisk tilnærming til lyd - uten samtidig å ha erfaring - både historisk og lyttemessig - ikke sant? Det finnes jo GARANTERT audioingeniører som faktisk HAR både erfaring, respekt og innsikt i historisk utvikling, så det blir - selv om du "narrow it down" til audioingeniærer for generelt - og dermed rammer du som nevnt en for bred gruppe mennesker - bedre kjent som generalisering.

For å ikke skli helt ut av tema foreslår jeg at du nettopp bruker et begrep som beskriver den type TENKNING du mener ikke er til fordel for utviklingen av forsterkningsteknologi - forslag; "Teknisk ensidighet", "Akademisk overfokusering", "Manglende erfaring"...... Du kommer sikkert på noe bedre. Poenget er at du må finne et mer passende begrep, hvis ikke er det å anse som trakassering av en hel yrkesgruppe - noe vi ikke kan ha noe av her inne....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får jeg foreslå begrepene:
    Objectivity (philosophy) - Wikipedia, the free encyclopedia
    Sitat Opprinnelig postet av wikipedia
    "Objectivism in this context is an alternate name for philosophical realism, the view that there is a reality or ontological realm of objects and facts that exists independent of the mind."
    "rasjonalister" om de som tror at man kan (prøve å) "forstå" bl.a. fysikken og psykologien som ligger bak en opplevelse (og at denne forståelsen kan brukes for å oppnå forskjellige forbedringer i fremtidige opplevelser). En rasjonalist eller objektivist har (i konteksten hifi) ofte stor tiltro til intellektet.

Subjectivism - Wikipedia, the free encyclopedia
    Sitat Opprinnelig postet av wikipedia
    "Metaphysical subjectivism is the theory that reality is what we perceive to be real, and that there is no underlying true reality that exists independently of perception."
    "subjektivister" om de som tror at man ikke kan forstå det samme, eller at en evt slik forståelse ikke kan bidra i stor grad, og at man heller bør basere seg direkte på opplevelser og intuisjon? En subjektivist har (i konteksten hifi) ofte stor tro på sansenes ufeilbarlighet.

Jeg tror at ingen av disse begrepene har rukket å få et spesielt ladet innhold, men er forholdsvis nøytrale betegnelser på forskjellige tilnærmingsmåter.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Et interessant forslag.

Problemet er bare at jeg oppfatter mitt eget øre som objektivt. Aksepterer ikke at erfarne lytte-konklusjoner skal avfeies som subjektive. For ikke å snakke om metafysiske ! Så den biten går ikke.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1 til Knutinh.

Kjell. Tror du misforstår litt her. Det er ikke din henvisning til ingeniører som det reageres på, det er den nedlatende tonen og det at du prøver å lade ordet med negativitet. Straks noen er uenige med deg får de ingeniør-stempelet (som ellers ikke er noe negativt, men som her er ment i en negativ setting).

At noen til slutt tar igjen med samme mynt, gjør deg ikke til noe offer.

problemet er bare at jeg oppfatter mitt eget øre som objektivt
    Hvordan er det mulig? Ditt øre er ikke likt mitt. Dine preferanser og meninger er ikke like mine. Din oppfattelsesevne og audiofile hukommelse er ikke perfekt. Uansett hvor bra hørsel du mener å ha, kan den svekkes den av ulike påvirkninger (dette er ikke ment som noe angrep, men statuering av et velkjent faktum innen legevitenskapen - dette gjelder altså oss alle).

Objektivitet skal være helt ufarget og nøytralt, ikke påvirket av følelser, ønsker og forventninger.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problemet er bare at jeg oppfatter mitt eget øre som objektivt.
    Jeg må være enig med HåkonN i at jeg ikke helt forstår hvordan du kan si noe sånt. Men det forklarer jo hvertfall hvorfor du reagerer som du gjør på at andre har andre oppfatninger enn deg. Vi andre tar jo ganske enkelt feil, iom at vi ikke hører det samme som deg.

Med den informasjonen blir det kanskje litt lettere å forholde seg til innleggene dine, jeg skal hvertfall gjøre et hederlig forsøk
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Kjell. Tror du misforstår litt her. Det er ikke din henvisning til ingeniører som det reageres på, det er den nedlatende tonen og det at du prøver å lade ordet med negativitet. Straks noen er uenige med deg får de ingeniør-stempelet (som ellers ikke er noe negativt, men som her er ment i en negativ setting).

Her misforstår du hovedsaken tror jeg.

Jeg kritiserer en del moderne audio-teknologi. Det er ingeniører som utvikler og reparerer moderne teknologi. Ergo må man snakke om de menneskene som står bak teknologien. Enkel og grei logikk. Nærmere bestemt da deres tankegang som ligger bak deres valg.

Så må teknologene ta ansvar som alle andre i samfunnet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Jeg må være enig med HåkonN i at jeg ikke helt forstår hvordan du kan si noe sånt. Men det forklarer jo hvertfall hvorfor du reagerer som du gjør på at andre har andre oppfatninger enn deg. Vi andre tar jo ganske enkelt feil, iom at vi ikke hører det samme som deg.

Med den informasjonen blir det kanskje litt lettere å forholde seg til innleggene dine, jeg skal hvertfall gjøre et hederlig forsøk

En diskusjon har pr. definisjon ulike oppfatninger som basis for at det overhodet er en diskusjon. Vet ikke om du ser poenget ?

Så vil hver debattant anvende de momenter som ansees viktige. Under regler for alminnelig høflighet (og litt humor selvsagt, men det blir bare en liten sak ved siden av det seriøse).

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En diskusjon har pr. definisjon ulike oppfatninger som basis for at det overhodet er en diskusjon. Vet ikke om du ser poenget ?

Så vil hver debattant anvende de momenter som ansees viktige. Under regler for alminnelig høflighet (og litt humor selvsagt, men det blir bare en liten sak ved siden av det seriøse).

Der er vi helt enige. Men de fleste meningsytringer i en debatt er jo subjektive, hvis ikke argumentene kan begrunnes med direkte referanser til dokumenterte faktaopplysninger. Det blir jo litt spesielt om du mener at det bare gjelder ytringer fra andre enn deg selv.

Usikker på om det er litt begrepsforvirring her (enten hos deg eller meg), eller hva du mener.

Mener du at mine ører er objektive også, eller bare dine?
    --
    Thorbjørn

Side 97 av 153 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 93 94 95 96 97 98 99 100 101 107 117 127 137 147 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •