Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 96

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 96 av 153 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 92 93 94 95 96 97 98 99 100 106 116 126 136 146 ... SisteSiste
Viser resultater 1,901 til 1,920 av 3050
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Nå gjør vel romkorreksjonen en god del mer enn å rette opp et frekvens område. Har du satt deg inn i hva romkorreksjonen gjør? Eller bare anntar du?
    Jeg tror det blir lettere å få denne tråden tilbake på rett spor hvis vi ignorerer snarere enn henger oss opp i unøyaktige / overdrevne detaljer i Kjell sine fargerike innlegg.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Er du bare dum eller var det en fleip

Fra fabrikk er den ræva.
    Det får du og KjellB ta opp med Lampizator, som er den jeg anser for å ha best innsikt, på verdensbasis, i forsterkerteknologi.
    Det er hans oppfatning. Den spiller uakseptabelt som levert av fabrikken. Og som du vil se er det en del som må til for å få den god - men da er han også ekstremt fornøyd med den.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Jeg tror det blir lettere å få denne tråden tilbake på rett spor hvis vi ignorerer snarere enn henger oss opp i unøyaktige / overdrevne detaljer i Kjell sine fargerike innlegg.

Så nå har jeg også blitt fargerik og unøyaktig. Når jeg ikke er enig med deg ?

Er dette også en ny debatt-teknikk her ?

Det blir ikke mer seriøst av at du så sier at vi må få tråden på rett spor - det sier vi jo alle her.

Det innlegget ditt viser så tydelig, er problemet med å respektere andres syn.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mente jeg spurte deg tidligere i tråden om hva du egentlig mener med computer komponenter, uten å få svar. Er det transistorer generelt du klassifiserer i denne kategorien?

Som sagt mange ganger før - etter 1980 gikk man over til ny produksjonsteknologi/masseproduksjon med tynnfilm-teknikk i motstander, m.m. Slik at prisen ble 5 øre istedenfor kanskje 5 kroner pr. stk.

Videre er nesten eneste spesifikasjon for kondensatorer, motstander, m.m. at de skal tåle høye temperaturer uten feil - det blir noe annet enn audio-spesifikasjoner.

Er du interessert har jeg beskrevet dette i flere tråder her på forumet. Mye mer i detalj.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av soundprof
    Det får du og KjellB ta opp med Lampizator, som er den jeg anser for å ha best innsikt, på verdensbasis, i forsterkerteknologi.
    Det er hans oppfatning. Den spiller uakseptabelt som levert av fabrikken. Og som du vil se er det en del som må til for å få den god - men da er han også ekstremt fornøyd med den.

Lampizator er en meget kontroversiell person - han opererer med gamle fulltone-høyttalere fra 50-tallet til testing av hans forsterkere - disse gamle fulltonene mangler en del oppløsning i øvre mellomtone - så går det bedre for han.

Vi har forklart noe av problematikken her:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...sic-angel.html

Se ellers hans egne sites.

Jeg har testet en del av hans mods. De vil gi mer "energi" i øvre mellomtone, mere som en transistorforsterker. Lyden taper sammenheng.

Vår Music Angel fra fabrikk fungerer derimot kjempefint med moderne "skarpe" høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Som sagt mange ganger før - etter 1980 gikk man over til ny produksjonsteknologi/masseproduksjon med tynnfilm-teknikk i motstander, m.m. Slik at prisen ble 5 øre istedenfor kanskje 5 kroner pr. stk.

Videre er nesten eneste spesifikasjon for kondensatorer, motstander, m.m. at de skal tåle høye temperaturer uten feil - det blir noe annet enn audio-spesifikasjoner.

Er du interessert har jeg beskrevet dette i flere tråder her på forumet. Mye mer i detalj.

Kunne du ha linket til hvor du har beskrevet dette? Jeg lurer på hva som er audiospesifikasjoner!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bare gjenta at i vrimmelen av skuffende lydopplevelser på messen var ditt faktisk et lyspunkt, men altså da i DEN sammenhengen.
    Hadde du egentlig forventet ypperlig akustikk i et bygg som er laget for overnatting og ikke for musikkopplevelser?

Hvis du lever i den tro at en hifi-messe på et hotell skal gi deg hi-end lydopplevelser, så tar du sørgelig feil.

De som hadde rigget opp i timesvis og som stod og presenterte utstyr og svarte på spørsmål, gjorde en kjempeinnsats.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wiuuu
    Kunne du ha linket til hvor du har beskrevet dette? Jeg lurer på hva som er audiospesifikasjoner!

Hvis du søker på mitt navn og trådene om "Det var bedre før", så finner du en del der. Audio specs vil si at man tester med øret, slik man gjorde før 1980. Man kan ikke bare tilfeldig velge 5 øres komponenter fra hylla.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Hadde du egentlig forventet ypperlig akustikk i et bygg som er laget for overnatting og ikke for musikkopplevelser?

Hvis du lever i den tro at en hifi-messe på et hotell skal gi deg hi-end lydopplevelser, så tar du sørgelig feil.

De som hadde rigget opp i timesvis og som stod og presenterte utstyr og svarte på spørsmål, gjorde en kjempeinnsats.

Er uenig der.
    Det blir unnskyldninger for mer alvorlige problemer.

Hører mer eller mindre det samme i mer dempede rom. Vi snakker egentlig om to ting her - feil i den grunnleggende lydkvaliteten, som også blir påvirket av romkorreksjonsssystemer. Så tror man at det er rommet man korrigerer, mens det er mye mer enn det.

Hvis det var så enkelt som du antyder, så kan jeg garantere deg at ingen hadde giddet å jobbe med komplisert og til dels dyrt rør-utstyr.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du søker på mitt navn og trådene om "Det var bedre før",
    hehehe... jeg velger å tolke dette som en liten innrømmelse.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er uenig der.
    Det blir unnskyldninger for mer alvorlige problemer.

Hører mer eller mindre det samme i mer dempede rom. Vi snakker egentlig om to ting her - feil i den grunnleggende lydkvaliteten, som også blir påvirket av romkorreksjonsssystemer. Så tror man at det er rommet man korrigerer, mens det er mye mer enn det.

Hvis det var så enkelt som du antyder, så kan jeg garantere deg at ingen hadde giddet å jobbe med komplisert og til dels dyrt rør-utstyr.

Han sier jo ikke at det er enkelt, men komplisert? Nå skjønner jeg ikke hvor du vil hen. Mener du at akustikk ikke har noe å si for lyden heller nå?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så nå har jeg også blitt fargerik og unøyaktig. Når jeg ikke er enig med deg ?

Er dette også en ny debatt-teknikk her ?

Det blir ikke mer seriøst av at du så sier at vi må få tråden på rett spor - det sier vi jo alle her.

Det innlegget ditt viser så tydelig, er problemet med å respektere andres syn.

jeg beklager, og trekker tilbake uttrykket fargerik. Angående romkorreksjon vil jeg høflig foreslå at du ikke snakker så mye om dette, hvertfall ikke i denne tråden - da det lett provoserer når du generaliserer og forenkler emnet. Og vi er vel alle enige om at vi ikke trenger mer provokasjon fra noen sider i denne tråden.

Din oppfatning rundt respekt for andres syn velger jeg å avstå fra å kommentere.
    --
    Thorbjørn

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Advarsel!

Dersom denne tråden forsetter slik den har gjort i det siste med disse repeterende innleggene av typen "jeg vet bedre enn deg", da har tråden utspillt sin rolle som teknisk tråd!

Følgelig er det kortere og kortere lunte til stenging av tråd (sukk..igjen) eller så nominerer jeg flytting av tråden chit-chat-kategorien
    Jeg hadde satt pris på om du eller en annen moderator som ikke er involvert i diskusjonen heller hadde gitt de som tramper over retningslinjene en advarsel direkte.

Ved å stenge hele tråden vil det gå ut over en stor majoritet brukere som finner temaet svært spennende og den/de personene som ødelegger for alle andre vil bare fortsette med samme oppførsel i andre tråder og også få de stengt.

Å flytte den over til chit-chat er ingen god løsning. Å bryte retningslinjene i form av direkte personangrep skal heller ikke forekomme i den kategorien.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Jeg hadde satt pris på om du eller en annen moderator som ikke er involvert i diskusjonen heller hadde gitt de som tramper over retningslinjene en advarsel direkte.

Ved å stenge hele tråden vil det gå ut over en stor majoritet brukere som finner temaet svært spennende og den/de personene som ødelegger for alle andre vil bare fortsette med samme oppførsel i andre tråder og også få de stengt.

Å flytte den over til chit-chat er ingen god løsning. Å bryte retningslinjene i form av direkte personangrep skal heller ikke forekomme i den kategorien.
    Kanskje du bør starte den på nytt nok en gang, og som trådstarter sette enda strengere retningslinjer for hva du ønsker diskutert i tråden - så blri det kanskje lettere å moderere fra start.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vår Music Angel fra fabrikk fungerer derimot kjempefint med moderne "skarpe" høyttalere.
    Nå var det ikke lenge siden du gikk hardt ut mot Devilej som prøvde å si noen ord om en orginal MA, nettopp fordi du mente han ikke kunne teste en umodifisert MA.

Jeg får vel også minne om at dette ikke er en Music Angel tråd, Kjell.

Når det gjelder romkorreksjon er det selvfølgelig helt feil vei å gå ved å prøve å kompansere for seriøse utfordringer i rommet med spesielle forsterkerteknologier.

1. Akustiske tiltak
    2. Romkorreksjon
    3. Kombinasjon av 1. og 2.

Bare de siste årene er det skjedd mye på de mest avanserte romkorreksjonene. De billigste er fortsatt svært enkle, men de mer avanserte begynner etter sigende å bli svært bra. Gamle erfaringer kan ikke legges til grunn for uttalelser om moderne korreksjon. EQ er i dag bare en liten del av korreksjonen, før var det "alt".

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det er krystall-klart. Hvis du studerer hva slags type "debatt" og useriøse innlegg som denne tråden vrimler av.

Når jeg snakker om "moderne computer-komponenter", så forventer jeg et faglig svar eller debatt - istedet blir det bare useriøs svada som jeg tyder dit at dette er et farlig tema som best mulig må ufarliggjøres gjennom latterliggjøring. Vi snakker jo også om deler av hifi-bransjen.

Og så mener du altså at jeg skulle bringe inn mine personlige og private ting inn i denne lapskausen ... ? Kunne ikke falle meg inn.

Men får vi ånden over oss, så kan det tenkes jeg/vi tar med et anlegg på en messe eller hifi-arrangement en gang. Ikke med det første, men det er tydelig at interessen for "alternativ" hifi og rør-utstyr er enorm, så vi får se. Det måtte bli et samarbeidsprosjekt, hvor noen kunne stå for å bringe inn noen store tunge høyttalere - det er som du ser, også et transport-problem.

Mitt nye prosjekt (pågår nå) er å koble Music Angel KT88 som signal-processor - forsterkeren blir koblet til en dynamisk last som ligner en høyttaler (Weber i USA produserer slike, bl.a. til studio-bruk), deretter kobles den til f.eks. en 2 x 500W transistor-forsterker som driver alt av høyttalere, og vips så har man 2 x 500W KT88-lyd. Dette kunne jeg tenke meg å demonstrere eksternt - da blir man nemlig uavhengig av høyttaleren. Og en rimelig transistor ser ut til å fungere fortreffelig i denne applikasjonen.

Det er en egen tråd om dette her på forumet, jeg skal poste mer i den. Inkl. et diagram over den dynamiske lasten - selvbyggere kan prøve seg hvis de vil, men prisen er ikke uoverkommelig på de ferdige enhetene.

Men hvorfor denne interessen for mitt eget anlegg ? Jeg beskriver jo de samme tingene som mange i Norge har prøvd i dag og er fornøyd med, enten det dreier seg om rør-utstyr eller en gammel Tandberg Huldra 10 koblet som tuner-preamp. Massevis av fornøyde "kunder" i Norge. De som er interessert kan like godt besøke dem.

Var veldig intressant.. håper det blir på en messe i Bergen en gang da 8)
    Sku hatt noke sånt selv..hadde vert steinrått. :-D

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du bør starte den på nytt nok en gang, og som trådstarter sette enda strengere retningslinjer for hva du ønsker diskutert i tråden - så blri det kanskje lettere å moderere fra start.
    Hjelper vel lite med fartsgrenser når det kommer en gammel Corvette Stingray med Sidepipes som vil yppe seg mot Ferrari, Lamborghini, Porsche mm. uten å kunne gi de ny-motens fartsvidunderne kred for at de er litt bedre, bedre bremser, chassis osv..............

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Var veldig intressant.. håper det blir på en messe i Bergen en gang da 8)
    Sku hatt noke sånt selv..hadde vert steinrått. :-D

Ja beskrivelse kommer ettehvert, men selvsagt i en egen tråd, det sier seg selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

1) Nå var det ikke lenge siden du gikk hardt ut mot Devilej som prøvde å si noen ord om en orginal MA, nettopp fordi du mente han ikke kunne teste en umodifisert MA.

2) Jeg får vel også minne om at dette ikke er en Music Angel tråd, Kjell.

1) Det er helt feil. Til rimelige enkle moderne høyttalere med den ofte typiske litt kantete skarpe diskanten er Music Angel helt flott (men blir enda bedre da også etter rørbytte). Men har man high-end aspirasjoner med den og setter på dyre forseggjorte høyttalere trenger man ikke noe "filter", og da bruker man de anbefalte NOS-rørene så blir det full uttelling - en super detaljering i alle registere.

2) Det vet jeg, derfor svarer jeg bare når jeg blir spurt.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syntes nesten det er for ille å måtte starte tråden helt på nytt, men det er selvsagt fristende å begynne med blanke ark med strengere regler og oppfølging som du sier. Ingen tvil om at temaet engasjerer i allefall, og jeg tror det er mye å få ut av slike tråder om vi klarer å holde oss til tema på en ryddig måte.

Det hjelper derimot lite om ingen moderator er her til å passe på at det ikke sklir ut. Folk (inkludert undertegnede) må i så fall bli flinkere til å bruke rapporteringsfunksjonen.

Noen flere som syntes dette er en ide? Hva syntes de andre moderatorene?

Side 96 av 153 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 92 93 94 95 96 97 98 99 100 106 116 126 136 146 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •