Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 95

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 95 av 153 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 91 92 93 94 95 96 97 98 99 105 115 125 135 145 ... SisteSiste
Viser resultater 1,881 til 1,900 av 3050
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nei, en mindre omplassering vil dempe noen frekvenser noe, øke andre noe. Jo mindre man endrer jo mindre vil effektene bli.

Når det gjelder vinkling er det jo gjerne slik at diskanten spesielt har veldig lite spredning ved de høyeste frekvensene. Litt kreativ vinkling vil kunne fjerne eventuell "in your face"-diskant. Det vil også kunne rette opp mangel på luft/detaljer noe.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Jeg er ikke interessert i at mitt anlegg skal legges åpent på dette eller andre fora - og min metode er å gi eksempler som andre kan prøve hjemme hos seg selv - det ser ut til å være en effektiv metode.

Mitt eget anlegg er en privatsak - også fordi det i perioder er satt opp med nye forsøk som det tar tid å evaluere. Det er mye DIY her i huset.

Vil ikke på noen måte påstå at mitt anlegg er perfekt, men det inneholder viktige byggestener som gir stor lytteglede - og så er det problemet at man lytter heller på musikk enn å bruke tid på å gjøre ferdig ideene.

Det er et utrykk som sier at det ikke er lurt å kaste stein når man bor i et glass hus...

Må vel som andre her også stusse litt på hvorfor du isolerer oppsettet ditt fra andre Avforum medlemmer, da du har såpass mye å komme med av erfaringer om hvordan ting skal gjøres.

Til ditt forsvar så gjør du vel mye godt igjen med mye god informasjon i MA trådene her på forumet, og som mange tydeligvis har fått etterprøvd og liker.

Det må jo være lov å ikke utlevere seg for mye i et slik forum, og skjønner hvor viktig det er å føle seg fri til å kunne teste i sitt eget oppsttet uten at noen kommer inn og missforstår....

Men så var det dette glass huset da...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis vi skulle snakke fag og teknikk, så har jeg hørt et oppsett av Snickers-is på en hifi-messe nylig, og den lydkvaliteten det anlegget kunne demonstrere ligger etter min mening så langt fra det optimale at det burde avstedkomme ydmykhet istedenfor arroganse. Minnet mest om den lyden man får fra voldsom bruk av en gammel analog equalizer, med fasefeil, etc., ha-ha.

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Nå hadde det seg jo slik da, at du ikke var alene, og du holdt heller ikke munnen lukket (bombe). Spørsmålet er om du lyver nå eller om du løy den gangen.
    Siden denne forble ubesvart kan jeg opplyse om at det kom meg for øret at Herr Kjell B hadde overvært en av mine demoer i Horten, og hadde uttalt til andre forummedlemmer at det låt svært godt, og det med masse computerkomponenter, ja til og med en billig digital EQ, godt skjult under en sort duk.

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden denne forble ubesvart kan jeg opplyse om at det kom meg for øret at Herr Kjell B hadde overvært en av mine demoer i Horten, og hadde uttalt til andre forummedlemmer at det låt svært godt, og det med masse computerkomponenter, ja til og med en billig digital EQ, godt skjult under en sort duk.
    Helt fra tromsø eller, over fjorden fra plankebyen??

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I High Fidelity går slagene under beltestedet, ser jeg.

Morsomt at noe så ekstremt subjektivt som lydoppfattelse skal bli kilde til så fantastisk mye krangel, basert på en merkelig tro på at det finnes noe som heter "den beste lyden."

Blir som å tro at alle rundt et bord vil være fornøyd med ett bestemt mål salt på maten ... :-D Eller at de alle ville bestilt samme forrett, hovedrett, dessert og drikke, om de var på restaurant. Og at alle vil ha biffen likt stekt, osv.

Finnes ikke noen lyd fra et anlegg som universelt danker ut en annen lyd - det finnes bare en mengde forskjellige preferanser om hvordan det skal være - der en manns skingring er en annens perfekt gjengitte sopran.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fint, da var det altså en digital EQ med der. Du skjønner, jeg hørte og meddelte andre at ditt anlegg spilte med bedre båndbredde enn andre, det var tydelig at frekvensgangen var god nok. Anlegget ditt manglet det vi ofte ellers hørte av problemer: en veldig pågående midtre/øvre mellomtone - de fleste anlegg hadde en hard ubehagelig klang.

Men problemet var likevel den livløse detaljfattige mellomtonen - mente å høre samme problem rundt 2-6 kHz som man får når man skal trikse bort ubehagelig transistor-lyd, enten ved å plassere delefilter med sin fasefeil der, eller ved å dra kraftig ned området rundt 4 kHz i et smalt bånd, slik at øret skånes for alle unotene i elektronikken. Øret er jo veldig følsomt her. Mente å høre det samme lydproblemet jeg selv hadde for 20 år siden, da jeg prøve å optimalisere et dyrt transistor-anlegg med en analog equalizer pluss litt ferrit-induktorer her og der.

Kan tyde på at du er der jeg var for 20 år siden. Gratulerer.

Spennende det her, at mine utsagn blir debattert i Norge i den grad og tillagt såpass betydning. Kan det ha noe å gjøre med "den tause majoritet" ? I denne tråden er det jo stort sett bare 3-4 personer som poster.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2

Må vel som andre her også stusse litt på hvorfor du isolerer oppsettet ditt fra andre Avforum medlemmer, da du har såpass mye å komme med av erfaringer om hvordan ting skal gjøres.

Nei det er krystall-klart. Hvis du studerer hva slags type "debatt" og useriøse innlegg som denne tråden vrimler av.

Når jeg snakker om "moderne computer-komponenter", så forventer jeg et faglig svar eller debatt - istedet blir det bare useriøs svada som jeg tyder dit at dette er et farlig tema som best mulig må ufarliggjøres gjennom latterliggjøring. Vi snakker jo også om deler av hifi-bransjen.

Og så mener du altså at jeg skulle bringe inn mine personlige og private ting inn i denne lapskausen ... ? Kunne ikke falle meg inn.

Men får vi ånden over oss, så kan det tenkes jeg/vi tar med et anlegg på en messe eller hifi-arrangement en gang. Ikke med det første, men det er tydelig at interessen for "alternativ" hifi og rør-utstyr er enorm, så vi får se. Det måtte bli et samarbeidsprosjekt, hvor noen kunne stå for å bringe inn noen store tunge høyttalere - det er som du ser, også et transport-problem.

Mitt nye prosjekt (pågår nå) er å koble Music Angel KT88 som signal-processor - forsterkeren blir koblet til en dynamisk last som ligner en høyttaler (Weber i USA produserer slike, bl.a. til studio-bruk), deretter kobles den til f.eks. en 2 x 500W transistor-forsterker som driver alt av høyttalere, og vips så har man 2 x 500W KT88-lyd. Dette kunne jeg tenke meg å demonstrere eksternt - da blir man nemlig uavhengig av høyttaleren. Og en rimelig transistor ser ut til å fungere fortreffelig i denne applikasjonen.

Det er en egen tråd om dette her på forumet, jeg skal poste mer i den. Inkl. et diagram over den dynamiske lasten - selvbyggere kan prøve seg hvis de vil, men prisen er ikke uoverkommelig på de ferdige enhetene.

Men hvorfor denne interessen for mitt eget anlegg ? Jeg beskriver jo de samme tingene som mange i Norge har prøvd i dag og er fornøyd med, enten det dreier seg om rør-utstyr eller en gammel Tandberg Huldra 10 koblet som tuner-preamp. Massevis av fornøyde "kunder" i Norge. De som er interessert kan like godt besøke dem.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er poenget med denne kommentaren igrunn, trodde vi skulle unngå useriøse kommentarer jeg. Det gikk tydeligvis ikke.

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende det her, at mine utsagn blir debattert i Norge i den grad og tillagt såpass betydning. Kan det ha noe å gjøre med "den tause majoritet" ? I denne tråden er det jo stort sett bare 3-4 personer som poster.
    Med andre ord tar du altså det til egen inntekt at alle som ikke poster noe i denne tråden er enige med deg?
    Min teori er at brorparten rett og slett ikke gidder å kaste bort noe særlig energi på en diskusjon som i utgangspunktet er dødfødt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lampizator har noen greie tweaks for den Music Angel KT88 - som han syns spiller riktig bra, etter modifikasjoner. Fra fabrikk er den ræva.

Music Angel XD-800MKIII reworking

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av soundprof
    Lampizator har noen greie tweaks for den Music Angel KT88 - som han syns spiller riktig bra, etter modifikasjoner. Fra fabrikk er den ræva.

Er du bare dum eller var det en fleip

Fra fabrikk er den ræva.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg snakker om "moderne computer-komponenter", så forventer jeg et faglig svar eller debatt - istedet blir det bare useriøs svada som jeg tyder dit at dette er et farlig tema som best mulig må ufarliggjøres gjennom latterliggjøring. Vi snakker jo også om deler av hifi-bransjen.
    Godt å høre dette var en taktikk du mente var nødvendig, ikke din vanlige diskusjonsteknikk. Men i ettertid håper jeg vi kan være enige i at denne taktikken ikke fungerte, da det bare bidro til at tråden gikk totalt over styr. Når man bruker usakligheter og latterliggjøring er det tydelig at den konstruktive debatten drukner, så la oss alle sammen ta lærdom av dette og unngå slike tråder i fremtiden.

Opplever du temaet som farlig vil jeg bare påpeke at dette er et nettforum hvor det er meningen vi skal utveksle meninger. Det er ikke personlig og vi blir ofte ikke enige, men sånn er jo også verden. Det du mener er behagelig og levende lyd kan andre finne farget og uengasjerende, det er det som skaper mangfoldet. Så i stede for å tenke på det som farlig, tenk på det som interresant utveksling av erfaringer, basert på hva man ønsker og oppnå.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint, da var det altså en digital EQ med der. Du skjønner, jeg hørte og meddelte andre at ditt anlegg spilte med bedre båndbredde enn andre, det var tydelig at frekvensgangen var god nok. Anlegget ditt manglet det vi ofte ellers hørte av problemer: en veldig pågående midtre/øvre mellomtone - de fleste anlegg hadde en hard ubehagelig klang.

Men problemet var likevel den livløse detaljfattige mellomtonen - mente å høre samme problem rundt 2-6 kHz som man får når man skal trikse bort ubehagelig transistor-lyd, enten ved å plassere delefilter med sin fasefeil der, eller ved å dra kraftig ned området rundt 4 kHz i et smalt bånd, slik at øret skånes for alle unotene i elektronikken. Øret er jo veldig følsomt her. Mente å høre det samme lydproblemet jeg selv hadde for 20 år siden, da jeg prøve å optimalisere et dyrt transistor-anlegg med en analog equalizer pluss litt ferrit-induktorer her og der.
    Det stemmer dårlig med det jeg fikk gjengitt, men det passer neppe deg særlig godt i denne debatten.

Forøvrig satt du vel neppe i sweetspot, så disse "problemene" du sikter til var nok spredningsrelaterte og fullstendig bevisst plasserte.

Ja vel? Hva var det som skjedde?

Man kan vel heller si det sånn at vedkommende ble litt satt ut over ditt utsagn, det var tross alt ikke mye i det oppsettet som stemte med dine uttalelser på forumene, og du har jo ikke akkurat forsøkt å gå stille i dørene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan du forvente å bli tatt seriøst med slike utsagn?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av soundprof

Ha-ha, den Lampizator-fyren og hans Music Angel-mods har vi en egen tråd om her på AV-forum. Han mer eller mindre ødelegger forsterkeren. Han mener produsenten har benyttet alt for mange komponenter, så han fjerner nesten 1/4 av komponentene som erstattes med straight wire.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan du forvente å bli tatt seriøst med slike utsagn?

Nettopp. Mangel på respekt for motpartens argumenter setter en effektiv stopper for meningsfull debatt. Der traff du spikeren på hodet.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Advarsel!

Dersom denne tråden forsetter slik den har gjort i det siste med disse repeterende innleggene av typen "jeg vet bedre enn deg", da har tråden utspillt sin rolle som teknisk tråd!

Følgelig er det kortere og kortere lunte til stenging av tråd (sukk..igjen) eller så nominerer jeg flytting av tråden chit-chat-kategorien!

Her er det eksempler på argumentasjonsteknikker som IKKE skal brukes i diskusjon her på Forumet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Man kan vel heller si det sånn at vedkommende ble litt satt ut over ditt utsagn, det var tross alt ikke mye i det oppsettet som stemte med dine uttalelser på forumene, og du har jo ikke akkurat forsøkt å gå stille i dørene.

Kan bare gjenta at i vrimmelen av skuffende lydopplevelser på messen var ditt faktisk et lyspunkt, men altså da i DEN sammenhengen. Det har jeg sagt til flere. Derimot ikke godt nok når jeg bruker mine objektive ører, dessverre. Nå ble det jo bare en kortere demo, men ut fra den kan det synes du har kommet så langt det er mulig med transistorer (og moderne komponenter internt) - men det er langt fra det optimale - det var det jeg selv konkluderte med for min egen del da jeg for 20 år siden gikk over til NOS rør igjen i anlegget (kombinert med transistor power amp).

Mente som sagt å høre at det var en EQ med i lyden jeg hørte i Horten. Min teori er at fjerning av irriterende transistor-lyd i øvre mellomtone har fått et nytt navn: digital romkorreksjon.

Og at romkorreksjon kan rette problemene tror jeg ikke noe på. Digital romkorreksjon har jeg jo hørt i flere sammenhenger - og denne livløsheten i mellomtonen, mangel på akustisk informasjon, m.m. får man ikke tilbake den veien. Min oppfatning da.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mente jeg spurte deg tidligere i tråden om hva du egentlig mener med computer komponenter, uten å få svar. Er det transistorer generelt du klassifiserer i denne kategorien?
    --
    Thorbjørn

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mente som sagt å høre at det var en EQ med i lyden jeg hørte i Horten. Min teori er at fjerning av irriterende transistor-lyd i øvre mellomtone har fått et nytt navn: digital romkorreksjon.
    Nå gjør vel romkorreksjonen en god del mer enn å rette opp et frekvens område. Har du satt deg inn i hva romkorreksjonen gjør? Eller bare anntar du?

Side 95 av 153 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 91 92 93 94 95 96 97 98 99 105 115 125 135 145 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •