Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 92

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 92 av 153 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 88 89 90 91 92 93 94 95 96 102 112 122 132 142 152 ... SisteSiste
Viser resultater 1,821 til 1,840 av 3050
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Det må jo være lov å generalisere litt.
    Nei, ikke fra enkelttilfeller. Generalisere kan man begynne å gjøre når man har nok eksempler på noe til at det danner en trend.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linus
    Huske på en ting Lovemusikk,fleste her på Av forum er sorround sjeler. Når en holder på med to kanal og kansje vinyl som mange her ikke har hørt en gang så blir det helt feil og diskutere med disse.

Rør plus vinyl og et par gode horn er tingen det.

Mvh Roar
    Med litt flaks kan du nok finne noen surround sjeler her inne som har både rør, vinyl og horn ihus. Ser likevel ikke helt hva det har med topic i denne tråden å gjøre.........
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg er ikke interessert i at mitt anlegg skal legges åpent på dette eller andre fora - og min metode er å gi eksempler som andre kan prøve hjemme hos seg selv - det ser ut til å være en effektiv metode.

Mitt eget anlegg er en privatsak - også fordi det i perioder er satt opp med nye forsøk som det tar tid å evaluere. Det er mye DIY her i huset.

Vil ikke på noen måte påstå at mitt anlegg er perfekt, men det inneholder viktige byggestener som gir stor lytteglede - og så er det problemet at man lytter heller på musikk enn å bruke tid på å gjøre ferdig ideene.

Jeg skal selvsagt ikke presse meg på, men om du tok i mot besøk kan det jo slå positivt ut for deg. Her på AV- forum altså.
    Selv tar jeg i mot lyttebesøk med glede. Ikke for å "brife", men for å få konstruktive tilbakemeldinger og innblikk i ny musikk.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Du er berre useriøs...Hvor vart det av svaret på spørsmålet/svaret mitt??
    For det første så stilte du ikke noe spørsmål. Derfor fikk du heller ikke noe seriøst svar.

For det andre forsøkte jeg å påpeke at ditt utsagn om "gode data trenger ikke bety god lyd" er fullstendig galt. Dersom en forsterker låter dårlig har vi rikelig med metoder for å avsløre hvorfor og kunne presentere det grafisk og/eller med tall. Med andre ord, måler det bra på alle punkter så låter det også bra.

Det forekommer meg at du bruker mer tid på skyttegravskrig enn på å lese og forstå det andre skriver.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, dere som sitter med anlegg til flere hundre tusen kr er så sur etter at MH CD25.2 og MA dukket opp..
    ...også blir du dødelig fornærmet om noen er uenig med deg...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Er ikke dette stedet for Rørlyd, Transistorlyd og klasse Dlyd ?
    Jeg ser bare en måte å gjøre det på, som faktisk er interessant, dog ikke helt høytidlig. Se for deg at vi får 3 personer til å sette sammen hvert sitt anlegg for en slik kveld. Den ene har ansvar for rør, den andre for klasse D og den tredje for transistor, klasse AB eller A. Utover det er det ingen begrensninger, og vi må selvsagt sørge for importørers/forhandleres gunst.

Poenget mitt er enkelt, det man hører er alltid et komplett anlegg. Det er ingen grunn til å forsøke å gjøre arbeidsforholdene like da det vil bli mer urettferdig enn dette uansett.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja kordan er det med Klasse D..eg har fått høyre fra f.eks en som driver med Hi-end (kjøper og selger hele tiden) at klasse D må en skru ganske mye opp før det blir noke fres.. Hva som gjer det, kontra en annen vandlig forsterker?
    Dempningsfaktor er mer enn bare et tall. For eksempel vil tallet ofte endre seg når man endrer lasten. Dette fenomenet og hvor godt en forsterker håndterer dette kan sammenfattes med et uttrykk som "praktisk dempningsfaktor".

Klasse D er kort og godt overlegent på dette med praktisk dempningsfaktor.

De aller fleste høyttalere gir mer bass, spesielt rundt tuningfrekvensen, jo lavere den praktiske dempningsfaktoren er.

Når man tester forsterkere mot hverandre med for eksempel en klasse AB som utgangspunkt har man ikke bare valgt høyttalere som passer sammen med denne forsterkeren, man har også plassert og vinklet høyttalerne så det skal passe med hvordan høyttaleren og forsterkeren jobber sammen. Når man da setter opp en annen forsterker vil forskjellen på de to forsterkerne bli ganske tydelig. Den viktigste forskjellen man hører er hvordan forsterkeren reagerer på lasten. Med klasse D får man ofte en anelse mindre nivå ved Fb. Plasserer man om høyttalerne vil det i de fleste tilfeller falle på plass, og bytte tilbake til den opprinnelige forsterkeren vil medføre at man får for mye i bunnen og ingen opplevd kontroll.

Med litt for lite bass vil de føles blodfattig, udynamisk, livløst. Man får følelsen av å måtte spille litt høyere.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linus
    Huske på en ting Lovemusikk,fleste her på Av forum er sorround sjeler. Når en holder på med to kanal og kansje vinyl som mange her ikke har hørt en gang så blir det helt feil og diskutere med disse.

Rør plus vinyl og et par gode horn er tingen det.

Mvh Roar
    Hvem er egentlig "disse"?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke interessert i at mitt anlegg skal legges åpent på dette eller andre fora - og min metode er å gi eksempler som andre kan prøve hjemme hos seg selv - det ser ut til å være en effektiv metode.

Mitt eget anlegg er en privatsak - også fordi det i perioder er satt opp med nye forsøk som det tar tid å evaluere. Det er mye DIY her i huset.

Vil ikke på noen måte påstå at mitt anlegg er perfekt, men det inneholder viktige byggestener som gir stor lytteglede - og så er det problemet at man lytter heller på musikk enn å bruke tid på å gjøre ferdig ideene.
    Må bare sørge for at alle får med seg denne, tidenes utflukt!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg er motstander av klipping (i rørforsterkere altså).
    Jeg er motstander av klipping i alle forsterkere, bortsett fra gitarforsterkere.

Disse her er motstandere av klipping generelt:

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Når man tester forsterkere mot hverandre med for eksempel en klasse AB som utgangspunkt har man ikke bare valgt høyttalere som passer sammen med denne forsterkeren, man har også plassert og vinklet høyttalerne så det skal passe med hvordan høyttaleren og forsterkeren jobber sammen. Når man da setter opp en annen forsterker vil forskjellen på de to forsterkerne bli ganske tydelig. Den viktigste forskjellen man hører er hvordan forsterkeren reagerer på lasten. Med klasse D får man ofte en anelse mindre nivå ved Fb. Plasserer man om høyttalerne vil det i de fleste tilfeller falle på plass, og bytte tilbake til den opprinnelige forsterkeren vil medføre at man får for mye i bunnen og ingen opplevd kontroll.

Med litt for lite bass vil de føles blodfattig, udynamisk, livløst. Man får følelsen av å måtte spille litt høyere.
    Meget godt og relevant poeng! Hvor mange tenker egentlig på å begynne å flytte rundt på høyttalerne etter de har byttet forsterker? Vil tippe at det ikke akkurat er det første de fleste tenker på.

Sikkert også en og annen skribent som ikke bryr seg nevneverdig om slikt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    til det siste her:
    Eg uttaler meg på tynt grunnlag..javel det er greit.
    Men en ting er sikkert.. Classe skuffet meg mot MA som spilte ringer rundt Classe selv om og Classe hadde mye mer watt å rutte med. Dette var vi tre mann å høre.
    Cd-spiller var Electrocompaniet og høytallere Eudiovictor og noen seriøse kabler.
    Så da vet vi at 3 personer mener en spesifikk forsterker fra Music Angel matcher en spesifikk Audiovector-modell bedre i ditt rom enn en spesifikk Classe-modell.

Ser du egentlig noen grunn til å trekke konklusjonen lenger enn det? Du formulerer deg som om Music Angel knuser Classe.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den tekniske delen av diskusjonen her er veldig interessant å følge med på, og det er mye info å plukke opp. Når det gjelder MA spesifikt finnes det allerede en tråd for den forsterkerkonstruksjonen, og de som er interessert i den spesielt bør heller søke dit. Alt utenomsnakket ødelegger tråden
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat:
    Opprinnelig skrevet av Kjell B.

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Må bare sørge for at alle får med seg denne, tidenes utflukt!

Tror nok leserne forstår hvorfor det bare er 3-4 personer (de vanlige) som deltar i disse "diskusjonene". Hvorav minst en er i bransjen. Og heiagjengen rundt han. For en gjeng !

Tenk at bare en enkelt slik personlig ytring avstedkommer en side med spydigheter fra bransjemannen og selgeren Snickers-is. Stakkars mann, har du ikke mer å komme med ?

Og så skulle altså noen av disse komme på privat-besøk .....
    Det er nok en spesiell agenda på gang, her som ellers.

Hvis vi skulle snakke fag og teknikk, så har jeg hørt et oppsett av Snickers-is på en hifi-messe nylig, og den lydkvaliteten det anlegget kunne demonstrere ligger etter min mening så langt fra det optimale at det burde avstedkomme ydmykhet istedenfor arroganse. Minnet mest om den lyden man får fra voldsom bruk av en gammel analog equalizer, med fasefeil, etc., ha-ha.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så skulle altså noen av disse komme på privat-besøk ....
    Ja, jeg forstod det slik at du har prøvd dette før;

Vel-vel, å invitere amatører med high-end aspirasjoner er ikke noe jeg gjør igjen, ha-ha.
    Skjønner godt at du ikke ønsker å demonstrere super-resistorer og kondensatorer med slike tilbakemeldinger. Men må man egentlig være ekspert for å kjenne igjen god lyd?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av General8
    Jeg skal selvsagt ikke presse meg på, men om du tok i mot besøk kan det jo slå positivt ut for deg. Her på AV- forum altså.
    Selv tar jeg i mot lyttebesøk med glede. Ikke for å "brife", men for å få konstruktive tilbakemeldinger og innblikk i ny musikk.

Les kommentarene ovenfor av Snickers-is - de sier mye.

Har ikke noe behov for at noe skal slå mer positivt ut for meg her på AV-forum - jeg er meget fornøyd med den responsen jeg får på mine innlegg og fra den "tause majoritet". Synes det går kjempefint !

De lange kjedelige og uhyre ensidige (ensrettede) pseudo-tekniske monologene fra Snickers-is og til dels HåkonN er jo ikke så interessante for folk som søker god lyd - synd vi ikke får andre inn her i debatten.

Det vil alltid være en (evig ?) kamp mellom markedskreftene og ærlig hifi-teknikk - som denne tråden viser godt - og det er også med å slå positivt ut for mitt "budskap".

Ellers har jeg da besøk av og til, og besøker andre hifi-venner rundt om i landet - så merker jeg en seriøs interesse - så er det alltid spennende å utveksle erfaringer.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Ja, jeg forstod det slik at du har prøvd dette før;

Skjønner godt at du ikke ønsker å demonstrere super-resistorer og kondensatorer med slike tilbakemeldinger. Men må man egentlig være ekspert for å kjenne igjen god lyd?

Fint hvis du av og til kunne holde kjeft og la andre komme til her på forumet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg

Er ikke dette stedet for

Rørlyd, Transistorlyd og klasse Dlyd ?

Send meg gjerne en PM når tråden er "back on track"

Tja det ser ikke lovende ut foreløbig .....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint hvis du av og til kunne holde kjeft og la andre komme til her på forumet.

Du gjør alt så personlig, og det på en skikkelig ufyselig måte.. Ikke rart andre ikke tør å delta her, du ville jo rakket ned på de så fort de mener at det finnes andre ting i verden en kt88 rør...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Seriøst Kjell, alle kan "komme til" her. At du prøver å sette munnbind på meg i min egen tråd (der du forøvrig har minst like mange innlegg som meg) blir for dumt uansett hvor tom for argumentasjon du måtte være.

Stakkars, alle kan jo lese hva slags person-rettet svada du og Snickers-is slenger ut og som avstedkommer reaksjoner. Hva i all verden har det med teknisk diskusjon å gjøre ?

Men du har rett - dette er din tråd. De trådene jeg har startet handler om lydopplevelser fra utstyr som vi beskriver teknisk i detalj - det er for meg teknisk diskusjon.

Side 92 av 153 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 88 89 90 91 92 93 94 95 96 102 112 122 132 142 152 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •