Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 91

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 91 av 153 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 87 88 89 90 91 92 93 94 95 101 111 121 131 141 151 ... SisteSiste
Viser resultater 1,801 til 1,820 av 3050
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Ja det er et godt poeng. det kan jo være forskjellig følsomhet, gain og forsterkning på såpass forskjellige konstruksjoner som en MA og en ukjennt High End Klasse D som får frem slike forskjeller i dynamikk ved lave volum.

Hvordan musikk signalet er behandlet i for forsterker delen før det når effekt forsterker delen er vel også viktige faktorer her. MA er jo en interert forsterker med rør både i forforsterker og effekt delen, og man kan vel få frem en del forskjeller avhengig hvordan utstyret er kobblet opp.

Utifra utseende på de firkant pulsene tidligere i denne tråden, kan man kanskje få frem noe av forklaringen på denne dynamikk problemstillingen også, der man ser en litt livlig horisontal linje.

Om dette er et reellt problem i praksis er vel en annen ting.
    Jah.. det virkel vel logisk kanskje når en tenker på hvordan i grove trekk dei to forsterkerene er oppbygget og med hvilken komponenter.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Var det ikke egentlig slik da, Kjell;

Black Cat rørforsterker har høy harmonisk forvrengning og lav IM (målt på denne måten).
    Telefunken transistor gir meget lav harmonisk forvrengning og høy IM med den valgte metoden.

Det må jo være lov å generalisere litt.

Jeg sier det slik fordi disse folkene selv sier det slik - de oppfatter at de (muligens) har oppdaget noe som gjelder generelt.

Selv synes jeg dette med differenz-IM er spennende, for det kunne forklare hvorfor rør lyder så mye klarere i det store mellomtone-område der øret er mest følsomt. Transistorer kan også gjøres varme i lyden, men da blir det så sørgelig uklart/mangel på detaljer.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Kjell B: Jeg skal nordover i vinter. Kan jeg svinge innom for en lytt?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg er ikke interessert i at mitt anlegg skal legges åpent på dette eller andre fora - og min metode er å gi eksempler som andre kan prøve hjemme hos seg selv - det ser ut til å være en effektiv metode.

Mitt eget anlegg er en privatsak - også fordi det i perioder er satt opp med nye forsøk som det tar tid å evaluere. Det er mye DIY her i huset.

Vil ikke på noen måte påstå at mitt anlegg er perfekt, men det inneholder viktige byggestener som gir stor lytteglede - og så er det problemet at man lytter heller på musikk enn å bruke tid på å gjøre ferdig ideene.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Eg las.. Men du får forklare kvifor høytalerene blir bedre lyd i ivertfall frem til 150 timer.. Og det er ikke fordi eg inni hjernen min meiner da, men det merker folk som er på besøk og.
    Forklar..
    Nei du må tvile på hjernen din så mye du vil for meg. Men jeg får sitere for deg da, siden dette var vanskelig å skjønne.

"(..)longer run-in periods (as long as a month) have been reported and
    there is evidence to suggest that this has little to do with the speaker changing and more to do with the listener getting used to a new sound(..)"

At folk som er på besøk hos deg merker forbedringene som skjer når høyttalerne dine blir spilt inn over 150 timer kan jeg vanskelig kommentere, da de ikke har noen som helst forutsetning for å huske hvordan det låt sist de var på besøk.

Så om de mener de hører forskjell er det nok fordi du sier "hører du hvor mye bedre det har blitt eller?", også hører de forskjell de også. Hjernen er pussig sånn.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var temmelig barnselig.. Takke vere Kjell, så kan folk få en rimelig inngang til Hi-End verden med en forsterker i ypperste klasse, som gjer dere Hi-End folk drittsure, der dere sitter med anlegg i flere hundre tusen kroners klassen.
    Men eg kan forstå dere er sure når mitt anlegg ligger på ca 25-30.000 og spiller ofte bedre enn deres. Men eg syns dere kan glede dere på andres vegne som også får bli med på denne åpenbaringen inne lyd i to kanaler.
    jeg er veldig interessert i hvor du får det fra at folk med dyre anlegg er misunnelig på forsterkeren din. Kan du sitere et par anlegg i denne tråden som indikerer det? Det virker av og til som om du leser en helt annen tråd enn meg. Eventuelt leser du så slurvete at du misforstår eller mistolker halvparten av innleggene du leser.

Jeg tror så og si uten unntak alle med dyre anlegg som er på dette forumet er genuint interessert i lyd - og de synes selvsagt det er interessant og morsomt å finne rimelige, vellagede produkter som kan få flere interessert i samme hobby. Det sitter ekstremt mange kompetente mennesker på dette forumet og bistår alle og enhver med alle tenkelige og utenkelige spørsmål på egen fritid fordi de synes hifi er en artig hobby - og de aller fleste får gode råd tilpasset sitt budsjett og utgangspunkt.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørt en del.
    Du har noe ingeniører som kan å lage lyd, så har du noen som trur dei veit alt,men resultatet er heller dårlig.
    Nei, dere som sitter med anlegg til flere hundre tusen kr er så sur etter at MH CD25.2 og MA dukket opp..
    Er heller du som er misunnelig på de med dyrt anlegg høres det ut som
    --
    Thorbjørn

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Jeg er ikke interessert i at mitt anlegg skal legges åpent på dette eller andre fora - og min metode er å gi eksempler som andre kan prøve hjemme hos seg selv - det ser ut til å være en effektiv metode.

Mitt eget anlegg er en privatsak - også fordi det i perioder er satt opp med nye forsøk som det tar tid å evaluere. Det er mye DIY her i huset.

Vil ikke på noen måte påstå at mitt anlegg er perfekt, men det inneholder viktige byggestener som gir stor lytteglede - og så er det problemet at man lytter heller på musikk enn å bruke tid på å gjøre ferdig ideene.
    1. Er ikke rør i rør perfekt?

2. Bor du kanskje en annen plass?(hørte snakk om at du har hatt besøk men at deres kritikk fornærmet deg så mye at det ikke vil gjennta seg......)

3. Er du redd for at noen skal rikke ved luftslottet?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Det må jo være lov å generalisere litt.
    I så fall vil jeg si at innlegget mitt under representerer rørforsterkere generelt...

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Can solid-state sound really match that of tubes?
    By Brian Santo

Escondido, Calif. - The analog world is being translated into bits faster than you can say compact disk. Whether that's progress or an unfortunate progression is open to debate-and nowhere is the argument more heated than in the music industry, where many audiophiles still value vinyl and musicians treasure tube-based amplifiers.

Both groups seek a quality of sound presumably unattainable by the solid-state and digital counterparts of their analog artifacts. But those holdouts may be left behind by the latest in technology.

Recently, Deja Vu Audio (Berkeley Springs, Va.) reported the creation of a solid-state tube emulator that provides the sounds of several classic electric guitars (see July 11, page 39). Other tube emulators have preceded the Deja Vu design. The catch is that whenever attempts are made to bridge the gap between tube and solid-state sound reproduction, subjective criteria such as "warmth" often overwhelm scientific engineering principles.

But one audio engineer and physicist contends that the physics involved with the recreation of sound are no mystery and, furthermore, pretending that audio reproduction is a black art only confuses the market. That engineer, John Murphy of True Image Audio (Escondido), has designed a number of tube and solid-state preamps and power amps for the musical-instrument and professional-audio markets.

"Any product containing vacuum tubes is especially likely to be surrounded by exaggerated claims of supernatural performance," Murphy asserted. "From an engineering point of view, there is nothing new or mysterious about vacuum tubes. They have been in use since Lee de Forest first inserted a control grid into a Fleming valve in 1906 to create the first triode. Today, tube audio products are surrounded by such excessive disinformation that the small, but real, sonic advantage that tubes offer is almost lost in the hype."

When operated in a linear (or unclipped) mode, Murphy explained, tube amps sound the same as their solid-state counterparts, provided that their frequency response and group delay characteristics are well matched and their distortion levels are sufficiently low. The audible difference between tube and solid-state amps emerges only when they are clipped.

Murphy cited published results of several carefully conducted double-blind listening tests confirming that even highly trained listeners cannot hear the difference between tube and solid-state amplifiers when the amps are operated in their linear range. "Only a handful of fanatics-but mostly those with blatant financial interests-persist in making claims to the contrary," he said.

Everything changes when you clip (overdrive) the amps, however. "Then it becomes easy to hear the difference between typical tube and solid-state amps. It is also easy to see the difference on an oscilloscope trace," he said.

A typical tube amp (such as a pair of triodes in series) can be seen to clip with a softly rounded waveform, while typical solid-state amps (such as op amps) clip with razor-sharp edges.

"Every engineering student who has studied Fourier analysis knows why these two waveforms sound different: the harmonic structure," Murphy said. The hard clipping waveform of the solid-state amp has a different harmonic content from the soft-clipped tube amp, simply because the waveforms are different. While the harmonics from the solid-state amp have strong amplitudes out to frequencies beyond the limits of audibility, the harmonics from the soft-clipping tube amp fall rapidly in level with increasing frequency.

TA Audio Topics - EE Times Interview with John Murphy on Tubes vs. Solid-State

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg er motstander av klipping (i rørforsterkere altså).

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    jeg er veldig interessert i hvor du får det fra at folk med dyre anlegg er misunnelig på forsterkeren din. Kan du sitere et par anlegg i denne tråden som indikerer det? Det virker av og til som om du leser en helt annen tråd enn meg. Eventuelt leser du så slurvete at du misforstår eller mistolker halvparten av innleggene du leser.

Jeg tror så og si uten unntak alle med dyre anlegg som er på dette forumet er genuint interessert i lyd - og de synes selvsagt det er interessant og morsomt å finne rimelige, vellagede produkter som kan få flere interessert i samme hobby. Det sitter ekstremt mange kompetente mennesker på dette forumet og bistår alle og enhver med alle tenkelige og utenkelige spørsmål på egen fritid fordi de synes hifi er en artig hobby - og de aller fleste får gode råd tilpasset sitt budsjett og utgangspunkt.
    Jamen det er jo bra og håper det blir sånn.. bare liksom syns den MAen blir trykket ned i driten.. selv om det er et gedigent kupp til prisen og samtidig er en rimelig inngangs billett for folk flest.. (hehe hørtes ut som frp) :-D

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei du må tvile på hjernen din så mye du vil for meg. Men jeg får sitere for deg da, siden dette var vanskelig å skjønne.

"(..)longer run-in periods (as long as a month) have been reported and
    there is evidence to suggest that this has little to do with the speaker changing and more to do with the listener getting used to a new sound(..)"

At folk som er på besøk hos deg merker forbedringene som skjer når høyttalerne dine blir spilt inn over 150 timer kan jeg vanskelig kommentere, da de ikke har noen som helst forutsetning for å huske hvordan det låt sist de var på besøk.

Så om de mener de hører forskjell er det nok fordi du sier "hører du hvor mye bedre det har blitt eller?", også hører de forskjell de også. Hjernen er pussig sånn.
    Men vis hjernen er så pussig kan ingen vite om dei blir bedre etter 1 sek eller 1 time eller 100 eller 700 som disse eg fikk beskjed om..???

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er heller du som er misunnelig på de med dyrt anlegg høres det ut som
    hehe.. tja kanskje??!? men eg har ikkje snakket "drit " om dyre anlegg, men stilte spørsmålet om mitt kanskje spilte bedre enn dyrere anlegg. Eg har og hørt at det gjer det.. men som blir nemt her, det henger og sammen med å tilpasse anlegget.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jamen det er jo bra og håper det blir sånn.. bare liksom syns den MAen blir trykket ned i driten.. selv om det er et gedigent kupp til prisen og samtidig er en rimelig inngangs billett for folk flest.. (hehe hørtes ut som frp) :-D
    Skal jeg være ærlig kan jeg ikke huske å ha lest spesielt mange negative kommentarer om MA i denne tråden heller jeg da. Det er en og annen som har nevnt at det kanskje finnes andre forsterkere på planeten som også låter bra, kanskje til og med en eller to som låter bedre - men ingenting utover det?

Er vel heller du som er hårsår enn highendfolka.

hehe.. tja kanskje??!? men eg har ikkje snakket "drit " om dyre anlegg, men stilte spørsmålet om mitt kanskje spilte bedre enn dyrere anlegg. Eg har og hørt at det gjer det.. men som blir nemt her, det henger og sammen med å tilpasse anlegget.
    Om du har snakket drit om de er vel et definisjonsspørsmål. Når du sier at anlegget ditt låter bedre enn anlegg til 2-300,000 så snakker du hvertfall ikke positivt om dyre anlegg.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men vis hjernen er så pussig kan ingen vite om dei blir bedre etter 1 sek eller 1 time eller 100 eller 700 som disse eg fikk beskjed om..???
    De som eksempelvis jobber hos B&W kan nok helt sikkert måle seg til dette uten større problemer.

Vedkommende som fortalte deg om 700t har neppe hverken målt eller hørt noe som helst.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jeg være ærlig kan jeg ikke huske å ha lest spesielt mange negative kommentarer om MA i denne tråden heller jeg da. Det er en og annen som har nevnt at det kanskje finnes andre forsterkere på planeten som også låter bra, kanskje til og med en eller to som låter bedre - men ingenting utover det?

Ikke direkte, men inndirekte..
    Seff finnes det masse som låter bra..sku no berre mangle. Og bra e da.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som eksempelvis jobber hos B&W kan nok helt sikkert måle seg til dette uten større problemer.

Vedkommende som fortalte deg om 700t har neppe hverken målt eller hørt noe som helst.
    Det var den norske innportøren som sa dette. Men og lest andre plasser på nettet om dette på disse høytallerne.
    Måle seg til og høre på er to ting, nett som i det vandlige liv. Det ser fint ut på dataen, men er det slik ofte i praksis? nei det er ikkje det.
    Så eg holder åpent det med 700 timer, for nå vet eg hvordan det låter etter ca 100 timer så får vi se om en mnd ca.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Om du har snakket drit om de er vel et definisjonsspørsmål. Når du sier at anlegget ditt låter bedre enn anlegg til 2-300,000 så snakker du hvertfall ikke positivt om dyre anlegg.
    til det siste her:
    Eg uttaler meg på tynt grunnlag..javel det er greit.
    Men en ting er sikkert.. Classe skuffet meg mot MA som spilte ringer rundt Classe selv om og Classe hadde mye mer watt å rutte med. Dette var vi tre mann å høre.
    Cd-spiller var Electrocompaniet og høytallere Eudiovictor og noen seriøse kabler.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La nå endelig ikke dette bli en tråd der man begynner å diskutere hvem sitt anlegg som er best, eller hvem som er mest misunnelig på hvem. En slik diskusjon kommer det lite godt ut av. God lyd kommer i mange former, størrelser og prisklasser.

La oss heller si at jeg er misunnelig på Låvemusikk sitt anlegg om det får slutt på den diskusjonen. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    1. Er ikke rør i rør perfekt?

2. Bor du kanskje en annen plass?(hørte snakk om at du har hatt besøk men at deres kritikk fornærmet deg så mye at det ikke vil gjennta seg......)

3. Er du redd for at noen skal rikke ved luftslottet?

Er jo ikke sikkert han som var hos Kjell likte lydsignaturen på anlegget. Kan jo ikke kritesere lyden for at en ikke liker lyden. Det er jo Kjell som har tveaket seg fram til denne lyden som han liker. Det er jo han som skal være fornøyd,pokker meg ikke andre.

Mange lydsignaturer jeg ikke ville ha hatt,men jeg kan jo ikke kritesere lyden for det.

Viktig og konsentrere seg om musikken og så får lyden komme i annen rekke. Ikke være mere bak anlegget enn foran og ikke sitte og høre etter feil som mange gjør. Mange sitter med svære svettepærler og noen får pokker meg ikke sove om natten pgr av at de har hørt noe feil med anlegget.

Helt ærlig så ser mange bildene her og på andre forum ut som VM i støvsuging.

Mvh Roar

Side 91 av 153 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 87 88 89 90 91 92 93 94 95 101 111 121 131 141 151 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •