Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 90

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 90 av 153 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 86 87 88 89 90 91 92 93 94 100 110 120 130 140 150 ... SisteSiste
Viser resultater 1,781 til 1,800 av 3050
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Du er berre useriøs...Hvor vart det av svaret på spørsmålet/svaret mitt??
    Svaret på svaret ditt? Jeg kan ikke se at du stilte noe spørsmål på quoten hans..

Still spørsmålet ditt med ( ? ) Så kanskje du kan få svar.. Gjerne en gang til ..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørt en del.
    Du har noe ingeniører som kan å lage lyd, så har du noen som trur dei veit alt,men resultatet er heller dårlig.
    Nei, dere som sitter med anlegg til flere hundre tusen kr er så sur etter at MH CD25.2 og MA dukket opp..
    Insinuerer du at Snickers ikke kan? For da hadde det vært fint om faktisk har hørt på noen av konstruskjonene hans....

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Skjera? På tide med en liten oppsummering?! så vi utenforstående kan få et lite sammendrag :P.
    VM i hersketeknikker, graving av skyttergrav og drittslenging.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Mot meg spesielt, da eg er en "amatør"..men eg er vel ikke bedre når eg svarer igjen :-D

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Insinuerer du at Snickers ikke kan? For da hadde det vært fint om faktisk har hørt på noen av konstruskjonene hans....
    Nei, det gjer eg ikkje.
    Ute i verden mener eg.. det er mange merker og ikke alt, er like velykket.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej

Overaskende bastant uttalelese. Hvor mange av disse anleggene har du hørt og sammenlignet med ditt eget......
    Jeg sier ikke at du tar feil, for jeg har aldri hørt oppsettet ditt og kan derfor ikke uttale meg for eller imot.

Forøvrig foreslår jeg at du fortsetter diskusjonen rundt innspilling av høyttalere i her tråden da det ikke har noe med topic i denne tråden å gjøre
    I den tråden går det bare i bil og innkjøring av bil :-D

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er ikke dette stedet for

Rørlyd, Transistorlyd og klasse Dlyd ?

Send meg gjerne en PM når tråden er "back on track"

Resten av helgen er reservert LYDOPPLEVELSENE her

http://avforum.no/forum/ny-arrangeme...ni-2009-a.html

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart mye av dette, men det er vel noe gull blant all gråsteinen også....

Synes kanskje noen burde lese, søke og lytte litt mer, og poste og fremstå som ufrivillig komiske litt mindre...

Sitter for egen del igjen med et ønske om å prøve flere forskjellige forsterkere med de forskjellige arbeidsprinsippene, blandt annet MA med forskjellige gode rør i forforsterker delen, samt mere klasse D utstyr med eller uten feritt ringer i utgangen...

Ellers er kanskje temat i denne tråden såpass omfattende at den er dømt til å bli slik utflytende som den ble.

Har f.eks lyttet til og brukt mange klass AB forstrerkere opp i gjennom årenes løp, og det er vel flere ulikheter enn likheter når det gjelder ytelser og lydsignatur, hvordan de klarer å drive vanskelige laster fra forskjellige høytalere osv bare innefor det arbeidsprinsippet.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Helt klart mye av dette, men det er vel noe gull blant all gråsteinen også....

Synes kanskje noen burde lese, søke og lytte litt mer, og poste og fremstå som ufrivillig komiske litt mindre...

Sitter for egen del igjen med et ønske om å prøve flere forskjellige forsterkere med de forskjellige arbeidsprinsippene, blandt annet MA med forskjellige gode rør i forforsterker delen, samt mere klasse D utstyr med eller uten feritt ringer i utgangen...

Ellers er kanskje temat i denne tråden såpass omfattende at den er dømt til å bli slik utflytende som den ble.

Har f.eks lyttet til og brukt mange klass AB forstrerkere opp i gjennom årenes løp, og det er vel flere ulikheter enn likheter når det gjelder ytelser og lydsignatur, hvordan de klarer å drive vanskelige laster fra forskjellige høytalere osv bare innefor det arbeidsprinsippet.
    Ja kordan er det med Klasse D..eg har fått høyre fra f.eks en som driver med Hi-end (kjøper og selger hele tiden) at klasse D må en skru ganske mye opp før det blir noke fres.. Hva som gjer det, kontra en annen vandlig forsterker?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja kordan er det med Klasse D..eg har fått høyre fra f.eks en som driver med Hi-end (kjøper og selger hele tiden) at klasse D må en skru ganske mye opp før det blir noke fres.. Hva som gjer det, kontra en annen vandlig forsterker?
    Det er motsatt av hva jeg har opplevd med klasse D forsterkerne jeg har prøvet. Der er det like mye dynamikk fra 5% til 80%..

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har hatt Klasse D på mine Ushere en gang, og det som slo meg da var hvor blod fattig den ble når det skulle spilles litt. Jo høyere opp i lydstyrke jo mindre bass. Det viser seg at strøm styringen ikke klarte å henge med etter strøm behovet. Men hvis det er mere lettdrevene høyttalere tror jeg det kan låte bra. Jeg for min del foretrekker transistor som et alternativ. God rør forsterker låter bra også, og de er morsomme å jobbe med. Alt kommer til prislappen du velger, og hva du skal bruke det til. Klasse D forsterkeren jeg referer til er Acoustic reality ear two på 2x250W.

A.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Før du begynner å høvle inn produsentene for å benytte ferrittspoler så bør du kanskje sjekke hva de bruker og så sjekke hvilke egenskaper de faktiske spolene har.

Man bruker ikke spoler med kjerne for å spare penger.

Det er enten ferrit eller varianter av pulverkjerne. Er klar over at de varierer noe i egenskaper og oppførsel ved rf, også re. luftspole. Rent teknisk er de fordelaktige, men så var det lyden da. De beste pulver-kjerne til audio finner vi nok i høyttaler-spoler, og der advares det mot å gå høyere enn 1 kHz. Min referanse.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is

Ah, nå forstår jeg, det er en diplomoppgave i markedsføring!

Ha-ha, håper det skal være mulig å oppdrive mer detaljer her - skal sende noen emails nedover - får trimme tysken litt.

Meget interesssant trend - det er den som har vakt oppsikt flere steder.

Rør har høy harmonisk forvrengning og lav IM (målt på denne måten).
    Transistorer gir meget lav harmonisk forvrengning og sjokkerende høy IM med den valgte metoden.

Den lave THD tyder også på at de har valgt en transistor amp kontruert etter tradisjonelle gode kriterier. Det er med den nye målemetoden man så har oppdaget noe nytt her.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Rør har høy harmonisk forvrengning og lav IM (målt på denne måten).
    Transistorer gir meget lav harmonisk forvrengning og sjokkerende høy IM med den valgte metoden.
    Var det ikke egentlig slik da, Kjell;

Black Cat rørforsterker har høy harmonisk forvrengning og lav IM (målt på denne måten).
    Telefunken transistor gir meget lav harmonisk forvrengning og høy IM med den valgte metoden.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prøver bare å fremme at eg kan ha peiling eg og om ikke i dypere teori så i praksis. Og at vis dere liksom skal dytte meg ned må eg få lov å dytte dere litt ned atte og.
    Huske på en ting Lovemusikk,fleste her på Av forum er sorround sjeler. Når en holder på med to kanal og kansje vinyl som mange her ikke har hørt en gang så blir det helt feil og diskutere med disse.

Rør plus vinyl og et par gode horn er tingen det.

Mvh Roar

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde for noen år siden et oppsett med Doxa 6.2 høytalere og et bi-amp av AB moniblokker i diskant og et Klasse D i bass og melomtone. Det fungerte aldeles nydelig det. Merket ikke noen problemer med følsomhet eller at klasse D oppførte seg spesiellt forskjellig.

Oppsette ble meget godt kontrolert med god bass kontroll på høye lydtrykk og lytte nivåer, og med god dynamikk selv på lavere nivåer.
    Byttet også om å kjørte klasse D i diskant, og det var ikke noen spesielle hørbare forskjeller i ytelsen på disse.

Det som han High End kameraten din bemerket har jeg en mistanke om kommer av at forsterkere med god kontoll har en evne til å lyde spinkelt og udynamisk nettop fordi de ikke mister kontrollen og legger noe til musikk signalet, men heller klarer å starte og stoppe høytaler elmentene riktig.

Da kan man spille med ganske store lydtrykk før det oppfattes som like høyt som en forstrker som spiller mer ukontrollert.

Eneste ankepunktet jeg har mot klasse D, er at hvis de får for vanskelige laster som de ikke takler, da låter det ikke spesiellt pent lenger. Her kan det nok variere mye mellom forskjellig dimmensjonering av strømforsyning og måten den høyfrekvente måten forsterkeren jobber internt med sin hf filtrering på utgangen osv, men det handler vel om å matche forsterker med høytaleren på en god måte, og ikke se seg blind på den tekniske oppgivelsen av Watt. Det gjelder vel forsåvidt også andre forsterker prinsipper, og er tilhenger av å fokusere litt mindre på Watt, og litt mere på hørsel og musikken.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linus
    Huske på en ting Lovemusikk,fleste her på Av forum er sorround sjeler. Når en holder på med to kanal og kansje vinyl som mange her ikke har hørt en gang så blir det helt feil og diskutere med disse.

Mvh Roar

8) ja platespiller må eg jo ha senere og :-D

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Hadde for noen år siden et oppsett med Doxa 6.2 høytalere og et bi-amp av AB moniblokker i diskant og et Klasse D i bass og melomtone. Det fungerte aldeles nydelig det. Merket ikke noen problemer med følsomhet eller at klasse D oppførte seg spesiellt forskjellig.

Oppsette ble meget godt kontrolert med god bass kontroll på høye lydtrykk og lytte nivåer, og med god dynamikk selv på lavere nivåer.
    Byttet også om å kjørte klasse D i diskant, og det var ikke noen spesielle hørbare forskjeller i ytelsen på disse.

Det som han High End kameraten din bemerket har jeg en mistanke om kommer av at forsterkere med god kontoll har en evne til å lyde spinkelt og udynamisk nettop fordi de ikke mister kontrollen og legger noe til musikk signalet, men heller klarer å starte og stoppe høytaler elmentene riktig.

Da kan man spille med ganske store lydtrykk før det oppfattes som like høyt som en forstrker som spiller mer ukontrollert.

Eneste ankepunktet jeg har mot klasse D, er at hvis de får for vanskelige laster som de ikke takler, da låter det ikke spesiellt pent lenger. Her kan det nok variere mye mellom forskjellig dimmensjonering av strømforsyning og måten den høyfrekvente måten forsterkeren jobber internt med sin hf filtrering på utgangen osv, men det handler vel om å matche forsterker med høytaleren på en god måte, og ikke se seg blind på den tekniske oppgivelsen av Watt. Det gjelder vel forsåvidt også andre forsterker prinsipper, og er tilhenger av å fokusere litt mindre på Watt, og litt mere på hørsel og musikken.
    Han er ikke en kamerat men broren til en på jobb, som eg kjøpte min MA av. Men vet ikke om eg skrev, det gjaldt på lavt volum i forhold til f.eks MA som han samenlignet med så måtte han skru opp en del mer før lyden åpnet seg og dynamikken kom frem. Hugser ikke merket han hadde, men er et litt dyrt å seriøst et.
    Eg nemte vel at på lavt volum så kan en vel ikke blande inn at forsterkerene forvrenger så lenge dei har kraft til å spille klart på enda mer volum. Så da blir vel ikke forklaringen så lett å skjønne for meg..
    Når den forvrenger så er det ikke noe godt å høre på nei, det er vi helt enig.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linus

Mvh Roar
    Godt mulig du har noe rett i dette med andelen surround brukere osv, men det er vel en ganske grei gennomsnittsalder her i forumet, så det er nok en god andel som har mye erfaring fra to kanals oppsett med horn, rør og vinyl også...

Har selv en forkjærlighet for elektrostat høytaler prinsippet og rør forsterkere jeg ikke har fått realisert ennå. Har en drøm om å kjøre en direkte rør forsterker>elektrostat oppsett uten bruk av audio transformatorer, hverken i effekt forsterker utgangen eller på inngangen på elektrostat høytaleren..

Selv er jeg så heldig at jeg har interesse for begge leire, samt bildesiden av hjemmekino delene også, så det er mye å ta seg til i denne AV hobbyen

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men vet ikke om eg skrev, det gjaldt på lavt volum i forhold til f.eks MA som han samenlignet med så måtte han skru opp en del mer før lyden åpnet seg og dynamikken kom frem. Hugser ikke merket han hadde, men er et litt dyrt å seriøst et.
    Eg nemte vel at på lavt volum så kan en vel ikke blande inn at forsterkerene forvrenger så lenge dei har kraft til å spille klart på enda mer volum. Så da blir vel ikke forklaringen så lett å skjønne for meg..
    Når den forvrenger så er det ikke noe godt å høre på nei, det er vi helt enig.
    Ja det er et godt poeng. det kan jo være forskjellig følsomhet, gain og forsterkning på såpass forskjellige konstruksjoner som en MA og en ukjennt High End Klasse D som får frem slike forskjeller i dynamikk ved lave volum.

Hvordan musikk signalet er behandlet i for forsterker delen før det når effekt forsterker delen er vel også viktige faktorer her. MA er jo en interert forsterker med rør både i forforsterker og effekt delen, og man kan vel få frem en del forskjeller avhengig hvordan utstyret er kobblet opp.

Utifra utseende på de firkant pulsene tidligere i denne tråden, kan man kanskje få frem noe av forklaringen på denne dynamikk problemstillingen også, der man ser en litt livlig horisontal linje.

Om dette er et reellt problem i praksis er vel en annen ting.

Side 90 av 153 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 86 87 88 89 90 91 92 93 94 100 110 120 130 140 150 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •