Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 153 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 3050
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Jeg kan jo da hevde omtrent det samme som deg; "Litt tullete å bastant påstå noe uten å måle?".... Og dermed er vi like langt.

Tror ikke vi kommer noe videre her. 8)
    Enig, føler denne diskusjonen er dødfødt, men det har vært en lærerik tråd. Takk til trådstarter HåkonN som tok iniativet til tråden.

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wiuuu
    Så du mener at hvis du "kloner" en kondensator, slik at den er prik likt ned på atomært nivå, ja ned på kvarkenivå (hvis de finnes). Så mener du at de vil låte forskjellig?? Når man snakker om to likt specede kondensatorer, så er det fortsatt avvik, dette har med tolleranser og oppløsningen/korekthet på måleinstrumentene. Men det er ingen som har sagt at vi har måleinstrumentene eller målemetodene for å si om to kondensatorer er like eller ikke. Man sier bare at hvis de måler helt likt, så låter de likt..
    Ikke snakk om å klone hverandre.
    Hvorfor brukes ikke billige elektrolytter i dyre høyttalere? Og også skjeldent i mellomtone og diskantområde selv på billige?

Tror du en elektrolytt på størrelse med en halv lillefinger låter dønn likt som en duelund kondensator på størrelse med en hånd som er bygget av helt andre materialer?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Vi får møtes endag da, måle, lytte og diskutere litt
    Hvor holder du til i landet?
    Det kan vi godt gjøre. Jeg er åpen for nye hyggelige bekjentskaper, ny lærdom og nye erfaringer. :-D

Får i løpet av sommeren høyttalere som sikkert kunne vært interesant til grunnlag for en liten test av forsterkere evn. forforsterkere. Det fine er at her hos meg står all elektronikk i et helt annet rom enn høyttalere, ergo er det lett å utføre blindtest også. Jeg bor forøvrig i Oslo, og er en racer på pulverkaffe.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Ikke snakk om å klone hverandre.
    Hvorfor brukes ikke billige elektrolytter i dyre høyttalere? Og også skjeldent i mellomtone og diskantområde selv på billige?

Tror du en elektrolytt på størrelse med en halv lillefinger låter dønn likt som en duelund kondensator på størrelse med en hånd som er bygget av helt andre materialer?
    hvis den er bygd opp med helt andre materialer som gir et utslag på lyden, så kan man ikke si at de måler det samme, det vil jeg påstå at de aldri vil gjøre. Da snakker jeg heller ikke om målingene som brukes i dagens samfunn kor å kategorisere kondensatorer. Jeg snakker om helt grundige målinger som definerer hvordan den kondensatoren vil påvirke lydbildet, og samtidig målinger som enda ikke er tatt i bruk.

For å dra dette langt, kan jeg si at to kondensatorer er like hvis de har helt lik oppbygning målt i det kartesiske koordinatsystemet. Poenget mitt er at det fortsatt er en måling..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan jo ikke finne bevis på noe ikke skjer. Det er vanskelig.

Og hvordan har du vist det? Du har sagt det, men det blir bare en påstand om du ikke har noe å støtte det opp med. :-D

Åneida, det er bare for HåkonN å koble en stor plast-kondis på en forsterkerutgang så hører man at platene vibrerer. Tror alle skjønner det.

Hva er problemet HåkonN ? For alle som prøver dette blir det ikke en påstand, men et slags bevis. Er du redd for å prøve ?

Og hva med elektrisk felt ? Vet du noe om det ? Det inngår i basal kondensator-teori. Og feltet pulserer når et AC signal går gjennom.

Så hvilke av disse fakta er det du trenger referanser på ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg snakker om helt grundige målinger som definerer hvordan den kondensatoren vil påvirke lydbildet, og samtidig målinger som enda ikke er tatt i bruk.

Og hvordan får vi målt dette ?

Finnes denne målemetoden idag, eller er det en tenkt metode som kanskje vil finnes i fremtiden ?

Og skal vi i mellomtiden ikke godta det vi hører, men vente til metoden kommer i år 2025 ?

Og hvis Newtons tyngde-lover ikke er oppfunnet, skal vi da prøve å gå på vannet selv om vi mener å ha observert at vi da kan drukne. Helt til den målemetoden kommer ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Til salgs: Focal high-end høyttalere

Er det tillatt med salgsannonser i alle trådene her ?

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan vi godt gjøre. Jeg er åpen for nye hyggelige bekjentskaper, ny lærdom og nye erfaringer. :-D

Får i løpet av sommeren høyttalere som sikkert kunne vært interesant til grunnlag for en liten test av forsterkere evn. forforsterkere. Det fine er at her hos meg står all elektronikk i et helt annet rom enn høyttalere, ergo er det lett å utføre blindtest også. Jeg bor forøvrig i Oslo, og er en racer på pulverkaffe.
    Det kunne vært morro! Nå er det jo et stykke til oslo da, men om man hadde tenkt seg en tur til hovedstaden kunne man jo tatt det i samme sleng. Bor forøvrig på sørlandet.

hvis den er bygd opp med helt andre materialer som gir et utslag på lyden, så kan man ikke si at de måler det samme, det vil jeg påstå at de aldri vil gjøre. Da snakker jeg heller ikke om målingene som brukes i dagens samfunn kor å kategorisere kondensatorer. Jeg snakker om helt grundige målinger som definerer hvordan den kondensatoren vil påvirke lydbildet, og samtidig målinger som enda ikke er tatt i bruk.
    Så da låter sølvkabler og kobberkabler forskjellig å? og rør bygd opp av forskjellig materiale?

Og nøyaktig hva slags målinger skal vi benytte oss av om det ikke er tilstrekkelig å måle kapasitans?

Nei, bortforklaringene blir bare veikere og veikere..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ideal
    Det er jo du selv som har sørget for å ta diskusjonen vekk fra tema og over på person - det var jo greit så lenge det var noen andre som var personen, når det deretter kommer spørsmål rundt din egen person og handlinger etterpå, ja da skal det plutselig diskuteres sak? Du skjønner hvorfor dette blir feil eller?

Helt enig, HåkonN har moderert temmelig ensidig her, han har selv kommet med det som kan oppfattes som fordekte personangrep.

Men la det ligge - vi går videre. Tror HåkonN selv ser problemet og vi behøver ikke være langsinte.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig i at forskjellige komponenter vil låte forskjellig, men det grunnet oppbygging og nøyaktighet.

Sa også at målemetodene ikke trenger å være metoder som er oppfunnet nå, men man kan se for seg at man bruker elektronmikroskop og røntgen for å måle om 2 komponenter er like. Blir det helt korrekt, sikkert ikke, er det lønnsomt? absolutt ikke. Jeg prøvde bare å få fram at man på en eller annen måte kan måle hvorfor ting er slik som de er. Og jeg begrunner dette med min logiske sans, er noen uenig, så har dere fullstendig rett til det.

Og til kabelkommentaren, selv har jeg til gode å høre forskjellen på kabler. Men så bør man kanskje tenke over om en kabel har muligheten til å forandre lyden! En komponent med feil verdi på feil plass i en forsterker kan endre lyden ganske mye..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jeg være enig i og det virker rimelig. Men jeg lurer på hvordan denne resonansen forplanter seg inn til lydsignalet, greit at kapasitansen og slikt kan variere med resonansen, men er det så store variasjoner at det påvirker lyden som behandles av denne kondensatoren. (Det har jo ingenting å si om en kondensator selv kan spille lyd med et signal koblet på, så lenge signalet passerer uberørt)

Lyd er jo komplekse signaler, og dype basstoner kan få platene til å vibrere slik at de påvirker overføringen av samtidige diskant-signaler. Man må studere komplekse signaler i øyeblikket.

I tillegg kommer dette med resonanser. Kondensatorplater vil ha lavfrekvens-resonanser på linje med høyttaler-elementer (f.eks. mellomtone- eller diskant-elementer - de er jo fysisk mindre). Ved resonans-frekvensene vil platene bevege seg mer enn ellers. Man får en slags intern mikrofoni.

Ellers vil folk som har greie på sakene vite at fabrikanter ofte limer kondensatorer fast med en seig lim-masse for å dempe mikrofoni - at platene rasler internt. Det er bare å studere audio-produkter inni. Jeg er så overrasket over at folk som kaller seg ingeniører ikke vet dette. Noen ganger kan man se slik dempemasse utenpå kondensatoren, men ikke til underlaget - altså en dempning av den ytre strukturen, men ikke for å feste kondensatoren bedre til underlaget (det ville jo vanskeliggjøre utskiftning) - andre ganger bruker man underlaget (kretskortet) som kontaktflate.

Så summa sumarum, den tekniske oppbygningen av kondensatorer kan variere mye, slik at to kondensatorer med samme verdi kan gi to helt forskjellige lydtyper. Personlig tror jeg er er en sërie små-resonanser opp gjennom hele det hørbare frekvensområdet i alle passive komponenter, og disse gir komponenten den typiske lydsignatur. Siden hver enkelt resonans er veldig liten er den vanskelig å påvise, og den har mest betydning i komplekse testsignaler - dette er nok ikke noe for det gjennomsnittlige Fluke-meter eller skop.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og til kabelkommentaren, selv har jeg til gode å høre forskjellen på kabler. Men så bør man kanskje tenke over om en kabel har muligheten til å forandre lyden!

Det er hørbare forskjeller på kabler, men ikke dramatisk.

De dyre kablene inneholder spesielle komponenter (induktorer, m.m.) som gir en "ønsket" fargning av lyden. Da blir forskjellen større.

Eller sølv istedenfor kobber, det kan høres.

En kabel fører et elektrisk signal. Det blir et elektrisk felt rundt hver leder - det er elementær fysikk - det betyr at lederne tiltrekker hverandre (beveger seg fysisk) avhengig av lydsignalets størrelse. Av den grunn vil forskjellige isolasjonsmaterialer gi forskjellig lyd. Alt etter hvordan de kan dempe disse små-bevegelsene.

Jeg gjør oppmerksom på at dette er fakta fra elementær fysikk og ikke noe som behøver dokumenteres i "vitenskapelige publikasjoner".

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Lyd er jo komplekse signaler, og dype basstoner kan få platene til å vibrere slik at de påvirker overføringen av samtidige diskant-signaler. Man må studere komplekse signaler i øyeblikket.

I tillegg kommer dette med resonanser. Kondensatorplater vil ha lavfrekvens-resonanser på linje med høyttaler-elementer (f.eks. mellomtone- eller diskant-elementer - de er jo fysisk mindre). Ved resonans-frekvensene vil platene bevege seg mer enn ellers. Man får en slags intern mikrofoni.

Ellers vil folk som har greie på sakene vite at fabrikanter ofte limer kondensatorer fast med en seig lim-masse for å dempe mikrofoni - at platene rasler internt. Det er bare å studere audio-produkter inni. Jeg er så overrasket over at folk som kaller seg ingeniører ikke vet dette. Noen ganger kan man se slik dempemasse utenpå kondensatoren, men ikke til underlaget - altså en dempning av den ytre strukturen, men ikke for å feste kondensatoren bedre til underlaget (det ville jo vanskeliggjøre utskiftning) - andre ganger bruker man underlaget (kretskortet) som kontaktflate.

Ja, det hadde selvfølgelig vært knall med noe lesestoff på dette emnet. Men jeg kan se for meg sammenhengen du beskriver.

Over til det andre du skriver, at du er så overrasket over at ingeniører ikke vet dette. Hvis du er så overrasket, så forklarer det vel litt om hvorfor du har problemer med å oppdrive publikasjoner med disse fakta, siden du selv og andre du kaller "folk som har greie på sakerne" tydeligvis er de eneste som vet om dette. Til mitt eget forsvar som elektronikkingeniør på fjerdeåret så ser jeg liten nytte av denne informasjonen innenfor mitt område.

Igjen så håper jeg du klarer å holde deg mer saklig, i stedet for å komme med slengbemerkninger imot andre. Hvis du er så misfornøyd med dagens ingeniører, så foreslår jeg du tar en telefon til NTNU.

Og til slutt lurer jeg på hvordan utdanning du har, siden du tydeligvis misliker ingeniører og folk som publiserer.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Jeg gjør oppmerksom på at dette er fakta fra elementær fysikk og ikke noe som behøver dokumenteres i "vitenskapelige publikasjoner".
    Første setning summerer opp det jeg trenger å bekymre meg over med kabler.

Andre setningen er og(så en av dine spydige kommentarer. Beklagelig at du skal ødelegge diskusjonen (som faktisk begynte å bli lærerik) med slike kommentarer..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Over til det andre du skriver, at du er så overrasket over at ingeniører ikke vet dette. Hvis du er så overrasket, så forklarer det vel litt om hvorfor du har problemer med å oppdrive publikasjoner med disse fakta, siden du selv og andre du kaller "folk som har greie på sakerne" tydeligvis er de eneste som vet om dette. Til mitt eget forsvar som elektronikkingeniør på fjerdeåret så ser jeg liten nytte av denne informasjonen innenfor mitt område.

Nei jeg er saklig her. Jeg snakker om dette med at kondensatorer dempes av fabrikanten av forsterkeren. Altså at det skal være en seig dempemasse på kritiske kondensatorer.

En erfaren ingeniør må jo ha sett inni forsterkere o.lign., og det må være et krav til at en ingeniør vet at kondensatorer må limes med en dempemassse når de skiftes.

Du ser problemet ? Dette handler om å bygge eller reparere forsterkere. Kan ikke ingeniøren dette er han ikke kompetent, etter min mening.

Det er ikke nok å kunne håndtere Fluke-meteret. Jeg krever kompetanse her, og er derfor overrasket.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første setning summerer opp det jeg trenger å bekymre meg over med kabler.

Andre setningen er og(så en av dine spydige kommentarer. Beklagelig at du skal ødelegge diskusjonen (som faktisk begynte å bli lærerik) med slike kommentarer..

Er det spydig å vise til at dette er fysikk-fakta, etter all skrikingen etter referanser i denne tråden ?

Jeg må jo ha lov å påpeke sterkt hva som kan hentes direkte fra fysikken og hva som er mer spekulativt/subjektivt.

Men hyggelig at du så dette med felt-teori. Skal utdype litt: Derfor bør generelt kabler av stivt metall (en eller få tråder) lyde bedre enn disse mange-trådete kablene. Fordi de er bedre stabilisert mot egne bevegelser.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei jeg er saklig her. Jeg snakker om dette med at kondensatorer dempes av fabrikanten av forsterkeren. Altså at det skal være en seig dempemasse på kritiske kondensatorer.

En erfaren ingeniør må jo ha sett inni forsterkere o.lign., og det må være et krav til at en ingeniør vet at kondensatorer må limes med en dempemassse når de skiftes.

Du ser problemet ? Dette handler om å bygge eller reparere forsterkere. Kan ikke ingeniøren dette er han ikke kompetent, etter min mening.

Det er ikke nok å kunne håndtere Fluke-meteret. Jeg krever kompetanse her, og er derfor overrasket.

Det er jo forsåvidt greit, men når du sier ingeniører så tar du et helt fagfelt over en kam, og det er provoserende for de som jobber med elektronikk innenfor helt andre felt..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo forsåvidt greit, men når du sier ingeniører så tar du et helt fagfelt over en kam, og det er provoserende for de som jobber med elektronikk innenfor helt andre felt..

Er klar over det, når jeg i denne tråden sier ingeniører mener jeg audio-ingeniører og teknikere som uttaler seg i rollen som "objektive" audio-eksperter.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0

De dyre kablene inneholder spesielle komponenter (induktorer, m.m.) som gir en "ønsket" fargning av lyden. Da blir forskjellen større.

Eller sølv istedenfor kobber, det kan høres.

En kabel fører et elektrisk signal. Det blir et elektrisk felt rundt hver leder - det er elementær fysikk - det betyr at lederne tiltrekker hverandre (beveger seg fysisk) avhengig av lydsignalets størrelse. Av den grunn vil forskjellige isolasjonsmaterialer gi forskjellig lyd. Alt etter hvordan de kan dempe disse små-bevegelsene.

At tiltrekningen mellom høytalerledere som fører et audiosignal skulle bety noe tviler jeg på.

Jeg jobber til daglig med høyspent - kabler som fører hundrevis av ampere - med 10-tals kV - til og med her er ikke tiltrekningen mellom ledere noe problem. Har faktisk aldri hørt om problemstillingen i det hele tatt.

Hvordan det da skulle oppstå en påvirkning med et audiosignal som er mikroskopisk i forhold er vel ikke særlig sannsynlig?

Eller er det gravitasjon du tenker på - altså masse? :-D
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er klar over det, når jeg i denne tråden sier ingeniører mener jeg audio-ingeniører og teknikere som uttaler seg i rollen som eksperter.

Nå begynner det å ligne noe, mulig jeg er nærtagen her. Men liker ikke å bli kalt inkompetent fordi jeg er ingeniør. (jeg jobber ikke med audio) Fordi hvis man kommer forbi slike "hindringer" så kan alle sammen lære mye av hverandre, og det er grunnen til at jeg er medlem her

Man lærer jo mye innen faget elektromagnetisme og bølgeforplantning.. Men å koble alt inn i audioens verden blir noe helt annet. Men veldig interesant

Side 9 av 153 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •