Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 88

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 88 av 153 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 84 85 86 87 88 89 90 91 92 98 108 118 128 138 148 ... SisteSiste
Viser resultater 1,741 til 1,760 av 3050
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Les det en gang til du, og les hele sitatet.
    Eg las.. Men du får forklare kvifor høytalerene blir bedre lyd i ivertfall frem til 150 timer.. Og det er ikke fordi eg inni hjernen min meiner da, men det merker folk som er på besøk og.
    Forklar..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Snakker du om Music Angel menigheten? Det er hovedsakelig et one-man show der den nord-norske ypperstepresten jobber 2 fulltidsstillinger for å trekke mest mulig vaklende audiofile uten annen tilhørighet inn i kirken.

Reglene for medlemskap er ganske klare; The ten golden tube-rules:

1. Music Angel er universalt best.
    2. Andre rørforsterkere kan også låte bra, men aldri glem punkt 1.
    3. Gamle komponenter er bra. Nye (MA er unntaket) låter som norske fjell.
    4. Ingeniørteorier kan og vil brukes der de støtter punkt 1 til 4.
    5. Ingeniørteorier som ikke støtter punkt 1 til 4 kan tolkes etter eget ønske
    6. Ingeniørteorier som ikke kan omtolkes, skal under enhver omstendighet sables ned med alle mulige midler. Skap kaos!
    7. Utad skal en alltid gjøre det klart at man representerer den tause majoritet.
    8. Ta alltid forbehold om at MA er best under spesielle omstendigheter og etter spesielle modifikasjoner, dette for å kunne raskere svekke troverdigheten til de som har hørt en MA og ikke umiddelbart gir etter for punkt 1.
    9. Bland begreper, fakta og formler for å forvirre flest mulig.
    10. Verbalt angrip alle som er uenige, og slå tvil til deres troverdighet. Ikke vær redd for å ta hele yrkesgrupper over en kam om nødvendig. Dekk det hele til med små gule smilende ansikt.

Jeg har prøvd å søke opp hvem ypperstepresten er i denne globale etablerte organisasjonen i håp om å få en kommentar, men det ser ut til å være en godt bevart hemmelighet blant den tause majoritet.

Du glemmer at dette var en uttalelse gjort under en udokumentert workshop fra en av disse udugelige moderne ingeniørene. Dette var også kun målinger på et enkelt "fluke-meter" som ikke forteller hele sannheten.

Ikke var det gjort noen seriøse lyttetester heller, og man hører jo med ørene ikke sant? Og som du har påpekt selv, 1% total THD er nesten ubetydelig. Det som kan høres, kan ikke måles osv.

Bjørnetjenester, Kjell.

Ha-ha, for noen eventyr du serverer her. Er du nå på druen igjen ? Det er jo fredag kveld. Kunne du angi promillen - med referanse i nøyaktige målinger ?

Skulle egentlig rapportert dette innlegget, men det er så morsomt at jeg synes det kan stå. Tenk at stakkars beskjedne meg har satt i gang en slik psykologisk reaksjon hos HåkonN. Til demo for hele landet.

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakker du om Music Angel menigheten? Det er hovedsakelig et one-man show der den nord-norske ypperstepresten jobber 2 fulltidsstillinger for å trekke mest mulig vaklende audiofile uten annen tilhørighet inn i kirken.

6. Ingeniørteorier som ikke kan omtolkes, skal under enhver omstendighet sables ned med alle mulige midler. Skap kaos!
    7. Utad skal en alltid gjøre det klart at man representerer den tause majoritet.
    8. Ta alltid forbehold om at MA er best under spesielle omstendigheter og etter spesielle modifikasjoner, dette for å kunne raskere svekke troverdigheten til de som har hørt en MA og ikke umiddelbart gir etter for punkt 1.
    10. Verbalt angrip alle som er uenige, og slå tvil til deres troverdighet. Ikke vær redd for å ta hele yrkesgrupper over en kam om nødvendig. Dekk det hele til med små gule smilende ansikt.

Jeg har prøvd å søke opp hvem ypperstepresten er i denne globale etablerte organisasjonen i håp om å få en kommentar, men det ser ut til å være en godt bevart hemmelighet blant den tause majoritet.

LOL.. :-D Morsomt.

Ser ut til en tråd en må følge med på. Ingenting som intriger på AVforum. :-D :-D :-D

A.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lovemusikk:
    Hva tror du gjør en høyttaler blir innspilt?
    Hva tror du er best å gjøre: Spille musikk i 700 timer med lav/moderat styrke, eller utvalgte frekvenser på høy styrke en time eller to?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Mest faglige argumenter ? Mener du de som er flinkest til å reprodusere fra 40 år gamle ingeniør-håndbøker, eller de som forsøker seg på litt nytenkning
    Haha, det tror jeg er første gangen noen over hodet har tenkt tanken å beskylde meg for å ikke bedrive nytenkning. Så kommer det til alt overmål fra "Mr Vintage"

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Haha, det tror jeg er første gangen noen over hodet har tenkt tanken å beskylde meg for nytenkning. Så kommer det til alt overmål fra "Mr Vintage"

Det ser ut til at stemningen stiger på AVforum nå mot midnatt.

Hmm, skulle jeg heller sagt 20 år gamle lærebøker ?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Selvsagt. Nå må vi ikke gå surr i rekkefølgen her. Det var roffe som serverte en etter min mening useriøs/urettferdig kommentar som jeg bare reagerte på.

2. Åneida - jeg har da vist referanser. Bl.a. slike som jeg hadde forventet ingeniører ville vise til. Men dessverre er det slik at referansene er sikrere i 40 år gamle ingeniør-håndbøker enn hvis man beskjeftiger seg med nye ideer.

Ellers har du kanskje falt av lasset litt her - det siste vi diskuterer er en tysk ingeniør diplom-oppgave - det er da en god referanse. Vi har bare ikke sporet opp selve avhandlingen ennå - savner forklaring på en del beregninger. Sånn er det alltid med nye ting - altså motsatt de gamle mosegrodde ideene.
    1: Roffe forholder seg som vanlig saklig og velformulert. Hva med deg?

2: Det er et par elementære krav når man benytter en referanse til å underbygge egen påstand. Det første er at referansen holder vann og ikke bare bygger på påstander. Det andre er at den som trekker inn referansen selv faktisk forstår den. Så vidt jeg kan se mangler begge disse punktene i din bruk av denne diplomoppgaven.

Forøvrig, jeg tviler på man behøver særlig mye forståelse av musikkgjengivelse for å kunne bestå en diplomoppgave innen audio.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jaja, det var det popcornet da... Gutter - HUSK at vi diskuterer LYD her da, ikke nuclear fusion... I det ligger det at vi både diskuterer en uskyldig hobby OG noe som faktisk ikke egentlig betyr noe særlig for hvordan vi lever livene våre... Det kan jo til tider se ut som en legger litt mye i det hele...

Generelt tror jeg folk får svært lite ute av disse diskusjonene rundt Kjells retorikk, det kommer jo opp til stadighet - la oss heller prøve å "get some facts down on the table!"...

Så langt har man jo forsøkt å dra inn THD som et begrep som skal kunne benyttes for å tallfeste svakheter i ymse konstruksjoner (vel, er vel rør dette var tilsiktet å finne en målbar svakhet i først og fremst), og selv om dette ikke er tilbakevist, er det i det minste slik at det ser ut til at det er større avvik fra konstruksjon til konstruksjon enn mellom rør og transistor som sådan.

Så - er vi da ENIG - sånn noenlunde - at THD ikke funker spesielt godt som målebegrep?

Vel, da står vi egentlig igjen på "bar bakke" hva angår å finne faktiske, fungerende begreper som forsøker å forklare og gjerne tallfeste forskjellene på en rør, transistor og klasse-D-konstruksjon... Dumt egentlig, for det gjør det jo veldig vanskelig for folk å egentlig vurdere forskjellene basert på "papirtall".

Jeg er samtidig enig i at det beste ville være å kunne lytte til en 3-4 alternativer innenfor hver kategori, men vi er ikke alle i en posisjon som tillater slike investeringer og bytterunder... Jeg for min del kunne GJERNE tenke meg å ha noen faktiske begreper å henge både erfaringer og objektive opplysninger på når det kommer til forsterkere utover watt, som liksom ikke sier et kvekk egentlig...

MEN - selv om det gjøres et godt forsøk i å "oppklare" det hele her i denne tråden spores det alt for mye av... La oss prøve å dra dette tilbake til et konstruktivt spor igjen - OK? La oss være åpne på at audiobransjen rett og slett mangler gode begreper for en del lytteinntrykk - og nettopp DET er noe vi her på AVforum kanskje kan gjøre noe med?!?!

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette var temmelig barnselig.. Takke vere Kjell, så kan folk få en rimelig inngang til Hi-End verden med en forsterker i ypperste klasse, som gjer dere Hi-End folk drittsure, der dere sitter med anlegg i flere hundre tusen kroners klassen.
    Men eg kan forstå dere er sure når mitt anlegg ligger på ca 25-30.000 og spiller ofte bedre enn deres. Men eg syns dere kan glede dere på andres vegne som også får bli med på denne åpenbaringen inne lyd i to kanaler.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er nok ganske klart for alle at vi har å gjøre med 3-4 personer som kommer med slike personbeskrivelser istedenfor å diskutere ideer og lytte-opplevelser. Tenk så idiotisk å kreve ingeniør-referanser for personlige oppfatninger etter lange lytte-seanser.

Disse 3-4 personene går igjen hele tiden.

Vi får ta det humoristisk - det gjør ihvertfall jeg - og vi har et forum her hvor vi jo får lov å utfolde oss. Det er veldig positivt. HåkonN er faktisk morsom av og til.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ha-ha, for noen eventyr du serverer her. Er du nå på druen igjen ? Det er jo fredag kveld. Kunne du angi promillen - med referanse i nøyaktige målinger ?
    Jeg satte mitt kalibrerte Fluke-multimeter på ohm-test og puttet den røde proben i munn, og den sorte i rompa (eller var det omvendt?). Den viste 2,4 megaohm. Normalt pleier dette å ligge på 2,6megaohm. 0,2 megaohm tilsvarer etter rask hoderegning omtrent 0,83 i promille litt avhenig av hvor mye harmoniske komponenter (THD) det er snakk om. Målemetoden ble forøvrig oppdaget av noen unge og lovende tyske ingeniørstudenter etter noen elefantøl på en bratwurst-festival.

Slapp av, Kjell. Vi som får lov til å være oppe så sent tåler vel en støyt!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det andre er at den som trekker inn referansen selv faktisk forstår den. Så vidt jeg kan se mangler begge disse punktene i din bruk av denne diplomoppgaven.

Huff, er det nå blitt slik at jeg ikke en gang skal få lov å bringe en referanse på banen, hvis jeg som ikke-ingeniør, ikke forstår den så godt som ingeniøren Snickers-is.

Ellers forsto jeg da den godt. Det uklare punktet var tallet 0,002 % - dette hadde du selv ingen ideer om.

Pluss at du nok hadde visse hull i din forståelse av IM distortion (men det har jeg diskutert foran).

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Etter 2 timer er det meste gjort sier du.. eg hører det, men eg håper du ikke sier det, for din del..så dum kan du vel ikke bli bare fordi noen har forsket på det.
    Teoretisk og praktisk er to forskjellige ting. Nett som ingenører konstruerer noe og sånn skal det vere, da er det topp. Men fungerer det? Nei!
    Kom dere ut og test det i praksis.
    Mine høytalere opp gjennom tidene, har etter to timer omtrent vert som da dei var ny.. Kvifor blir da bedre lyd etter som dagene går, vis det ikke skyldes innspilling???
    Og ikkje kom med sånn synsing og svada.
    Hmm, det er alltid hyggelig å bli forsøkt fremstilt som en idiot.

Imidlertid vil jeg stille et stort spørsmål ved at du ikke hører forskjell på en høyttaler som er helt fersk og en som er spilt med i 2 timer, men du hører forskjell på en som er spilt med i 2 timer og en som er spilt med i 700. Forskjellene er de samme, bare at fra 2-700 så er de ca 1/1000 av de som skjer fra 0-2 timer.

B&W beskriver jo dette på en fornuftig og grei måte:

"The performance of the speaker will
    change subtly during the initial listening
    period. If the speaker has been stored in
    a cold environment, the damping
    compounds and suspension materials
    will take some time to recover their
    correct mechanical properties. The drive
    unit suspensions will also loosen up
    during the first hours of use. The time
    taken for the speaker to achieve its
    intended performance will vary
    depending on previous storage
    conditions and how it is used. As a
    guide, allow up to a week for the
    temperature effects to stabilise and
    15 hours of average use for the
    mechanical parts to attain their intended
    design characteristics.
    However, longer run-in periods (as long
    as a month) have been reported and
    there is evidence to suggest that this has
    little to do with the speaker changing and
    more to do with the listener getting used
    to a new sound. It is especially so with
    highly revealing speakers such as these,
    where there may be a significant increase
    in the amount of detail portrayed
    compared to what the listener has
    previously been used to; the sound may
    at first appear too “up front” and perhaps
    a little hard. After an extended period of
    time, the sound will seem to mellow, but
    without losing clarity and detail."

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, det er alltid hyggelig å bli forsøkt fremstilt som en idiot.

Imidlertid vil jeg stille et stort spørsmål ved at du ikke hører forskjell på en høyttaler som er helt fersk og en som er spilt med i 2 timer, men du hører forskjell på en som er spilt med i 2 timer og en som er spilt med i 700. Forskjellene er de samme, bare at fra 2-700 så er de ca 1/1000 av de som skjer fra 0-2 timer.

B&W beskriver jo dette på en fornuftig og grei måte:

"The performance of the speaker will
    change subtly during the initial listening
    period. If the speaker has been stored in
    a cold environment, the damping
    compounds and suspension materials
    will take some time to recover their
    correct mechanical properties. The drive
    unit suspensions will also loosen up
    during the first hours of use. The time
    taken for the speaker to achieve its
    intended performance will vary
    depending on previous storage
    conditions and how it is used. As a
    guide, allow up to a week for the
    temperature effects to stabilise and
    15 hours of average use for the
    mechanical parts to attain their intended
    design characteristics.
    However, longer run-in periods (as long
    as a month) have been reported and
    there is evidence to suggest that this has
    little to do with the speaker changing and
    more to do with the listener getting used
    to a new sound. It is especially so with
    highly revealing speakers such as these,
    where there may be a significant increase
    in the amount of detail portrayed
    compared to what the listener has
    previously been used to; the sound may
    at first appear too “up front” and perhaps
    a little hard. After an extended period of
    time, the sound will seem to mellow, but
    without losing clarity and detail."
    Mulig det skjer mest fra 0 til 2 timer, det tviler eg ikke på, men poenget mitt er at elementet er ikke innspilt da.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Eg er no vaksen nok til å stå for mine meininger.
    For å få godkjente innlegg fra deg så må eg skrive som en ingenør som kun kan teori ?
    Eg trur kanskje eg har meir peiling i da daglige enn deg. Så bare gjekk deg ned noen hakk. EG må få lov å komme med motargumenter og eg viser ten gang il 2 part. Dere viser til ting på nettet som ofte er 8 og 15 part som bevis material.
    Så tenk litt før du går til angrep på en fjortis.
    Du prøver med dette innlegget altså å fortelle at du har mer utviklede sosiale antenner enn "annen werdenskrieg"?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg satte mitt kalibrerte Fluke-multimeter på ohm-test og puttet den røde proben i munn....

Målemetoden ble forøvrig oppdaget av noen unge og lovende tyske ingeniørstudenter etter noen elefantøl på en bratwurst-festival.

Slapp av, Kjell. Vi som får lov til å være oppe så sent tåler vel en støyt!

Må tilstå at jeg begynte å le mer og mer - du er faktisk morsom av og til !
    Jeg bør jo være stolt over å ha forårsaket såpass mye oppstuss.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du prøver med dette innlegget altså å fortelle at du har mer utviklede sosiale antenner enn "annen werdenskrieg"?
    prøver bare å fremme at eg kan ha peiling eg og om ikke i dypere teori så i praksis. Og at vis dere liksom skal dytte meg ned må eg få lov å dytte dere litt ned atte og.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jeg for min del kunne GJERNE tenke meg å ha noen faktiske begreper å henge både erfaringer og objektive opplysninger på når det kommer til forsterkere utover watt, som liksom ikke sier et kvekk egentlig...
    Om det virkelig er slik som flere linker har antydet; at 2 fornuftige konstruerte forsterkere à ulike tekniske konstruksjoner ikke vil være mulig å skille ut i blindtest om de ikke blir presset, så vil jeg si at watt sier et kvekk eller to....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JanF
    Skrevet av lonnie, produsent av Emotiva forsterkere

B&O did a great job with the ICE design and is a very good example of a properly done class D. When its done right, a class D can sound really good. Will it sound like a class A or A/B, that is hotly debated and probably will be from here on out. The reality is that a class D is a completely different animal from a class A, A/B, C, G or H.

These are all linear amplifiers which means that the amplifier will exactly track the incoming signal just in a larger state. A class D amp is a Pulse Width Modulated amplifier. This means is converts the linear signal coming in into a series of pulses and then running those pulses through an output filter (usually called a recombinant filter) smoothes the pulses together to create a signal very similar to the original.

How it converts the linear signal into a series of pulses varies, but the basic concept is to take samples of the sine wave and the higher the clock frequency the better the amp will re-create the signal. So what are the disadvantages of a class D?

Well the quality of the pulse conversion is one major key to the overall sound quality of the amp. The second relates directly to your question which is about the output filter. The output filter is needed for two main reasons. The first is to smooth the pulses together and the second is to filter out as much of the clock pulse as possible. You see the clock pulse is the base frequency of the converter and the higher the better (some of the more advanced designs will go well into the mega-hertz but most are a few hundred kilo-hertz). Even though this is outside of what we can hear, you don’t want that energy to go to the speaker as it will burn up the crossovers and or tweeters. So you have to filter out as much as possible. The problem with this is you want a filter take out the noise, but not limit the audio. Unfortunately this is a very fine line and when you use low impedance speakers the cutoff of the filter drops proportionately which is where you get the high frequency roll off you are referring too.

Dette er hva lonnie svarte en forumdeltaker på Emotiva sitt forum da han ble spurt om hva han mente var ulempen med å bruke ICE moduler i forsterkere.

Ja dette synes jeg høres fornuftig ut - og jeg er nok ganske overbevist om at min neste transistor power skal være en tung klasse A/B som altså da vil sitte etter en stor komplisert rør preamp.

Legg ellers merke til hvor mye han er opptatt av utgangsfilteret (ferrit-spolen) - det ligger uten tvil mye bekymringer der.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har dei ingeniører som produserer lyd utstyr, og så har du dei som ikkje gjer det....

Side 88 av 153 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 84 85 86 87 88 89 90 91 92 98 108 118 128 138 148 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •