Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 87

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 87 av 153 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 83 84 85 86 87 88 89 90 91 97 107 117 127 137 147 ... SisteSiste
Viser resultater 1,721 til 1,740 av 3050
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Gjalt litt mer generelt da..
    Nei, det gjorde det ikke.. Det var direkte... ikke vri deg unna..

tenk først, lag kladd, tenk igjen så post...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Folkens, nå må tråden tilbake til tema - der diskusjonen går på faktisk teknisk nivå, ikke alt mulig annet...

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette med hva slags er best til å bruke som en bassforsterker.. Klasse A/B eller D?? hvilken aktiv vil dere anbefalle, når den skal spille musikk hi-end og ikke bromme musikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Kjell B: Etter tre dager med Oberon 6.1 kan jeg fortelle deg at denne ferrit teorien din holder like mye vann som denne.

YouTube - Repair CDs with a Microwave!

Noe nytt å komme med?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Can solid-state sound really match that of tubes?
    By Brian Santo

Escondido, Calif. - The analog world is being translated into bits faster than you can say compact disk. Whether that's progress or an unfortunate progression is open to debate-and nowhere is the argument more heated than in the music industry, where many audiophiles still value vinyl and musicians treasure tube-based amplifiers.

Both groups seek a quality of sound presumably unattainable by the solid-state and digital counterparts of their analog artifacts. But those holdouts may be left behind by the latest in technology.

Recently, Deja Vu Audio (Berkeley Springs, Va.) reported the creation of a solid-state tube emulator that provides the sounds of several classic electric guitars (see July 11, page 39). Other tube emulators have preceded the Deja Vu design. The catch is that whenever attempts are made to bridge the gap between tube and solid-state sound reproduction, subjective criteria such as "warmth" often overwhelm scientific engineering principles.

But one audio engineer and physicist contends that the physics involved with the recreation of sound are no mystery and, furthermore, pretending that audio reproduction is a black art only confuses the market. That engineer, John Murphy of True Image Audio (Escondido), has designed a number of tube and solid-state preamps and power amps for the musical-instrument and professional-audio markets.

"Any product containing vacuum tubes is especially likely to be surrounded by exaggerated claims of supernatural performance," Murphy asserted. "From an engineering point of view, there is nothing new or mysterious about vacuum tubes. They have been in use since Lee de Forest first inserted a control grid into a Fleming valve in 1906 to create the first triode. Today, tube audio products are surrounded by such excessive disinformation that the small, but real, sonic advantage that tubes offer is almost lost in the hype."

When operated in a linear (or unclipped) mode, Murphy explained, tube amps sound the same as their solid-state counterparts, provided that their frequency response and group delay characteristics are well matched and their distortion levels are sufficiently low. The audible difference between tube and solid-state amps emerges only when they are clipped.

Murphy cited published results of several carefully conducted double-blind listening tests confirming that even highly trained listeners cannot hear the difference between tube and solid-state amplifiers when the amps are operated in their linear range. "Only a handful of fanatics-but mostly those with blatant financial interests-persist in making claims to the contrary," he said.

Everything changes when you clip (overdrive) the amps, however. "Then it becomes easy to hear the difference between typical tube and solid-state amps. It is also easy to see the difference on an oscilloscope trace," he said.

A typical tube amp (such as a pair of triodes in series) can be seen to clip with a softly rounded waveform, while typical solid-state amps (such as op amps) clip with razor-sharp edges.

"Every engineering student who has studied Fourier analysis knows why these two waveforms sound different: the harmonic structure," Murphy said. The hard clipping waveform of the solid-state amp has a different harmonic content from the soft-clipped tube amp, simply because the waveforms are different. While the harmonics from the solid-state amp have strong amplitudes out to frequencies beyond the limits of audibility, the harmonics from the soft-clipping tube amp fall rapidly in level with increasing frequency.

TA Audio Topics - EE Times Interview with John Murphy on Tubes vs. Solid-State

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

When operated in a linear (or unclipped) mode, Murphy explained, tube amps sound the same as their solid-state counterparts, provided that their frequency response and group delay characteristics are well matched and their distortion levels are sufficiently low. The audible difference between tube and solid-state amps emerges only when they are clipped.

Dette utsagnet sier vel det meste - mannen snakker ikke om NOS-rør, men moderne rør - et tema jeg ikke ville være interessert i.

Moderne rørforsterkere med moderne rør vil jeg tro ikke ligger så langt fra de beste transistor-ampene.

Siden jeg har hørt en god del moderne rørutstyr bygget med computer-komponenter så skjønner jeg hva han snakker om. Stay away !

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter 2 timer er det meste gjort sier du.. eg hører det, men eg håper du ikke sier det, for din del..så dum kan du vel ikke bli bare fordi noen har forsket på det.
    Teoretisk og praktisk er to forskjellige ting. Nett som ingenører konstruerer noe og sånn skal det vere, da er det topp. Men fungerer det? Nei!
    Kom dere ut og test det i praksis.
    Mine høytalere opp gjennom tidene, har etter to timer omtrent vert som da dei var ny.. Kvifor blir da bedre lyd etter som dagene går, vis det ikke skyldes innspilling???
    Og ikkje kom med sånn synsing og svada.
    Leste du sitatet mitt fra manualen til B&W 800 serie?
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av General8
    @Kjell B: Etter tre dager med Oberon 6.1 kan jeg fortelle deg at denne ferrit teorien din holder like mye vann som denne.

YouTube - Repair CDs with a Microwave!

Noe nytt å komme med?

Ferrit-teorien er ikke en teori men fakta - ihvertfall IM-målingene.

Men det er riktig at man må høre på den totale konstruksjonen for å gi en dom over lydkvaliteten.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette med hva slags er best til å bruke som en bassforsterker.. Klasse A/B eller D?? hvilken aktiv vil dere anbefalle, når den skal spille musikk hi-end og ikke bromme musikk.
    Dette har jeg allerede svart på, hva med å lese svarene du får istedenfor å bable usammenhengenede?
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

oioioi..

Ja nå har du gjort det HåkonN, bare vent på all motbøren du får ifra de "andre" nå :-D Fin beskrivelse av Kjell.B i artikkelen der også..

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Dette utsagnet sier vel det meste - mannen snakker ikke om NOS-rør, men moderne rør - et tema jeg ikke ville være interessert i.

Moderne rørforsterkere med moderne rør vil jeg tro ikke ligger så langt fra de beste transistor-ampene.

Siden jeg har hørt en god del moderne rørutstyr bygget med computer-komponenter så skjønner jeg hva han snakker om. Stay away !

Når du slenger på en smiley på alt du skriver så er det for å tipse om at du bare tøyser, ikke sant? Synd ingen har forstått det før, så hadde vi sluppet 50 sider.

Kan du forresten forklare hva du definerer som en computer-komponent?
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmmm, kan du peke ut presist hvor det står at han ikke bruker NOS-rør? Kan du foreta deg noe av det folk forespør i det hele tatt egentlig??

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

"Any product containing vacuum tubes is especially likely to be surrounded by exaggerated claims of supernatural performance,"

Ferrit-teorien er ikke en teori men fakta
    Kjell - The grandmaster of pseudoscience

Pseudoscience is a methodology, belief, or practice that is claimed to be scientific, or that is made to appear to be scientific, but which does not adhere to an appropriate scientific methodology, lacks supporting evidence or plausibility, or otherwise lacks scientific status.

Pseudoscience has been characterised by the use of vague, exaggerated or untestable claims, over-reliance on confirmation rather than refutation, lack of openness to testing by other experts, and a lack of progress in theory development.

Newcomer JanF sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skrevet av lonnie, produsent av Emotiva forsterkere

B&O did a great job with the ICE design and is a very good example of a properly done class D. When its done right, a class D can sound really good. Will it sound like a class A or A/B, that is hotly debated and probably will be from here on out. The reality is that a class D is a completely different animal from a class A, A/B, C, G or H.

These are all linear amplifiers which means that the amplifier will exactly track the incoming signal just in a larger state. A class D amp is a Pulse Width Modulated amplifier. This means is converts the linear signal coming in into a series of pulses and then running those pulses through an output filter (usually called a recombinant filter) smoothes the pulses together to create a signal very similar to the original.

How it converts the linear signal into a series of pulses varies, but the basic concept is to take samples of the sine wave and the higher the clock frequency the better the amp will re-create the signal. So what are the disadvantages of a class D?

Well the quality of the pulse conversion is one major key to the overall sound quality of the amp. The second relates directly to your question which is about the output filter. The output filter is needed for two main reasons. The first is to smooth the pulses together and the second is to filter out as much of the clock pulse as possible. You see the clock pulse is the base frequency of the converter and the higher the better (some of the more advanced designs will go well into the mega-hertz but most are a few hundred kilo-hertz). Even though this is outside of what we can hear, you don’t want that energy to go to the speaker as it will burn up the crossovers and or tweeters. So you have to filter out as much as possible. The problem with this is you want a filter take out the noise, but not limit the audio. Unfortunately this is a very fine line and when you use low impedance speakers the cutoff of the filter drops proportionately which is where you get the high frequency roll off you are referring too.

Dette er hva lonnie svarte en forumdeltaker på Emotiva sitt forum da han ble spurt om hva han mente var ulempen med å bruke ICE moduler i forsterkere.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Dette har jeg allerede svart på, hva med å lese svarene du får istedenfor å bable usammenhengenede?
    Nei fekk ikkje noe orntelig svar nei.
    Vil ha svar på hvilke merke eg bør sjekke ut evnt kjøpe og hvorfor.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Leste du sitatet mitt fra manualen til B&W 800 serie?
    ja opptil 1 mnd innspilling skreiv dei. Hvor mange timer er det? 24 timer x 30 dager.. skulle vel bli ca 720 timer.. og då nekte plent som noen er litt sløkket, spes når dei snakker om 2 og 30 timer.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei fekk ikkje noe orntelig svar nei.
    Vil ha svar på hvilke merke eg bør sjekke ut evnt kjøpe og hvorfor.
    Det har i utgangspunktet ikke noe med denne diskusjonen å gjøre, da subwoofervalget ditt ikke har så mye med forsterkerteknologien å gjøre - da de som sagt alle bruker klasse D.

Du kan søke litt på forumet her så vil du finne massevis av svar på spørsmålet ditt, de fleste vil svare enten XTZ eller SVS litt avhengig av prisklasse. Klarer du mot all formodning ikke å finne svar på spørsmålet ditt i en eksisterende tråd foreslår jeg at du starter en ny spesifikt om dette.

Eksempler jeg kommer på i farten på subwooferprodusenter som bruker klasse D:

SVS
    XTZ
    B&W
    Sunfire
    Velodyne..

sikkert mange flere. Så da kan du jo begynne med å søke litt på forumet etter noen av disse og se om du finner noe du liker.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja opptil 1 mnd innspilling skreiv dei. Hvor mange timer er det? 24 timer x 30 dager.. skulle vel bli ca 720 timer.. og då nekte plent som noen er litt sløkket, spes når dei snakker om 2 og 30 timer.
    Les det en gang til du, og les hele sitatet.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Sitat:
    Opprinnelig skrevet av Kjell B.
    Ferrit-teorien er ikke en teori men fakta

Kjell - The grandmaster of pseudoscience

Pseudoscience is a methodology, belief, or practice that is claimed to be scientific, or that is made to appear to be scientific, but which does not adhere to an appropriate scientific methodology, lacks supporting evidence or plausibility, or otherwise lacks scientific status.

Pseudoscience has been characterised by the use of vague, exaggerated or untestable claims, over-reliance on confirmation rather than refutation, lack of openness to testing by other experts, and a lack of progress in theory development.

Har du glemt dette allerede ? Og hvorfor har du klippet ut en viktig del i den setningen du siterer ?
    De målingene jeg siterte var gjort i forbindelse med et vitenskapelig symposium og var utført av en av de fremste måleteknikerne - han målte mye høyere IM i en ferritspole enn i en luftspole. Se side 73 i denne tråden.

Jeg har allerede gitt en helt klar referanse her.

Hvorfor er dette pseudo-science ??? HåkonN nå også som scientist ?

Det er Bruce E. Hofer, en av grunnleggerne av of Audio Precision (AP: High Performance Audio Analyzer & Audio Test Instruments) som uttaler seg her.

Dette og mer kan leses i tidsskriftet Multi Media Manufacturer January/February 2006, side 5.

Link:
    http://www.multimediamanufacturer.co...-switching.pdf

Hmm nei, HåkonN er visst ikke scientist, men pseudo-scientist. Herved avslørt.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De målingene jeg siterte var gjort i forbindelse med et vitenskapelig symposium og var utført av en av de fremste måleteknikerne - han målte mye høyere IM i en ferritspole enn i en luftspole.
    Du glemmer at dette var en uttalelse gjort under en udokumentert workshop fra en av disse udugelige moderne ingeniørene. Dette var også kun målinger på et enkelt "fluke-meter" som ikke forteller hele sannheten.

Ikke var det gjort noen seriøse lyttetester heller, og man hører jo med ørene ikke sant? Og som du har påpekt selv, 1% total THD er nesten ubetydelig. Det som kan høres, kan ikke måles osv.

Bjørnetjenester, Kjell.

Side 87 av 153 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 83 84 85 86 87 88 89 90 91 97 107 117 127 137 147 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •