Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 85

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 85 av 153 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 81 82 83 84 85 86 87 88 89 95 105 115 125 135 145 ... SisteSiste
Viser resultater 1,681 til 1,700 av 3050
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    700 timer. Noe galt skriver du.. :-D Seier mer om kor seriøst bra dei er laget.
    Seas regnes som en av verdens desidert beste produsenter av høyttalerelementer. De har gjort en rekke studier av innspilling. Deres standardprosedyre innebærer en innspilling på 2 minutter med et frekvens og nivåtilpasset signal. Etter at en slik innspilling er gjennomført endrer ikke elementene seg.

Når man setter elementer i kasser og spiller musikk på dem oppnår man ikke de samme slaglengdene. Da kan det ta en del timer, men ikke 700. Produsenter som kommer med slike tall vet i beste fall ikke hva de snakker om. I løpet av de første 2 timene med rimelig høyt nivå er det meste gjort.

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Seas regnes som en av verdens desidert beste produsenter av høyttalerelementer. De har gjort en rekke studier av innspilling. Deres standardprosedyre innebærer en innspilling på 2 minutter med et frekvens og nivåtilpasset signal. Etter at en slik innspilling er gjennomført endrer ikke elementene seg.

Når man setter elementer i kasser og spiller musikk på dem oppnår man ikke de samme slaglengdene. Da kan det ta en del timer, men ikke 700. Produsenter som kommer med slike tall vet i beste fall ikke hva de snakker om. I løpet av de første 2 timene med rimelig høyt nivå er det meste gjort.
    Etter 700t så hører man det man vil, å det blir fantastisk.......................

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En måtte annonsere før dei ville teste noe.
    Men håper og velger å håpe slikt ikke skjer.
    Det kommer hele tiden slike påstander fra ulike hold. Saken er som regel den at de mener at produktene deres ikke har fått god nok test sammenliknet med et annet produkt. Så ser de at leverandøren av det andre produktet også annonserer i bladet og tenker at det er rom for å konspirere litt rundt det.

Å tro at alle som importerer utstyr er seriøse og etterrettelige er en smule naivt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1) Jaha ja, så om man avspiller 5000hz og 5070Hz samtidig, så klarer du ikke å høre de to tonene fordi det ligger en plagsom 70Hz der 50dB under målenivået som hindrer deg i å høre de to høye tonene?

1) Kan du ikke definisjonen på intermodulasjon (IMD) ?

De "disharmoniske" tonene som oppstår fra å blande 5000Hz og 5070Hz er ikke 70Hz, men 4930Hz og 5140Hz. Kan du ikke dette ? Og musikk er full av frekvenser. Hva skjer når slike disharmonier oppstår i store mengder ?

Poenget er at når vi tester på denne måten med SMALE differanser, ser vi at det oppstår enormt mye disharmonier ved alle mulige frekvenser. Og hvis det da viser seg at det er transistorer som har store problemer ved slik smalbåndet testing, så er dette meget alvorlig.

Ved å teste med brede bånd blir problemet tilsynelatende mindre. Det blir ikke så mange muligheter for "disharmoniske" frekvenser som oppstår (hvis vi betrakter musikken vi spiller ut fra denne testmetoden).

F.eks. at intermodulasjon (IM) kan høres med mye lavere nivåer enn harmonisk forvrengning. Det var noe av poenget her.

Dine populære blindtester har ifølge noen nettsteder vist at THD kan stige til 1 % før man begynner å reagere på det, mens "tradisjonell gammeldags" IMD gir negative reaksjoner ved 0,1 %, altså 10x lavere. 0,1 % IMD = 60 dB under testsignalet. Så - 60 dB IMD er altså hørbart. Dette burde jo du kunne noe om, eller hva ? Kanskje du ikke har hørt om det ?

Og disse tyskerne mener de kanskje er på sporet etter noe enda viktigere ved å se på IMD målt på en annen måte, nemlig mye smalere differanse på frekvensene. Bortsett fra dette siste så er det vel 40 år gammelt tenkning og 40 år gamle avtaler som er grunnlaget for alle disse standardiserte målemetodene ?

Flott med litt nytenkning her. Naturligvis kan det være andre ting vi hører enn det vi måler - men interessant er det med disse sjeldne forsøkene på nyutvikling innen måleteknikk og audio.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    1) Si meg en ting - kan du ikke definisjonen på intermodulasjon (IMD) ?

De "disharmoniske" tonene som oppstår fra å blande 5000Hz og 5070Hz er ikke 70Hz, men 4930Hz og 5140Hz. Kan du ikke dette ? Og musikk er full av frekvenser. Hva skjer når slike disharmonier oppstår i store mengder ?

Poenget er at når vi tester på denne måten med SMALE differanser, ser vi at det oppstår enormt mye disharmonier ved alle mulige frekvenser. Og hvis det da viser seg at det er transistorer som har store problemer ved slik smalbåndet testing, så er dette meget alvorlig.

Ved å teste med brede bånd blir problemet tilsynelatende mindre. Det blir ikke så mange muligheter for "disharmoniske" frekvenser som oppstår (hvis vi betrakter musikken vi spiller ut fra denne testmetoden).

F.eks. at intermodulasjon (IM) kan høres med mye lavere nivåer enn harmonisk forvrengning. Det var noe av poenget her.

Dine populære blindtester har ifølge noen nettsteder vist at THD kan stige til 1 % før man begynner å reagere på det, mens "tradisjonell gammeldags" IMD gir negative reaksjoner ved 0,1 %, altså 10x lavere. 0,1 % IMD = 60 dB under testsignalet. Så - 60 dB IMD er altså hørbart. Dette burde jo du kunne noe om, eller hva ? Kanskje du ikke har hørt om det ?

Og disse tyskerne mener de kanskje er på sporet etter noe enda viktigere ved å se på IMD målt på en annen måte, nemlig mye smalere differanse på frekvensene. Bortsett fra dette siste så er det vel 40 år gammelt tenkning og 40 år gamle avtaler som er grunnlaget for alle disse standardiserte målemetodene ?

Flott med litt nytenkning her. Naturligvis kan det være andre ting vi hører enn det vi måler - men interessant er det med disse sjeldne forsøkene på nyutvikling innen måleteknikk og audio.
    Både IMD og THD gir sammensatte resultater. Her er en IMD av den beste av transistorampene:

Her er IMD av den beste av rørampene:

I begge tilfellene er den fundamentale differansen mer enn 100 ganger kraftigere enn "strøartifaktene" rundt både målefrekvensene og den fundamentale differansen.

Det å si at 1% THD er "ok" er vel som å si at alle serveringssteder fortjener 5 stjerner i Michelin-guiden. Selv 0,01% THD kan være uutholdelig dersom fordelingen ligger på høye primtall.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både IMD og THD gir sammensatte resultater. Her er en IMD av den beste av transistorampene:

OK, du har vist at du kan definisjonen av intermodulasjon.

Men i vår analyse og i tekniske definisjoner jeg har sett så snakker man alltid (og nærmest utelukkende) om sidebåndene som ligger over og under de to test-tonene.

Og da blir det jo fornuftig å teste i mellomtone-området, istedenfor denne Stereophile-testen ved 19/20 kHz. Hva er begrunnelsen for å gå så høyt ?

Og når vi diskuterer 4930Hz og 5140Hz, hvorfor legger du vekt på 70 Hz langt der nede - de 70 Hz vil jo drukne i vanlig musikk. Mens øret er følsomt i det øvre mellomtone-området.

Nei her er vi nok på sporet av noe.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg veit ikkje helt.. men eg som er amatør, har hørt mye eg og da eg er over middels inntresert i lyd. Det virker på meg som at dere som ikkje lika rør av en eller anna grunn, ikkje vil at det skal vere mindre forvrenging for en rørforsterker.
    Etter mine ører, så er vel da kun den MAèn eg har hørt av rør-forsterker trur eg, men og det beste lydkvalitet. Og ikke skyv det vekk i at den klipper på en annen måte, da eg ikkje spiller så høyt at den sliter.
    Det er seff meir watt i en vandlig en og forstår at det er viktig. Hadde ikke sansen selv for rør, før eg hørte denne. IKKJE I DA HEILE!
    Så det blir liksom litt rart å lese om alle mulige "tåpelige" unnskyldninger for at rør er dårligare.
    Inntil eg får høre noe som er bedre enn min, så er rør best når det gjelder kvalitet. Det som kommer nermest er Electrocompaniet og Abrahamsen.
    Men alle må få den lyden dei vil ha. :-D
    Jeg vet ikke hvor mange oppsett jeg, Roffe, Håkon N og en del andre her har å bygge vår erfaring på? For min del blir det nå over 100 oppsett i året, og det er nå 25 år siden jeg startet å bygge egne ting. I dag kalibrerer jeg regelmessig store tunge oppsett både med rør og transistorutstyr. Jeg gjennomfører også målinger på rom, utstyr, samspill m.m., jeg kjører lyd på enkelte konserter, utvikler nye ting som for eksempel nye romkorreksjonsprosedyrer, forsterkerkretser, høyttalerelementer, høyttalerkonstruksjoner m.m.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, du har vist at du kan definisjonen av intermodulasjon.

Men i vår analyse og i tekniske definisjoner jeg har sett så snakker man alltid om sidebåndene som ligger over og under de to test-tonene.

Og da blir det jo fornuftig å teste i mellomtone-området, istedenfor denne Stereophile-testen ved 19/20 kHz. Hva er begrunnelsen for å gå så høyt ?
    I gode konstruksjoner er sidebåndene sjelden særlig definerte. Det gjelder båre rør og transistorkonstruksjoner.

Litt interessant er at, om jeg forstår denne frekvensdifferansemålingen, så er dette en IMD hvor man kun fokuserer på den fundamentale og ser bort fra sidebåndene.

Begrunnelsen for å gå så høyt er at det er her tallene som regel blir mest avslørende. Forøvrig jobber en forsterker parametrisk, på lik linje med musikken. Det er ingen poeng å trekke frem 15000 + 15070Hz, det låter disharmonisk enten det er en del av musikken eller ikke. Skal man gjøre en IMD-måling som tilsvarer 19k+20k men lavere i frekvens bør den eksempelvis være 9,5k+10k eller 4,75k + 5k.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tja - det kan også bli for mye popcorn! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av General8
    Har fått låne noen Oberon 6.1 blokker idag. Førsteinntrykket er kun på lavt volum(barna sover), men det spiller ikke dårlig.
    Det første som slo meg var at det er litt mer energi i toppen som gjør at lydbilde løfter seg. Bedre beskrivelse kommer kanskje på fredag. Innen den tid skal det lyttes på litt høyere volum.
    Trekker dette med energi i toppen tilbake. Det var DEQX`en som hadde "klikket" litt. Alt i orden nå. Nå har ikke jeg byttet frem og tilbake mellom Mini og Oberon 6.1, men for meg høres de ganske like ut. Oberon 6.1 har pumpet ut mange watt idag så ørene egner seg ikke til finlytting lenger..
    Muligens eneste forskjellen er kontroll på høyt nivå i favør Oberon 6.1.

Min konklusjon er at Oberon 6.1 er like bra eller bedre enn min 60 000 kr amp.
    Dette kjell b snakker om er i allefall bare tøv. Kanskje på høy tid han tester før han snakker..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1) Litt interessant er at, om jeg forstår denne frekvensdifferansemålingen, så er dette en IMD hvor man kun fokuserer på den fundamentale og ser bort fra sidebåndene.

2) Begrunnelsen for å gå så høyt er at det er her tallene som regel blir mest avslørende. Forøvrig jobber en forsterker parametrisk, på lik linje med musikken. Det er ingen poeng å trekke frem 15000 + 15070Hz, det låter disharmonisk enten det er en del av musikken eller ikke. Skal man gjøre en IMD-måling som tilsvarer 19k+20k men lavere i frekvens bør den eksempelvis være 9,5k+10k eller 4,75k + 5k.

1) Det måtte i såfall være i selve målemetoden, ikke i analysen av hva det betyr for musikk. Da blir det jo enda mer fantastisk hvis rør kommer helt ned på 0,002 % IM, mens transistorer her vil ligge på 0,1 % (her anvendt en vanlig forsterker på det tyske markedet).

2) Ser ingen spesiell logikk i det du sier her, jeg interesserer meg stort sett for hva som skjer i det følsomme mellomtone-området ca. 1-5 kHz. Skapes det mye IM rundt alle tonene her må det få katastrofale effekter på vår opplevelse av musikk.

At det skulle komme noen (fundamentale) IM-produkter av høyere frekvenser nede i bass-området tror jeg vil ligge i småting-avdelingen - musikk-nivået er jo så kraftig der.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Det måtte i såfall være i selve målemetoden, ikke i analysen av hva det betyr for musikk. Da blir det jo enda mer fantastisk hvis rør kommer helt ned på 0,002 % IM, mens transistorer her vil ligge på 0,1 % (her anvendt en vanlig forsterker på det tyske markedet).
    Du sammenligner epler og bananer, Kjell. Det 0,002%-tallet er det ikke dokumentert hvordan man har kommet fram til, annet enn at det på en eller annen måte dreier seg om et sweep av IM-målinger med 70Hz mellom grunntonene. Et slikt sveip burde resultere i en graf, ikke et enkelt tall. Derfor er det heller ikke sammenlignbart med andre IM-tall basert på mer standardiserte målemetoder.

Når det gjelder Telefunken-forsterkeren kan det godt hende den er utbredt. Det er ikke dermed sagt at den måler bra eller er en god representant for hva som bor i solid state-teknologi når produktene er godt designet. I min verden er Telefunken ikke noen produsent av det ypperste innen hifi, men mer konsumentprodukter ala det man finner på Elkjøp.

Jeg er likevel enig i at denne sveip-målingen er en interessant målemetode. Hadde det vært godt dokumentert hva man har gjort for å komme fra sveip til et enkelt tall så skulle jeg gjerne diskutert det videre. Men jeg har faktisk søkt en hel del på nettet uten å finne noen dokumentasjon for hvordan man kombinerer de løpende resultatene fra nevnte sveip inn i et enkelttall, og da blir tallet meningsløst. Kan hende du er flinkere enn meg til å søke, Kjell?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe

1) Du sammenligner epler og bananer, Kjell.

2) Det 0,002%-tallet er det ikke dokumentert hvordan man har kommet fram til, annet enn at det på en eller annen måte dreier seg om et sweep av IM-målinger med 70Hz mellom

Ditt pkt. 1 og 2 henger ikke sammen, siden du sier de 0,002 % ikke er dokumentert. Du sier selv du ikke forstår dette.

Dette med epler og bananer eller epler og pærer er ganske utbredt når man skal vise en slags intellektuell overlegenhet. Tror ikke du er med der. Så kutt ut dette og snakk heller fag - hvis du klarer å følge med.

De 0,002 % er såvidt jeg kan se en hovedkonklusjon av avhandlingen.

Studien har altså som konklusjon at en transistor måler ca. 200 ganger dårligere enn rør på deres spesielle IM-måling. Kan du forklare/dokumentere hvordan det overhodet skulle være mulig hvis de ikke kan måle svært lav IM ? Som f.eks. 0,002 %.

Du må her gange med tallet 200.
    Og vi forutsetter at studentene bestod eksamen.

Kan hjelpe deg litt. Hvis vi sier rørene istedet måler 0,1 % IM (differenzton) - så måtte transistoren måle 20 % IM ved rimelig lavt nivå. Det er vel ikke trolig ?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så kutt ut dette og snakk heller fag - hvis du klarer å følge med.
    Spenstig kommentar fra en som for litt siden brukte flere dager på å bevise at han ikke klarte å gjøre enkle beregninger på den logaritmiske skalaen.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe

Jeg er likevel enig i at denne sveip-målingen er en interessant målemetode. Hadde det vært godt dokumentert hva man har gjort for å komme fra sveip til et enkelt tall så skulle jeg gjerne diskutert det videre. Men jeg har faktisk søkt en hel del på nettet uten å finne noen dokumentasjon for hvordan man kombinerer de løpende resultatene fra nevnte sveip inn i et enkelttall, og da blir tallet meningsløst. Kan hende du er flinkere enn meg til å søke, Kjell?

En avhandling må kunne lånes på bibliotek - og denne Black Cat-forsterkeren finnes jo på nettet. Så det skulle være enkelt å spore opp nødvenige opplysninger - får se hva det blir tid til.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med epler og bananer eller epler og pærer er ganske utbredt når man skal vise en slags intellektuell overlegenhet. Tror ikke du er med der. Så kutt ut dette og snakk heller fag - hvis du klarer å følge med.

Kan hjelpe deg litt.
    Følger med på tråden med glede, både pga popkorn faktoren og det faglige, men her bommer du kanskje litt Kjell mtp hvem som bedriver "intellektuell overlegenhet"...

Flott at du argumenterer fra et annet stådsted, det gir litt mer liv i tråden, men hvem som bedriver mest faglige og dokumenterte argumenter kommer vel ikke akkurat fra din side.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Spenstig kommentar fra en som for litt siden brukte flere dager på å bevise at han ikke klarte å gjøre enkle beregninger på den logaritmiske skalaen.

Ha-ha, der har vi ingeniør Håkon igjen. Jeg kan dette - kan du ?

Sitat Opprinnelig postet av CNK

1) Følger med på tråden med glede, både pga popkorn faktoren og det faglige, men her bommer du kanskje litt Kjell mtp hvem som bedriver "intellektuell overlegenhet"...

2) Flott at du argumenterer fra et annet stådsted, det gir litt mer liv i tråden, men hvem som bedriver mest faglige og dokumenterte argumenter kommer vel ikke akkurat fra din side.

Morsomme kommentarer her også, så jeg får svare litt.

1) Jeg sier da ingenting om hvem som bedriver intellektuell overlegenhet, kun at jeg sporer et forsøk fra en som KANSKJE prøvde ....

2) Mest faglige argumenter ? Mener du de som er flinkest til å reprodusere fra 40 år gamle ingeniør-håndbøker, eller de som forsøker seg på litt nytenkning ?

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomme kommentarer her også, så jeg får svare litt.

1) Jeg sier da ingenting om hvem som bedriver intellektuell overlegenhet, kun at jeg sporer et forsøk fra en som KANSKJE prøvde ....

2) Mest faglige argumenter ? Mener du de som er flinkest til å reprodusere fra 40 år gamle ingeniør-håndbøker, eller de som forsøker seg på litt nytenkning ?

1.Det var vel en klar hentydning til Roffe sin post, i alle fall slik jeg forstod ditt svar. Om det ikke var tiltenkt slik burde du kanskje endre skrivemåten din for å få "budskapet" bedre frem.

2.Påstander, argumenter hva nå enn det er trenger referanser. Tviler at det vil fremmkomme noe som kan kalles forskning i denne tråden og derfor din mangel på referanser og hvordan du "bortfoklarer" de referanser som ikke passer deg finner jeg kort sagt tvilsomt.

Det er åpenbart at det er 2 leire her, problemt er bare at den ene har (etter mitt skjønn) fotfeste i viten.

Edit: det er mildt sagt frustrerende hvordan du redigerer postene dine. Nå endret du ditt utsagn.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ha-ha, der har vi ingeniør Håkon igjen. Jeg kan dette - kan du ?
    Nei, IM kan jeg lite om. Roffe og Snickers ser ut til å være oppegående, så jeg prøver å få med meg litt der.

Når skal du forresten begynne å svare på spørsmål rettet til deg? Sikkert 100 fornuftige og faglige spørsmål ang. dine høyst udokumenterte og svært kontroversielle teorier du bare har elegant ignorert eller bortfeid med halvfrekke kommentarer.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    ...halvfrekke kommentarer.
    Halvfrekke? Helfrekt!

Side 85 av 153 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 81 82 83 84 85 86 87 88 89 95 105 115 125 135 145 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •