Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 84

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 84 av 153 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 80 81 82 83 84 85 86 87 88 94 104 114 124 134 144 ... SisteSiste
Viser resultater 1,661 til 1,680 av 3050
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Ja jeg skal ikke kunne gå inn på alle detaljene her, men tviler på at det er noen feil noe sted. De fundamentale tonene kan jo f.eks. ligge på en helt annen skala enn sidebåndene - det gjør man jo ofte når forskjellen blir stor.

Men vil ellers bare gjøre oppmerksom på at dette ser ut til å være en diplom-oppgave til høyere ingeniør-eksamen i Tyskland - og jeg tror nok de har kontroll på tingene i det miljøet. Ser dette arbeidet referert på flere tyske nettsteder.

Hvis du mener det er en feil kan jeg prøve å få fatt i adressen til høyskolen der, så kan vi formidle din kritikk til arbeidet.

Arbeidet er sikkert greit. Problemet er at det 0,002% tallet ikke har noen forklaring i den foreliggende dokumentasjonen. Det er ikke sammenlignbart med noe annet, og dokumentasjonen på hva som er grunnlaget for det tallet er mildt sagt dårlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Arbeidet er sikkert greit. Problemet er at det 0,002% tallet ikke har noen forklaring i den foreliggende dokumentasjonen. Det er ikke sammenlignbart med noe annet, og dokumentasjonen på hva som er grunnlaget for det tallet er mildt sagt dårlig.

Nei det stemmer vel ikke helt.

Heller kan årsaken være at de vinduene som inneholder detaljer er svært utydelige og vanskelige å lese.

Så dokumentasjonen kan synes å foreligge, men er for utydelig på den linken vi har her. Eller det er som du sier, visse deler mangler.

Så skulle man gå inn på lærestedet og få en kopi av arbeidet. Hvis jeg får tid, skal jeg se på det.

Tenk: rør har lavere IM enn transistorer når man måler med smale frekvens-differanser. Og kanskje måler lengre ned i frekvensområdet istedenfor ved 19/20 kHz (Stereophile) ? Det skulle man tro ingeniører var interessert i å lese mer om. Den Telefunken transistor-modellen er f.ø. en av de vanligste i Tyskland ifølge HiFi Forum der - det var derfor den ble valgt til å sammenligne med.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe

Eg veit ikkje helt.. men eg som er amatør, har hørt mye eg og da eg er over middels inntresert i lyd. Det virker på meg som at dere som ikkje lika rør av en eller anna grunn, ikkje vil at det skal vere mindre forvrenging for en rørforsterker.
    Etter mine ører, så er vel da kun den MAèn eg har hørt av rør-forsterker trur eg, men og det beste lydkvalitet. Og ikke skyv det vekk i at den klipper på en annen måte, da eg ikkje spiller så høyt at den sliter.
    Det er seff meir watt i en vandlig en og forstår at det er viktig. Hadde ikke sansen selv for rør, før eg hørte denne. IKKJE I DA HEILE!
    Så det blir liksom litt rart å lese om alle mulige "tåpelige" unnskyldninger for at rør er dårligare.
    Inntil eg får høre noe som er bedre enn min, så er rør best når det gjelder kvalitet. Det som kommer nermest er Electrocompaniet og Abrahamsen.
    Men alle må få den lyden dei vil ha. :-D

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    700 timer. Noe galt skriver du.. :-D Seier mer om kor seriøst bra dei er laget.
    Kan ikke helt si jeg forstår tankegangen din. Hva begrunner du denne uttalelsen med?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilte et spørsmål på bladene eg, og min mening er at tror dei er litt bob bob..
    700 timer..skulle løsne etter 150 men blir bedre hele tiden frem til 700 timer.
    Var no ikke eg som har hevdet det, men diverse folk. Uansett er nok minst 150 timer helt sikkert.
    Vis du mener, dei ikke trenger mer en 50 timer kan du jo klare deg med noen rimlege, f.eks biltema.
    Mine gamle QLN som var rimelige trengte ivertfall 150 timer før dei løsnet.
    Samme er erfaringene med seriøs bilstereo som eg har greie på.
    Spørs om dette er markedsføring og tilvenning.

Her er hva f.eks B&W sier om sine 800-serie høyttalere (dette inkluderer 800D til nesten 200,000NOK):

The drive unit suspensions will also loosen up during the first hours of use. The time taken for the speaker to achieve its intended performance will vary
    depending on previous storage conditions and how it is used. As a guide, allow up to a week for the temperature effects to stabilise and 15 hours of average use for the mechanical parts to attain their intended design characteristics.
    However, longer run-in periods (as long as a month) have been reported and
    there is evidence to suggest that this has little to do with the speaker changing and more to do with the listener getting used to a new sound.

Ser ut som om noen klarer å lage helt greie elementer uten at de må spilles inn et halvt år, men jeg kjenner jo ikke elementene i dine høyttalere da. De begynner vel sikkert å selge B&W på biltema snart tenker jeg.
    --
    Thorbjørn

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg veit ikkje helt.. men eg som er amatør, har hørt mye eg og da eg er over middels inntresert i lyd. Det virker på meg som at dere som ikkje lika rør av en eller anna grunn, ikkje vil at det skal vere mindre forvrenging for en rørforsterker.
    Etter mine ører, så er vel da kun den MAèn eg har hørt av rør-forsterker trur eg, men og det beste lydkvalitet. Og ikke skyv det vekk i at den klipper på en annen måte, da eg ikkje spiller så høyt at den sliter.
    Det er seff meir watt i en vandlig en og forstår at det er viktig. Hadde ikke sansen selv for rør, før eg hørte denne. IKKJE I DA HEILE!
    Så det blir liksom litt rart å lese om alle mulige "tåpelige" unnskyldninger for at rør er dårligare.
    Inntil eg får høre noe som er bedre enn min, så er rør best når det gjelder kvalitet. Det som kommer nermest er Electrocompaniet og Abrahamsen.
    Men alle må få den lyden dei vil ha. :-D
    At rør er best for deg er det da ingen som prøver å ta ifra deg. Det er det bare du i ditt anlegg som kan avgjøre, og ja. Jeg er litt kjent med rørforsterkere.
    Diskusjonen her er vel litt mer teknisk enn som så
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi at eg lurer.. finnes det noen bra i klasse D, eller må en satse på AB?
    stort sett alle produsenter bruker klasse D-baserte forsterkere i subwooferne sine nå tildags, det burde vel være svar godt nok.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Kan ikke helt si jeg forstår tankegangen din. Hva begrunner du denne uttalelsen med?
    Nei, no fant eg ikke igjen hvor det stod, men en plass las eg noe som var oversatt fra fransk til engelsk.. Også der eg kjøpte dei sa dei dette at løsner etter 150 timer og vil forsette å spille seg inn/bli bedre frem til 700 timer.
    Det er det eg støtter meg på.

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, no fant eg ikke igjen hvor det stod, men en plass las eg noe som var oversatt fra fransk til engelsk.. Også der eg kjøpte dei sa dei dette at løsner etter 150 timer og vil forsette å spille seg inn/bli bedre frem til 700 timer.
    Det er det eg støtter meg på.
    Er ikke innspilling ca det samme som en idrettsutøver som varmer opp, man gjør de bevegelige delen mykere, eller vant til bevegelsene, iom at det brukes stive materialer i elementene så kan det kanskje være greit å løse opp litt....

Lyd og Bilde og hvordan de annonserer kan jeg ingenting om, men jeg kan gi de et gratis adderings-kurs
    når 9+ 9+ 9- 9- 9- 9+ kan bli 10- og 9 9 9- 9- 9+ 9+ kan bli 9- så vet ikke jeg. uanvhengi av vekting så er det umulig.

Innspilling er vel et uttrykk som brukes når man kritiserer den høyttaleren man hørte på, "nja dein e itj ijnspælt einnå" sikkert blitt brukt i 1/2 år, men at lyden ikke passet kunden skal på død og liv bortforklares med blææææhhhhh.
    En gang fikk jeg på forhånd vite at en jøyttaler jeg ville høre på ikke var pakket ut av esken, han ba meg om å ringe om ei ukes tid for å avtale tid, han mente ca 30t var nok.

Denne tråden er jo på god vei til enighet.......................8)

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Er ikke innspilling ca det samme som en idrettsutøver som varmer opp, man gjør de bevegelige delen mykere, eller vant til bevegelsene, iom at det brukes stive materialer i elementene så kan det kanskje være greit å løse opp litt....

Lyd og Bilde og hvordan de annonserer kan jeg ingenting om, men jeg kan gi de et gratis adderings-kurs
    når 9+ 9+ 9- 9- 9- 9+ kan bli 10- og 9 9 9- 9- 9+ 9+ kan bli 9- så vet ikke jeg. uanvhengi av vekting så er det umulig.

Innspilling er vel et uttrykk som brukes når man kritiserer den høyttaleren man hørte på, "nja dein e itj ijnspælt einnå" sikkert blitt brukt i 1/2 år, men at lyden ikke passet kunden skal på død og liv bortforklares med blææææhhhhh.
    En gang fikk jeg på forhånd vite at en jøyttaler jeg ville høre på ikke var pakket ut av esken, han ba meg om å ringe om ei ukes tid for å avtale tid, han mente ca 30t var nok.

30 timer? nåja sikkert forskjellig fra merke til merke. Eg fekk beskjed å ikkje bedømme høytalerne før dei var innspilt da dei bedrer seg heile tiden.
    Etter 48 timer ca no, så er dei ivertfall blitt bedre 8)
    Hele frekvens området er bedre, mer ekte lyd.. Så for min del må dei berre bli bedre og bedre til 700 timer :-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Ja, og snart har vi diskutert alle tenkelige emner i tillegg til topic. Nå er det eksempelvis plutselig innspilling av høyttalere som er i vinden.

Men for å dra det hele tilbake til starten, så kan jeg etter å ha lyttet i hele kveld på min ny innkjøpte klasse D-forsterker si følgende:

Jeg har nå hatt lengre lyttesesjoner med følgende forsterkerteknologier:

Klasse A
    Klasse AB
    Klasse D
    Rør

Det er forskjellige tekniske fordeler/ulemper med de fleste - Men jeg kan ikke konkludere med annet enn at det er fullt mulig å lage vellydende forsterkere av alle disse fire teknologiene - og enhver som på generelt grunnlag sier noe annet driver med ren propaganda.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Milbert Amplifiers produserer rørforsterkere for studio-bruk, og sier rett ut at rør er mest optimale til det bruket på pga. rørenes harmoniske forvrengning og deres måte å klippe transientene på. På deres hjemmeside er følgende studie å finne; Tube Amplifiers by Milbert Amplifiers

Dette er ikke noe nytt, men legg spesielt merke til hvordan testpersonene opplevde transistor vs. rør når forsterkerne ble presset. Et lite utdrag....
    Synes du er flink til å holde diskusjonen on topic HåkonN.(måtte bare nevne det i forbifarten)
    Skjønner jeg det riktig hvis disse gutta fra Milbert mener at rør låter "bedre" i deres ører pga den harmoniske forvrengningen? Når forsterkerene blir presset så "gir" transistor opp og låter "dynge" hvis signalet er over grensa, mens rør fortsatt er "greit" pga den harmoniske forvrengningen som gjør at det menneskelige øret i de aller fleste tilfeller oppfatter dette som "godlyd". Det sies også at det oppnåes større klarhet pga en høyere produsert lyd i "de myke signalene" som gjør at disse ikke forsvinner i "tape hiss" (som tydeligvis transistor lager.
    Noen som kan forklare "myke signaler" og "tape hiss"?
    Betyr dette at rør i utgangspunktet låter bedre for det menneskelige øret når vi når grensene hvor forsterkerene begynner å forvrenge? Hva når vi befinner oss under disse nivåene? Er AB/D/RØR mer like enn vi liker å innbille oss eller er noen av de bedre enn den andre "under" forvrengningsgrensene? Eller går det mer på lydpreferanser "under" forvrengningsgrensene? Noen meninger om dette?

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forskjellige tekniske fordeler/ulemper med de fleste - Men jeg kan ikke konkludere med annet enn at det er fullt mulig å lage vellydende forsterkere av alle disse fire teknologiene - og enhver som på generelt grunnlag sier noe annet driver med ren propaganda.
    Nå nei du.................

Kan virke som "Southern Babtist gruppa" som fornekter evolusjonsteorien

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, og snart har vi diskutert alle tenkelige emner i tillegg til topic. Nå er det eksempelvis plutselig innspilling av høyttalere som er i vinden.

Men for å dra det hele tilbake til starten, så kan jeg etter å ha lyttet i hele kveld på min ny innkjøpte klasse D-forsterker si følgende:

Jeg har nå hatt lengre lyttesesjoner med følgende forsterkerteknologier:

Klasse A
    Klasse AB
    Klasse D
    Rør

Er nok enig med deg i det :-D for det meste, eller er eg det?? :-p

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En rask googling på nettet avslørte at det tallet Snickers-is oppgir gjelder ved full effekt (på de rørforsterkere jeg fant, f.eks. de gamle Dynaco fra 60-tallet - ved normale lyttenivåer ligger de på 0,05 - 0,1 %, altså 10-20x lavere. Det var det jeg hadde mistanke om, selvsagt.
    Så da begynner de å nærme seg prestanda til transistorforsterkere da, vel, om man ser bort fra at de også er målt på full effekt og i tillegg klarer å holde seg under 0,05%.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det du måler (Stereophile) er visst noe annet. Hvordan vet du at THD ikke kommer med der ? Stereophile bruker vel ikke den Differens-tone sweep-metoden disse tyskerne snakker om ?
    Så vidt jeg klarer å finne ut er denne differensfaktoren kun en IMD der differansen av F1 og F2 er isolert som verdi.

Stereophilemålingene er grafiske. Jeg har selv trukket ut differensfaktoren og beregnet den prosentvise verdien av den, og det var nettopp slik jeg kom frem til tallene jeg presenterte ovenfor.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    QUESTION: Hi,
    People say things like "tube watts are louder".
    I have noticed that a 30W tube amp can sound the same as a 100W solid state equivalent. Why is it that a tube amp can deliver a higher peak power than a transistor amp and couldn't we design transistor amps to match this characteristic?

ANSWER: In objective measurements, on the bench with scientific measurement instruments, the power ratings are usually correct; that is, a 30w tube amp does deliver its 30 watts at rated distortion. Same for the transistor amp.

In subjective terms a tube amp can sound like a bigger amp than it is due to the soft overdrive and harmonically related distortion components compared with transistor amps. When a transistor amp gets to full power it clips squarely off the top of the music signal producing a spray of odd harmonics that are harsh sounding.

So, when a transistor amp is pushed hard and hits the rails of the power supply it sounds pretty gritty. If the power is kept below its clipping point they sound ever the same as a tube amp - and especially as a transformerless tube amp.

But, when a tube amp is pushed hard it does not go into hard clipping like the transistor amp. Further, because the power supply is a higher voltage system and the resistances in the transformers have lots of ir loss they can reach further when driven hard thus producing a distorted but not so unpleasant increase in sound which is relatively more than the transistor equivalent. Many tube users push the tube amps hard because they are often under powered and they develop an acceptance or like for the "pushed" sound. In real terms a tube amp is probably not as desireable on an objective basis, but subjectively they sound great.

A really well designed transistor amp properly used in and audio reproduction system is ever bit as good as a tube amp. In properly conducted A/B listen tests it is near impossible t hear the differences between them. Pushed hard and sent into overdrive the differences come quickly.

Good question. Hope this helps.
    C

PS: Further, one would think there is a great difference in power between a 30w amp and a 100w amp. However, the ear hears in a very non-linear fashion. In terms of audible difference it goes like this: 100w is only 5db more than 30w. To the ear it takes about 2 to 3db to hear a noticeable difference in sound level. It takes about 9 to 10db to produce a sound that is twice as loud. Therefore, if you wanted a transistor amp to produce 10 db more than a 30w amp it would take a 300w amp to do it.

Electrical Engineering: Tube amp vs. solid state, odd harmonics, tube amp
    Synes dette var ganske interessant lesning, og har vel vært inne på tanken at måten rørene forvrenger mer ørevennlig, og det at de jobber med høyere spenning på "halvleder ventilene" osv er faktorer som spiller inn for hvordan watt angivelsen og lydtrykk opfattes på.

Med klasse AB og D transistor "ventil systemer" som jobber med større stømstyrker direkte mot lasten, så er vel mye av "bivirkningene" med hvor mange watt og hvor høyt de spiller litt anderledes. Der kan man typisk spille målbart høyere uten at det virker som høyt, hvis forsterkerene klarer å drive lasten skikkelig.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan ville annonsørene i Stereophile stille seg til at deres produkter ble målt til 1 % IMD istedenfor 0,001 % tror du?
    Du konspirerer og du konspirerer.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Det er jo selvsagt. Vi snakker om oppløsning her. Jo høyere oppløsning, dess bedre oppfattes toner som ligger nær hverandre. Hvis denne evnen til å skille nærliggende toner ødelegges av transistor-forsterkeren så kan det nesten være katastrofalt.

Jaha ja, så om man avspiller 5000hz og 5070Hz samtidig, så klarer du ikke å høre de to tonene fordi det ligger en plagsom 70Hz der 50dB under målenivået som hindrer deg i å høre de to høye tonene?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvifor stoler du på disse bladene?
    F,eks Lyd og Bilde, ville ikke teste et merke før impotøren betalte dei penger. Lyd og svindel blant venner :-D
    Så dette tar eg med en klype salt..sikkert kjøpt og betalt.
    Stereophile sine målinger er utført under klart definerte omstendigheter. De har sågar testet ting som har falt fullstendig gjennom til leverandørens store frustrasjon. De har desperat forsøkt å redde seg i land men Stereophile har beskyttet sin integritet.

Jeg tror du skal revurdere ditt ståsted ift Stereophile sine målinger. Hvordan du leser de subjektive beskrivelsene blir selvsagt noe annet.

Forøvrig har jeg og mange andre fått testet produkter i Lyd og Bilde uten å betale for det. I beste fall er du feilinformert.

Side 84 av 153 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 80 81 82 83 84 85 86 87 88 94 104 114 124 134 144 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •