Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 83

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 83 av 153 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 79 80 81 82 83 84 85 86 87 93 103 113 123 133 143 ... SisteSiste
Viser resultater 1,641 til 1,660 av 3050
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Helt sikkert, for det er disse hifi-bladene som blir brukt som referanse på at rørforsterkere har bra lyd...

Både oppheng, spider og dine ører trenger nok ikke mer enn 50-100 timer maks. Låter en høyttaler så dårlig at den trenger 700 timer tilvenning før den låter optimalt er det nok like greit å gå for noe annet.

Så mange timer innspilling vitner mer om seriøs markedsføring.
    Stilte et spørsmål på bladene eg, og min mening er at tror dei er litt bob bob..
    700 timer..skulle løsne etter 150 men blir bedre hele tiden frem til 700 timer.
    Var no ikke eg som har hevdet det, men diverse folk. Uansett er nok minst 150 timer helt sikkert.
    Vis du mener, dei ikke trenger mer en 50 timer kan du jo klare deg med noen rimlege, f.eks biltema.
    Mine gamle QLN som var rimelige trengte ivertfall 150 timer før dei løsnet.
    Samme er erfaringene med seriøs bilstereo som eg har greie på.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Stilte et spørsmål på bladene eg, og min mening er at tror dei er litt bob bob..
    Skal du også være så dristig å spre rykter om bladers troverdighet på internett bør du også vise såpass respekt for andre menneskers arbeidsplasser at du utdyper hvor du har informasjonen fra.

Vis du mener, dei ikke trenger mer en 50 timer kan du jo klare deg med noen rimlege, f.eks biltema.
    Jeg har desverre litt problemer med å skjønne logikken i den påstanden.

Mitt stalltips; kos deg heller med dine nye høyttalere (og forsterker) enn å bekymre deg for hva andre sier.... :-D

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du også være så dristig å spre rykter om bladers troverdighet på internett bør du også vise såpass respekt for andre menneskers arbeidsplasser at du utdyper hvor du har informasjonen fra.

Jeg har desverre litt problemer med å skjønne logikken i den påstanden.

Mitt stalltips; kos deg heller med dine nye høyttalere (og forsterker) enn å bekymre deg for hva andre sier.... :-D
    Fra en impotør for et annet merke som sa det. Logikken var vel at dei skal ha peng for å teste noe.

Jepp, eg skal love deg eg koser meg med nye anlegget

EDIT: fjernet ubegrunnet beskrivelse.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Folkens, la oss la denne type ubegrunnede bladkritikker ligge i denne tråden. Det er selvsagt helt legitivt å sette spørsmålstegn ved kilder, men påstander om "kjøpt og betalt" uten konkret bevis (i dette tilfellet refereres det til 3. part, som jo selvsagt ikke holder vann...) bør ikke forekomme...

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Folkens, la oss la denne type ubegrunnede bladkritikker ligge i denne tråden. Det er selvsagt helt legitivt å sette spørsmålstegn ved kilder, men påstander om "kjøpt og betalt" uten konkret bevis (i dette tilfellet refereres det til 3. part, som jo selvsagt ikke holder vann...) bør ikke forekomme...
    Var berre et utrykk,eller?
    Ja den ligger no død fra min side.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra en impotør for et annet merke som sa det.
    En annen importør ja. Troverdig informasjon det.....

Men for all del eg veit, så kan du jo jobbe i lyd og svindel, så da kan det ramme vedkommede så det gidde eg ikke sei noe om.
    Da er min klare anbefaling at du holder skrivekløen for deg selv i steden. Du setter deg selv bare i et dårlig lys med slike innholdsløse og stygge insinuasjoner basert på 3.parts rykter.

Forøvrig er du way OT. Lyd & Bilde har ikke en gang vært nevnt her. Og i motsetning til synsing om uhørte produkter på internett, er det forøvrig lett å etterprøve Stereophile`s målinger. Så vidt meg bekjent er de ikke en eneste gang blitt beskyldt for å tukle til målingene.

Logikken var vel at dei skal ha peng for å teste noe.
    Nei, nå roter du. Jeg siterte deg på ditt argument at jeg burde handle anlegg på Biltema om jeg ikke trodde på 700 timers innspilling. Det er selvfølgelig ikke noe logikk i en slik uttalelse, så du skal få slippe å utdype...

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen importør ja. Troverdig informasjon det.....

Da er min klare anbefaling at du holder skrivekløen for deg selv i steden. Du setter deg selv bare i et dårlig lys med slike innholdsløse og stygge insinuasjoner basert på 3.parts rykter.

Forøvrig er du way OT. Lyd & Bilde har ikke en gang vært nevnt her. Og i motsetning til synsing om uhørte produkter på internett, er det forøvrig lett å etterprøve Stereophile`s målinger. Så vidt meg bekjent er de ikke en eneste gang blitt beskyldt for å tukle til målingene.

Nei, nå roter du. Jeg siterte deg på ditt argument at jeg burde handle anlegg på Biltema om jeg ikke trodde på 700 timers innspilling. Det er selvfølgelig ikke noe logikk i en slik uttalelse, så du skal få slippe å utdype...
    Offa...dere er jo nett som unger som sutrer vis dere ikke liker det som blir sagt.. Eg står for alt eg har sagt her som er meint seriøst. Inkludert lyd og svindel.
    2 parts rykte isåfall..Var innportøren selv som sa det til meg. Men nå skal eg ikke høre noe igjen som rammer dei!
    Men nå lovet eg å ikkje sei noe mer om dette så fra min side slutt.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men tilbake til rør,AB og klasse D.

Noen som vet om en god klasse D sub? tenker på hi-end lyd og ikke for dyr..
    I tilfelle eg trenger senere :-D

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

I tilfelle senere om eg trenger det :-D
    Hvordan i all verden er dine potensielle kjøp av subwoofer for fremtiden relevant til topic?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan i all verden er dine potensielle kjøp av subwoofer for fremtiden relevant til topic?
    Fordi at eg lurer.. finnes det noen bra i klasse D, eller må en satse på AB?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

I tilfelle senere om eg trenger det :-D
    Oberon 6.1 spiller etter min mening bra, men er kanskje litt for bra til sub. Du finner sikkert no pro greier som gjør jobben bra.
    Nå har ikke jeg behov for sub så jeg følger ikke så mye med, men jeg trodde de fleste nå var aktive?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av General8
    Oberon 6.1 spiller etter min mening bra, men er kanskje litt for bra til sub. Du finner sikkert no pro greier som gjør jobben bra.
    Nå har ikke jeg behov for sub så jeg følger ikke så mye med, men jeg trodde de fleste nå var aktive?
    Eg var litt uklar.. finnes det noe bra aktiv sub, som spiller musikken perfekt i Klasse D, eller må en velge A/B??

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvifor stoler du på disse bladene?
    F,eks Lyd og Bilde, ville ikke teste et merke før impotøren betalte dei penger. Lyd og svindel blant venner :-D
    Så dette tar eg med en klype salt..sikkert kjøpt og betalt.
    Fordi jeg har skrevet frilans for et slikt blad og har fra innsiden ikke sett noe til den konspirasjonsteorien du driver og lefler med her. De korrupsjonsanklagene mot Lyd og Bilde du kommer med påstander om bør du absolutt dokumentere.

Jeg har hørt mange slike spekulasjoner før, men har aldri sett eller hørt om noe som skulle indikere at det er hold i slikt. Tvert imot har alle jeg har truffet fra ulike hifitidsskrifter alltid vært entusiaster som ønsker å skrive om produktene på en underholdende og sannferdig måte.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Lovemusikk, sub er IKKE tema i denne tråden, vennligst ta dette i passende tråd. Takker...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Milbert Amplifiers produserer rørforsterkere for studio-bruk, og sier rett ut at rør er mest optimale til det bruket på pga. rørenes harmoniske forvrengning og deres måte å klippe transientene på. På deres hjemmeside er følgende studie å finne; Tube Amplifiers by Milbert Amplifiers

Dette er ikke noe nytt, men legg spesielt merke til hvordan testpersonene opplevde transistor vs. rør når forsterkerne ble presset. Et lite utdrag....

The transistor characteristics which our subjects noted were the buzzing or white-noise sound and the lack of "punch." The buzz is of course directly related to the edge produced by overloading on transients. The guess that this is white noise is due to the fact that many of the edge harmonics like the seventh and ninth are not musically related to the fundamental. The ear hears these dissonant tones as a kind of noise accompanying every attack. The lack of punch is due to the strong third harmonic which is inaudibly "blanketing" the sound. This is correctable by using a large enough pad to prevent all peaks from reaching the amplifier's saturated region. But from a practical standpoint, there is no way of determining this on most consoles. Adding auxiliary peak indicators on the input preamplifiers could alleviate both these problems, and the sound would be very close to that of the operational amplifier in its linear region.

Vacuum-tube amplifiers differ from transistor and operational amplifiers because they can be operated in the overload region without adding objectionable distortion. The combination of the slow rising edge and the open harmonic structure of the overload characteristics form an almost ideal sound-recording compressor. Within the 15-20-dB "safe" overload range, the electrical output of the tube amplifier increases by only 2-4 dB, acting like a limiter. However, since the edge is increasing within this range, the subjective loudness remains uncompressed to the ear. This effect causes tube-amplified signals to have a high apparent level which is not indicated on a volume indicator (VU meter). Tubes sound louder and have a better signal-to-noise ratio because of this extra subjective head room that transistor amplifiers do not have. Tubes get punch from their naturally brassy overload characteristics. Since the loud signals can be recorded at higher levels, the softer signals are also louder, so they are not lost in tape hiss and they effectively give the tube sound greater clarity. The feeling of more bass response is directly related to the strong second and third harmonic components which reinforce the "natural"' bass with "synthetic" bass [5]. In the context of a limited dynamic range system like the phonograph, recordings made with vacuum tube preamplifiers will have more apparent level and a greater signal to system noise ratio than recordings made with transistors or operational amplifiers.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Lovemusikk, sub er IKKE tema i denne tråden, vennligst ta dette i passende tråd. Takker...
    Aktiv inneholder forsterkeren da..
    ¨Men greit.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Fordi jeg har skrevet frilans for et slikt blad og har fra innsiden ikke sett noe til den konspirasjonsteorien du driver og lefler med her. De korrupsjonsanklagene mot Lyd og Bilde du kommer med påstander om bør du absolutt dokumentere.

Jeg har hørt mange slike spekulasjoner før, men har aldri sett eller hørt om noe som skulle indikere at det er hold i slikt. Tvert imot har alle jeg har truffet fra ulike hifitidsskrifter alltid vært entusiaster som ønsker å skrive om produktene på en underholdende og sannferdig måte.
    En måtte annonsere før dei ville teste noe.
    Men håper og velger å håpe slikt ikke skjer.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    QUESTION: Hi,
    People say things like "tube watts are louder".
    I have noticed that a 30W tube amp can sound the same as a 100W solid state equivalent. Why is it that a tube amp can deliver a higher peak power than a transistor amp and couldn't we design transistor amps to match this characteristic?

ANSWER: In objective measurements, on the bench with scientific measurement instruments, the power ratings are usually correct; that is, a 30w tube amp does deliver its 30 watts at rated distortion. Same for the transistor amp.

In subjective terms a tube amp can sound like a bigger amp than it is due to the soft overdrive and harmonically related distortion components compared with transistor amps. When a transistor amp gets to full power it clips squarely off the top of the music signal producing a spray of odd harmonics that are harsh sounding.

So, when a transistor amp is pushed hard and hits the rails of the power supply it sounds pretty gritty. If the power is kept below its clipping point they sound ever the same as a tube amp - and especially as a transformerless tube amp.

But, when a tube amp is pushed hard it does not go into hard clipping like the transistor amp. Further, because the power supply is a higher voltage system and the resistances in the transformers have lots of ir loss they can reach further when driven hard thus producing a distorted but not so unpleasant increase in sound which is relatively more than the transistor equivalent. Many tube users push the tube amps hard because they are often under powered and they develop an acceptance or like for the "pushed" sound. In real terms a tube amp is probably not as desireable on an objective basis, but subjectively they sound great.

A really well designed transistor amp properly used in and audio reproduction system is ever bit as good as a tube amp. In properly conducted A/B listen tests it is near impossible t hear the differences between them. Pushed hard and sent into overdrive the differences come quickly.

Good question. Hope this helps.
    C

PS: Further, one would think there is a great difference in power between a 30w amp and a 100w amp. However, the ear hears in a very non-linear fashion. In terms of audible difference it goes like this: 100w is only 5db more than 30w. To the ear it takes about 2 to 3db to hear a noticeable difference in sound level. It takes about 9 to 10db to produce a sound that is twice as loud. Therefore, if you wanted a transistor amp to produce 10 db more than a 30w amp it would take a 300w amp to do it.

Electrical Engineering: Tube amp vs. solid state, odd harmonics, tube amp

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Tallet ser jeg, men grafen den står under er en vanlig IMD-måling (muligens med 70Hz differanse mellom de to fundamentale tonene). Der er sidebåndene åpenbart å finne ved rundt -50d, men siden det er litt overshoot på selve grunntonen, har jeg valgt å lese av differansen mellom grunntonens nivå og IMD-nivået til ca -60dB. Eller 0,1%, som tidligere nevnt.

For Differenztonmessung-sveipet er det ikke publisert noen graf, kun et tall som vi ikke vet hvordan har framkommet.

Ja jeg skal ikke kunne gå inn på alle detaljene her, men tviler på at det er noen feil noe sted. De fundamentale tonene kan jo f.eks. ligge på en helt annen skala enn sidebåndene - det gjør man jo ofte når forskjellen blir stor.

Men vil ellers bare gjøre oppmerksom på at dette ser ut til å være en diplom-oppgave til høyere ingeniør-eksamen i Tyskland - og jeg tror nok de har kontroll på tingene i det miljøet. Ser dette arbeidet referert på flere tyske nettsteder.

Hvis du mener det er en feil kan jeg prøve å få fatt i adressen til høyskolen der, så kan vi formidle din kritikk til arbeidet.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En måtte annonsere før dei ville teste noe.
    Men håper og velger å håpe slikt ikke skjer.
    Dokumentasjon? Ellers bør du beholde slike ubegrunnede rykter for deg selv.

Side 83 av 153 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 79 80 81 82 83 84 85 86 87 93 103 113 123 133 143 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •