Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 80

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 80 av 153 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 76 77 78 79 80 81 82 83 84 90 100 110 120 130 140 150 ... SisteSiste
Viser resultater 1,581 til 1,600 av 3050
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    nå gleder jeg meg bare til kjell sin argumentasjon om hvorfor IMD er en positiv ting i rørforsterkere, evt om hvordan ingeniørstanden i verden har talltrikset til rørforsterkeres IMD verdier.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Vel, selv om noen eldre rørkonstruksjoner har høy THD betyr jo ikke det at alle har det?? Videre er jo som nevnt tidligere hvilken praktisk betydning en litt høy THD utgjør, og ikke minst på hvilken type musikk dette kan utmerke seg som et problem?

Mitt inntrykk av rør - sånn rent praktisk / lyttemessig - er at den behandler musikken på en litt hyggeligere måte uten at det nødvendigvis låter diffust. Litt på samme måte som i videoverden, der et halvdårlig 480i-signal ser komprimert og superflatt ut på et digitalt display, mens det på en utgammal CRT-TV ser langt mer spiselig ut. Moderne digitale displayer har imidlertid ordnet opp mye av disse issuene ved å introdusere avanserte bildeprosessorer som gjengir bildene på en "snillere" måte uten å nødvendigvis ta alt for mye av skarpheten.

En kan selvsagt ikke overføre rørets kvaliteter fra bilde til lyd, men noen likhetstrekk har den faktisk i praksis... Poenget hentet fra bilderørsverden mht rør i lydverden må være at tross rørets svakheter (sliter bl.a. med lysutbytte, på samme måte som rør i audio sliter med effekt), er det en del klare fordeler som mange vet å sette pris på. Nå er det imidlertid slik at rør i videoverden krever en stor klump av en projektor eller TV, DET er heldigvis ikke et problem når det kommer til audio...

Jeg synes for øvrig denne debatten fremdeles er svært matnyttig for en novise, men settes de tekniske begrepene i relasjon til faktisk og praktisk bruk hadde den trolig vært ENDA nyttigere for mange!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Godt sagt.

Denne balansen mellom tekniske begreper og praktisk bruk er det jeg savner i deler av denne tråden.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Poenget hentet fra bilderørsverden mht rør i lydverden må være at tross rørets svakheter (sliter bl.a. med lysutbytte, på samme måte som rør i audio sliter med effekt), er det en del klare fordeler som mange vet å sette pris på. Nå er det imidlertid slik at rør i videoverden krever en stor klump av en projektor eller TV, DET er heldigvis ikke et problem når det kommer til audio...
    Eksempelet ditt kan trekkes begge veier. La oss forestille oss en ren monitor som er avhengig av en ekstern bildeprosessor.

En nøytral monitor med optimale spesifikasjoner i alle kanter vil naturligvis yte sitt beste om den har en nøytral bildeprosessorer også er deler samme gode parameter. Dvs. med nøytrale farger, god skarphet og lite støy (THD?). Og selvfølgelig nok maskinkraft (Watt eller dempningsfaktor?) til å kunne klare selv de vanskeligste panoreringene (db?) uten å lagge (klippe?) etc. Kombinasjonen vil gi lite "krydder, men vil på en annen side være transparent mot kildematrialet og naturligvis også måle svært godt.

En monitor som ikke er optimal vil kanskje ha godt av litt støy for å undertrykke artifakter, litt ekstra saturation for å kompansere for de matte fargene, litt kontrast-boost for å få litt mer punch i bildet (men som klipper sort og hvit-nivået). På en slik monitor vil nok en helt nøytral og godt konstruert bildeprosessor nok se kjedeligere ut for folk flest (matching?). Hvem vet, kanskje denne sammensetningen som også er billigst vil gi mest "wow"-faktor og vil komme best ut om en spør 100 tilfeldige kunder på Elkjøp?

Noen vil sikkert syntes alternativ 1 er best, andre vil hevde alternativ 2 er veien å gå. Noen vil kanskje også være så dristige at de vi si alternativ 1 er det beste utgangspunkt, og så heller bruke bruke en bildeprosessor som en kan tweake (EQ?) bildet til preferanser, kildematriale og romforhold. Selv om et måleinstrument vil lett skille av de 2 alternativene, er det liten tvil om at personlige preferanser og innspillinger vil kunne påvirke hva folk flest mener er "best".

Etter å ha besøkt Projection Design og sett bilde fra en (nøytral) BD-avspiller på en perfekt kalibrert (nøytral) prosjektor på et ufarget (nøytralt) lerret er jeg ikke tvil om hvilket bilde som passer mine preferanser best.

Mange veier til Rom.....

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere som ha peiling på rørforsterker:

Eg spiller inn høytalerne mine no fremover..og i den forbindelse, kan rørforsterkeren stå å spille kontenuerlig 24 timer i døgnet i 30 dager?? Berre spør da eg ikkje veit.. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det skulle være helt uproblematisk. Bare pass på at den ikke står for innestengt - den må ha luft.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

det jeg lurer på er hvorfor min bror som er Profesjonell musiker og musikk professor i statene synes rør fungerer best til hjemmeanlegget sitt,det samme med de fleste av hans kollegaer! han driver og spiller inn en jazz plate nå med musikere som har spilt inn plater for bl.annet springsteen,noen av de må vel vite hva de snakker om?
    Har selv liten erfaring med rør men det er vel mange "eksperter" som Rognlien med flere som mener feks at horn og rør hører i sammen!

Navnet Music Angel viskes også rundt i det miljøet!!!

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    det jeg lurer på er hvorfor min bror som er Profesjonell musiker og musikk professor i statene synes rør fungerer best til hjemmeanlegget sitt,det samme med de fleste av hans kollegaer!
    Du faar sporre ham ;-)

han driver og spiller inn en jazz plate nå med musikere som har spilt inn plater for bl.annet springsteen,noen av de må vel vite hva de snakker om?
    Etter jeg horte resultatet til siste metallica plate, saa vet jeg ikke...

Har selv liten erfaring med rør men det er vel mange "eksperter" som Rognlien med flere som mener feks at horn og rør hører i sammen!
    Enig!

Hviske, tiske

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Det skulle være helt uproblematisk. Bare pass på at den ikke står for innestengt - den må ha luft.

OKI.. 8)
    Neida, den står helt fritt øverst oppe på hædersplassen :-D

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det jeg lurer på er hvorfor min bror som er Profesjonell musiker og musikk professor i statene synes rør fungerer best til hjemmeanlegget sitt,det samme med de fleste av hans kollegaer! han driver og spiller inn en jazz plate nå med musikere som har spilt inn plater for bl.annet springsteen,noen av de må vel vite hva de snakker om?

Musikere foretrekker jo ekte lyd..så syns ikke det er rart.. :-D

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De vet hva ørene og høyttalerne deres liker, ingenting galt i det.

Det gjør også de 10 millioner +/- andre musikere, audiofile og menigmann på denne planeten.

Mange nye innspillinger låter forøvrig som det skulle vært en blind junkie på meta-amfetamin bak spakene. Lydteknikere er som håndverkere, for hver flinke snekker en klarer å spore opp vil man alltid finne en snekker som passer best til å bøye bananer. Ville du ha stolt blindt på en bananbøyer og hans preferanser?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Musikere foretrekker uekte, farget lyd, så det er nok litt rart allikevel.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer Dogge sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å få det sagt, så har jeg flere akademiutdannede musikere i min omgangskrets.
    Absolutt ingen av dem har peiling på hifi, men de vet hvordan instrumenter og vokal låter.
    Hjemme hos dem står det stort sett bare ting det kommer lyd av.

Her hos meg spilles det på blandt annet noen fææææle klasse D blokker som blir omtalt som sjeldent naturtro.
    Til min (til tider) store fortvilelse så har jeg blitt sittende å høre på nye opptak både fra konserter og fra studio med dem.

Det er jo grenser på hvor mye opera og brass en stakkars rocker kan tåle :-)

Edit: Så kom en musiker inn før meg og siterte det samme. Gode greier!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dogge

Her hos meg spilles det på blandt annet noen fææææle klasse D blokker som blir omtalt som sjeldent naturtro.
    Til min (til tider) store fortvilelse så har jeg blitt sittende å høre på nye opptak både fra konserter og fra studio med dem.

Det høres lovende ut.

Men hvorfor kommer de til deg ?
    Har de ikke god hifi selv hjemme da ?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Som alle vet - rør blir bare dårligere og dårligere etterhvert som de brukes.

Rør er på sitt beste dag 1, deretter forringes kvaliteten.

Det store spørsmålet er - hvor mange timer kan du spille før lydopplevelsen blir dårligere?
    Husk at for noen her inne er dårligere= bedre.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av General8
    Husk at for noen her inne er dårligere= bedre.
    smaken er som baken.. sånn er og vil da bli, Heldigvis, ellers hadde vi kun hatt et merke

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere som ha peiling på rørforsterker:

Eg spiller inn høytalerne mine no fremover..og i den forbindelse, kan rørforsterkeren stå å spille kontenuerlig 24 timer i døgnet i 30 dager?? Berre spør da eg ikkje veit.. :-D
    Hvis de må spilles inn i 720 timer for å låte bra, tror jeg det er noe galt med høttalerne dine.
    Hvis du må gjøre dette og er redd for rørene kan du vel koble opp en billlig transistor amp under tilvennings perioden.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som har interesse for placebo burde sitte å se på NRK1 nå.

Side 80 av 153 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 76 77 78 79 80 81 82 83 84 90 100 110 120 130 140 150 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •