Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 153 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 3050
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Åneida det er helt feil, som nevnt flere ganger.

Formlene gjelder for ideelle komponenter. Men komponentene er ikke perfekte. En kondensator skulle ha platene helt i ro for å fungere som påtenkt. Men det er de ikke. De beveger seg. Det påvirker overføring av lyd (tid/fase, kapasitans i øyeblikket og særlig resonans - alt som beveger seg har resonans noen steder).

Som sagt, denne Fluke-meter ingeniør-verdenen er så utrolig banal, fatter ikke at dere pukker så hardt på disse tingene.
    Om en kondensator ikke fungerer perfekt, så vil det være utarte seg som synlig på et oscillocop. I allefall om det er av en slik grad at det også vil påvirke andre deler av kretsen.

Har du undersøkt dette ? Referanser ?
    Du forventer referanser av andre. Har du noen selv?

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du, HåkonN. En kondensator er en kondensator, så lenge den har samme kapasitans og jobber innenfor sitt oppgitte område mtp. spenning?

Om du mener det stemmer, så skulle jeg faktisk ha lyst til å sende deg to forskjellige med samme verdier - om du ikke hører forskjell vil jeg påstå du er tonedøv.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Om en kondensator ikke fungerer perfekt, så vil det være utarte seg som synlig på et oscillocop. I allefall om det er av en slik grad at det også vil påvirke andre deler av kretsen.

Det du sier her er at du ikke kan svare på det.

Jeg har jo vist hvordan en kondensator kan spille som en høyttaler. Mener du at det ikke er bevis på at platene beveger seg ? Forklar nærmere.

Mellom platene blir det et pulserende elektrisk felt. Kan du svare på om du forstår dette og hvilken betydning det har at sterke krefter trekker på platene ? Hvordan kan du da bevise at de ikke beveger seg ?

Forklar forklar.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det diskusjonen deres dreier seg om er vel om alle relevante parametere er spescet, og om noen i det hele tatt vet hvilke parametere som er relevante? Og om specene har små nok toleranser?

Mange like specede produkter i forskellig industri kan være totalt forskjellige, noen veldig like, Specen bestemmer.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kondensator skulle ha platene helt i ro for å fungere som påtenkt. Men det er de ikke. De beveger seg. Det påvirker overføring av lyd (tid/fase, kapasitans i øyeblikket og særlig resonans - alt som beveger seg har resonans noen steder).

Nå har jeg ikke tenkt å hive meg inn i debatten annet med å påpeke at tid/fase kapasitans og spesiellt resonans er jo størrelser som det er rimelig enkelt å måle. Det burde ikke være noe mystisk med det og forskjeller mellom komponenter på disse parametrene burde ikke være noe problem å avdekke hverken med ører eller måle utstyr....

Newcomer Ideal sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du undersøkt dette ? Referanser ?

Man kan måle opp rør til nøyaktige spesifikasjoner - det har mange gjort - Telefunken lyder fortsatt himmelvidt forskjellig fra General Electric, fra den perioden rør ble brukt til alle viktige ting.

Finnes store data-samlinger av dette i flere tidsskrifter med lytte-tester på NOS-rør. De rørene vi snakker om kan brukes på frekvenser opp til 100 MHz eller mer. Det er følgelig ingen avvik i området opp til 20 kHz.

Selvfølgelig. Jeg har selv en av de mest avanserte rørtesterne på markedet, og kan gladelig plukke ut rør fra den betydelige samlingen min, måle opp to som måler helt likt, og påviselig fremvise vidt forskjellig lyd.
    Dette er også noe som går totalt mot det mange i målemafiaen mener, fordi rent teoretisk skal det ifølge deres doktrine være umulig at dette er tilfelle.

Problemet her er jo at DE klarer ikke å forklare hvorfor det er sånn, de forstår det ikke. Da kan det jo selvfølgelig ikke være mulig at to rør høres forskjellig ut

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jo vist hvordan en kondensator kan spille som en høyttaler. Mener du at det ikke er bevis på at platene beveger seg ? Forklar nærmere.
    Det kan jeg være enig i og det virker rimelig. Men jeg lurer på hvordan denne resonansen forplanter seg inn til lydsignalet, greit at kapasitansen og slikt kan variere med resonansen, men er det så store variasjoner at det påvirker lyden som behandles av denne kondensatoren. (Det har jo ingenting å si om en kondensator selv kan spille lyd med et signal koblet på, så lenge signalet passerer uberørt)

Og det at det er forskjell på to likt spesifiserte komponenter er vel ingen stor nyhet, ta motstander for.eks. Her kan du betale en viss pris for å få en batch med 5% avvik max, så kan man betale litt mer for en batch med 1% avvik max. Dette igjen vil jo påvirke funksjonaliteten deres. Som Kjell så fint påpeker, så er kretsteknologi beregnet ut ifra ideelle komponenter, altså urealistisk. Men det er ikke dermed sagt at beregningene er feil med riktige verdier på komponentene.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette er ikke bra!

Jeg velger å poste innlegg her på denne tråden.

Jeg er oppgitt, rett og slett. Det kan ikke være til forumets beste at trådstarter og aktiv trådbruker også er moderator i samme tråd.
    Og ikke i en tråd som ligger under audio(teknisk). I chitchat eller i en personlig tråd ("mitt anlegg") er en helt annen sak.

HåkoN er en aktiv og flink fyr, men her er han i en dobbeltrolle som ikke er heldig. Spesielt når han til de grader er i krangemodus med en annen bruker - en moderator burde vite at når det utvikler seg slik, så tar man det på PM og ikke slik det er gjort med å slette innlegg han er uenig i.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg

Jeg er oppgitt, rett og slett. Det kan ikke være til forumets beste at trådstarter og aktiv trådbruker også er moderator i samme tråd.
    Og ikke i en tråd som ligger under audio(teknisk). I chitchat eller i en personlig tråd ("mitt anlegg") er en helt annen sak.

HåkoN er en aktiv og flink fyr, men her er han i en dobbeltrolle som ikke er heldig. Spesielt når han til de grader er i krangemodus med en annen bruker - en moderator burde vite at når det utvikler seg slik, så tar man det på PM og ikke slik det er gjort med å slette innlegg han er uenig i.
    Men så du hva som ble skrevet i de innleggene, kan du si at de var OnTopic?? Sier ikke at det er en enkel situasjon HåkonN er i, men er det slik at moderatorer ikke kan være med på forumet da??

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg

Hvorfor kan du ikke følge alle andres eksempel å holde deg til topic? Jeg har forklart til den det gjelder på PM hvorfor det ble moderert, og mener jeg hadde en god grunn til å moderere de aktuelle innleggene selv om jeg var en del av diskusjonen. Nå var forøvrig endelig den delen av diskusjonen et avsluttet kapitel, og du velger å dra den opp igjen. Er det bare for å igle opp stemningen?

Jeg har altså tatt det videre på PM, og anmoder jeg deg å gjøre også.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Om du mener det stemmer, så skulle jeg faktisk ha lyst til å sende deg to forskjellige med samme verdier - om du ikke hører forskjell vil jeg påstå du er tonedøv.
    Vanskelig å lytte på kondensatorer. De må i så fall integreres i en krets, for eks. en strømforsyning.

Måler de helt likt, er min påstand fortsatt at det ikke vil være mulig å skille av i en ABX blindtest. Her får vi bare være enige om å være uenige tror jeg.

Newcomer Ideal sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo du selv som har sørget for å ta diskusjonen vekk fra tema og over på person - det var jo greit så lenge det var noen andre som var personen, når det deretter kommer spørsmål rundt din egen person og handlinger etterpå, ja da skal det plutselig diskuteres sak? Du skjønner hvorfor dette blir feil eller?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan jo ikke finne bevis på noe ikke skjer. Det er vanskelig.

Og hvordan har du vist det? Du har sagt det, men det blir bare en påstand om du ikke har noe å støtte det opp med. :-D

Jeg utelukker naturligvis ikke at kondensaterer resonerer, men det er ettersom jeg har skjønt på en annet innlegg i et helt annet frekvensområde enn det som er aktuelt for audio?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ideal
    Det er jo du selv som har sørget for å ta diskusjonen vekk fra tema og over på person - det var jo greit så lenge det var noen andre som var personen, når det deretter kommer spørsmål rundt din egen person og handlinger etterpå, ja da skal det plutselig diskuteres sak? Du skjønner hvorfor dette blir feil eller?
    Undertegnede slettet noen innlegg som ikke hadde relevans til debatten, samt noen innlegg som deretter var et personangrep direkte rettet mot meg. Hele hendelseforløpet er naturligvis rapportert til Lygren og logført.

Hvorfor enkelte av dere som ikke var involvert i dette føler at det er viktig å diskutere den modereringen i denne tråden er over min fatteevne.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å lytte på kondensatorer. De må i så fall integreres i en krets, for eks. en strømforsyning.

Måler de helt likt, er min påstand fortsatt at det ikke vil være mulig å skille av i en ABX blindtest. Her får vi bare være enige om å være uenige tror jeg.
    Veldig lett å lytte til jo. koble de inn før høyttalerne dine, vil jo låte stein feil, men ihvertfall vil du kunne høre om de låter forskjellig.

Litt tullete å bastant påstå noe uten å prøve? Makes no sence..

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig lett å lytte til jo. koble de inn før høyttalerne dine, vil jo låte stein feil, men ihvertfall vil du kunne høre om de låter forskjellig.

Litt tullete å bastant påstå noe uten å prøve? Makes no sence..
    Mulig de låter forskjellig. Men påstanden er da at de da også måler ulikt. Har du målt de?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig de låter forskjellig. Men påstanden er da at de da også måler ulikt. Har du målt de?
    Niks, det har jeg ikke. Var aldri av interesse, ganske tilfeldig at jeg byttet ut i et forsøk i delefilteret. Fikk en aha opplevelse kan man si.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eureka =) alle produksjonslinjer har avvik de holder seg innom, som jeg prøvde og forklare i en tidliger post. Noe som i audiofil sammenheng kan ha en betydning for lyden.

Til Legatia:

Så du mener at hvis du "kloner" en kondensator, slik at den er prik likt ned på atomært nivå, ja ned på kvarkenivå (hvis de finnes). Så mener du at de vil låte forskjellig?? Når man snakker om to likt specede kondensatorer, så er det fortsatt avvik, dette har med tolleranser og oppløsningen/korekthet på måleinstrumentene. Men det er ingen som har sagt at vi har måleinstrumentene eller målemetodene for å si om to kondensatorer er like eller ikke. Man sier bare at hvis de måler helt likt, så låter de likt..

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Niks, det har jeg ikke. Var aldri av interesse, ganske tilfeldig at jeg byttet ut i et forsøk i delefilteret. Fikk en aha opplevelse kan man si.
    Jeg kan jo da hevde omtrent det samme som deg; "Litt tullete å bastant påstå noe uten å måle?".... Og dermed er vi like langt.

Tror ikke vi kommer noe videre her. 8)

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan jo da hevde omtrent det samme som deg; "Litt tullete å bastant påstå noe uten å måle?".... Og dermed er vi like langt.

Tror ikke vi kommer noe videre her. 8)
    Vi får møtes endag da, måle, lytte og diskutere litt
    Hvor holder du til i landet?

Side 8 av 153 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •