Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 77

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 77 av 153 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 73 74 75 76 77 78 79 80 81 87 97 107 117 127 137 147 ... SisteSiste
Viser resultater 1,521 til 1,540 av 3050
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Uten å virke flåsete så minner dette meg om å få gull av gråstein, men jeg må tydeligvis lese meg opp på dette emnet. Jeg prøvde på linkene til Håkon, men ble ikke noe klokere, dessverre.

Takk for svaret, btw.

edit:
    Roffe:Jeg tror ikke noe på at det er over 20kHz det skjer noe som påvirker lytteopplevelsen. Her hører vi som er nærmere 80 enn fødsel ingenting, Kjell.

Og jeg som er nærmere 90 enn fødsel.......................

Skjønner av denne kommentaren at du ikke hadde tenkt langt nok. Det du skriver nå er noe helt annet enn det du spurte om ovenfor og fortjener selvsagt ikke noe svar.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Her misforstår du det meste.

Vi snakker ikke om hvorvidt vi hører de 20 kHz, men om en påvisbar frekvensgang opp til 50 kHz kan påvirke kvaliteten i gjengivelsen av 20 kHz og gjøre det høye området inntil 20 kHz bedre.

Det er dette vi eller ihvertfall jeg diskuterer. Siden det er noe annet enn det su diskuterer her, er det ikke så mye mer å si fra min side.
    Nei, jeg misforstår ingenting, kjære Kjell, selv om du liker å påstå at jeg gjør det.

Du må lese det jeg skriver litt nøyere. En diskant (eller riktigere benevning vil vel være superdiskant) som er optimalisert for å spille bra i området 20-50kHz vil svært sjelden være optimal i frekvensområdet 10-20kHz, sammenlignet med en diskant som er optimalisert for å spille i området 10-20kHz. Omtrent på samme måte som en mellomtone som strekker seg opp til 10kHz ikke er optimal for å spille bass.

Vi diskuterer samme sak, skulle jeg mene. Men om du ikke har mer å si om saken er det greit for meg.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner av denne kommentaren at du ikke hadde tenkt langt nok. Det du skriver nå er noe helt annet enn det du spurte om ovenfor og fortjener selvsagt ikke noe svar.
    Jeg har ikke formulert noe spørsmål. Jeg har kommet med påstander. Det er greit for meg at du ikke svarer, så jeg lurer litt på hvorfor du gjør det likevel. Jeg har tenkt ganske grundig gjennom disse tingene, Kjellemann.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe

En diskant (eller riktigere benevning vil vel være superdiskant) som er optimalisert for å spille bra i området 20-50kHz vil svært sjelden være optimal i frekvensområdet 10-20kHz, sammenlignet med en diskant som er optimalisert for å spille i området 10-20kHz.

Hvor i all verden har du det fra ? Kan nevne at kjente bånddiskanter som EMIT jo går fra 4 kHz til 50 kHz. Du er nok ute på viddene ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men likevel svarer du...

Du blander ordene tjen og fortjent.. Det er ingen her som er tjent med svar fra deg.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor i all verden har du det fra ? Kan nevne at kjente bånddiskanter som EMIT jo går fra 4 kHz til 50 kHz.

En svale gjør ingen sommer. Og 4kHz er faktisk ikke spesielt lavt for en god diskant. Skal den deles effektivt nedover må det gjøres med meget bratte filtre. Man får meget gode diskantenheter rimeligere enn EMIT som går dypere og spiller eksemplarisk til godt over 20kHz. Disse kan deles med mindre kompliserte filtre. Da har det ingen mening å betale mye for en enhet som går til hundenes ekstremfrekvenser for hørsel.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den her er jeg dog skeptisk til:

These remarkable speakers, sold in pairs, operate at extremely high frequencies -- much higher than the audio band - actually in the microwave band, above 1 Gigahertz (GHz).
    Golden Sound
    6moons audio reviews: Golden Sound Ultra Tweeter

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg tror Kjell sin kommentar var myntet på meg, Roffe.

Mulig jeg ikke har tenkt langt nok, men jeg skjønner fremdeles ikke hvor overtonene skapes. CD plata har begrensning på 20kHz, men du hevder altså at forsterkeren kan få frem frekvenser over dette. Kanskje det er riktig, kanskje ikke. Hvis du kan fortelle litt mere konkret om hvor underveis fra CD plate til høyttaler overtonene "reproduseres", så er jeg mer enn villig til å lære mere om dette. "I forsterkeren" holder ikke helt for meg, men hvor ? I DAC'en?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Den her er jeg dog skeptisk til:
    Microwave? Da ville jeg holdt god avstand til den, evt. lagt den inni mikrobølgeovnen før jeg skrudde opp volumet

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    OK, "kjøper den" forklaringen.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1) En svale gjør ingen sommer.

2) Og 4kHz er faktisk ikke spesielt lavt for en god diskant. Skal den deles effektivt nedover må det gjøres med meget bratte filtre.

3) Man får meget gode diskantenheter rimeligere enn EMIT som går dypere og spiller eksemplarisk til godt over 20kHz.

1) Hmm, dette var hovedargumentet ?

2) Nei, i min Infinity Reference Standard sitter den delt ved et ordinært 12 dB/oktav-filter.

3) "Til godt over 20 kHz", ja kanskje fordi det er viktig i designet. Så da er det flere enn den enslige svalen ?

I dyre høyttalere kan man se enheter som går langt over 20 kHz. Eller gjerne også egne super-tweetere som går svært høyt.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mulig jeg ikke har tenkt langt nok, men jeg skjønner fremdeles ikke hvor overtonene skapes. CD plata har begrensning på 20kHz, men du hevder altså at forsterkeren kan få frem frekvenser over dette. Kanskje det er riktig, kanskje ikke. Hvis du kan fortelle litt mere konkret om hvor underveis fra CD plate til høyttaler overtonene "reproduseres", så er jeg mer enn villig til å lære mere om dette. "I forsterkeren" holder ikke helt for meg, men hvor ? I DAC'en?
    Det kan nok tenkes, men min kommentar var også inne i sitatet. Når det gjelder den harmoniske forvrengningen i en del rørkonstruksjoner så er ikke det noen hokus pokus. Rørkonstruksjoner har ofte (men ikke alltid) en viss grad av "overtoner" som kan skape en viss følelse av luft og romlighet. Dette er spesielt hørbart i mellomtonen, der øret også er mest følsomt. Denne harmoniske forvrengningen havner gjerne ved frekvenser som er et heltall ganger grunnfrekvensen, og de fleste jeg har snakket med mener spesielt den andreharmoniske (grunnfrekvensen x 2) er ganske lyttevennlig.

Men det dreier seg ikke om reproduksjon av noe. Dette er et tillegg til det som kommer fra kilden, og det er ingen spesiell grunn til å tro at den harmoniske forvrengningen er noe som skulle vært der i utgangspunktet. Men den er ofte ganske behagelig å ha med i lydbildet. Denne forvrengningen oppstår altså gjerne i rørene.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke formulert noe spørsmål. Jeg har kommet med påstander. Det er greit for meg at du ikke svarer, så jeg lurer litt på hvorfor du gjør det likevel. Jeg har tenkt ganske grundig gjennom disse tingene, Kjellemann.

Ja korrekt - den var myntet på deg.

Vi får ta det fra starten av.

En forsterker (den som driver høyttaleren) vil alltid produsere harmoniske overtoner. Dette kalles for distortion (forvrengning) - nærmere bestemt harmonisk forvrengning.

Sender du 15 kHz vil den produsere 15 kHz PLUSS littegrann 30 kHz. En rørforsterker vil kunne produsere noe mer av dette enn en transistor med meget lav forvrengning. Kanskje har en transistor 0,01 % forvrengning ved høye frekvenser, mens en rør d.o. har 0,1 %, altså 10 ganger mer.

I tillegg kan forsterkere ha ubehagelig IM-forvrengning - denne oppleves som disharmonier og vil høres også ved svært lave nivåer. IM er gjerne "undertoner", dvs. den kan ligge langt under de frekvensene som skaper den. Så hvis 20 kHz og 30 kHz skaper IM, vil produktene også ligge UNDER 20 kHz. Transistor-amp'er beskyldes noen ganger for å gi slike IM-produkter, særlig i transient-situasjoner.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En forsterker vil alltid produsere harmoniske overtoner. Dette kalles for distortion (forvrengning) - nærmere bestemt harmonisk forvrengning.

Sender du 15 kHz vil den produsere 15 kHz PLUSS littegrann 30 kHz. En rørforsterker vil kunne produsere noe mer av dette enn en transistor med meget lav forvrengning. Kanskje har en transistor 0,01 % forvrengning ved høye frekvenser, mens en rør d.o. har 0,1 %, altså 10 ganger mer.
    Dette stemmer godt. Poenget mitt er hovedsaklig at forvrengningskomponenten ved 30kHz ikke er vesentlig for noe som helst. Man kan godt si at harmonisk forvrengning fra grunnfrekvenser over 10kHz er ganske irrelevante for lytteopplevelsen, fordi den harmoniske forvrengningen havner over 20kHz.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En forsterker (den som driver høyttaleren) vil alltid produsere harmoniske overtoner. Dette kalles for distortion (forvrengning) - nærmere bestemt harmonisk forvrengning.

For meg høres forvrengning ut som noe negativt og at man er "oppdratt" til å kjøpe produkter oppgitt til lavest mulig %.
    Man lærer noe hele tiden og i rør-verdenen er jeg nesten blank.
    Takk for svar.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette stemmer godt. Poenget mitt er hovedsaklig at forvrengningskomponenten ved 30kHz ikke er vesentlig for noe som helst. Man kan godt si at harmonisk forvrengning fra grunnfrekvenser over 10kHz er ganske irrelevante for lytteopplevelsen, fordi den harmoniske forvrengningen havner over 20kHz.

Ja det er OK.

Saken er bare at vi diskuterer FLERE problemstillinger her - akkurat den du nevnte er godt mulig, selv om jeg ikke er helt overbevist.

Men jeg tror at hovedeffekten av båndet over 20 kHz er å gjøre overføringsfunksjonene mere lytefrie ved de lavere hørbare frekvensene - at disse gjengis mer perfekt.

Selv har jeg eksperimentert med analoge og digitale filtre (20 kHz) på utstyr som hadde de mulighetene, og jeg må si man hører lett forskjell.

På min gamle Pioneer CS-77A høyttaler (1973) sitter det en super-tweeter som deles ved 14 kHz. Effekten er ENORM - det høres i løpet av 2 sekunder, hvis den kobles ut. Det er en følelse av luftighet som blir borte.

Jeg bygget nytt filter til super-tweeteren (faktisk med mer moderne komponenter) og gjorde i den forbindelse mange eksperimenter. Uten super-tweeteren blir det nesten en gjengs billig-høyttaler med god bass.

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

I tillegg kan forsterkere ha ubehagelig IM-forvrengning - denne oppleves som disharmonier og vil høres også ved svært lave nivåer. IM er gjerne "undertoner", dvs. den kan ligge langt under de frekvensene som skaper den. Så hvis 20 kHz og 30 kHz skaper IM, vil produktene også ligge UNDER 20 kHz.

Lærte mye nytt der ja . Vil det si at om man har en forsterker med en del av disse IM-forvrengningene vil da kanskje lyden oppleves dårligere om jeg f.eks skulle gå til anskaffelse av en supertweeter til mine Tannoyer ? Bare for å ta ett eksempel. Uten at jeg vet noe om min nåværende forsterker anngående dette.

Tror hvertfall jeg sjønner nå hvorfor det føles mer behagelig å lytte til rørforsterkere i mine ører kontra andre ting.

maddie

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maddie
    Lærte mye nytt der ja . Vil det si at om man har en forsterker med en del av disse IM-forvrengningene vil da kanskje lyden oppleves dårligere om jeg f.eks skulle gå til anskaffelse av en supertweeter til mine Tannoyer ? Bare for å ta ett eksempel. Uten at jeg vet noe om min nåværende forsterker anngående dette.

Tror hvertfall jeg sjønner nå hvorfor det føles mer behagelig å lytte til rørforsterkere i mine ører kontra andre ting.

maddie

Ja korrekt - en super-tweeter ville kunne gjøre tingene verre.

Men spiller du med rør så anskaff for all del en super-tweeter - den forbedrer lyden markant.

Jeg bygget om tweeter-delefilteret i mine egne Tannoy (med bl.a. Duelund papir-kondensator) - og etter den ombygningen viste det seg at den spilte mye luftigere, og forsøk med super-tweeter ga ikke lenger entydige forbedringer. Men med de delefiltrene de kjører med normalt vil en super-tweeter klart gi mer luftighet.

Side 77 av 153 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 73 74 75 76 77 78 79 80 81 87 97 107 117 127 137 147 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •