Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 76

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 76 av 153 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 72 73 74 75 76 77 78 79 80 86 96 106 116 126 136 146 ... SisteSiste
Viser resultater 1,501 til 1,520 av 3050
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Og den billige Music Angel KT88 driver fint de store B&W 801 ifølge test nå nylig.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Nøytralt må være selve definisjonen på et anlegg som i utgangspunktet ikke farger lyden i den ene eller andre veien. Nøytralt og transparent er vel to beskrivelser som henger tett i hop slik jeg ser det.

Farger man lyden i en retning vil man kanskje få noen innspillinger til å låte bra/bedre, men innspillingene som hadde hatt godt av farging i den andre retningen vil låte desto dårligere. En god innspilling skal ikke trenge farging IMO.

Jeg har inntrykket av at musikksmak (innspillinger) kan påvirke måten vi mener anlegget bør låte. Selv er jeg veldig glad i innspillinger av svært god kvalitet, og vil derfor ha minst mulig farging. Ganske mange mener kvaliteten på innspillinger er helt underordnet, og at musikken er eneste prioritet. Når en da kanskje hører på mange innspillinger av ymse kvalitet, kan jeg forstå i større grad at noen foretrekker mer krydder.

Apropos krydder så er jeg i oppfatning at en DSP i stadig større grad kan hjelpe oss der.... Her kommer det garantert mye spennende i årene som kommer for de av oss som klarer å ta i mot denne teknologien med åpne armer. Tenk å kunne styre farging etter innspilling med et enkelt trykk på fjernkontrollen. Da gjelder det å ha et nøytralt oppsett. :-D
    Jeg er 100% enig med deg. Personlig er jeg veldig åpenf or å "krydre" lyden for å få det jeg hører på til å låte best mulig. Derfor har jeg nå etter litt lesing bestilt meg en ice-basert pioneer reciever til 20,000 som har customerbar EQ både for bass, fullbånd og en x-curve funksjonalitet for justerbar avrulling på toppen. (I tillegg til fasejustering osv) - Dette kan så lagres i 6 forskjellige presets. Den viser også grafisk hvilken frekvensrespons anlegget gir før og etter eventuelle justeringer (ved hjelp av målemicen til auto-EQen)

Her har jeg stor tro på at man kan få til mye magi med én boks hvis man ikke insisterer på gamle fordommer om at surroundrecievere låter bæsj, og om ikke annet så MÅ man hvertfall kjøre pure direct hvis det skal låte noenlunde.

Får forsterkeren i løpet av uka, så tilbakemeldinger kommer på hvorvidt jeg etter noen dagers fikling og tuning har funnet frem til godlyden eller om jeg lengter tilbake til electrocompaniet
    --
    Thorbjørn

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Rør klarer nok å gi den mest realistiske lyden, men studio MÅ forholde seg til den største kundegruppen, som har transistor a la billig Rotel, Denon eller NAD o.lign.
    Studio trenger et oppsett som er så transparent og som mulig. Noen av oss foretrekker også transparent lyd hjemme. Men det må bli gjort riktig.

Men dette med studiolyd vs. "hjemmelyd" er interessant.

Sitat Opprinnelig postet av Wikipedia
    When the term 'monitor speaker' is used among audio engineers, there is likely to be an assumption that the speaker will be designed to produce relatively flat (linear) phase and frequency responses. In other words, there will be no emphasis or de-emphasis of particular frequencies so that the loudspeaker gives an accurate reproduction of the tonal qualities of the source audio ("uncolored" or "transparent" are synonyms), and there will be no relative phase shift of particular frequencies meaning no distortion in sound stage perspective for stereo recordings.

Beyond stereo sound stage requirements, a linear phase response helps impulse response remain true to source without encountering "smearing". An unqualified reference to a 'monitor' speaker often refers to a 'near-field' (compact or close-field) design. This is a speaker small enough to sit on a stand or desk in proximity to the listener (called a 'bookshelf' speaker in hi-fi parlance), so that most of the sound that the listener hears is coming directly from the speaker, rather than reflecting off of walls and ceilings (and thus picking up coloration and reverberation from the room).

As well, studio monitors are made in a more physically robust manner than home hi-fi loudspeakers; whereas home hi-fi loudspeakers only have to reproduce compressed commercial recordings, studio monitors have to cope with the high volumes and sudden sound bursts that may happen in the studio when playing back unmastered mixes.
    Accurate sound reproduction will also mean that the engineer is less likely to miss any undesirable tonal qualities of the recording, and so can compensate for them. On the other hand, some engineers prefer to work with monitors that are known to be flawed in ways that are representative of the systems end-users are likely to be listening with. In fact, most professional audio production studios have several sets of monitors spanning the range of playback systems in the market. This may include a sampling of large speakers as may be used in movie theatres, hi-fi style speakers, car speakers, portable music systems, PC speakers and consumer-grade headphones.
    Dette gjelder jo studiomonitorer, men er relevant ifb. med diskusjonen om hvilken lyd man ønsker å skape. Videre står det:

Sitat Opprinnelig postet av Wikipedia
    Many inexpensive hi-fi models are designed to make a pleasing sound by deliberately manipulating the frequency response curve of the audio signal they receive. No speaker, monitor or hi-fi, regardless of the design principle, has a completely flat frequency response; all speakers color the sound to some degree. The 'monitor' speaker is assumed to be as free as possible from coloration.
    For de som er stødig i fransk eller tysk... (her brukes det klasse D)

[YOUTUBE]91plcqpPILk[/YOUTUBE]

De lytter derfor (monitorering) med en transistor-forsterker med veldig klar gjengivelse - så kan man superlett høre om innspillingen passer til en rimelig transistor-forsterker.
    Eller et "gyselig" klasse D trinn....

Sammenlign NRK - folk i den tekniske ledelsen anvender Hegel i studio og Music Angel rørforsterker hjemme. Og i en annen tråd her på AVforum hadde en person kontakt med et studio i Los Angeles - der var Music Angel velkjent blant studiofolk og musikere til hjemmebruk, men ikke til monitorering i studio.
    Og hva med alle de tusen musikere og studiofolk som foretrekker transistor hjemme? Noen velger transistor helt uavhengig av lommeboken. Vil vel anta at transistor er den mest populære og brukte teknologien, selv blant de som har ganske store budsjett.

At du kjenner en tekniker eller to i TV-kanalen NRK som liker sin Music Angel er neppe representativt for resten av verden. De er like farget av sine personlige preferanser, og matching mot deres høyttalere som alle oss andre dødlige. Jeg har en venn som har eget studio, og bruker både rør i studioet og på sine gitarforsterkere. Han er riktig nok ikke veldig audiofil og sitter ikke å lytter på mikrodetaljer, men foretrekker helt klart greie og fornuftige transistortrinn hjemme på sine B&W når han lytter på musikk.

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Jeg er 100% enig med deg. Personlig er jeg veldig åpenf or å "krydre" lyden for å få det jeg hører på til å låte best mulig. Derfor har jeg nå etter litt lesing bestilt meg en ice-basert pioneer reciever til 20,000 som har customerbar EQ både for bass, fullbånd og en x-curve funksjonalitet for justerbar avrulling på toppen. (I tillegg til fasejustering osv) - Dette kan så lagres i 6 forskjellige presets. Den viser også grafisk hvilken frekvensrespons anlegget gir før og etter eventuelle justeringer (ved hjelp av målemicen til auto-EQen)

Her har jeg stor tro på at man kan få til mye magi med én boks hvis man ikke insisterer på gamle fordommer om at surroundrecievere låter bæsj, og om ikke annet så MÅ man hvertfall kjøre pure direct hvis det skal låte noenlunde.

Får forsterkeren i løpet av uka, så tilbakemeldinger kommer på hvorvidt jeg etter noen dagers fikling og tuning har funnet frem til godlyden eller om jeg lengter tilbake til electrocompaniet
    De instillingene fungerer vel også til en effektforsterker om du bruker den til pre ? . Da kan du jo få pose i sekk

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maddie
    De instillingene fungerer vel også til en effektforsterker om du bruker den til pre ? . Da kan du jo få pose i sekk
    Joda, jeg har egentlig en DAC før en sourroundreciever og en effektforsterker etter - men dette betinger at jeg bypasser alt digitalt i recieveren for at det skal ha noe særlig misjon.

Liten vits med DAC i forkant hvis lyden AD/DA-konverteres en gang til i recieveren, og strengt tatt ikke nødvendig med en separat effektforsterker i bakkant heller så lenge surroundrecieveren inneholder (kraftige nok) nøytrale effekttrinn.

Nevnte forsterker har bi-ampbare 140W effektrinn - og jeg håper da at 4x140W skal være nok til å drive mine B&W 804s. Jeg har jo aktiv sub også som avlaster de dypeste frekvensene.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare si att min rørforsterker klarer fint å drive 2x 15"'ere fulltone elementer . Med veldig god kontroll.

Skulle gjerne sett høytalerene som f.eks får 2 stk McIntosh | MC2301 til å komme til kort. 2x 300 rørwatt
    De er jo lettdrevne 95db 1 watt.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er anbefalt av de som utvikler romkorreksjon at resten av oppsettet er så nøytralt som mulig. Går ut i fra at det er fordi romkorreksjonen skal slippe å korrigere for utstyret og evn. "merkelige" fenomener/skavanker.

Skal en jobbe med EQ trenger man også tilstrekkelig effekt. 50-70watt kommer man desverre ikke veldig langt med uansett teknologi eller målemetode så fremt ikke høyttalerne er designet for å bli drevet av luft og kjærlighet.

At du har dårlig erfaring med McIntosh på dine høyttalere har nok mer med matching å gjøre enn at en rørwatt skulle være noe kraftigere enn en transistor-watt.

Hybris: Jeg har hørt på toppmodellen til Pioneer (som har samme fremgangsmåte). Det låt slettes ikke ille med tanke på at det nok var satt opp veldig raskt i et veldig lite demorom, med mange høyttalere og med åpenbart utfordrende akustikk. Usikker på om romkorreksjonen var tatt i bruk. Det er en spennende tid vi går i møte, dette med store receivere med klasse D, høy effektivitet, lite varmegang og stadig mer avansert romkorreksjon og justeringsmuligheter. De første romkorreksjonene jeg hørte var av laber kvalitet IMO, men nå virker det som flere av produsentene begynner å få ting på plass.

Blir spennende å høre dine erfaringer.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du siterte feil post HåkonN ? Jeg har da ingen dårlig erfaring med Mcintosh

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg har lurt litt på i denne debatten, når det har vært sagt at det er viktig at høytalerene og forsterkerene takler overtoner opp i 50kHz osv.

Hvordan kommer disse overtonene som musikk instumentene har, inn i signalkjeden på et moderne HIFI oppsett i dag?

Audio CD teknologien har f. eks en oppløsning på 16bit 44,1 khz som kun kan nøyaktig gjenskape 20kHz.

Er det her at rørforsterkerene "tryller" inn noe 2 harmonisk eller noe?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    De er jo lettdrevne 95db 1 watt.
    Det betyr ikke at de er lettdrevne. Skal det fåes stålkontroll på disse elementene i mellomtonen og bassområdet trengs det en veldig strømsterk forsterker.

Blir noe av det samme som med Klipsch RF 83. Mange tror denne er lettdreven, men denne krever også sitt i nedre oktaver. Ingen enkel last.

Lyd og bilde bruker faktisk Glenair 15 til å teste om forsterkere klarer tung last. ( refererer til test av Hegel ).

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du siterte feil post HåkonN ? Jeg har da ingen dårlig erfaring med Mcintosh
    Oi. Beklager, jeg tolket deg feil. Men ang. det du egentlig mente, så er ikke 300w rørforsterkere akkurat veldig mye solgt. "Rørwatt" er forøvrig ingen teknisk terminologi. Watt blir målt etter faste kriterier, for eks. RMS.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    En ting jeg har lurt litt på i denne debatten, når det har vært sagt at det er viktig at høytalerene og forsterkerene takler overtoner opp i 50kHz osv.

Hvordan kommer disse overtonene som musikk instumentene har, inn i signalkjeden på et moderne HIFI oppsett i dag?

Audio CD teknologien har f. eks en oppløsning på 16bit 44,1 khz som kun kan nøyaktig gjenskape 20kHz.
    Jeg vet ikke om det er så veldig viktig å kunne gjenskape 50khz, men det går som vanlig noen teorier. Ofte virker det som slike spesifikasjoner er der mest for å roe ned audiofile nerver.

Alternative HD-formater (for eks. SACD) klarer forøvrig 50khz.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi. Beklager, jeg tolket deg feil. Men ang. det du egentlig mente, så er ikke 300w rørforsterkere akkurat veldig mye solgt. "Rørwatt" er forøvrig ingen teknisk terminologi. Watt blir målt etter faste kriterier, for eks. RMS.
    No problemo, ble bare litt forvirret . Ja " rørwatt " er jo bare ett slangord som jeg brukte bare for påpeke at det var en rørforsterker.

Så til en konkret test jeg gjorde tidligere på mine forige høytallere, nemlig RF 83. Har ikke prøvd dette på mine nye høytallere.

Jeg har en Electrocompaniet AW 70 effektforsterker i "spare" som da er 2x70 Watt eller 1x 220 W. Når jeg testet denne opp mot Mc 275 som skal være 2x75 W føltes det ut som mye av kontrollen var borte i forhold til mc'en. Mc'en veier også litt over det dobbelte. Det kan føles ( for meg ) At jeg vil trenge en EC AW 70 til å kjøre de som monoblokker for å få samme kontrollen som Mc 275 har for øyeblikket.

Nå vil jeg ikke si noe ondt om EC'en, da dette er en veldig god forsterker, og du kan få 2 slike for prisen av en Mc 275. Men en test som dette fikk meg til å føle at rørforsterkere ofte kan være mer strømsterk om man bare sammenligner samme oppgitt Watt ? Eller er jeg helt på villspor? Vil ikke starte noen krangel, dette er bare min subjektive oppfatning . Ikke sitter jeg inne med så mye teknisk innsikt som mange av dere gjør heller.

maddie

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke om det er så veldig viktig å kunne gjenskape 50khz, men det går som vanlig noen teorier. Ofte virker det som slike spesifikasjoner er der mest for å roe ned audiofile nerver.

Alternative HD-formater (for eks. SACD) klarer forøvrig 50khz.
    Jeg prøvde meg også med et slikt spørsmål, Håkon, men ble nærmest avspist i forhold til det du skriver her nå?

En ordinær redbook CD har altså maksimalt 20kHz ifølge ask4me2, og den store massen der ute bruker CD plater (eller lossless filer som egentlig stammer fra CD).
    Så hvorfor i hule heia skal man ha forsterkere og høyttalere som kan levere "langt over 50kHz" (eller egentlig +20kHz)

Lytter disse audiofile etter noe som definitivt ikke er der?
    Er forsterkerne og høyttalerne ment brukt med LP spiller som kanskje går høyere enn 20kHz?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noe som ikke er der ?

For det første er filtre og avrulling ikke ideell. Et analogt filter som skjærer av ved 50 kHz vil begynne å rulle av allerede ved 20 kHz hvis vi ikke snakker om veldig skarpe filtre som har en hørtbart negativ filterfunksjon. Så en tweeter som går til 50 kHz vil ha en bedre garanti for at den ihvertfall oppfører seg optimalt ved 20 kHz. Slike ting som dempning, kvalitet på transienter (som i en tweeter er en fysisk ting - membranen skal både bevege seg og stoppe kvikt).

For det andre liker mange lyden av spesielle forsterkere, ikke minst rørforsterkere. Vil tro en rørforsterker tilfører litt overtoner helt opp til 40-50 kHz, selv om CD'en gir seg ved 20 kHz. Så er det et valg - ønsker man denne effekten med ? Tror mange audiofile føler at dette tillegget over 20 kHz spiller en rolle for signalkilder som skjærer tvert av ved 20 kHz. En ekstra "luftighet".

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjell, hvis en redbook CD ikke har mulighet til å inneholde data med frekvenser over 20kHz, hvordan oppstår da lyder i frekvensområdet over 20kHz før de når øret ditt?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Kjell, hvis en redbook CD ikke har mulighet til å inneholde data med frekvenser over 20kHz, hvordan oppstår da lyder i frekvensområdet over 20kHz før de når øret ditt?

Skal gjenta svaret ovenfor:

Hvis CD'en produserer 20 kHz, så vil 2'H overtone = 40 kHz produsert av forsterkeren nå både mitt og ditt øre. Forsterkeren sitter som kjent ETTER CD-spilleren og kan godt generere overtoner opp mot 100 kHz.

Så 15 kHz gir 30 kHz som 2'H overtone. 20 kHz gir 40 kHz som 2'H overtone.
    I tillegg IM-produkter.

Bare spør hvis dette fortsatt er uklart.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første er filtre og avrulling ikke ideell. Et analogt filter som skjærer av ved 50 kHz vil begynne å rulle av allerede ved 20 kHz hvis vi ikke snakker om veldig skarpe filtre som har en hørtbart negativ filterfunksjon. Så en tweeter som går til 50 kHz vil ha en bedre garanti for at den ihvertfall oppfører seg optimalt ved 20 kHz. Slike ting som dempning, kvalitet på transienter (som i en tweeter er en fysisk ting - membranen skal både bevege seg og stoppe kvikt).
    De filterne finner du allerede i DACen. En CD produserer ingen lyd over 20kHz, og det ligger filtre på utgangen av DACen for å fjerne høyfrekvente artifakter.

Når det gjelder responsen for en diskant så har man ingen garanti for at den spiller bra lavt i frekvens bare fordi den måler bra høyt i frekvens. Faktisk kan man si at dersom den spiller målbart bra over 20kHz, så er sjansen stor for at den er så lett og liten at den sliter mer i de hørbare frekvensene enn en diskant som bryter opp i overkant av 20kHz og kan flytte mer luft og beveger seg optimalt i det hørbare frekvensområdet.

20kHz er uansett en grensefrekvens for CD og det hørbare området for mennesker i sin beste alder mhp. hørsel. Sjansen for at Kjell B og jeg hører noe som gir mening ved 20kHz er svært liten, siden vi begynner å få kraftige aldersfradrag i frekvensområdet over 15kHz.
    For det andre liker mange lyden av spesielle forsterkere, ikke minst rørforsterkere. Vil tro en rørforsterker tilfører litt overtoner helt opp til 40-50 kHz, selv om CD'en gir seg ved 20 kHz. Så er det et valg - ønsker man denne effekten med ? Tror mange audiofile føler at dette tillegget over 20 kHz spiller en rolle for signalkilder som skjærer tvert av ved 20 kHz. En ekstra "luftighet".
    Jeg tror ikke noe på at det er over 20kHz det skjer noe som påvirker lytteopplevelsen. Her hører vi som er nærmere 80 enn fødsel ingenting, Kjell.
    Det er nok i det hørbare området vi må lete etter årsaken til at mange foretrekker lyden fra rørbaserte produkter.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe

Jeg tror ikke noe på at det er over 20kHz det skjer noe som påvirker lytteopplevelsen. Her hører vi ingenting, Kjell.
    Det er nok i det hørbare området vi må lete etter årsaken til at mange foretrekker lyden fra rørbaserte produkter.

Her misforstår du det meste.

Vi snakker ikke om hvorvidt vi hører de 20-50 kHz, men om en påvisbar frekvensgang opp til 50 kHz kan påvirke kvaliteten i gjengivelsen av 20 kHz og gjøre det høye området under 20 kHz bedre.

Det andre vi diskuterte (asvaberg) var om de 50 kHz overhodet kan nå våre ører når CD'en produserer bare 20 kHz. Altså ikke om vi hører det, men om det overhodet når ørene. Du skjønner forskjellen ?

Det er dette vi eller ihvertfall jeg diskuterer. Siden det er noe annet enn det du diskuterer her, er det ikke så mye mer å si fra min side.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å virke flåsete så minner dette meg om å få gull av gråstein, men jeg må tydeligvis lese meg opp på dette emnet. Jeg prøvde på linkene til Håkon, men ble ikke noe klokere, dessverre.

Takk for svaret, btw.

edit:
    Roffe:Jeg tror ikke noe på at det er over 20kHz det skjer noe som påvirker lytteopplevelsen. Her hører vi som er nærmere 80 enn fødsel ingenting, Kjell.

Og jeg som er nærmere 90 enn fødsel.......................

Side 76 av 153 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 72 73 74 75 76 77 78 79 80 86 96 106 116 126 136 146 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •