Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 74

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 74 av 153 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 70 71 72 73 74 75 76 77 78 84 94 104 114 124 134 144 ... SisteSiste
Viser resultater 1,461 til 1,480 av 3050
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    nææ, men en ting er hva den kan gje i et kort øyeblikk, noe helt annet hva den gir konternuerlig.
    Som å kjøre en bil med 2 liter og 300 Hk kontra en bil med 3.8 liter og 280 hk..:-D
    Den som er sterkest er den med størst motor, dvs 3.8 liter selv om Hk er mindre.
    I motabakkane hjelper det lite med mer HK vis det er liten motor.

Men så kom ingeniørene på banen med girkasse og clutch...

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Amra
    Men så kom ingeniørene på banen med girkasse og clutch...
    Samme prinsippe då.. må jo ha da inn med teskje enkelte...inkl meg

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    legger merke til at mange skriver klasse D er nøytral.. Men det betyr ikke for meg nødvendigvis Ekte lyd, som og er med rør,klasse A og AB.
    Nøytral er Ikke nødvendig vis ekte lyd. Måtte berre få da ut
    Hæ?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Ja den placebo-effekten .....
    Er det ikke en smule ironisk at du åpenbart vurderer lyd med dine øyne, og samtidig mener du er imun mot placebo?

Det er forøvrig litt artig å observere din måter å unnvike spørsmål på.

A: I CAN FLY!!!!!
    B: Really? How?
    A: Modern engineers are stupid.
    B: Can you prove that you can fly?
    A: Your fluke-instrument is crap.
    B: Any evidence at all?
    A: ......
    B: ?
    A: I CAN FLY!!!!

Her er en analyse av den lydmessige degraderingen av en ferrit-induktor i utgangen av en klasse D-forsterker. Jeg siterer:

He showed spectra revealing that the 5th, 7th, and 9th order IM and THD products can be substantial, and showed that twin-tone distortion measurements are much higher for a switch-mode amp with an output filter using a ferrite-core inductor versus an air core inductor.
    Dette er en typisk kjell-sitering ja, ingen tvil om det. Heldigvis for deg er din troverdighet på nivå med boligprisene i USA for tiden, så værre kan det neppe bli. Hele sitatet:

During the workshop, Hofer said that in some switch-mode amps with no output filter, the output impedance is a function of the output level, and affects the high-frequency response. He also claimed that the output level and distortion spectrum can change with chip temperature. He showed spectra revealing that the 5th, 7th, and 9th order IM and THD products can be substantial, and showed that twin-tone distortion measurements are much higher for a switchmode amp with an output filter using a ferrite-core inductor versus an air-core inductor. As a result of the way switch-mode amps work, it is necessary to take many IM data points from 20kHz down to 5kHz to ensure a full characterization of amplifier performance, and reveal which IM products cause the most problems.
    Forøvrig, målinger og tester av klasse D konstruksjoner med og uten ferritkjerne flyter det av på Google. Teori (i allefall enkelte`s forumtroll`s teorier) og praksis stemmer heldigvis ikke alltid.

Fint at denne gyselige lyden fra billige ferrit-induktorer faktisk kan måles. Det sier noe om dagens audio-utvikling at slike inngår i konstruksjonene og påstås ikke å ha noen (negativ) effekt.
    Du har jo tidligere sagt at effektene du snakker om ikke kan måles, og påpekt at disse "ingeniørene" med sine "fluke-meter" ikke er verdt pappesken de kommer i en gang. Men det gjelder selvsagt kun når referansene passer med dine egne teorier.

Og at du kaller noe du ikke har hørt en gang for "gyselig" bekrefter kun agendaen nok en gang, å promotere din egen Music Angel-forsterker. Lite pågang i dine egne MA-tråder om dagen?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nøytral er Ikke nødvendig vis ekte lyd.
    Dette oppsummerer vel debatten ganske bra fra Music Angel-klubben sin side.

Er ikke korstoget over snart?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ja, greit alt det der, men må eg da omstille meg til å lese peak no da? alså f.eks 170w blir da ca 80 RMS???
    Nei da. Alt er som før. Tomgangsstrømmen sier ingen ting om uteffekten, kun om hvor mye varme den avgir. 170W RMS er 170W RMS, men man kan ikke overstige den effekten med så veldig mye selv om transientene er korte, dermed vil man aldri sitte og spille på kontinuerlig maxeffekt fordi musikk ikke genererer en konstant effekt, men derimot en svært varierende effekt, uansett konstruksjon, topologi, komponenter osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Hvordan blir man medlem i denne klubben?

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nææ, men en ting er hva den kan gje i et kort øyeblikk, noe helt annet hva den gir konternuerlig.
    Som å kjøre en bil med 2 liter og 300 Hk kontra en bil med 3.8 liter og 280 hk..:-D
    Den som er sterkest er den med størst motor, dvs 3.8 liter selv om Hk er mindre.
    HK=toppfart
    NM=hvor fort du øker farten

Min 2.0T har 400NM og kjører fra alt med 3.8l og 280HK8) tom. en gammel M5 med 3,8 og 315hk.

ps leste du hva pioneer receiveren med ICE-effekt del leverte kontinuerlig?
    den leverte faktisk mer på alle 7 kanaler én 5 kanaler drevet i 8ohm.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Hæ?
    Berre fått inntrykk av at nytral er ekte lyd. (slik da høres ut når lyden kjem direkte fra instrumenta)
    Der er jo noen (ikke alle) som tar feil, vis da ikkje høres ut som ekte. Litt misbrukt det med nøytral føler eg. Men ikke her inne nødvendig vis, men i da daglige.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå må da bli slutt på den nedverdigheten.. Om eg har en MA eller ikkje spiller ingen rolle.
    Ekte lyd får en jo med den..( mest likt blant annet med den) og en får det med Electrocompaniet. Eg må bruke det eg synest er best, men det er min meining.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Nei da. Alt er som før. Tomgangsstrømmen sier ingen ting om uteffekten, kun om hvor mye varme den avgir. 170W RMS er 170W RMS, men man kan ikke overstige den effekten med så veldig mye selv om transientene er korte, dermed vil man aldri sitte og spille på kontinuerlig maxeffekt fordi musikk ikke genererer en konstant effekt, men derimot en svært varierende effekt, uansett konstruksjon, topologi, komponenter osv.
    Ja, det skjønner eg, det er greit.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    HK=toppfart
    NM=hvor fort du øker farten

Min 2.0T har 400NM og kjører fra alt med 3.8l og 280HK8) tom. en gammel M5 med 3,8 og 315hk.

ps leste du hva pioneer receiveren med ICE-effekt del leverte kontinuerlig?
    den leverte faktisk mer på alle 7 kanaler én 5 kanaler drevet i 8ohm.
    M5? har eg og hatt :-)
    Men vi diskuterer ikke bil, det var en måte å skrive kva eg meinte det måtte oppgis i. :-D

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aner ikke hva du snakker om.

RMS er effekt over tid, ikke peak. Det var det du spurte om, og det var det jeg svarte på.

Og før du snakker tull om motorer med lavt slagvolum - hørt om turbo? Det er en liten nyvinning som kom i 1905 en gang, så det er ikke sikkert du har fått det med deg. En bil med 2l og 300hk kan helt fint kjøre fra en med 3.8l og 280hk. Du savner en parameter eller to til som påvirker resultatet.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1) Dette er en typisk kjell-sitering ja, ingen tvil om det. Heldigvis for deg er din troverdighet på nivå med boligprisene i USA for tiden, så værre kan det neppe bli.

2) Hele sitatet:
    During the workshop, Hofer said that in some switch-mode amps with no output filter, the output impedance is a function of the output level, and affects the high-frequency response. He also claimed that the output level and distortion spectrum can change with chip temperature. He showed spectra revealing that the 5th, 7th, and 9th order IM and THD products can be substantial, and showed that twin-tone distortion measurements are much higher for a switchmode amp with an output filter using a ferrite-core inductor versus an air-core inductor. As a result of the way switch-mode amps work, it is necessary to take many IM data points from 20kHz down to 5kHz to ensure a full characterization of amplifier performance, and reveal which IM products cause the most problems.

3) Forøvrig, målinger og tester av klasse D konstruksjoner med og uten ferritkjerne flyter det av på Google. Teori (i allefall enkelte`s forumtroll`s teorier) og praksis stemmer heldigvis ikke alltid.

4) Du har jo tidligere sagt at effektene du snakker om ikke kan måles, og påpekt at disse "ingeniørene" med sine "fluke-meter" ikke er verdt pappesken de kommer i en gang. Men det gjelder selvsagt kun når referansene passer med dine egne teorier.

5) Og at du kaller noe du ikke har hørt en gang for "gyselig" bekrefter kun agendaen nok en gang, å promotere din egen Music Angel-forsterker. Lite pågang i dine egne MA-tråder om dagen?

1) Usedvanlig tøvete, også for deg. Selv har du aldri med momenter fra fysikk og matematikk, og du vil overlate dette utelukkende til de velutdannede ingeniørene forstår jeg. Andre må for all del ikke uttale seg - ifølge dine kommentarer ellers.

2) Ja nettopp. Hva mente du med "hele sitatet" ? Det står jo som før at man målte mye høyere forvrengning med ferrit-spole enn med luftspole. Og "hele sitatet" bekrefter enda sterkere at spolen, som ingeniør-messig virker over 20 kHz, i virkeligheten produserer IM-forvrengning lengre ned i frekvensområdet. Fint du hadde det med.

3) Jaså, teori og praksis stemmer ikke alltid. Nok et gullkorn fra en stor filosof.

4) Ja, derfor, når det KAN måles, må det være svært alvorlige feil ute og går.

5) Tror folk leser denne tråden for tiden. Jeg er jo her.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Berre fått inntrykk av at nytral er ekte lyd. (slik da høres ut når lyden kjem direkte fra instrumenta)
    Der er jo noen (ikke alle) som tar feil, vis da ikkje høres ut som ekte. Litt misbrukt det med nøytral føler eg. Men ikke her inne nødvendig vis, men i da daglige.
    Hvis nøytral lyd ikke er så nær virkeligheten som man kan komme, hva er da nøytral lyd?

Og hvordan kan du vurdere om en forsterker lyder "ekte" eller ei ved å teste den på ett eller noen få par høyttalere?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Aner ikke hva du snakker om.

RMS er effekt over tid, ikke peak. Det var det du spurte om, og det var det jeg svarte på.

Og før du snakker tull om motorer med lavt slagvolum - hørt om turbo? Det er en liten nyvinning som kom i 1905 en gang, så det er ikke sikkert du har fått det med deg. En bil med 2l og 300hk kan helt fint kjøre fra en med 3.8l og 280hk. Du savner en parameter eller to til som påvirker resultatet.
    Nei, RMS trenger ikke være over tid. Det er teoretisk DC-effekt/sqrt 2. For komplekse signaler oppnår man sjelden samme ytelser som RMS-effekten da RMS-verdien på signalet vi endre seg. Uansett har ikke dette med signalets varighet å gjøre men det er en metode for å beregne effektivverdier av kurveformer.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedrørende ferrittspoler så finnes det et utall typer. Ferritt gir høy induktans men går lett i metning. Det finnes imidlertid også en rekke andre kjernematerialer som egner seg til ulike applikasjoner. Forøvrig er luftspoler på klasse D fullstendig dødfødt.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er forvrenging plutselig blitt så forbaska hørbart på alle andre forsterkere enn de som er basert på rør?

Når jeg viser noen målinger gjort på en rørforsterker, vrir du deg unna som en ål og kommer med all slags angrep på fagfolk og what not. Men når du finner ut at klasse D heller ikke har perfekte målinger (ingen forsterker er perfekt) bruker du argumentet til sitt fulle om at dette MÅ jo være forklaringen til den gyselige lyden.

Du lytter med øya Kjell. Tror du ville hatt mer glede av denne hobbyen om du hadde lyttet med ørene i steden! Men det er vel vanskelig å lære en gammel hund nye triks....

Det gjør ikke saken bedre at det er helt tydelig at flere i tråden har helt forskjellige lydpreferanser og meninger på hva om er realistisk lyd og forsterkerens primære oppgave.

Min høne å plukke med deg er at du mener din lille asiatiske rørforsterker er løsningen for alle, og at du representerer den eneste sannhet. Minner meg om visse religiøse miljøer....

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Nei, RMS trenger ikke være over tid. Det er teoretisk DC-effekt/sqrt 2. For komplekse signaler oppnår man sjelden samme ytelser som RMS-effekten da RMS-verdien på signalet vi endre seg. Uansett har ikke dette med signalets varighet å gjøre men det er en metode for å beregne effektivverdier av kurveformer.
    La meg omformulere meg. RMS er et mål for forsterkerens evne til å gjengi en konstant(over tid) last i form av en kurveform(typisk sinus) ved en gitt forvrengning.

Ja, ved musikk vil ytelsen synke, men det er like vel et tall som indikerer forsterkerens evne til å drive last over tid, ikke peak - og etter all sannsynlighet det tallet LoveMusik er ute etter for å få et bedre sammenligningsgrunnlag mot andre forsterkere.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer an på hva slags vei/bane du har? Feks er en Peugot 206 cup bil raskere rundt rudskogen enn mange av de værste gatebilene. En 2 liter rallycross bli vil være raskere rundt momarken rallycross bane enn en standard M5. Ja faktisk en 240 rallycross bil også (som faktisk er noe av det beste objektet man kan finne til å bygge en bakhjulstrekk rally eller rallycross bil ut av pga hjulplassering, sporvidde, motorplassering og vektfordeling) med en 2 liters motor. Mye kommer også ann på giring.

Alt handler om matching! Alt til sitt. Jeg kjører Polo til og fra jobb fordi det passer meg bra og har tidligere lekt meg med en Volvo 240 med 2,7 liter og 270 hk. Men dette bileksemplet er så langt utenfor topic at det kanpt går an å kommer lengre unna.

Side 74 av 153 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 70 71 72 73 74 75 76 77 78 84 94 104 114 124 134 144 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •