Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 73

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 73 av 153 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 69 70 71 72 73 74 75 76 77 83 93 103 113 123 133 143 ... SisteSiste
Viser resultater 1,441 til 1,460 av 3050
    Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Siden jeg blant annet sliter med varme i stua når jeg har to stoore klasse AB-forsterkere her så er det interessant for mitt vedkommende.

50% effektivitet = utrolig mye mer varme og strømtrekk fra nettet enn en forsterker med 90% effektivitet.

I tilfelle det er uklart, lett forenklet: 50% effektiv = 50% av strømmen går til å lage musikk, resten går til å utvikle varme. 90% effektiv = 90% av strømmen går til å lage musikk, resten går til å utvikle varme.

Klasse D er forsterkernes svar på sparepære.
    Veldig på siden av tråden (som mye annet her inne....) - hva skal du benytte den sammen med? B&W? Har selv B&W og lurer litt på matchingen Pioneer og B&W.... Har også et problem med varme i stua - spesielt på sommeren. Om vinteren er det ok med en ekstra panelovn i form av Onkyo

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    kor effektiv en forsterker er, spiller ikke noe rolle, da det som måles er vel det som kjem ut til et element, over tid. Og IKKE maks, vis det er seriøst
    .
    Tomgamgsstrømmen varierer fra konstruksjon til konstruksjon og sier ikke alt for mye om lydkvaliteten, men den dynamiske virkningsgraden, altså om man trekker i fra tomgangsstrømmen og beregner virkningsgraden etter dette, sier svært mye om hvor god forsterkeren er til å kontrollere laster, noe som tross alt er forsterkerens viktigste oppgave.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Hvilket regneeksempel er det du sikter til?

Når det gjelder SPICE så tror jeg det er viktig å forstå hvordan SPICE beregner integral. Etter stor sannsynlighet bruker den numerisk integrasjon (ala trapes funksjonen som jeg har vist til tidligere) og da gjelder det å fortelle SPICE hva den skal gjøre, eller å godta at svaret den gir er sånn omtrentlig.
    Brukes standardinnstillingene i SPICE får jeg 976mW i ett tilfellet og 999.9mW hvis jeg forteller SPICE at jeg ønsker høyere nøyaktighet. Jo høyere nøyaktighet jeg ønsker jo mer konvergerer resultatet mot 1W.

Jan E Veiset

Så har vi altså hatt en 20 siders diskusjon om summering av sinus-signaler fordi Snickers-is ikke behersker denne SPICE-simuleringen .....
    Hadde mistanke om noe sånt ja.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper en eller annen napper løken når han leser denne tråden.. rene såpeoperan jo. Altid spennende å følge med .

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bere lurer på kor mange watt den er på, og ikke i max men kont.
    Så lurer eg på kordan den er i lyd, i forhold til andre gode klasse A/B.
    Så lurer eg på om at en liksom må skru litt ekstra opp før dynamikken kjem frem.
    Og så lurer eg på om den er kraftig nok.
    Slike ting.. var en ok pris såg eg.
    UltimateAVmag.com: Pioneer Elite SC-05 A/V Receiver

Dette er den Amerikanske varianten av LX71 eller LX81, samme effekt på de.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Det var vel du som bragte forsterkerens forbruk inn i debatten. Da er vel virkningsgraden til forsterker prinsippet som beskriver hvor mye av effekten som trekkes fra strømnettet og omsettes til varme en viktig del av problemstillingen også. Synes du ikke?
    Jo, men en bør vel oppgje RMS eller noe sånt på klasse D og syns du ikke?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg blant annet sliter med varme i stua når jeg har to stoore klasse AB-forsterkere her så er det interessant for mitt vedkommende.

50% effektivitet = utrolig mye mer varme og strømtrekk fra nettet enn en forsterker med 90% effektivitet.

I tilfelle det er uklart, lett forenklet: 50% effektiv = 50% av strømmen går til å lage musikk, resten går til å utvikle varme. 90% effektiv = 90% av strømmen går til å lage musikk, resten går til å utvikle varme.

Klasse D er forsterkernes svar på sparepære.
    Kan alt dette, men vis dei oppgjer i peak, er det lureri hele greiene.
    Fordi dei andre oppgir i ca RMS

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Tomgamgsstrømmen varierer fra konstruksjon til konstruksjon og sier ikke alt for mye om lydkvaliteten, men den dynamiske virkningsgraden, altså om man trekker i fra tomgangsstrømmen og beregner virkningsgraden etter dette, sier svært mye om hvor god forsterkeren er til å kontrollere laster, noe som tross alt er forsterkerens viktigste oppgave.
    Ja ja, greit alt det der, men må eg da omstille meg til å lese peak no da? alså f.eks 170w blir da ca 80 RMS???

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ja, greit alt det der, men må eg da omstille meg til å lese peak no da? alså f.eks 170w blir da ca 80 RMS???
    Hvor har du det ifra at det er spesielt for klasse D å måle i peak kontra noen andre?

Det ble presisert på en annen side her, at det ikke er noe som er "nytt" ei heller spesielt for klasse D.

Så jeg ser ikke problemet egentlig..

Det er mange faktorer å ta hensyn til når man skal finne ut om en forsterker klarer å levere eller ikke.. Samme om det står 2x150W RMS om det er målt under drive to death omstendigheter..

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men en bør vel oppgje RMS eller noe sånt på klasse D og syns du ikke?
    Det har da, i all tid, vært totalt lotto hvilken måleform du får opplyst forsterkerens effekt i?

Har inntrykk av at gjennomsnittet av oppegående forumdeltakere mener RMS er en dårlig måte å oppgi forsterkerens effekt på, men jeg synes det er best slik.
    Så ja. enig med deg, hadde vært godt om alle kunne oppgitt i RMS. Så kunne de ført på nominell og peak og alt det der etterpå.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Hvor har du det ifra at det er spesielt for klasse D å måle i peak kontra noen andre?

Det ble presisert på en annen side her, at det ikke er noe som er "nytt" ei heller spesielt for klasse D.

Så jeg ser ikke problemet egentlig..

Det er mange faktorer å ta hensyn til når man skal finne ut om en forsterker klarer å levere eller ikke.. Samme om det står 2x150W RMS om det er målt under drive to death omstendigheter..
    Det hele oppstod under en forsterker som da kun stod peak.. :-D
    Så da lurte eg på om hvorfor dei ikke oppgir i RMS f.eks..
    Og da fikke eg beskjed om at spiller ingen rolle kva dei oppgir i da det er peak som er viktig. Og da fekk eg inntrykk av at Klasse D oppgir en kun i peak..
    Så sånn e da..

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Det har da, i all tid, vært totalt lotto hvilken måleform du får opplyst forsterkerens effekt i?

Har inntrykk av at gjennomsnittet av oppegående forumdeltakere mener RMS er en dårlig måte å oppgi forsterkerens effekt på, men jeg synes det er best slik.
    Så ja. enig med deg, hadde vært godt om alle kunne oppgitt i RMS. Så kunne de ført på nominell og peak og alt det der etterpå.
    Takk.
    Blir som om bilmerka skal oppgi i noe helt anna enn HK eller KW..
    RMS er noe alle vet styrken på.
    Eg skjønner..det er ikke det, men vil vite konternuerlig.

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stereophile: Krell KAV-400xi integrated amplifier

To precondition an amplifier before testing, I run it at one-third power into 8 ohms for an hour. For an amplifier with a class-B output stage, this thermally stresses the amplifier to the maximum extent. To my alarm, after 15 minutes of driving 67Wpc into 8 ohms, the top panel of the KAV-400xi above the internal heatsinks was way too hot to touch, implying a temperature well above 60ºC; the chassis was also too hot to touch and smelled of hot insulation. More alarming, the distortion level, a good 0.05% when the amplifier was cold, had risen to 0.15% and was continuing to rise. Worried about the amplifier being damaged by thermal runaway, I concluded the preconditioning at that point.

The Krell is one of an increasing number of wide-dynamic-range amplifiers that do not have sufficient heatsink area to allow continuous high-power operation. This tradeoff may permit a product to be competitively priced—using appropriately sized heatsinks for a 200Wpc amplifier would significantly increase its cost—but it needs to be pointed out. While it is unlikely the Krell will overheat in normal use, it may well do so when used for a party.

Newcomer Dogge sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt du fant frem den testen der.
    Dette er samme forsterkeren som KjellB refererer til som pre sammenlignet med Huldra.
    Står om den og huldertesten i Fidelity nr. 5 2004
    Dette er billigmodellen, eller inngangsbilletten til Krell navnet, og mange av oss med litt Krell erfaring ville nok helst sett den lansert under et annet merke;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Så har vi altså hatt en 20 siders diskusjon om summering av sinus-signaler fordi Snickers-is ikke behersker denne SPICE-simuleringen .....
    Hadde mistanke om noe sånt ja.

som om du skjønte noe som helst av det innlegget du siterte ifra

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Selvfølgelig. Man kan ikke visuelt se på en forsterker eller en teknologi, og ut i fra det vite hvordan lyden er. Prøver man på det har man plutselig gjort seg til verdens største potensielle offer for placebo....

Ja den placebo-effekten .....

Her er en analyse av den lydmessige degraderingen av en ferrit-induktor i utgangen av en klasse D-forsterker. Jeg siterer:

He showed spectra revealing that the 5th, 7th, and 9th order IM and THD products can be substantial, and showed that twin-tone distortion measurements are much higher for a switch-mode amp with an output filter using a ferrite-core inductor versus an air core inductor.

Det er Bruce E. Hofer, en av grunnleggerne av of Audio Precision (AP: High Performance Audio Analyzer & Audio Test Instruments) som uttaler seg her.

Dette og mer kan leses i tidsskriftet Multi Media Manufacturer January/February 2006, side 5.

Link:
    http://www.multimediamanufacturer.co...-switching.pdf

Fint at denne gyselige lyden fra billige ferrit-induktorer faktisk kan måles. Det sier noe om dagens audio-utvikling at slike inngår i konstruksjonene og påstås ikke å ha noen (negativ) effekt.

Til info: betegnelsen Switch-mode audio power amplifier anvendes også for klasse D (og noen lignende)

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan alt dette, men vis dei oppgjer i peak, er det lureri hele greiene.
    Fordi dei andre oppgir i ca RMS
    Tror du blander hva forsterkeren trekker fra strømnettet og hva den kan gi av effekt til høyttalerne nå.

Som du spurte om tidligere, og jeg svarte på - så gir den 2x140W (RMS 20-20,000hz) i 8ohm når den spiller i stereo.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dogge
    Morsomt du fant frem den testen der.
    Dette er samme forsterkeren som KjellB refererer til som pre sammenlignet med Huldra.
    Står om den og huldertesten i Fidelity nr. 5 2004
    Dette er billigmodellen, eller inngangsbilletten til Krell navnet, og mange av oss med litt Krell erfaring ville nok helst sett den lansert under et annet merke;-)

Ja en morsom sammenligning.

En idag billig Tandberg Huldra 10 fra 1974 sammenlignes med en dyr forsterker som Krell - viser kvaliteten på utstyret den gang.

Vi sakser litt mer fra testen i Stereophile:

The 400xi's top end, however, was the real revelation, exhibiting the sort of air and unhyped detail that I've heard from only a few other solid-state designs (most notably, some Krells with breathtaking price tags). What was apparent from the get-go, however, was that the Krell was uncommonly uncolored.
    .... Yet one of the KAV-400xi's biggest appeals for me was its absence of audiophile bass and its true-to-life delivery of real bass power and depth.

Resten av testen også meget positiv, selv om det ble sagt at de dyreste Krell ligner enda mer på gode rørforsterkere mht soundstage og holografi.

Og så en Huldra 10 i samme liga (fra Fidelity-testen, hele forsterkeren koblet som preamp etter min oppskrift). Med 70-tallets komponenter.

Fint at dere tok opp denne testen, men var det for å promotere den gamle Huldra'en, eller for noe annet at dere tok opp Krell her ?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du blander hva forsterkeren trekker fra strømnettet og hva den kan gi av effekt til høyttalerne nå.

Som du spurte om tidligere, og jeg svarte på - så gir den 2x140W (RMS 20-20,000hz) i 8ohm når den spiller i stereo.
    nææ, men en ting er hva den kan gje i et kort øyeblikk, noe helt annet hva den gir konternuerlig.
    Som å kjøre en bil med 2 liter og 300 Hk kontra en bil med 3.8 liter og 280 hk..:-D
    Den som er sterkest er den med størst motor, dvs 3.8 liter selv om Hk er mindre.
    I motabakkane hjelper det lite med mer HK vis det er liten motor.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    legger merke til at mange skriver klasse D er nøytral.. Men det betyr ikke for meg nødvendigvis Ekte lyd, som og er med rør,klasse A og AB.
    Nøytral er Ikke nødvendig vis ekte lyd. Måtte berre få da ut

Side 73 av 153 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 69 70 71 72 73 74 75 76 77 83 93 103 113 123 133 143 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •