Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 71

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 71 av 153 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 67 68 69 70 71 72 73 74 75 81 91 101 111 121 131 141 151 ... SisteSiste
Viser resultater 1,401 til 1,420 av 3050
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Ikke påstander, men stort sett audiofile fakta og/eller ingeniør-data. Pluss et lite antall helt egne ideer.

Om du så hadde hevdet at jorda var rund eller at himmelen var blå hadde jeg vært særdeles skeptisk til dine uttalelser.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser Rotel har begynt med klasse D. Noen som har hørt på f.eks RB-1072 eller lignende?

EDIT: Pioneer SC-LX71 ser jo spennende ut også.

Ser at klasse D for fullrange både effekt- og surroundforsterkere var mer utbredt enn jeg trodde. Da må jo dette funke ganske bra?
    --
    Thorbjørn

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er viktigere å skille de forskjellige problemstillingene fra hverandre, for her diskuterer man mer enn en sak, selv om det OVERFLADISK er likheter.

At det er omtrent like deler svada og etterrettelig informasjon i denne tråden mener jeg uansett. Den er altså ikke nyttig med mindre man i utgangspunktet har nok innsikt til å skille mellom god og dårlig informasjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Selvfølgelig. Man kan ikke visuelt se på en forsterker eller en teknologi, og ut i fra det vite hvordan lyden er. Prøver man på det har man plutselig gjort seg til verdens største potensielle offer for placebo....

Selvsagt kan man det, hvis man kjenner teknologien og egenlyden til komponentene - den siste bruker audio-ingeniører til å ferdig-tweake en konstruksjon, men de snakker helst ikke om det.

Men i siste instans må det lyttes - ørene er viktigst. Selvsagt !

Siden en 5 kroners ferrit-spole gir en tydlig farging - diskanten filtreres for alt av skarpe detaljer, men blir ikke silkemyk, kun tørr og "susende" udetaljert - så er disse populære i mer primitive forsøk på å skape mer behagelig transistor-klang - de finnes også i de dyre Transparente-kablene til 100.000 kr. Det ble avslørt at en eier klippet opp kabelen og viste på nettet - også vist på Hifisentralen for noen år siden.

Ingeniøren/produsenten sier de fjerner RFI (hf-støy). Så blir kunden gladere og har fått noe å tro på.

Kjøp et par og lytt selv - det er billigere.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linus
    Dette er dummeste jeg noen gang har lest. Behøver ikke si mer du.

Mvh Roar

Hvorfor reagerer du mer på en dum uttalelse enn på en annen?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt kan man det, hvis man kjenner teknologien og egenlyden til komponentene - den siste bruker audio-ingeniører til å ferdig-tweake en konstruksjon, men de snakker helst ikke om det.
    Hvorfor skulle de ikke det? Hadde komponentene hatt en egenlyd hadde det vært den mest normale tingen i verden for en produsent å nevne det, spesielt i en glossy salgsbrosjyre.

Og hvorfor er det så forferdelig å diskutere muligheten for placebo?

Eller må vi til Henrik Ibsen`s Vildanden for å finne svaret på det? -Tar du livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske tar du lykken fra det med det samme.

Siden en 5 kroners ferrit-spole gir en tydlig farging - diskanten filtreres for alt av skarpe detaljer, men blir ikke silkemyk, kun tørr og "susende" udetaljert - så er disse populære i mer primitive forsøk på å skape mer behagelig transistor-klang - de finnes også i de dyre Transparente-kablene til 100.000 kr. Det ble avslørt at en eier klippet opp kabelen og viste på nettet - også vist på Hifisentralen for noen år siden.
    Og plutselig er vi inne på kabler.

Arguementene dine faller fra hverandre som sand i en vindtunnel.

Kjøp et par og lytt selv - det er billigere.
    I motsetning til deg har jeg hørt på klasse D.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Det var jo godt å høre at resultatet har blitt forutsigbart. Men siden du kommenterte det jeg skrev: mener du svaret er feil, eller at det er tilfeldigheter som gjør at det stemmer overens med den underliggende matematikken?

For å gjøre dette nok en gang, så kjørte jeg SPICE med følgende tilfeldige verdier for frekvens og fase:

V1 = 1V, f=123Hz, w=98deg
    V2 = 1V, f=512Hz, w=31deg

Og svaret blir 0.99988W, eller i praksis 1W, altså fortsatt +3dB i forhold til en single sinus.

Jan E Veiset
    Jeg får fortsatt ikke de samme tallene selv om jeg har satt det hele opp identisk med hva du har gjort, dog med en forskjell, nemlig at jeg har 10 kilder.

Summert output avviker med 11,5% i det siste forsøket. Dette er et mindre avvik enn i de fleste andre forsøkene. Jeg har hatt avvik på over 30%. Avviken har også endret seg ved å endre frekvensen på båndene.

Selv om du ligger nær så har jo du også et avvik. I begge eksemplene dine, samt i regneeksempelet, havnet du under, selv med enkle tall.

Jeg har også konsekvent resultater som ligger klart under "malen".

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke påstander, men stort sett audiofile fakta og/eller ingeniør-data. Pluss et lite antall helt egne ideer.
    Det var vel disse egne ideene han siktet til.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skulle de ikke det? Hadde komponentene hatt en egenlyd hadde det vært den mest normale tingen i verden for en produsent å nevne det, spesielt i en glossy salgsbrosjyre.

Og hvorfor er det så forferdelig å diskutere muligheten for placebo?

Eller må vi til Henrik Ibsen`s Vildanden for å finne svaret på det? -Tar du livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske tar du lykken fra det med det samme.

Og plutselig er vi inne på kabler.

Arguementene dine faller fra hverandre som sand i en vindtunnel.

I motsetning til deg har jeg hørt på klasse D.

He-he, disse 5 kroners vil alle kunne prøve - er sikker på at mange allerede har gjort det.

Hva mener du med kabler ? Kabler og komponenter inngår som en del av det indre av en forsterker-konstruksjon.

At en kabel-produsent så i tillegg føler seg nødt til å inkludere en 5 kroners ferrit i selve kabelen sier mye. Hvorfor er den der tror du ?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At en kabel-produsent så i tillegg føler seg nødt til å inkludere en 5 kroners ferrit i selve kabelen sier mye. Hvorfor er den der tror du ?
    Produsenter av hifi-kabler til flere hundre tusen kroner har i mine øyne like mye troverdighet som enkelte i denne debatten. Den får du tolke som du vil, men jeg tror det besvarer spørsmålet ditt....

Du unnviker spørsmålet mitt. Hvorfor er det så ille å diskutere muligheten for placebo?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hvorfor reagerer du mer på en dum uttalelse enn på en annen?

Hvem av dere som har rett har jeg ikke peiling på. Kjell og jeg har hatt våre diskusjoner. Nå har jeg endelig fått lov til og være i huset og der har jeg tenkt og være.

Mvh Roar

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Selv om du ligger nær så har jo du også et avvik. I begge eksemplene dine, samt i regneeksempelet, havnet du under, selv med enkle tall.
    Hvilket regneeksempel er det du sikter til?

Når det gjelder SPICE så tror jeg det er viktig å forstå hvordan SPICE beregner integral. Etter stor sannsynlighet bruker den numerisk integrasjon (ala trapes funksjonen som jeg har vist til tidligere) og da gjelder det å fortelle SPICE hva den skal gjøre, eller å godta at svaret den gir er sånn omtrentlig.
    Brukes standardinnstillingene i SPICE får jeg 976mW i ett tilfellet og 999.9mW hvis jeg forteller SPICE at jeg ønsker høyere nøyaktighet. Jo høyere nøyaktighet jeg ønsker jo mer konvergerer resultatet mot 1W.

Jan E Veiset

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Jeg ser Rotel har begynt med klasse D. Noen som har hørt på f.eks RB-1072 eller lignende?

Ser at klasse D for fullrange både effekt- og surroundforsterkere var mer utbredt enn jeg trodde. Da må jo dette funke ganske bra?
    Hei - jeg har selv en Rotel rb 1562 (klasse D) 2 x 100w v 8 ohm og 2 x 200w v 4 ohm,og denne driver patos basic 410 mkII,og jeg må si den spiller bra i mine ører! Hadde fra før en Parasound nc 275 effekttrinn,og den spiller hvertfall bedre enn den - mer kontroll hele veien!
    Kan ikke heller si den låter kaldt eller klinisk som enkelte påstår!

Så er det jo praktisk at den nesten ikke utvikler varme da - det gjør den jo veldig plasseringsvenlig
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pioneer SC-LX90: http://avforum.no/forum/receivere-fo...t-monster.html. Den er også bygd på klasse D (som SC-LX 71 og 81 også gjør). Jeg lurer veldig på å prøve Pioneer neste gang. De har alle fått godt omdømme - både på film og musikk.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du unnviker spørsmålet mitt. Hvorfor er det så ille å diskutere muligheten for placebo?
    Har du ikke fått med deg det? Den er "sånn psykolog greie som vi ikke tror på..." eller noe slik fra Kjell B.

Jeg har gjennom dikusjonene (denne og flere andre) lurt på en ting i Kjell B. sine svar -hvem er "vi" som det ref. til her? Hvem er "Vi"? Er det den "Tause majoritet"? Kan noen gi meg svar på det - for Kjell B. regner jeg med holder seg for god til å svare på det.....

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Hei - jeg har selv en Rotel rb 1562 (klasse D) 2 x 100w v 8 ohm og 2 x 200w v 4 ohm,og denne driver patos basic 410 mkII,og jeg må si den spiller bra i mine ører! Hadde fra før en Parasound nc 275 effekttrinn,og den spiller hvertfall bedre enn den - mer kontroll hele veien!
    Kan ikke heller si den låter kaldt eller klinisk som enkelte påstår!

Så er det jo praktisk at den nesten ikke utvikler varme da - det gjør den jo veldig plasseringsvenlig
    Da eg var inne å så på denne en plass på nettet, stod det total 120watt.. men resten av data stemte med 2x100 i 8 ohm.. Ka står bakpå din i watt?
    Virka intresant å prøve en..

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

klasse D!

Da får jeg tilsendt en sånn SC-LX81 Pioneer Forsterkere og AV receivere - Audio & video til uken, så da får vi se om det er noe liv i klasse D

Man kan bi-ampe forsterkerne så jeg kan drive frontene med 4 av de totalt 7 kanalene.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får jeg tilsendt en sånn SC-LX81 Pioneer Forsterkere og AV receivere - Audio & video til uken, så da får vi se om det er noe liv i klasse D

Man kan bi-ampe forsterkerne så jeg kan drive frontene med 4 av de totalt 7 kanalene.

Kordan får en ut meir watt enn inn??? 330 watt forbruk ser eg..

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Kordan får en ut meir watt enn inn??? 330 watt forbruk ser eg..
    Klasse D har en effektivitet på ca 90% mot 40-50% på klasse AB, derav redusert forbruk.

Forsterkeren lagrer jo også opp strøm i kondensatorer og whatnot, slik at den ikke behøver trekke like mye i peak fra strømnettet som den kan gi ut, det gjelder vel alle forsterkertyper.
    --
    Thorbjørn

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ikke maks oppgitt forbruk de opererer med.

Side 71 av 153 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 67 68 69 70 71 72 73 74 75 81 91 101 111 121 131 141 151 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •