Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 70

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 70 av 153 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 66 67 68 69 70 71 72 73 74 80 90 100 110 120 130 140 150 ... SisteSiste
Viser resultater 1,381 til 1,400 av 3050
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Varm? ja, i forhold til mange transistora ja.. men eg syns min er mer ekte lyd. Vis en kan kalle det varm, (er jo egentlig da) så er instrumenta varm lyd ut av og..det er jo mulig da. Men uansett kva som gjer da så syns eg det låter mer ekte.
    Har nevnt for deg før,se og hør en el 84 rørforsterker gjerne en av de gamle. Noe mere musikalsk lydsignatur skal en pokker meg lete lenge etter. Men den må ha gode arbeidsbetingelser.

Gjerne kalle det ekte lydsignatur.

High end for meg er når jeg er fornøyd og det jo jeg som skal være fornøyd ikke andre.

Mvh Roar

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Forøvrig den mest underholdende tråden på lenge. Bonus er at man faktisk kan lære ganske mye av den også.
    Bare hvis man klarer å skille klinten fra hveten, svada fra fakta osv...

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linus
    Har nevnt for deg før,se og hør en el 84 rørforsterker gjerne en av de gamle. Noe mere musikalsk lydsignatur skal en pokker meg lete lenge etter. Men den må ha gode arbeidsbetingelser.

Gjerne kalle det ekte lydsignatur.

High end for meg er når jeg er fornøyd og det jo jeg som skal være fornøyd ikke andre.

Mvh Roar
    Så sant, så sant.. 8)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Jeg gjorde det samme (som du forklarte ovenfor) i mitt eksempel med 2 sinuskilder mot en fast last.
    I det ene tilfellet var

V1 = 1V, f=100Hz
    V2 = 0V, f=400Hz

Og i den andre simuleringen:

V1 = 1V, f=100Hz
    V2 = 1V, f=400Hz

Den første simuleringen gir effekten av ett sinussignal og den andre summen av to sinussignal.
    I det første tilfellet fikk jeg 9.999mJ over 20ms altså ~0.5W
    Det andre tilfellet ga meg 19.969mJ, altså ~1W

Forskjellen på 0.5W og 1W er +3dB, akkurat som matematikken lenger opp i denne tråden prediker.

Jan E Veiset

Men så har du brukt en tone + fjerdeharmonisk i fase. Ikke rart du får et temmelig forutsigbart resultat.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Bare hvis man klarer å skille klinten fra hveten, svada fra fakta osv...

Tror det er viktigere å skille de forskjellige problemstillingene fra hverandre, for her diskuterer man mer enn en sak, selv om det OVERFLADISK er likheter.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Spolen som sitter på utgangen til ICE er nødvendig for å fjerne HF-støy, og pga. den begynner klasse D svært forsiktig å rulle av i det hørbare området for enkelte av oss (men det er ikke ned mot 1khz slik Kjell påstår). Vil tippe at rett over det hørbare bryter det hele av ganske raskt, men det er lett å sjekke i databladet til for eks. B&O (ICE).

Her misforstår du selvsagt.

Spolens avrullings-frekvens ligger over 20 kHz, men HELE musikk-signalet 20 Hz - 20 kHz passerer gjennom den spolen. Og slike spoler bør ikke settes inn ved audio-frekvenser OVER 1 kHz, UANSETT frekvens. Spolen sitter altså i et passband som kan være noe sånt som 1 Hz - 50 kHz - så man kan ikke betrakte frekvensene over 20 kHz isolert.

Det var poenget - som også sees i anbefalinger i høyttaler-industrien.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et lite utvalg av Snickers-is’s høyst varierende og selvmotsigende utsagn:

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    10-veis modeller er helt ok å simulere på, men da må man ikke summere feil slik du har gjort på de siste 10 sidene.
    Her er 10-veis modellen OK, det er bare det at vi regner helt feil på den. Skal tro om han regner feil ?
    Både tidligere og senere sier han at modellen er dårlig, bl.a. siden vi ikke heller bruker noe sånt som en 1000-veis modell.
    Han har tidligere også sagt at 10x10W = 10 W, når svaret jo er 100 W (pluss unnskylder seg at dette er omtrentlige tall, siden vi jo forenkler matematikken). Altså et enda rot fra ende til annen.

En grei oppsummering, men dere misser en vesentlig ting.
    Nemlig det faktum at det er visse matematiske regler for hvordan man summerer samtidige signaler for flere frekvenser. Det er det vi har diskutert på de siste sidene.
    Min kommentar, hvorfor trenger vi å gjøre det så vanskelig ?
    Uansett - en matematisk analyse av summasjon av sinus-signaler er noe annet enn en analyse av effekt-fordelingen i musikk. Sistnevnte kan greit analyseres vha båndpass-filtre, se nedenfor.

Men siden summering diskuteres, jeg blander meg inn og setter saken litt på spissen:
    Og tenk bare på følgende:
    Hvis vi starter med ett instrument som spiller med 10 W i toppene, og øker orkesteret med 2-3-4-5-10-100 instrumenter (alle samme signalstyrke), så sier Snickers-is at orkesteret fortsatt spiller med 10 W.

Så kommer det et noenlunde fornuftig svar:
    Dersom man tar orkestereksempelet ditt så er det ikke relevant. Det vil øke output ved samme frekvens da mange av instrumentene vil spille i samme fase og den akustiske energien øker.
    Her innrømmer han at instrumenter selvsagt adderes til hverandre i nivå. Men det er visst "ikke relevant" for sinus-modellen, som han helst vil diskutere. Sinus-kurver er viktigere enn musikk ! For da er det jo mye enklere å sette inn data-simuleringer.

I et senere svar til en annen debattant sier jeg:
    Jeg merker meg at matematiske modeller/simuleringer åpenbart fører oss langt ut på viddene - tenk at noen fortsatt sier at musikk-instrumenter ikke kan summeres (Snickers-is sier at det skjer heldigvis - det er sinus-toner som ikke kan summeres i kurvene vist her).

Nå svarer Snickers-is noe annet enn tidligere:

Igjen, en rekke forenklinger. Ikke bare forsøker du å idiotforklare matematikken som fullstendig feilaktig. Du er til og med frekk nok til å ta meg til inntekt for tøvet ditt.
    HVORFOR KOLLAPSER MODELLEN DIN OM MAN BRUKER ET ANNET TALL ENN 10 BÅND?
    I dette svaret går han tilbake og sier at det at musikk-instrumenter adderes er TØV.

Nå kollapser altså modellen, som han ovenfor sa var brukbar (siden andre enn jeg begynte å anvende den – da måtte han være forsiktig)

Mitt hovedpoeng har hele tiden vært følgende:

Effekt kan ikke forsvinnne til intet – den kan summeres eksakt til de 100 W forsterkeren leverer – for å ta det eksempelet.
    De 100 W sendes gjennom en serie på 10 oktaver av altså da 10 tapsfrie båndpass-filtre (står i parallell som i en høyttaler) og brennes så av i 10x 8 ohm. Effekten måles som P = U2/8 ohm i hvert av de 10 elementene.
    Vi måler I SNITT 10 W på hver 8 ohms-element, når forsterkeren gir ut 100 W

Hvor skulle ellers effekten ta veien ?
    At modellen ikke kan gi alle svar er vel greit. Men den viser hvordan bestemte frekvensbånd vil påvirkes når de behandles av en equalizer.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Her misforstår du selvsagt.

Spolens avrullings-frekvens ligger over 20 kHz, men HELE musikk-signalet 20 Hz - 20 kHz passerer gjennom den spolen. Og slike spoler bør ikke settes inn ved audio-frekvenser OVER 1 kHz, UANSETT frekvens. Spolen sitter altså i et passband som kan være noe sånt som 1 Hz - 50 kHz - så man kan ikke betrakte frekvensene over 20 kHz isolert.

Det var poenget - som også sees i anbefalinger i høyttaler-industrien.
    Jeg ser også at det umulig kan være bra at lyden passerer gjennom et sett med gamle lyspærer, derfor vet jeg at rørforsterkere låter innestengt, tett og forurenset. Må være en guds-gave å kunne se hvordan en produkt lyder, men klok av skade velger jeg å ikke diskutere med deg, Kjell.

Du har helt sikkert rett selv om du ikke har noen referanser, ei heller har hørt på en klasse D forsterker....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser også at det umulig kan være bra at lyden passerer gjennom et sett med gamle lyspærer, derfor vet jeg at rørforsterkere låter innestengt, tett og forurenset.

Dette er dummeste jeg noen gang har lest. Behøver ikke si mer du.

Mvh Roar

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men så har du brukt en tone + fjerdeharmonisk i fase. Ikke rart du får et temmelig forutsigbart resultat.
    Det var jo godt å høre at resultatet har blitt forutsigbart. Men siden du kommenterte det jeg skrev: mener du svaret er feil, eller at det er tilfeldigheter som gjør at det stemmer overens med den underliggende matematikken?

For å gjøre dette nok en gang, så kjørte jeg SPICE med følgende tilfeldige verdier for frekvens og fase:

V1 = 1V, f=123Hz, w=98deg
    V2 = 1V, f=512Hz, w=31deg

Og svaret blir 0.99988W, eller i praksis 1W, altså fortsatt +3dB i forhold til en single sinus.

Jan E Veiset

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er dummeste jeg noen gang har lest. Behøver ikke si mer du.
    Du har åpenbart ikke fulgt med i resten av tråden og Kjell`s mange påstander, ei heller lest hele innlegget mitt.... Det var selvfølgelig ironi.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... og Kjell`s mange påstander,

Ikke påstander, men stort sett audiofile fakta og/eller ingeniør-data. Pluss et lite antall helt egne ideer.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå ble jeg litt nyskjerrig på hva et "audiofilt fakta" er?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke påstander, men stort sett audiofile fakta og/eller ingeniør-data.
    Når du kommer med et utsagn, uten å komme med referanse eller dokumentasjon er det og blir det en påstand.
    påstand
    subst. m påstand () ['poːstɑn] noe som blir hevdet, erklæring
    Pluss et lite antall helt egne ideer.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Definisjonen din er uten tvil korrekt.
    Et litt ironisk svar ....

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fenriz
    nå ble jeg litt nyskjerrig på hva et "audiofilt fakta" er?
    Det er en subjektiv mening, basert på et ikke-vitenskapelig resultat av en test der ørene og hjernen har vært måleinstrument, lagt frem som en allmen objektiv sannhet.

Ser det ut som....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har åpenbart ikke fulgt med i resten av tråden og Kjell`s mange påstander, ei heller lest hele innlegget mitt.... Det var selvfølgelig ironi.
    Får da håpe det var ironi da.

Har da fulgt med i tråden jeg Håkon,men om jeg er noe mere opplyst er en annen sak.

Mvh Roar

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en subjektiv mening, basert på et ikke-vitenskapelig resultat av en test der ørene og hjernen har vært måleinstrument, lagt frem som en allmen objektiv sannhet.

Ser det ut som....

Et riktig svar vil jeg si, hvis den som spør er en ingeniør-disippel.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ser det ut som....
    hehe, det jeg var redd for

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får da håpe det var ironi da.
    Selvfølgelig. Man kan ikke visuelt se på en forsterker eller en teknologi, og ut i fra det vite hvordan lyden er. Prøver man på det har man plutselig gjort seg til verdens største potensielle offer for placebo....

Side 70 av 153 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 66 67 68 69 70 71 72 73 74 80 90 100 110 120 130 140 150 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •