Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 69

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 69 av 153 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 65 66 67 68 69 70 71 72 73 79 89 99 109 119 129 139 149 ... SisteSiste
Viser resultater 1,361 til 1,380 av 3050
    Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sender du inn en sinustone til en høyttaler så kan du se på den som en motstand.

Skal man løse komplekse problemer må man prøve å bryte dette ned i enklere elementer.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Men Håkon vil visst at vi skal bruke tiden på lytte etter +50kHz lyder, eller la de blinde få seg kikkert. Det synes jeg vi skal slutte å kaste bort tiden på. Kanskje de med hund her inne kunne ha noen glede av over-menneeskelige-frekvenser. Men for den gemene hop så er rett og slett bortkastet å kjøpe anlegg for å glede hunden sine
    T. Oohashi brukte for ordens skyld ikke hunder i sine undersøkelser. (Humans = mennesker).

Eller kanskje du indirekte prøver å si at Fostex er en snakeoil-produsent?

Man skal ikke le av det man ikke kjenner til fulle. Jeg er skeptisk selv, men ref. undersøkelsene kan en ikke utelukke at det kan ha en påvirkning. Jeg syntes forøvrig Snicker`s forklaring virker mer plausibel....

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Jeg gjorde det samme (som du forklarte ovenfor) i mitt eksempel med 2 sinuskilder mot en fast last.
    I det ene tilfellet var

V1 = 1V, f=100Hz
    V2 = 0V, f=400Hz

Og i den andre simuleringen:

V1 = 1V, f=100Hz
    V2 = 1V, f=400Hz

Den første simuleringen gir effekten av ett sinussignal og den andre summen av to sinussignal.
    I det første tilfellet fikk jeg 9.999mJ over 20ms altså ~0.5W
    Det andre tilfellet ga meg 19.969mJ, altså ~1W

Forskjellen på 0.5W og 1W er +3dB, akkurat som matematikken lenger opp i denne tråden prediker.

Jan E Veiset
    Kan du simulere 1v f100 pluss 0.25v f400 også?

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Sender du inn en sinustone til en høyttaler så kan du se på den som en motstand.

Skal man løse komplekse problemer må man prøve å bryte dette ned i enklere elementer.
    Ok sånn ja.. tenkte da va elementet som sku vere en motstand i den målingen.. sånn går da når en ikkje gidde å følge med.. men er unnskyldt eg..Klarer kun tenke på mitt 1 seriøse anlegg som skal hentes på posten onsdag :-D
    Triangle Altea EX, cd25.2, chord kabler.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tenkte da va elementet som sku vere en motstand i den målingen
    Det er riktig.

For ett gitt element så får du normalt med ett diagram som viser frekvens/impedans. Altså, motstanden vil endre seg basert på hvilken frekvens det opererer i. Kabinettet det står i vil også påvirke motstand og fase.

Men, for en gitt frekvens så vil du også få ut en gitt impedansverdi. Dette er dog noe forenklet. Dersom du kjører en sinustone på høy effekt over tid så vil temperaturen endre seg og dette kan også endre elementet/høyttalerens karakteristikker.

Triangle Altea EX, cd25.2, chord kabler.
    :-D

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på hva KingRex har gjort med T-ampen sin. Fikk lytte til den med Von Schweikert høyttalere nylig. De reklamerer med at den spiller som en rørforsterker og det virker som om den gjorde også. Det var mye varme. For mye for meg, men lignet mye på noen av rør oppsettene jeg har hørt.

Det er forøvrig litt interessant i denne debatten. Hvis de har klart å etterligne rørlyden med klasse T, så forteller vel det som tidligere nevnt at rørteknologien kan kopieres og ikke er så unik som det hevdes fra enkelte.

Selv om min erfaring er noe begrenset, så stemmer mitt foreløpig inntrykk med hva Snicker-Is sier. Alle forsterker teknologier kan låte bra. Det handler om matching og sammensettingen.

Med DSP/lydkorreksjon, som vil sikkert innta markedet i større grad, så tror jeg klasse D vil overta mer og mer. Rør tror jeg vil få færre tilhengere i fremtiden. Bedre høyttaler elementer og helt nye høyttaler konstruksjoner, tror jeg dessuten vil matche nøytral elektronikk i mye større grad. Behovet for å farge lyden med elektronikk, tipper jeg vil falle mer og mer vekk.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Jeg lurer på hva KingRex har gjort med T-ampen sin. Fikk lytte til den med Von Schweikert høyttalere nylig. De reklamerer med at den spiller som en rørforsterker og det virker som om den gjorde også. Det var mye varme. For mye for meg, men lignet mye på noen av rør oppsettene jeg har hørt.
    Kanskje det kan være frekvenskurven til TA2020 brikken som sitter i KingRex?

Her kopiert fra databladet:

-ta2020-020-freq-png

http://www.kafka.elektroda.eu/pdf/tripath/TA2020.pdf

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Det er riktig.

For ett gitt element så får du normalt med ett diagram som viser frekvens/impedans. Altså, motstanden vil endre seg basert på hvilken frekvens det opererer i. Kabinettet det står i vil også påvirke motstand og fase.

Men, for en gitt frekvens så vil du også få ut en gitt impedansverdi. Dette er dog noe forenklet. Dersom du kjører en sinustone på høy effekt over tid så vil temperaturen endre seg og dette kan også endre elementet/høyttalerens karakteristikker.

:-D

jaaaa. sånn ja.. rett å slett teoretisk.. men då blir det jo ikke helt sånn
    i da virkelige..men da var vel ikkje meininga?..!

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso

Det er forøvrig litt interessant i denne debatten. Hvis de har klart å etterligne rørlyden med klasse T, så forteller vel det som tidligere nevnt at rørteknologien kan kopieres og ikke er så unik som det hevdes fra enkelte.

Selv om min erfaring er noe begrenset, så stemmer mitt foreløpig inntrykk med hva Snicker-Is sier. Alle forsterker teknologier kan låte bra. Det handler om matching og sammensettingen.

Med DSP/lydkorreksjon, som vil sikkert innta markedet i større grad, så tror jeg klasse D vil overta mer og mer. Rør tror jeg vil få færre tilhengere i fremtiden. Bedre høyttaler elementer og helt nye høyttaler konstruksjoner, tror jeg dessuten vil matche nøytral elektronikk i mye større grad. Behovet for å farge lyden med elektronikk, tipper jeg vil falle mer og mer vekk.
    Har du en god rørforsterker, så vil ikkje eg sei den spiller med varme, men ekte lyd. Det er alle dei vandlige forsterkarane som spiller kadlt/metall. MEN gjelder langt fra alle, snakker først å fremst om dei under 7000,- eller 10 :-D

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk dette regnestykket presentert når jeg spurte et annet (relativt teknisk) forum om hvordan man regnet ut effektbehovet for når man kombinerte to toner med forskjellige frekvens. Jeg skjønner ikke bæret, men kanskje det tilfører de matematisk kyndige noe.

first signal: x = A*sin(f1*t).
    second signal: y = B*sin(f2*t).
    let's denote average value of z as <z>.

Power of the first signal is <x2> = A2/2;
    power of the second signal is <y2> = B2/2;
    power of their sum is <(x+y)2> = <x2> + <y2> + 2*<x*y>.

But: if f1 != f2, then <x*y> = A*B*<sin(f1*t)*sin(f2*t)> = 0.
    So, <(x+y)2> = <x2> + <y2>.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så et on topic spørsmål:

Jeg sliter såpass mye med varmeavvikling i stua sommerstid ( Denon 3805 + Electrocompaniet AW250), at om man kan få vellydende klasse D-produkter hadde det faktisk vært interessant.

Hvis jeg ønsker å vurdere klasse D effektforsterker, er det noe som "opplest og vedtatt" er det beste? La oss si noe som er tilgjengelig nytt eller brukt for under 10,000 for en tokanals /1+1 kanals effektforsterker. Og hvor bra er det i så fall? F.eks i forhold til min referanse AW250 ?

Og spørsmål to - finnes det klasse D-drevne surroundreceivere? (som låter bra)
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Så et on topic spørsmål:

Jeg sliter såpass mye med varmeavvikling i stua sommerstid ( Denon 3805 + Electrocompaniet AW250), at om man kan få vellydende klasse D-produkter hadde det faktisk vært interessant.

Hvis jeg ønsker å vurdere klasse D effektforsterker, er det noe som "opplest og vedtatt" er det beste? La oss si noe som er tilgjengelig nytt eller brukt for under 10,000 for en tokanals /1+1 kanals effektforsterker. Og hvor bra er det i så fall? F.eks i forhold til min referanse AW250 ?

Intresant..venter på svar eg og :-D

Newcomer Score sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så et on topic spørsmål:

EDIT:Hadde store problemer med varmen her før, men etter jeg gikk over til klasse D har det blitt bedre. Bruker nå Hypex UCD400 HG med regulatorer til diskant og mellomtone, og Hypex UCD400 HG uten regulatorer til bass. Noe jeg er veldig fornøyd med. Brukte Electrocompaniet AW400 før og lyden jeg får ut nå er helt på samme høyde spør du meg. Men min mening teller kanskje ikke så mye da jeg kjører alt gjennom Audiolense.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Score
    Hadde store problemer med varmen her før, men etter jeg gikk over til klasse D har det blitt bedre. Bruker nå Hypex HG med regulatorer til diskant og mellomtone, og HG uten til bass. Noe jeg er veldig fornøyd med. Brukte AW400 før og lyden jeg får ut nå er helt på samme høyde spør du meg. Men min mening teller kanskje ikke så mye da jeg kjører alt gjennom Audiolense.
    Hei folkens.. Vis dere kan skrive merka og, og ikke forkortelser så kan vi uerfarne også lese kva merke det er snakk om.. Skulle gjerne ha byttet ut Onkyoen min til en annen 7 kanaler..
    Blir det noe problemer ved å ha stereohøytalere ved siden av dei to andre til front kinoen? Alså 2 par i front, men kun 1 i bruk, enten kino eller stereo..??
    Vet dei ubrukte blir passiv, men gjer det noe?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg sliter såpass mye med varmeavvikling i stua sommerstid ( Denon 3805 + Electrocompaniet AW250),
    Sola skinner, det er sommer her i sør og musikken nytes, men forsterkeren "nekter" å avlevere mer enn 27,4 ˚c

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Sola skinner, det er sommer her i sør og musikken nytes, men forsterkeren "nekter" å avlevere mer enn 27,4 ˚c
    Doxa?

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Hei folkens.. Vis dere kan skrive merka og, og ikke forkortelser så kan vi uerfarne også lese kva merke det er snakk om.. Skulle gjerne ha byttet ut Onkyoen min til en annen 7 kanaler..
    Blir det noe problemer ved å ha stereohøytalere ved siden av dei to andre til front kinoen? Alså 2 par i front, men kun 1 i bruk, enten kino eller stereo..??
    Vet dei ubrukte blir passiv, men gjer det noe?
    Bruker ikke du MA? Har ikke den prossesor inngang slik at du kan benytte den som effekt i et kino oppsett og som en ren stereo forsterker med egen kilde?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Bruker ikke du MA? Har ikke den prossesor inngang slik at du kan benytte den som effekt i et kino oppsett og som en ren stereo forsterker med egen kilde?
    Det er bare tre vandlige innganger på den..Men vet no ikke hva en prossesorinngang er for noke heller..
    Men da måtte eg hatt tre sånne ivertfall Men hadde jo vert kult :-D
    Men nei blir nok ikke til det :-D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Har du en god rørforsterker, så vil ikkje eg sei den spiller med varme, men ekte lyd. Det er alle dei vandlige forsterkarane som spiller kadlt/metall. MEN gjelder langt fra alle, snakker først å fremst om dei under 7000,- eller 10 :-D
    De klassiske rørforsterkerne spiller med varme og mange av dem har en litt feit bunn og det er det som er så bra med disse, og en blir aldri sliten av og høre på disse.
    Har hørt noen rørforsterkere og de minner meg om transistor og de kunne like godt ha vært det.

Rørlyd for meg er varme og gjerne en litt feit bass. Den ultrastramme bassen er ikke noe for meg.

Klassisk rørlyd,horn og vinyl er tingen.

Mvh Roar

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linus
    De klassiske rørforsterkerne spiller med varme og mange av dem har en litt feit bunn og det er det som er så bra med disse, og en blir aldri sliten av og høre på disse.
    Har hørt noen rørforsterkere og de minner meg om transistor og de kunne like godt ha vært det.

Rørlyd for meg er varme og gjerne en litt feit bass. Den ultrastramme bassen er ikke noe for meg.

Klassisk rørlyd,horn og vinyl er tingen.

Mvh Roar
    Varm? ja, i forhold til mange transistora ja.. men eg syns min er mer ekte lyd. Vis en kan kalle det varm, (er jo egentlig da) så er instrumenta varm lyd ut av og..det er jo mulig da. Men uansett kva som gjer da så syns eg det låter mer ekte.

Side 69 av 153 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 65 66 67 68 69 70 71 72 73 79 89 99 109 119 129 139 149 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •