Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 68

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 68 av 153 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 64 65 66 67 68 69 70 71 72 78 88 98 108 118 128 138 148 ... SisteSiste
Viser resultater 1,341 til 1,360 av 3050
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    ....bla bla bla....
    Dette er nok litt bedre forklart ang. grunntoner og overtoner:

Sitat Opprinnelig postet av music.vt.edu
    Overtones or harmonics are the natural parts of any pitch heard when it is sounded. That is to say, that each pitch that we hear contains addition pitches within it that are termed overtones or harmonics. The relative strength or weakness of these overtones determines the tone color or timbre of the pitch. This is why no two instruments sound alike.

When a pitch is played, the main note heard is the fundamental (the note itself), but there is also present a series of other pitches above it called overtones or harmonics. The first overtone is an octave above the fundamental, the second is an octave and a fifth above the fundamental, the third is two octaves, the fourth is two octaves and a third, and so on, with each following overtone closer to the last than the last was to the tone before it.

The series of overtones (harmonic series) for the fundamental pitch C would consist of C-C3-G3-C4-E4 G4-B-Flat4*-C5-D5 E5-F-Sharp5*-G5-A5*-B Flat5*-B5-C6.
    Det er forøvrig lett å høre hvordan en overtone påvirker lyden, siden en ren sinus-tone ikke har overtoner. Her er en note fra et piano: Piano

Og en sinustone ved samme frekvens: Sinus

James Boyk hos California Institute of Technology har laget et paper som heter: There's Life Above 20 Kilohertz! A Survey of Musical Instrument Spectra to 102.4 KHz

Sitat Opprinnelig postet av cco.caltech.edu
    Abstract
    At least one member of each instrument family (strings, woodwinds, brass and percussion) produces energy to 40 kHz or above, and the spectra of some instruments reach this work's measurement limit of 102.4 kHz. Harmonics of muted trumpet extend to 80 kHz; violin and oboe, to above 40 kHz; and a cymbal crash was still strong at 100 kHz. In these particular examples, the proportion of energy above 20 kHz is, for the muted trumpet, 2 percent; violin, 0.04 percent; oboe, 0.01 percent; and cymbals, 40 percent. Instruments surveyed are trumpet with Harmon ("wah-wah") and straight mutes; French horn muted, unmuted and bell up; violin sul ponticello and double-stopped; oboe; claves; triangle; a drum rimshot; crash cymbals; piano; jangling keys; and sibilant speech. A discussion of the significance of these results describes others' work on perception of air- and bone-conducted ultrasound; and points out that even if ultrasound be taken as having no effect on perception of live sound, yet its presence may still pose a problem to the audio equipment designer and recording engineer.

Sitat Opprinnelig postet av cco.caltech.edu
    X. Significance of the results
    Given the existence of musical-instrument energy above 20 kilohertz, it is natural to ask whether the energy matters to human perception or music recording. The common view is that energy above 20 kHz does not matter, but AES preprint 3207 by Oohashi et al. claims that reproduced sound above 26 kHz "induces activation of alpha-EEG (electroencephalogram) rhythms that persist in the absence of high frequency stimulation, and can affect perception of sound quality." [4]
    Oohashi and his colleagues recorded gamelan to a bandwidth of 60 kHz, and played back the recording to listeners through a speaker system with an extra tweeter for the range above 26 kHz. This tweeter was driven by its own amplifier, and the 26 kHz electronic crossover before the amplifier used steep filters. The experimenters found that the listeners' EEGs and their subjective ratings of the sound quality were affected by whether this "ultra-tweeter" was on or off, even though the listeners explicitly denied that the reproduced sound was affected by the ultra-tweeter, and also denied, when presented with the ultrasonics alone, that any sound at all was being played.
    From the fact that changes in subjects' EEGs "persist in the absence of high frequency stimulation," Oohashi and his colleagues infer that in audio comparisons, a substantial silent period is required between successive samples to avoid the second evaluation's being corrupted by "hangover" of reaction to the first. The preprint gives photos of EEG results for only three of sixteen subjects. I hope that more will be published.

In a paper published in Science, Lenhardt et al. report that "bone-conducted ultrasonic hearing has been found capable of supporting frequency discrimination and speech detection in normal, older hearing-impaired, and profoundly deaf human subjects." [5] They speculate that the saccule may be involved, this being "an otolithic organ that responds to acceleration and gravity and may be responsible for transduction of sound after destruction of the cochlea," and they further point out that the saccule has neural cross-connections with the cochlea. [6]

Even if we assume that air-conducted ultrasound does not affect direct perception of live sound, it might still affect us indirectly through interfering with the recording process. Every recording engineer knows that speech sibilants (Figure 10), jangling key rings (Figure 15), and muted trumpets (Figures 1 to 3) can expose problems in recording equipment. If the problems come from energy below 20 kHz, then the recording engineer simply needs better equipment. But if the problems prove to come from the energy beyond 20 kHz, then what's needed is either filtering, which is difficult to carry out without sonically harmful side effects; or wider bandwidth in the entire recording chain, including the storage medium; or a combination of the two.
    On the other hand, if the assumption of the previous paragraph be wrong — if it is determined that sound components beyond 20 kHz do matter to human musical perception and pleasure — then for highest fidelity, the option of filtering would have to be rejected, and recording chains and storage media of wider bandwidth would be needed.
    For de som har grep om legevitenskapen og dens termologier, kan kanskje forskningen til T. Oohashi publisert i The Journal of Neurophysiology være av interesse. Et utdrag fra Inaudible High-Frequency Sounds Affect Brain Activity: Hypersonic Effect:

Sitat Opprinnelig postet av jn.physiology.org
    Oohashi, Tsutomu, Emi Nishina, Manabu Honda, Yoshiharu Yonekura, Yoshitaka Fuwamoto, Norie Kawai, Tadao Maekawa, Satoshi Nakamura, Hidenao Fukuyama, and Hiroshi Shibasaki. Inaudible High-Frequency Sounds Affect Brain Activity: Hypersonic Effect. J. Neurophysiol. 83: 3548-3558, 2000. Although it is generally accepted that humans cannot perceive sounds in the frequency range above 20 kHz, the question of whether the existence of such "inaudible" high-frequency components may affect the acoustic perception of audible sounds remains unanswered. In this study, we used noninvasive physiological measurements of brain responses to provide evidence that sounds containing high-frequency components (HFCs) above the audible range significantly affect the brain activity of listeners. We used the gamelan music of Bali, which is extremely rich in HFCs with a nonstationary structure, as a natural sound source, dividing it into two components: an audible low-frequency component (LFC) below 22 kHz and an HFC above 22 kHz. Brain electrical activity and regional cerebral blood flow (rCBF) were measured as markers of neuronal activity while subjects were exposed to sounds with various combinations of LFCs and HFCs. None of the subjects recognized the HFC as sound when it was presented alone. Nevertheless, the power spectra of the alpha frequency range of the spontaneous electroencephalogram (alpha-EEG) recorded from the occipital region increased with statistical significance when the subjects were exposed to sound containing both an HFC and an LFC, compared with an otherwise identical sound from which the HFC was removed (i.e., LFC alone). In contrast, compared with the baseline, no enhancement of alpha-EEG was evident when either an HFC or an LFC was presented separately. Positron emission tomography measurements revealed that, when an HFC and an LFC were presented together, the rCBF in the brain stem and the left thalamus increased significantly compared with a sound lacking the HFC above 22 kHz but that was otherwise identical. Simultaneous EEG measurements showed that the power of occipital alpha-EEGs correlated significantly with the rCBF in the left thalamus. Psychological evaluation indicated that the subjects felt the sound containing an HFC to be more pleasant than the same sound lacking an HFC. These results suggest the existence of a previously unrecognized response to complex sound containing particular types of high frequencies above the audible range. We term this phenomenon the "hypersonic effect."
    Dette med overtoner snakkes også om fra produsenter av "super-diskanter", for eks. Tannoy, Fostex, JohnBlue, Murata, Tonian Acoustics,

Ref:

Overtone
    There's life above 20 kilohertz! A survey of musical instrument spectra to 102.4 kHz
    Music and the Human Ear
    http://jn.physiology.org/cgi/content/abstract/83/6/3548

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    Sitat Opprinnelig postet av jane

Den praktiske tolkingen av at økningen av summen blir {a sqrt(2) eller +3dB} er at potensielt dobbelt så mye effekt overføres ved to sinussignal kontra ett signal når amplituden av signalene er lik. Det henger jo også på greip rent tankemessig, overfører man 2 signal som hver har et potensial på 1 ”effektenhet”, blir summen 2 ”effektenheter”. Ingen potensiell effekt tillagt, ingen effekt forsvunnet ut i intet.
    (Unntaket er når frekvensene er like, det gir to ytterpunkt: enten {2a} når

Flott at du kan korrigere disse ubegripelige påstandene fra Snickers-is og Hansam.
    Dette kjennes jo troverdig ut, også for en ikke-matematiker.

Tenk å påstå at man kan summere en rekke sinus-signaler uten at total-signalet og effekten øker ......

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Følger bare med i denne debatten, men dette stusser jeg over.

"Langt over 50kHz" - hva er poenget med det? Øret rekker til ca 20kHz og noen hevder sågar at de "føler" frekvenser litt over dette (cymbaler f.eks), men 50kHZ? Det er jo definitivt ikke noe poeng.... for bikkja kanskje, men for det menneskelige øret, nei.

"Lyd er oscillerende lufttrykk (mellom høyt og lavt trykk). Mennesker oppfatter lydbølger som toner. Hver tone korresponderer til en bestemt frekvens, som kan måles i hertz. Et spedbarn kan oppfatte lyd i frekvensene mellom 16 Hz til 20000 Hz; mens en gjennomsnittlig voksen bare kan høre frekvenser mellom 20 Hz til 16000 Hz. Ultralyd og andre fysiske vibrasjoner på molekylært nivå kan ha frekvenser på langt over megahertz-nivå."
    Hei

Ja, man kan jo alltid spørre seg om poenget med å gjengi slike frekvenser. Jeg ser to potensielle scenarioer:

1: De har vurdert gjengivelsen av disse frekvensene som interessant rent lydmessig.

2: Diskantelementets impedanskurve er slik at den ikke jobber optimalt rent elektrisk sammen med forsterkere som har sin avrulling i samme område som diskanten ruller av.

For meg virker det siste mest sannsynlig. Vi har da med andre ord med å gjøre en forsterker som er spesiallaget for å jobbe med akkurat dette elementet.

Det er også et markedsmessig aspekt ved det hele, samt muligens en sammenblanding/misforståelse ute og går. Adam oppgir jo at diskanten går opp til 50kHz. Man kan diskutere om det er nødvendig, men om det er et faktum ser jeg ingen ting galt i at man oppgir det. De oppgir også at de benytter en klasse AB-forsterker til dette frekvensområdet, og det trenger ikke være det som er grunnen til at de har valgt slik.

...men jeg kan jo bare spørre dem også da

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    2: Diskantelementets impedanskurve er slik at den ikke jobber optimalt rent elektrisk sammen med forsterkere som har sin avrulling i samme område som diskanten ruller av.
    Adam hevder bånddiskanten har sin -3db @ 50khz. ASP-modulene begynner vel å rulle av allerede i 20khz området?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    Jeg har lagt ved en graf som illustrer dette. Sort sinus er grunntonen (a=1, f=1), blå er en overtone med samme amplitude (a=1, f=4). Summen av disse er gitt av rød kurve. Beregner man RMS-verdien av den siste blir resultatet {a sqrt(2)} økning av RMS-verdi. Om man faseforskyver et av signalene vil svaret bli det samme: Økningen i RMS-verdien av summen blir {a sqrt(2)}

Den praktiske tolkingen av at økningen av summen blir {a sqrt(2) eller +3dB} er at potensielt dobbelt så mye effekt overføres ved to sinussignal kontra ett signal når amplituden av signalene er lik. Det henger jo også på greip rent tankemessig, overfører man 2 signal som hver har et potensial på 1 ”effektenhet”, blir summen 2 ”effektenheter”. Ingen potensiell effekt tillagt, ingen effekt forsvunnet ut i intet.
    (Unntaket er når frekvensene er like, det gir to ytterpunkt: enten {2a} når signalene er i fase, eller full kansellering ved Pi grader faseforskyvning. Om det finnes flere situasjoner som må behandles spesielt vet jeg ikke, jeg er ikke matematiker).

Jan E Veiset

Edit: skrivefeil.
    Jeg har gjort en del simuleringer i Spice. Totaleffekten ser ut til å i praksis øke med en markant lavere faktor enn 3dB. Uansett er dette veldig langt fra den påståtte 6dB økningen, heldig vis.

Når det gjelder det praktiske eksempelet som er grunnlag for diskusjonen har jeg satt opp en 10-bånds simulering der man EQ-er opp 6dB ved 57Hz og ned 6dB ved 42Hz.

Dersom man spiller av et typisk bredbåndet musikksignal som dekker hele frekvensområdet medfører dette en snau dobling (ca 1,8) av nødvendig effekt.

Dersom man spiller av et typisk musikksignal med grunntoner ved begge disse frekvensene snakker vi typisk om en drøy dobling (ca 2,2) av nødvendig effekt.

Dersom man spiller av et typisk musikksignal med grunntone ved den frekvensen som er EQ-et opp men ikke ved den som er EQ-et ned vil effektbehovet øke med ca en faktor på 3.

Spiller man av en ren tone øker som kjent effektbehovet med en faktor på 4.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    Adam hevder bånddiskanten har sin -3db @ 50khz. ASP-modulene begynner vel å rulle av allerede i 20khz området?
    -3dB-punktet til 250 ASP er 80kHz ved 8 ohm. Spørsmålet er jo hvordan impedanskurven til diskanten ser ut i dette området.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    Jeg har gjort en del simuleringer i Spice. Totaleffekten ser ut til å i praksis øke med en markant lavere faktor enn 3dB. Uansett er dette veldig langt fra den påståtte 6dB økningen, heldig vis.

Ja heldigvis .....

Men du klarer altså å summere mange sinuser uten at totalsignalet øker i det hele tatt. Det må sies å være litt av en bedrift - hva trenger vi ører til, når tingene kan beregnes så konsist og klart ? Du har klart å komprimere effekter så de forsvinner til ingenting. Klarer du det motsatte, å produsere effekt av ingenting, så vanker det nok en Nobelpris i fysikk pluss utvilsomt også en økonomisk utvikling.

Naturligvis øker signalene - er signalene i fase øker de 6 dB. Ellers generelt 3 dB.

Et resultat som ikke skyldes din innsikt i matematikk.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    -3dB-punktet til 250 ASP er 80kHz ved 8 ohm. Spørsmålet er jo hvordan impedanskurven til diskanten ser ut i dette området.
    Ja, da lærte jeg noe nytt. Satt å kikket på 1000ASP, og den ser ut til å faller av mye før.

Kunne vært artig å hørt hva Adam sier om dette, ja. :-D

Hvordan er det med Gaia. Er det mange som har klaget over den forferdelige lyden til ferrit-klumpene på utgangene til isblokkene? Du har ikke vurdert å bytte til Music Angel på alt over 1khz?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    Ser ut som jeg har styggedom i den nye forsterkeren min...

KingRex T20 v2.3 #3 on Flickr - Photo Sharing!

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    Jeg har gjort en del simuleringer i Spice. Totaleffekten ser ut til å i praksis øke med en markant lavere faktor enn 3dB.
    Jeg vet ikke hvorfor du bruker SPICE til dette, men jeg regner med at du kan forklare hva du har gjort for å komme frem til svaret. At du kan laste opp SPICE-modellen eller lignende for å underbygge det du sier. (Hvis du bruker LTSpice kan du jo laste opp .asc filen).

Her er hvordan jeg regnet ut RMS-verdiene:

I utgangspunket beregnes RMS etter følgende prinsipp:

Siden vi her snakker om summen av trigonometriske funksjoner kan man enten beregne integralet av {sin(a)+sin(na)} eller man kan finne det ved numerisk integrasjon. Et kjent prinsipp for dette er å bruke en trapes-tilnærming som beskrevet her: Trapezoidal rule - Wikipedia, the free encyclopedia

Jeg brukte en variant av den siste metoden (man kan ikke bruke trapesformelen direkte, hvert sample/trapes må brukes som x-verdi i den øverste ligningen). For å undersøke gyldigheten av dette sjekket jeg samme metodikk for {sin(a)} og resultatet ble 0.707 som er RMS-verdien av sin(a).
    Uansett, i begge tilfellene, både ved å integrere og ved bruk av numerisk metoder ble forskjellen mellom RMS-verdien av {sin(a)} og {sin(a)+sin(na)} lik {a sqrt(2)} eller +3dB.

At du får noe annet betyr at minst en av oss ikke har gjort ting riktig.
    Kan du vise oss hvordan du kom frem til konklusjonen din?

Jan E Veiset

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    Hvordan er det med Gaia. Er det mange som har klaget over den forferdelige lyden til ferrit-klumpene på utgangene til isblokkene? Du har ikke vurdert å bytte til Music Angel på alt over 1khz?
    Ja, det låter helt katastrofe. Men i og med at den forsterkeren skal drive 8 elementer og det effektive spenningssvinget på den er på bare ca 16 Volt så blir det jo ikke mer enn 2 Volt på hver. Det er under 1W på hvert element.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    Jeg vet ikke hvorfor du bruker SPICE til dette, men jeg regner med at du kan forklare hva du har gjort for å komme frem til svaret. At du kan laste opp SPICE-modellen eller lignende for å underbygge det du sier. (Hvis du bruker LTSpice kan du jo laste opp .asc filen).

Her er hvordan jeg regnet ut RMS-verdiene:

I utgangspunket beregnes RMS etter følgende prinsipp:

Siden vi her snakker om summen av trigonometriske funksjoner kan man enten beregne integralet av {sin(a)+sin(na)} eller man kan finne det ved numerisk integrasjon. Et kjent prinsipp for dette er å bruke en trapes-tilnærming som beskrevet her: Trapezoidal rule - Wikipedia, the free encyclopedia

Jeg brukte en variant av den siste metoden (man kan ikke bruke trapesformelen direkte, hvert sample/trapes må brukes som x-verdi i den øverste ligningen). For å undersøke gyldigheten av dette sjekket jeg samme metodikk for {sin(a)} og resultatet ble 0.707 som er RMS-verdien av sin(a).
    Uansett, i begge tilfellene, både ved å integrere og ved bruk av numerisk metoder ble forskjellen mellom RMS-verdien av {sin(a)} og {sin(a)+sin(na)} lik {a sqrt(2)} eller +3dB.

At du får noe annet betyr at minst en av oss ikke har gjort ting riktig.
    Kan du vise oss hvordan du kom frem til konklusjonen din?

Jan E Veiset
    Jeg satte helt enkelt opp 10 signalgeneratorer med 0 indre motstand i serie. Dette mater en resistiv "høyttaler" med 1. ordens filter.

Men fikk ikke du også et noe avvikende resultat i forrige eksempel? Da skulle det vel være rimelig å anta at jeg også får det, og at avviket er avhengig av frekvens.

Når det gjelder hvorfor jeg benyttet Spice så er det fordi det ga meg muligheten for å studere strøm og spenning i ulike deler av kretsen.

Når jeg endrer frekvensen på signalgeneratoren som representerer det oppEQ-ede båndet fra 57 til 63Hz endrer jeg ikke på effektivverdien av de individuelle sinuskurvene. Imidlertid får jeg en total effektreduksjon på så mye som 6,5%.

I spice setter jeg opp en momentan effektkurve som summerer antall joule og deler det på tidsvinduet. Imidlertid kontrollerer jeg verdien ved å trekke ut RMS spenning og strøm for hver generator og for summen, og det viser seg å stemme.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    Hei
    Ja, man kan jo alltid spørre seg om poenget med å gjengi slike frekvenser. Jeg ser to potensielle scenarioer:
    1: De har vurdert gjengivelsen av disse frekvensene som interessant rent lydmessig.
    For meg virker det siste mest sannsynlig. Vi har da med andre ord med å gjøre en forsterker som er spesiallaget for å jobbe med akkurat dette elementet.
    Det er også et markedsmessig aspekt ved det hele, samt muligens en sammenblanding/misforståelse ute og går. Adam oppgir jo at diskanten går opp til 50kHz. Man kan diskutere om det er nødvendig, men om det er et faktum ser jeg ingen ting galt i at man oppgir det. De oppgir også at de benytter en klasse AB-forsterker til dette frekvensområdet, og det trenger ikke være det som er grunnen til at de har valgt slik.

...men jeg kan jo bare spørre dem også da
    Nettopp. Og hva Adam oppgir behøver ikke nødvendigvis være viktig.....

Men Håkon vil visst at vi skal bruke tiden på lytte etter +50kHz lyder, eller la de blinde få seg kikkert. Det synes jeg vi skal slutte å kaste bort tiden på. Kanskje de med hund her inne kunne ha noen glede av over-menneeskelige-frekvenser. Men for den gemene hop så er rett og slett bortkastet å kjøpe anlegg for å glede hunden sine

edit: men den med overtoner var veldig interessant og jeg skal definitivt lese meg opp på de linkene, Håkon. Takk for dem.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Hva er styggedommen? Mangel på rør? Men hvordan låter det?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum

KingRex T20 v2.3 #3 on Flickr - Photo Sharing![/url]

Tenker du på de små ferrite bead'ene ? De ligger rundt en straight wire til utgangen såvidt jeg kan se - vil tro de er mye snillere i virkningen enn disse store toroidale ferrit-spolene, som egentlig er konstruert til strømrensing i 110V eller 230V AC nettfiltere. Er dette klasse T ? Kanskje de har bedre RFI-kontroll enn PWM ?

Flere tester kommenterer disse, i en lignende amp vi snakket om mye tidligere i denne tråden var det benyttet små luftspoler uten ferrit-material.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback

Jeg ville betakke meg for en forsterker som ikke klarer 50 kHz. Tror det har med hvordan man opplever transienter i toppregisteret - mener 50 kHz er av betydning for transienter ved 10-20 kHz.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    Det har liten betydning om man ikke klarer å gjengi firkantpulser og slikt ved 20kHz.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Hva er styggedommen? Mangel på rør? Men hvordan låter det?
    Det var som Kjell nevnte over; ferrit på utgangen. Nå har jeg ikke hørt uten disse, men selv med så låter det helt kurrant

Litt tidlig å komme med en avhandling ang. lyd på denne, men førsteinntrykket er bra.

Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Er dette klasse T
    Jepp. Denne er basert på Tripath T2020-20 DPP (Digital Power Processing)

http://www.kafka.elektroda.eu/pdf/tripath/TA2020.pdf

Stereophile: Obad Imports

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    Jeg gjorde det samme (som du forklarte ovenfor) i mitt eksempel med 2 sinuskilder mot en fast last.
    I det ene tilfellet var

V1 = 1V, f=100Hz
    V2 = 0V, f=400Hz

Og i den andre simuleringen:

V1 = 1V, f=100Hz
    V2 = 1V, f=400Hz

Den første simuleringen gir effekten av ett sinussignal og den andre summen av to sinussignal.
    I det første tilfellet fikk jeg 9.999mJ over 20ms altså ~0.5W
    Det andre tilfellet ga meg 19.969mJ, altså ~1W

Forskjellen på 0.5W og 1W er +3dB, akkurat som matematikken lenger opp i denne tråden prediker.

Jan E Veiset

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    Jeg gjorde det samme (som du forklarte ovenfor) i mitt eksempel med 2 sinuskilder mot en fast last.
    I det ene tilfellet var

V1 = 1V, f=100Hz
    V2 = 0V, f=400Hz

Og i den andre simuleringen:

V1 = 1V, f=100Hz
    V2 = 1V, f=400Hz

Den første simuleringen gir effekten av ett sinussignal og den andre summen av to sinussignal.
    I det første tilfellet fikk jeg 9.999mJ over 20ms altså ~0.5W
    Det andre tilfellet ga meg 19.969mJ, altså ~1W

Forskjellen på 0.5W og 1W er +3dB, akkurat som matematikken lenger opp i denne tråden prediker.

Jan E Veiset
    Hvorfor mot en fast last? Det er elementer vi diskuterer her og ikke en motstand. Eller ha eg misforstått? :-D

Side 68 av 153 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 64 65 66 67 68 69 70 71 72 78 88 98 108 118 128 138 148 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •