Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 67

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 67 av 153 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 63 64 65 66 67 68 69 70 71 77 87 97 107 117 127 137 147 ... SisteSiste
Viser resultater 1,321 til 1,340 av 3050
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ja jeg er temmelig sikker på at den induktoren som sitter i utgangen vil tilføre noe negativt, spesielt når det er ferrit og lignende. Slike spoler bør ikke brukes over 1 kHz. Dette både fra høyttaler-industrien og egne tester.

Interessant at klasse AB ble foretrukket i diskanten.

Dessuten ønsker jeg selv ikke noe rør-lignende sound fra min transistor power når jeg bruker rør-pre. Ikke det minste.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Med en følsomhet på 105 dB får du også testet eventuell bakgrunnssus fra forsterkerne.
    Siden low power rørforsterkere suser mindre ville en slik være en interessant partner.
    På den annen side tåler den 100 W inn, hvilket betyr at den kunne være noe for Music Angel også. De senere versjonene av MA er blitt meget støyfrie.

Ville helst ha med fjernkontrol og pre out men er uansett kjempe intresert
    i og teste ma p la scala men er det noen i østfold som har en jeg kan prøve tro?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vi vitne til et bevisst overtramp?

Ja nå får vi en serie innlegg med beklagelser uten noe forsøk på å forklare fenomenene. Derfor gidder jeg ikke, dere får lese det jeg har skrevet.
    Du forsøker altså å forsvare deg mot utfordringer du vet vil komme, hvorfor?

Kjell B. sier 10x10 = 100 W
    Snickers-is sier 10x10 = 10 W
    Dette er en forenkling, samt et feilsitat. For det første snakker vi ikke om 10x10W, vi snakker om en ensom effekt så lenge vi bare har med en forsterker å gjøre. Den er ikke nødvendigvis lik den effekten de ulike bestanddelene av signalet, noe jeg har forklart og vist grafisk. Du og alle andre har sett det og vet det.

Er det tilfeldig at du konsekvent fjerner min bemerkning om at summeringen ikke er nøyaktig men vil avvike med noen prosent?

Er det også tilfeldig at du konsekvent ser bort i fra alle vitenskaplige referanser?

Selvsagt ikke, du forsøker å skape et bilde av at dine motdebattanter mangler kontroll på det faglige og vakler i sine påstander.

Det har han jo selv skrevet som kommentar til vår modell her (egentlig 20 W, siden vi opererer med høyere effekt på de lavere båndene).
    Vår modell? Hvem sin modell?

Her forsøker du å innbille leserne at dette er en allment akseptert modell som de aller fleste er enig i at er holdbar.

Siden abstrakt tenkning faller vanskelig for noen har jeg innført et ekstra moment:
    en høyttaler med 10 elementer via 9-veis delefilter - til de 10 frekvensbånd.
    Dette gjør du til tross for at du til fulle har blitt fortalt og fått dokumentert at modellen ikke holder mål.

Samtidig overser du spørsmålet om hvorfor modellen velter fullstendig når man endrer antallet bånd.

På de 10 høyttaler-elementene måler vi 10 W på hvert, og forsterkeren spiller da med 100 W, mens Snickers-is har kjørt seg fast nå, siden han sier at summen blir 10 W.
    Her refererer du til målinger som ikke eksisterer. Det er ikke gjort noen praktiske eksperimenter som underbygger påstandene dine. Du fremsetter allikevel dette som "bevist", som om det har funnet sted "en allment kjent test som bekrefter dette" og henger ut meg som uforstående.

Det er typisk at det her kommer mange støtte-erklæringer til Snickers-is, men INGEN kan forklare dette problemet: hvordan kan forsterkeren spille med 10 W, når vi måler 10 W på hvert element (i snitt da).
    Her forsøker du å idiotforklare alle som forstår den matematiske sammenhengen.

Snickers-is har selv forklart foran at sinus-signaler IKKE kan summeres til høyere effekt, mens musikk-signaler kan summeres. Kanskje ligger problemet her ? Man benytter en alt for enkel modell akkurat der. Så prøver Snickers-is seg muligens med andre TEORETISKE modeller.... Eller tråden risikerer å bli stengt.
    Det ser jo veldig morsomt ut når du har filtrert det. Her er sannheten:

Jeg har sagt at sinuskurver med ulik frekvens og/eller fase ikke kan summeres som enkle spenninger (for eksempel 2V + 2V = 4V, altså +6dB.)

Det samme gjelder for instrumenter akustisk. Man er avhengig av samme frekvens, nivå og fase for å få 6dB økning. Man kan få total utfasing, men i praksis får man aldri noen av delene men ett eller annet i mellom der.

Summerer man ulike instrumentet får man som regel alltid et resultat som ligger nær effekten og nivået til det kraftigste instrumentet.

Med din forenkling ser det ut som om jeg har tråkka skikkelig i salaten. Du vet utmerket godt at dette er ganske tydelig forklart tidligere. Nok et forsøk på uthenging.

Jeg merker meg at matematiske modeller/simuleringer åpenbart fører oss langt ut på viddene - tenk at noen fortsatt sier at musikk-instrumenter ikke kan summeres (Snickers-is sier at det skjer heldigvis - det er sinus-toner som ikke kan summeres i kurvene vist her).
    Igjen, en rekke forenklinger. Ikke bare forsøker du å idiotforklare matematikken som fullstendig feilaktig. Du er til og med frekk nok til å ta meg til inntekt for tøvet ditt.

Det som følger nå, er psykologi, flere skjønner at de har misforstått hva debatten egentlig dreide seg om. Det er ikke nok å heie på Snickers-is.
    Dette er utrolig mye energi å bruke på å forsøke å unngå å svare på følgende spørsmål:

HVORFOR KOLLAPSER MODELLEN DIN OM MAN BRUKER ET ANNET TALL ENN 10 BÅND?

Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Popcorn å cola er ikke nok ser det ut som, må ty til pizza å øl.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har desverre ikke noe teknisk å komme med her, men må få lov til å si at en av debatantene av en eller annen grunn får meg til å tenke denne karen:

Forøvrig den mest underholdende tråden på lenge. Bonus er at man faktisk kan lære ganske mye av den også.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Har desverre ikke noe teknisk å komme med her, men må få lov til å si at en av debatantene av en eller annen grunn får meg til å tenke denne karen:

Forøvrig den mest underholdende tråden på lenge. Bonus er at man faktisk kan lære ganske mye av den også.
    Haha. pussig du skulle ta frem det bildet. Tenkte på akkurat samme mannen i går.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Men kva er det som gjer at, eller kva er årsaken til at en trenger mer w til en sub konta 6 høytallere og 2 passive delefiltre fremme?
    På en måte sku en tru at å drive 6 høytalere burde krevet mer.
    Er det tyngre å drive i lave frekvenser eller er det fordi suben spiller høyt og er laget med stort drivverk, som magnet og coil?
    Suben har vel en følsomhet på ca 90db. og fremme 88db.
    Her står dette veldig godt forklart. Ta deg tiden til å lese de fire sidene (linkene helt i bunn sender deg til neste side igjen..).

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor denne interessen for sinus-toner ?

Snickers-is har jo selv forklart at musikk summers på en hel annen måte (adderes) enn sinus-toner, som "inkluderes".
    Det er løgn, og det vet du svært godt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må forøvrig legge til at i dag så ble anlegget på bildet under kjørt på en skikkelig test. 7 damer på feiring av en bestått prøve. Utrolig nok oppdaget jeg at når jeg kom til pcen så sto volumet her nesten på fullt og på preampen sto det rimelig høyt på. Testet så med Dire Straits - Rome and juliet(uten endring av volumet) og det var i meste laget for min del, men disse damene har altså spillt på dette nivået. Jeg hørte videre på hele låten å du verden for en dynamikk og kontroll klasse D blokkene hadde. Jeg prøvde med et par plater jeg er godt kjent med i fra mitt tidligere oppsett med NAD C370 på samme høytalerene og jeg trodde jeg hadde fått både et nytt rom og nye høytalere.

Det merkelige her er at når jeg hadde NAD C370 oppkoblet slet jeg med at bassen "stak av" (se markert med rødt) til deler av rommet på bildet under, men uten at jeg forandret plassering av høytalerene så rettet dette seg med nye forsterker.

Link til mitt oppsett.

En artig kommentar til dette er at jeg har prøvd forskjellige høytalere fra Dali og B&W med NAD (375??) forsterker hos Hifi-Klubben og jeg kan rett og slett si at ingen av de høytalerene imponerte meg i forhold til det jeg har nå. De Cerwin Vega høytalerene jeg har nå kan helt sikkert ikke måle seg rent teknisk mot en f.eks. Dali høytaler til godt over 20k, men jeg synst det spilte bedre med mitt oppsett. Dette viser veldig godt at god lyd er en veldig subjektiv oppfatning og at det egentlig ikke er så veldig nøye med hva man har bare man er fornøyd selv.

Om noen har lyst å kaste sine "Cerwin Vega fordommer" på dør og komme å lytte litt (i lillehammer) så er det bare å ta turen. Hadde vært morro å hørt andre sine meninger også, men hos meg så endret de nye klasse-d forsterkerene (pluss en EC4.7 preamp.) lyden hos meg så radikalt at jeg trodde jeg hadde fått nye høytalere med på kjøpet

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Tja, 0.4V +3dB gir omtrent 0.57V, men uansett er det markant økning av RMS-nivået.
    Når det gjelder mattematikken bak dette så er den ganske kompleks, i alle fall for oss som ikke daglig driver og leker oss med integral som kan roteres i alle mulige plan, så jeg gjorde en numerisk analyse (Excel er min venn) av RMS-verdien av {sin(a)} vs {sin(a)+sin(na)}. Resultatet ble 0.7/1, altså +3dB for alle n høyere enn 1. Ved n=1 blir resultatet nødvendigvis +6dB, men det er jo innlysende ettersom amplituden både er i fase og dobles (matematisk: sin(a)+sin(na) for n=1, =2sin(a)).

Jan E Veiset
    Vil ikke bruken av heltall medføre en viss feilkilde da vi i så fall alltid snakker om signaler i fase? Det er jo sjelden eller aldri realiteten for de signalene vi gjengir i praksis.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Men kva er det som gjer at, eller kva er årsaken til at en trenger mer w til en sub konta 6 høytallere og 2 passive delefiltre fremme?
    På en måte sku en tru at å drive 6 høytalere burde krevet mer.
    Er det tyngre å drive i lave frekvenser eller er det fordi suben spiller høyt og er laget med stort drivverk, som magnet og coil?
    Suben har vel en følsomhet på ca 90db. og fremme 88db.
    Dette har jeg skrevet om tidligere i tråden. I et lydbilde er svært ofre effekten opp mot 10dB lavere ved 1kHz enn ved 100Hz.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Kjell, egentlig burde jeg vel holde kjeft, men rett skal være rett. Jeg har en liten innrømmelse å komme med. Jeg har "driti" litt på draget tidligere i diskusjonen når det kommer til referanser, og vil gjerne rette opp i det.

Du rettet kritikk spesielt mot diskanten når det gjaldt klasse D. Jeg refererte til Adam som stadig gjorde det stort på High-end messer og i tester som et sterkt argument.

Satt å leste litt nå, og det er dukket opp helt ny informasjon i deres nye 2009-katalog som ikke tidligere er kommet frem, selv ikke når jeg snakket direkte med de om PWM i Las vegas (mulig det nylig har vært fysisk endring i modellene).

Adam har altså valgt å bruke PWM til bass og mellomtone, men ikke til diskanten der de mener klasse A/B er det beste for få utnyttet bånddiskanten til sitt fulle. Hvor mye dette har å si i praksis er vanskelig å si selvfølgelig, men Adam er generelt en no-nonsense leverandør som ser ut til å vite hva de driver med ref. deres historie fra studio-høyttalere....

Du får tilgi meg på dette punktet.
    Dette skyldes simpelt hen at de har valgt å benytte en forsterker som jobber optimalt langt over 50kHz. Det gjør ikke de aktuelle klasse D-forsterkerne.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Dette skyldes simpelt hen at de har valgt å benytte en forsterker som jobber optimalt langt over 50kHz. Det gjør ikke de aktuelle klasse D-forsterkerne.
    Følger bare med i denne debatten, men dette stusser jeg over.

"Langt over 50kHz" - hva er poenget med det? Øret rekker til ca 20kHz og noen hevder sågar at de "føler" frekvenser litt over dette (cymbaler f.eks), men 50kHZ? Det er jo definitivt ikke noe poeng.... for bikkja kanskje, men for det menneskelige øret, nei.

"Lyd er oscillerende lufttrykk (mellom høyt og lavt trykk). Mennesker oppfatter lydbølger som toner. Hver tone korresponderer til en bestemt frekvens, som kan måles i hertz. Et spedbarn kan oppfatte lyd i frekvensene mellom 16 Hz til 20000 Hz; mens en gjennomsnittlig voksen bare kan høre frekvenser mellom 20 Hz til 16000 Hz. Ultralyd og andre fysiske vibrasjoner på molekylært nivå kan ha frekvenser på langt over megahertz-nivå."

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg

"Langt over 50kHz" - hva er poenget med det? Øret rekker til ca 20kHz og noen hevder sågar at de "føler" frekvenser litt over dette (cymbaler f.eks), men 50kHZ? Det er jo definitivt ikke noe poeng.... for bikkja kanskje, men for det menneskelige øret, nei.

"Lyd er oscillerende lufttrykk (mellom høyt og lavt trykk). Mennesker oppfatter lydbølger som toner. Hver tone korresponderer til en bestemt frekvens, som kan måles i hertz. Et spedbarn kan oppfatte lyd i frekvensene mellom 16 Hz til 20000 Hz; mens en gjennomsnittlig voksen bare kan høre frekvenser mellom 20 Hz til 16000 Hz. Ultralyd og andre fysiske vibrasjoner på molekylært nivå kan ha frekvenser på langt over megahertz-nivå."
    Her er vel egentlig poenget nærmere "fordi det er mulig" enn det er "fordi vi trenger det". Ville jeg putta pengene på i allefall. Mine studiomonitorer runder ikke mer enn 20kHz i allefall.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir som å selge en kikkert til en blind............... penger ut av vinduet

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=minim]Her står dette veldig godt forklart. Ta deg tiden til å lese de fire sidene (linkene helt i bunn sender deg til neste side igjen..).[/QUOT

Det meste her viste eg no8)

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette med 20-20.000 er snitt tall og ingen ting er dokumentert eller kan sies om hvert enkelt menneske. Snittet er 20-20.000 så vi bruker det som et utgangspungt. No er det sikkert noen som ikke er enig, men da bør en ta en prat med en spesialist innen medisin, ører og hjerne.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir som å selge en kikkert til en blind............... penger ut av vinduet
    Samme kilde som sier at dine erfaringer ang. innspilling kun er placebo, eller...

Adam er aktive. Det betyr at de uansett må ha en forsterker, det er bare snakk om å velge den som er best for området. Bånddiskanter har forøvrig flere fordeler enn bare å gå høyt i frekvens.

En grunntone består av et større antall overtoner (deltoner) som sprer seg oppover i frekvens. Styrken til overtonene påvirker måten vi oppfatter klangfargen på. Jeg har tidligere lest at overtoner kan påvirke måten vi oppfatter grunntonene på, selv når overtonene i seg selv ligger over det hørbare området (men grunntonene ligger i det hørbare).

Spolen som sitter på utgangen til ICE er nødvendig for å fjerne HF-støy, og pga. den begynner klasse D svært forsiktig å rulle av i det hørbare området for enkelte av oss (men det er ikke ned mot 1khz slik Kjell påstår). Vil tippe at rett over det hørbare bryter det hele av ganske raskt, men det er lett å sjekke i databladet til for eks. B&O (ICE).

Om en grunntone har sin frekvens på 12khz, ligger 1.overtone (2.harmoniske) på 24khz, 2.overtone på 36khz (3.harmoniske) osv. Her ser man at grunntonen ligger i det hørbare, og overtonen (den som gir klangfargen) ligger i det som er omtalt som ikke-hørbare.

Hvordan dette påvirker det vi hører har jeg sett diskutert før, men har ikke nok kunnskap selv til å trekke noen bastante konklusjoner. Så om det er gjort for å roe ned audiofile nerver, eller om det vil være hørbart i en ABX blindtest aner jeg ikke...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det står det også i quoten fra Adam.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke bruken av heltall medføre en viss feilkilde da vi i så fall alltid snakker om signaler i fase? Det er jo sjelden eller aldri realiteten for de signalene vi gjengir i praksis.
    Jeg har lagt ved en graf som illustrer dette. Sort sinus er grunntonen (a=1, f=1), blå er en overtone med samme amplitude (a=1, f=4). Summen av disse er gitt av rød kurve. Beregner man RMS-verdien av den siste blir resultatet {a sqrt(2)} økning av RMS-verdi. Om man faseforskyver et av signalene vil svaret bli det samme: Økningen i RMS-verdien av summen blir {a sqrt(2)}

Den praktiske tolkingen av at økningen av summen blir {a sqrt(2) eller +3dB} er at potensielt dobbelt så mye effekt overføres ved to sinussignal kontra ett signal når amplituden av signalene er lik. Det henger jo også på greip rent tankemessig, overfører man 2 signal som hver har et potensial på 1 ”effektenhet”, blir summen 2 ”effektenheter”. Ingen potensiell effekt tillagt, ingen effekt forsvunnet ut i intet.
    (Unntaket er når frekvensene er like, det gir to ytterpunkt: enten {2a} når signalene er i fase, eller full kansellering ved Pi grader faseforskyvning. Om det finnes flere situasjoner som må behandles spesielt vet jeg ikke, jeg er ikke matematiker).

Jan E Veiset

Edit: skrivefeil.

Side 67 av 153 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 63 64 65 66 67 68 69 70 71 77 87 97 107 117 127 137 147 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •