Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 66

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 66 av 153 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 62 63 64 65 66 67 68 69 70 76 86 96 106 116 126 136 146 ... SisteSiste
Viser resultater 1,301 til 1,320 av 3050
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jane

Hvis noen lurte så forsøkte jeg i siste avsnitt å si: at to sinussignaler (f eks sin(a) og sin(8a)) med lik amplitude gir en RMS-økning på 3dB og at det er forskjell mellom ett sinussignal og to sinussignal i RMS-sammenheng.

Jan E Veiset

Hvis jeg forsto deg rett så sier du at to like sinus-signaler med forskjellig frekvens adderes til + 3 dB. Det var eksakt det jeg målte da jeg testet 400 + 400 mV - jeg fikk nesten 700 mV (+ 3 dB), mens Snickers-is påsto dette var feil, jeg skulle målt 400 mV med rett målemetode.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Dette med hva Watten som må tilføres er vel avhengig av motstanden i høytaleren for å spille så og så høyt.
    Vis en deler inn hele frekvenskurven på musikken i 10, lat oss tenke det.
    Vis en tilfører 100W så vil vel disse spre seg til alle 10, men er virkelig usikker på hvordan Watta fordeler seg i styrke, ( Vis dei gjer det i da hele ) men vil vel tru at mest W til elementet som er mest tungdrevet..suben.
    Men vis det f.eks er diskantens følsomhet er 86 og suben er 100, hva skjer da??

Ha-ha, du er med her fortsatt.

Det vi gjør er å dele musikken i 10 som du sier. Så leder vi den til 10 elementer med eksakt samme følsomhet og de er 8 ohm alle sammen. Dette for å slippe unødvendige komplikasjoner, som ikke er nødvendig for å forstå prinsippet.

Nå kommer cluet ! Foran hvert element står det et tapsfritt delefilter, et såkalt båndpass-filter. Dette er eksakt likt med alle vanlige høyttalere.

Men - disse filtrene er forskjellige. Det første dekker 20-40 Hz, så kun de frekvensene slipper gjennom. Det neste filteret dekker 40 - 80 Hz (igjen en oktav), slik at element nr. 2 får kun disse frekvensene. Og slik fortsetter det til alle 10 elementene.

På den måten TREKKER vi effekt ut av signalet til forsterkeren, fordelt på 10 forskjellige oktavbånd.

Forsterkeren leverer spenning: Volt, men ikke strøm - FØR vi setter en last - 8 ohm - på den. Lasten trekker strøm, og effekten i hvert av de 10 elementer kan beregnes som P = U2/8 ohm - altså spenningen vi måler i andre potens dividert med impedansen 8 ohm.

En diskusjon om hvordan signaler adderes til hverandre har INGENTING med denne problematikken å gjøre. Vi snakker utelukkende om effekt som trekkes ut av forsterkeren - hva nå enn denne musikken måtte inneholde av rare signaler. Og som nevnt ovenfor - i hifi-håndbøker finnes det gjerne med et diagram over energi-innholdet i musikk - hvor mye energi i snitt som er til stede ved de forskjellige frekvensene fra 20 Hz til 20 kHz.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Hvis vi spiller med et fulltone element, og har som du sier 10 watt på hver av de 10 båndene, og elementet har en følsomhet på 90dB, da blir jo maks SPL etter din "modell" ca 100dB, når dette elementet med 100 watt i praksis ville gitt nærmere 110dB.

Hvordan forklarer du det?
    Jeg kan ikke forvente at du tar stilling til dette problemet, eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat:
    Opprinnelig skrevet av Elemental Studios
    Hvis vi spiller med et fulltone element, og har som du sier 10 watt på hver av de 10 båndene, og elementet har en følsomhet på 90dB, da blir jo maks SPL etter din "modell" ca 100dB, når dette elementet med 100 watt i praksis ville gitt nærmere 110dB.

Hvordan forklarer du det?

Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Jeg kan ikke forvente at du tar stilling til dette problemet, eller?

Tja, i det tilfelle må vi summere alle 10 båndene som befinner seg i forsterkerens signal - disse båndene er nå imaginære siden vi ikke filtrerer dem og bruker dem til noe, og når du strekker en kabel fra forsterkeren til høyttaleren ligger alle 10 båndene i en og samme kabel.

Så regner vi: 10x10 = 100W i kabelen din.

Og vips har du 110 dB.

Høyttaleren får altså nå 100 W tilført.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Hvis jeg forsto deg rett så sier du at to like sinus-signaler med forskjellig frekvens adderes til + 3 dB. Det var eksakt det jeg målte da jeg testet 400 + 400 mV - jeg fikk nesten 700 mV (+ 3 dB)
    Tja, 0.4V +3dB gir omtrent 0.57V, men uansett er det markant økning av RMS-nivået.
    Når det gjelder mattematikken bak dette så er den ganske kompleks, i alle fall for oss som ikke daglig driver og leker oss med integral som kan roteres i alle mulige plan, så jeg gjorde en numerisk analyse (Excel er min venn) av RMS-verdien av {sin(a)} vs {sin(a)+sin(na)}. Resultatet ble 0.7/1, altså +3dB for alle n høyere enn 1. Ved n=1 blir resultatet nødvendigvis +6dB, men det er jo innlysende ettersom amplituden både er i fase og dobles (matematisk: sin(a)+sin(na) for n=1, =2sin(a)).

Jan E Veiset

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ha-ha, du er med her fortsatt.

Det vi gjør er å dele musikken i 10 som du sier. Så leder vi den til 10 elementer med eksakt samme følsomhet og de er 8 ohm alle sammen. Dette for å slippe unødvendige komplikasjoner, som ikke er nødvendig for å forstå prinsippet.

Nå kommer cluet ! Foran hvert element står det et tapsfritt delefilter, et såkalt båndpass-filter. Dette er eksakt likt med alle vanlige høyttalere.

Men - disse filtrene er forskjellige. Det første dekker 20-40 Hz, så kun de frekvensene slipper gjennom. Det neste filteret dekker 40 - 80 Hz (igjen en oktav), slik at element nr. 2 får kun disse frekvensene. Og slik fortsetter det til alle 10 elementene.

På den måten TREKKER vi effekt ut av signalet til forsterkeren, fordelt på 10 forskjellige oktavbånd.

Forsterkeren leverer spenning: Volt, men ikke strøm - FØR vi setter en last - 8 ohm - på den. Lasten trekker strøm, og effekten i hvert av de 10 elementer kan beregnes som P = U2/8 ohm - altså spenningen vi måler i andre potens dividert med impedansen 8 ohm.

En diskusjon om hvordan signaler adderes til hverandre har INGENTING med denne problematikken å gjøre. Vi snakker utelukkende om effekt som trekkes ut av forsterkeren - hva nå enn denne musikken måtte inneholde av rare signaler. Og som nevnt ovenfor - i hifi-håndbøker finnes det gjerne med et diagram over energi-innholdet i musikk - hvor mye energi i snitt som er til stede ved de forskjellige frekvensene fra 20 Hz til 20 kHz.

Ja er her endå :-D

Ved like element og kun frekvensen å ta hensyn til, så trur eg det blir likt til alle.
    Eller trur eg da?
    Søren meg ikkje enkelt dette..
    I en bil ser en jo godt at med 1 sub i bilen blinker lysa..tar du vekk den og kun frontsystemet med 4 eller 6 høytalere og delefilter som spiller, blinker ikke lysa.. Hva er tyngst å drive?
    Er det suben i seg selv som gjer at det trekkes mer effekt,så forklar hvorfor... eller er det frekvensane i bånn?
    Hvor mye effekt kreves fremme med så mange høytallere og to delefiltre?
    Hvor mye effekt kreves bak til 1 sub?
    Det blir det samme med to subber i stereo bak for å ha en lik samenligning.

Vis noen kan dokumentere hvorfor subbane bak drar meir effekt enn et eilt frontsystem så står vi forsatt uten svar :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette blir en annen problemstilling, mere i retning av delefilter/høyttaler og elektronisk delefilter + egen forsterker som drive sub.

Du har sannsynigvis en stor tungdrevet sub som drives av en egen meget kraftig forsterker - den trekker mye strøm til sub'en og lysene blinker. Det ligger mye energi i bassen, og forsterkeren din har en egen fast EQ som skrur opp de aller laveste frekvensene.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min oppsummering av denne tråden :-D

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Min oppsummering av denne tråden :-D
    Haha, jeg kjenner meg igjen
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette blir en annen problemstilling, mere i retning av delefilter/høyttaler og elektronisk delefilter + egen forsterker som drive sub.

Du har sannsynigvis en stor tungdrevet sub som drives av en egen meget kraftig forsterker - den trekker mye strøm til sub'en og lysene blinker. Det ligger mye energi i bassen, og forsterkeren din har en egen fast EQ som skrur opp de aller laveste frekvensene.

ja ok..
    så det blir annerledes ja.. og på den måten ja..ja det virka jo fornuftig..men då veit vi da.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men kva er det som gjer at, eller kva er årsaken til at en trenger mer w til en sub konta 6 høytallere og 2 passive delefiltre fremme?
    På en måte sku en tru at å drive 6 høytalere burde krevet mer.
    Er det tyngre å drive i lave frekvenser eller er det fordi suben spiller høyt og er laget med stort drivverk, som magnet og coil?
    Suben har vel en følsomhet på ca 90db. og fremme 88db.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men tilbake til 10 stk like høyttalere, og 100W

Eg vil tru at det blir likt til kvar høytallere uansett frekvens.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Følsomheten blir den samme, men det som avgjør er jo hvor mye bass, mellomtone og diskant det er i musikken du spiller.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Følsomheten blir den samme, men det som avgjør er jo hvor mye bass, mellomtone og diskant det er i musikken du spiller.

Ja selfølgelig blir da det.. 8)

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Hei noen som vil komme hjem til meg på en test til mine La Scala???
    Ta med rør,transistor klasse ab og d så får vi se hva som passer best til mine høytalere uten kalkulator hehe noen som tørr???

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tippe at rør vil fungere best på dine La Scala. Klipsch og rør er vel en ganske populær kombo. Lettdrevne er de vel også. Eller erfarer du noe annet?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10 element med kvart sitt frekvensband.
    Vil en ikke måtte ha mer effekt på dei lave frekvensene for å få samme db ut?

kva var spørsmålet en diskuterte her, enkelt skreve?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Hei noen som vil komme hjem til meg på en test til mine La Scala???
    Ta med rør,transistor klasse ab og d så får vi se hva som passer best til mine høytalere uten kalkulator hehe noen som tørr???

Med en følsomhet på 105 dB får du også testet eventuell bakgrunnssus fra forsterkerne.
    Siden low power rørforsterkere suser mindre ville en slik være en interessant partner.
    På den annen side tåler den 100 W inn, hvilket betyr at den kunne være noe for Music Angel også. De senere versjonene av MA er blitt meget støyfrie.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Haha, jeg kjenner meg igjen
    +1

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjell, egentlig burde jeg vel holde kjeft, men rett skal være rett. Jeg har en liten innrømmelse å komme med. Jeg har "driti" litt på draget tidligere i diskusjonen når det kommer til referanser, og vil gjerne rette opp i det.

Du rettet kritikk spesielt mot diskanten når det gjaldt klasse D. Jeg refererte til Adam som stadig gjorde det stort på High-end messer og i tester som et sterkt argument.

Satt å leste litt nå, og det er dukket opp helt ny informasjon i deres nye 2009-katalog som ikke tidligere er kommet frem, selv ikke når jeg snakket direkte med de om PWM i Las vegas (mulig det nylig har vært fysisk endring i modellene).

Brand new A/B amplifiers for X-ART
    Every progress comes with new questions and difficulties. The new X-ART tweeter with its extended frequency band up to 50 kHz (-3 dB point) caused an interesting kind of problem: PWM amplifiers need a low-pass filter to separate the modulation frequency from the audio band, and this may limit the reproduction capabilities of the new tweeter.

The perfect partner for X-ART
    So ADAM decided to design its own high frequency power amp to allow the new high frequency unit to live up to its unique talents. A power amp module was created that shows ultra low distortion figures together with an excellent damping factor. An internal bandwith of more than 1 MHz is externally limited so that the unit delivers an ultra wide response up to 300 kHz. With nothing limiting the talents of the X-ART tweeter, the monitor has unsurpassed clarity and openness which will please, amaze
    and thrill even the most experienced professional ear.
    Adam har altså valgt å bruke PWM til bass og mellomtone, men ikke til diskanten der de mener klasse A/B er det beste for få utnyttet bånddiskanten til sitt fulle. Hvor mye dette har å si i praksis er vanskelig å si selvfølgelig, men Adam er generelt en no-nonsense leverandør som ser ut til å vite hva de driver med ref. deres historie fra studio-høyttalere....

Du får tilgi meg på dette punktet.

Side 66 av 153 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 62 63 64 65 66 67 68 69 70 76 86 96 106 116 126 136 146 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •