Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 63

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 63 av 153 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 59 60 61 62 63 64 65 66 67 73 83 93 103 113 123 133 143 ... SisteSiste
Viser resultater 1,241 til 1,260 av 3050
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Nei dere har dessverre misforstått hele temaet vi diskuterer.

Høyttaleren er ikke en del av diskusjonen. I min/vår modell (vi er flere her nå) tar vi gjerne bort høyttaleren og erstatter den med en 8 ohms effekt-motstand.

Vi diskuterer UTELUKKENDE musikk-signalet MELLOM forsterker og høyttaler (eller motstand) her.

Modellen deler musikken inn i 10 oktavbånd fra 20 Hz til 20 kHz og analyserer hvor mye effekt som går/trengs i de forskjellige frekvensbånd før og etter EQ.

For at det skulle bli lettere å forstå, ble det satt inn en TEORETISK 10-veis høyttaler, slik at effekten i de enkelte frekvensbånd lettere kan anskueliggjøres, som den effekt hvert av de 10 elementer forbruker. Vi må gjerne si at de 10 elementene har nøyaktig samme følsomhet - eller at dette justeres via delefilteret (9 delefrekvenser).

Ble det klarere nå ?

Hvilke akustiske egenskaper høyttaleren har i rommet, etc. er komplett likegyldig i denne analysen.
    Så for at modellen din skal holde vann MÅ du ha med høyttaleren som du ønsker å holde utenfor diskusjonen.

Hvorfor skulle 10 bånd være mer riktig enn 1 000 000 bånd?

Vi kan teste om dette på noen som helst måte kan medføre riktighet. Dersom det er antallet samtidige frekvenser som bestemmer den totale effekten så må vi over på "naturens oppløsning". La oss si at den ligger på molekylært nivå. For å fastslå hastighet må vi måle tid og distanse og begge deler kan gjøres teoretisk på atomnivå. Hastighet på membraner er helt avgjørende for å skape lyd, vi bruker dermed det som et utgangspunkt.

Så sørger vi for å spille inn en impuls, en elektrisk gnist, som er en impuls med stor båndbredde. Den rammer uten problem 20-20kHz. Vi kan uten å dvele dele inn dette området i 1x10^10 frekvenser. La oss da si at vi skal spille av denne impulsen og har tilgjengelig 100W. Høyttalerens følsomhet er 90dB ved 1W.

Vi må da fordele 100W på 10^10 frekvenser. Dette skulle tilsvare 1W fordelt på 10^8 frekvenser, og da 0,00000001W pr frekvenspunkt. Det betyr at max SPL med 90dB følsomhet blir 10dB.

Vi vet at 10^10 naturlig vis er et for nøkternt anslag, vi vil dermed få under 0dB ut, altså vil det være umulig å avspille en impuls med en høyttaler som har 90dB følsomhet og en forsterker som har 100W effekt.

Hvorfor går ikke dette opp med modellen din Kjell?

Hvorfor har du brukt nettopp 10 frekvensområder?

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du glemmer visst også å kommentere at din summering ga 20 W, ikke 100 W. Det er en viss forskjell der, ikke sant ?

At dine 3-4-5 trofaste støttespillere reagerer er vi jo vant til, med de nedlatende personangrep de alltid bringer med seg. Jeg svarer bare på det. Så vi har vel alle vært like gode.

Ja da konkluderer vi med at din analyse benytter irrelevante kurver og diagrammer. Bare synd du ikke kunne innrømme det selv.

...tror det er litt mer enn 3-5 'faste' støttespillere som reagerer. all ære til isen som klarer å holde seg såpass rolig i tonen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1: Du glemmer visst også å kommentere at din summering ga 20 W, ikke 100 W. Det er en viss forskjell der, ikke sant ?

2: At dine 3-4-5 trofaste støttespillere reagerer er vi jo vant til, med de nedlatende personangrep de alltid bringer med seg. Jeg svarer bare på det. Så vi har vel alle vært like gode.

3: Ja da konkluderer vi med at din analyse benytter irrelevante kurver og diagrammer. Bare synd du ikke kunne innrømme det selv.
    1: Min summering gir omkring 20W. Det vil avhenge av den resulterende kurveformen men veldig store forskjeller vil det ikke være snakk om.

2: Så langt har jeg ikke sett personangrep fra andre enn deg i denne tråden. Du kan ikke sette likhetstegn mellom at de påpeker faktum og at de bedriver personhets. Den beskyldningen i seg selv er et nedlatende kollektivt personangrep.

3: Din konklusjon får du stå for selv. Du avfeier alle utspill som feilaktige i stedet for å komme med motargumenter. Alle eksemplene jeg har kommet med er solid forankret i etablert viten, og da snakker vi om den viten (alle) ingeniørene på 30-70-tallet la til grunn for å konstruere forsterkere basert på rør og det vi i dag kaller vintagekomponenter.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Så for at modellen din skal holde vann MÅ du ha med høyttaleren som du ønsker å holde utenfor diskusjonen.

Hvorfor skulle 10 bånd være mer riktig enn 1 000 000 bånd?

Så sørger vi for å spille inn en impuls, en elektrisk gnist, som er en impuls med stor båndbredde.

Hvorfor har du brukt nettopp 10 frekvensområder?

1: Min summering gir omkring 20W. Det vil avhenge av den resulterende kurveformen men veldig store forskjeller vil det ikke være snakk om.

Dersom man tar orkestereksempelet ditt så er det ikke relevant. Det vil øke output ved samme frekvens da mange av instrumentene vil spille i samme fase og den akustiske energien øker.

Hva er det du summerer ? Musikk eller sinus-signaler ? Jeg snakker om musikk. At sinus-signaler kan oppføre seg annerledes, er så, det sier du selv ovenfor.

Ha-ha, en elektrisk gnist ? Vi snakker om musikk. Og oktav-bånd er praktisk, siden de forskjellige instrumenter har sine karakteristiske bånd de opererer i. En bass-solo kan stort sett tenkes å foregå i et av de lave oktav-båndene.
    Osv. osv.

Vi må tenke praktisk her, ikke 1 million frekvensbånd.

Men du svarer fortsatt ikke på følgende:

Hvis vi benytter 10 bånd, hvorfor blir summen 20 W og ikke 100 W.
    Jeg ønsker svar UTELUKKENDE for denne praktiske situasjonen med musikk.
    10 bånd, ikke en million bånd.

Høyttaleren er en 8 ohms motstand (eller en 10-veis høyttaler med samme følsomhet på alle elementer hvis du fortsatt trenger den modellen for å forstå spørsmålet).

Hvis vi har en 10-veis høyttaler, og vi sender 20 W 40-80 Hz til et element, hvordan får vi tilført effekt til de andre 9 elementene, når total-effekten også er 20 W ? Da blir det 0 W til de 9 andre.

Svar please.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At dine 3-4-5 trofaste støttespillere reagerer er vi jo vant til, med de nedlatende personangrep de alltid bringer med seg. Jeg svarer bare på det. Så vi har vel alle vært like gode.
    Voksne mann - nå må du våkne opp. Prøv å oppfør deg i det minste litt som folk uten å slenge med leppa hele tiden. Snickers har faktisk vært meget fair og tålmodig med deg - noe du delevis svarer på med å være spydig og vise mangel på normal oppførsel. Nei, det er ikke 3-4-5 som reagerer på din opptreden i denne tråden..... Langt flere!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Enkelt og godt forklart.
    Og alle er Enig!
    off...no gikk alt gale her..overtrøtt og trøtt oppatt på da..så natti alle ;-)

Ja din korte bemerkning summerer opp situasjonen godt.

Resten er psykologi - vi opplever nå etterdønningene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det du summerer ? Musikk eller sinus-signaler ? Jeg snakker om musikk. At sinus-signaler kan oppføre seg annerledes, er så, det sier du selv ovenfor.

Ha-ha, en elektrisk gnist ? Vi snakker om musikk. Og oktav-bånd er praktisk, siden de forskjellige instrumenter har sine karakteristiske bånd de opererer i. En bass-solo kan stort sett tenkes å foregå i et av de lave oktav-båndene.
    Osv. osv.

Vi må tenke praktisk her, ikke 1 million frekvensbånd.

Men du svarer fortsatt ikke på følgende:

Hvis vi benytter 10 bånd, hvorfor blir summen 20 W og ikke 100 W.
    Jeg ønsker svar UTELUKKENDE for denne praktiske situasjonen med musikk.
    10 bånd, ikke en million bånd.

Høyttaleren er en 8 ohms motstand.

Svar please.
    Et hvert tenkelig signal kan beskrives ved hjelp av et antall sinuskurver ved ulike frekvenser.

Om du lager en "klukk klukk" lyd med munnen, knipser, slå an en skarptromme eller hva som helst vil du også få en ekstremt bredbåndet impuls. Imidlertid vet vi at en elektrisk gnist gir en bortimot perfekt frekvensfordeling og en båndbredde langt utover audiobåndet. Dermed er den mest uangripelig som eksempel.

Jeg skal svare deg på hvorfor det ikke blir 100W i sum når du har svart meg på hvorfor du bruker akkurat 10 frekvensbånd.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja din korte bemerkning summerer opp situasjonen godt.

Resten er psykologi - vi opplever nå etterdønningene.
    Dette er nok et forsøk på et politisk stunt. Hvor mye av dette skal vi se før du svarer på noen av spørsmålene som stilles deg direkte?

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg imponert over at Snickers klarer å holde seg sakelig... Personlig hadde jeg implodert for lenge siden.....

Ingen smilefjes i dag

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et hvert tenkelig signal kan beskrives ved hjelp av et antall sinuskurver ved ulike frekvenser.

Om du lager en "klukk klukk" lyd med munnen, knipser, slå an en skarptromme eller hva som helst vil du også få en ekstremt bredbåndet impuls. Imidlertid vet vi at en elektrisk gnist gir en bortimot perfekt frekvensfordeling og en båndbredde langt utover audiobåndet. Dermed er den mest uangripelig som eksempel.

Jeg skal svare deg på hvorfor det ikke blir 100W i sum når du har svart meg på hvorfor du bruker akkurat 10 frekvensbånd.

Ja det var noe sånt jeg hadde ventet meg. Kan du ikke bare akseptere at vi har valgt 10 bånd ?

Men jeg spør igjen:

Hvis vi har denne 10-veis høyttaleren, og vi sender 20 W 40-80 Hz til et element (målt på det elementet som har tapsfritt delefilter), hvordan får vi tilført effekt til de andre 9 elementene, når total-effekten også er 20 W ? Da blir det 0 W til de 9 andre.

Vi spiller jo musikk, og 40-80 Hz er en mindre del av hele musikken !

Jeg sier total-effekt 100 W, du sier 20 W (for alle 10 elementene, siden vi trenger den modellen).

Forklar det regnestykket.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det var noe sånt jeg hadde ventet meg. Kan du ikke bare akseptere at vi har valgt 10 bånd ?

Men jeg spør igjen:

Hvis vi har denne 10-veis høyttaleren, og vi sender 20 W 40-80 Hz til et element (målt på det elementet som har tapsfritt delefilter), hvordan får vi tilført effekt til de andre 9 elementene, når total-effekten også er 20 W ? Da blir det 0 W til de 9 andre.

Jeg sier total-effekt 100 W, du sier 20 W (for alle 10 elementene, siden vi trenger den modellen).

KjellB nå er du som en liten unge.. skal ha skal ha skal ha.. uten å gi noe tilbake.. Svar på det enkle spørsmålet til snickers.. Hvorfor bruker du akkurat 10-bånd?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Må si meg imponert over at Snickers klarer å holde seg sakelig... Personlig hadde jeg implodert for lenge siden.....

Ingen smilefjes i dag

Ja men kanskje du har noe saklig i tillegg å si her - jeg kan jo spørre deg også:

Jeg sier total-effekt 100 W, Snickers-is sier 20 W (for alle 10 elementene, siden vi trenger den modellen).

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men jeg spør igjen:

Jeg skal forklare regnestykket når du har forklart hvorfor det ikke går opp med 1 million bånd i stedet for 10.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    KjellB nå er du som en liten unge.. skal ha skal ha skal ha.. uten å gi noe tilbake.. Svar på det enkle spørsmålet til snickers.. Hvorfor bruker du akkurat 10-bånd?

Det er lett å svare på, men ikke med den tonen du har i innlegget.

Dessuten forstår alle at vi har et definert spørsmål - det er klart og greit, men ingeniøren vil ikke svare.

Gidder ikke å bruke mer tid her - jeg har formulert klare problemstillinger - enten får jeg svar - eller ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dessuten forstår alle at vi har et definert spørsmål - det er klart og greit, men ingeniøren vil ikke svare.

Gidder ikke å bruke mer tid her - jeg har formulert klare problemstillinger - enten får jeg svar - eller ikke.

Jeg har lært av den beste.. KjellB...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal forklare regnestykket når du har forklart hvorfor det ikke går opp med 1 million bånd i stedet for 10.

Greit da stopper vi her. Svaret var som forventet.

Men tror de fleste vil være enig i at 10x10 = 100 og ikke 10.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja men kanskje du har noe saklig i tillegg å si her - jeg kan jo spørre deg også:

Jeg sier total-effekt 100 W, Snickers-is sier 20 W (for alle 10 elementene, siden vi trenger den modellen).

Hvorfor 10 bånd?

Hvis vi spiller med et fulltone element, og har som du sier 10 watt på hver av de 10 båndene, og elementet har en følsomhet på 90dB, da blir jo maks SPL etter din "modell" ca 100dB, når dette elementet med 100 watt i praksis ville gitt nærmere 110dB.

Hvordan forklarer du det?

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går det virkelig an? "den tonen"

Kudos til Snickers for å diskutere saklig, bare la de(n) som har behov få spy ut usakligheter og barnslige konklusjoner fortsette, de(n) fremstår som totalt desperate.

At Kjell tror det er 3-4 stk som mener dette om det han skriver her sier litt om virkelighetsoppfatningen.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Utrolig synd at diskusjonen skal bli en konkurransepreget form for "right-fighting" i stedet for konstruktiv diskusjon... Det som er viktig er at en hele tiden er åpen for nye innspill og ikke minst forsøker å forstå "motpartens" argumenter på best mulig vis. OK? Jeg for min del synes det hadde vært utrolig interessant om en kunne kommet litt mer til "bunns" i dette - men minner samtidig om at det å gå i dybden er vel og bra - men det virkelige "geniale" er først et faktum når en klarer å gjengi det en har utredet i en kort, konsis og forståelig form som vi kanskje til og med kan ha nytte av i ettertiden. Jeg henviser igjen til faktiske begreper og gjerne også målbare som sådan som tar utgangspunkt i de ulike teknologiene. Ser jo at det diskuteres mye rundt hvilken effekt som er optimalt, som jo er et viktig poeng for noen, og i så måte er det vel kanskje viktigst å benytte som en begrensende faktor for rør; hvor høyt kan en i praksis spille før rør begynner å kutte?

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Kjell B.]Ja men kanskje du har noe saklig i tillegg å si her - jeg kan jo spørre deg også:

Sakelig ? Nei, men folkeskikk har jeg :-D
    Jeg HØRER på musikk og SER på film, hva som er inni boksene er helt uvesentlig for meg så lenge det låter bra og fungerer etter sin hensikt.
    Denne tråden har til tider ganske høy underholdningsverdi, men å holde følge med deg Kjell er en hard øvelse...

Side 63 av 153 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 59 60 61 62 63 64 65 66 67 73 83 93 103 113 123 133 143 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •