Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 153 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 3050
    Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    HåkonN:

Kan ditt Fluke instrument måle homogenitet? Autoritet? Kropp? Luftighet?
    Jeg tror du kan høre samtlige.

EDIT: wiuuu: sistnevnte er hvertfall ikke alltid tilfellet. For å finne skikkelig godlyd må jeg til teknologier som allerede var utdatert da jeg ble født

Harald

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagr
    HåkonN:

Jeg tror du kan høre samtlige.

EDIT: wiuuu: sistnevnte er hvertfall ikke alltid tilfellet. For å finne skikkelig godlyd må jeg til teknologier som allerede var utdatert da jeg ble født

Harald
    Husk at hele verden er ganske logisk oppbygd, så homogenitet, autoritet, kropp og luftighet er egenskaper som formes ut ifra egenskapene til forsterkeren, som man igjen kan spore tilbake til hvordan den er bygd opp.. At dette er enkelt er det ingen som sier..

Nei, det er ikke noen absolutt sannhet, bare en litt artig observasjon som stemmer ganske ofte..

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagr
    Du snakker om hvordan vi opplever forandringer i lyden.

Et måleinstrument kan ikke gjette det, men det betyr ikke at det ikke kan forklares, en må bare vite hvordan en skal tolke resultatene. Dette er arbeidsverkøyet til de som faktisk har konstruert utstyret du sitter å lytter på, jeg tviler på at de har famlet i blinde. Måleinstrumentet kan fortelle oss for eks. frekvensrespons. Så må man ut i fra det tolke hvordan det vil høres ut i et kompekst musikkstykke.

Tror du ikke for eks. at du vil miste følelsen av autoritet om du har en kraftig dipp i frekvensresponsen der øvre mellombass/nedre mellomtone er?

Det du faktisk indirekte antyder er at romkorreksjon/EQ ikke kan påvirke faktorene du nevner, siden dette liksom skal være noe ut over det som kan måles. Jeg tror mange er uenige med deg.

BTW. Mitt fluke er et måleinstrument, derav relevansen. Det er ikke beregnet for lydtrykk.

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Først og fremst hvor er drittslengingen, annet enn kanskje din analyse av meg som overhodet ikke hadde noe relevans i debatten?
    Det var ikke annet enn å stadfeste en besserwisser.

Ved en enkel tone er det ikke noe problem å måle seg frem til en noenlunde nøyaktighet. Men målinger fra 20hz-20kHz er det værre med, vi snakker altså om frekvensvariasjoner. Jeg snakker ikke akkurat om radioshack nei, og fluke instrumenter til å måle strøm/spenning/oscillasjoner med er noe helt annet, det er langt lettere å måle enn lydbølger.

Spør snickers om han får dønn like målinger om han tar flere etter hverandre selv med clio utstyret sitt. Der er alltid små variasjoner.

"It is difficult, but very important, to match sound levels before comparing systems, as minute increases in loudness—more than 0.15 dB[11] or 0.1 dB[12]—have been demonstrated to cause perceived improvements in sound quality." Audio equipment testing - Wikipedia, the free encyclopedia

-lykke til med kveruleringen, jeg har sagt mitt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wiuuu

1) Men hvor er refferansene til faktiske beregninger/dokumentasjoner som faktisk sier at det er sånn. Det hele blir litt relativitetsteoripreget,

2) Og en ting jeg husker jeg leste en plass på forumet var at mange tenderer til å like den type sound de er oppvokst med, og det passer jo ganske godt med din alder Kjell, med hensyn på dine preferanser.

1) Ja vi er nok nå over i psykologien. Jeg har ofte vist med enkle praktiske koblinger hvordan komponent-forvrengning kan påvises som sterkt hørbart. Man må da velge et oppsett som passer for dette. Det viser seg at de som kaller seg for objektive ingeniører nekter å etterprøve tingene, og krever istedet referanser. Referansene finnes noen ganger, og er da fra audiofile som har prøvd de samme tingene. Men objektivistene er så objektive at de nekter å bruke egne ører. Hva er de redde for ?

2) Og så en passe dose personkarakteristikk/ingeniør-psykologi igjen.

Tror vi musikk-elskere skal holde oss til de riktige trådene, men det er samtidig interessant å finne ut hvordan "motparten" tenker. Hvilket verdensbilde så å si man har. Det kommer klart frem i denne tråden. Kunne godt vært kalt for ingeniørenes verdensoppfatning.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    "It is difficult, but very important, to match sound levels before comparing systems, as minute increases in loudness—more than 0.15 dB[11] or 0.1 dB[12]—have been demonstrated to cause perceived improvements in sound quality." Audio equipment testing - Wikipedia, the free encyclopedia
    Jeg ser det er en påstand som står i Wikipedia, og om du ser på hva forfatteren har brukt som referanser er det en rekke hayfay-blader skrevet av audiofile - for audiofile.

Iflg. disse forskningsresultatene (som jeg viste resultatene av i et tidligere innlegg), medfører ikke påstandene riktighet - selv i en lab under helt optimale forhold og pink noise som testmatriale.

-B. Atal, M. Schroeder, K. Kuttruff, "Perception of Coloration in Filtered Gaussian Noise Short-time Spectral Analysis of the Ear", 4th ICA , Copenhagen , Denmark 1962, paper H31.

-F.L. Dimmick and R. M. Olson, '`The Intensive Difference Limen in Audition" JASA, vol. 12, pp. 517-525 (1941)

-W. Jesteadt, C. C. Weir and D. M. Green, "Intensity Discrimination as a Function of Frequency and Sensation Level" JASA, vol. 61, pp. 169-177 (1977)

-R. Reisz, "Differential Intensity Sensitivity of the Ear for Pure Tones", Physical Review, vol 31, pp 867-875 (1928 )

-F.E. Toole and S. Olive, "The Modification of Timbre by Resonances: Perception and Measurements", JAES vol 36, # 3, March 1988, pp 122-142

-R. Hellman, et. al., "Determination of Equal-loudness Relations at High Frequencies", Department of Psychology and Institute for Hearing, Speech, and Language, Northeastern University, Boston, MA USA
    Og du kan jo svare meg på følgende: Hvordan kan man ha kommet frem til at menneskets øre er følsomt ned til et gitt området om det ikke finnes måleinstrumenter som kan gi et troverdig resultat i det området?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Tror vi musikk-elskere skal holde oss til de riktige trådene, men det er samtidig interessant å finne ut hvordan "motparten" tenker. Hvilket verdensbilde så å si man har. Det kommer klart frem i denne tråden. Kunne godt vært kalt for ingeniørenes verdensoppfatning.
    Dette mildt sagt for useriøst, Kjell. Du får holde deg til tema, evn. finne deg en annen tråd å bable i.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og du kan jo svare meg på følgende: Hvordan kan man ha kommet frem til at menneskets øre er følsomt ned til et gitt området om det ikke finnes måleinstrumenter som kan gi et troverdig resultat i det området?
    f.eks. ved å kalkulere hvor stor endring i watt ut til høyttaleren man må ha for å oppnå ønsket endring i lydtrykk (ikke vanskelig å måle).

Jeg skjønner at du ikke tar det for god fisk at måleutstyr ikke er så nøyaktige som du vil ha det til, men slik er det nå. Du får høre med "objektive" kilder.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Ja vi er nok nå over i psykologien. Jeg har ofte vist med enkle praktiske koblinger hvordan komponent-forvrengning kan påvises som sterkt hørbart. Man må da velge et oppsett som passer for dette. Det viser seg at de som kaller seg for objektive ingeniører nekter å etterprøve tingene, og krever istedet referanser. Referansene finnes noen ganger, og er da fra audiofile som har prøvd de samme tingene. Men objektivistene er så objektive at de nekter å bruke egne ører. Hva er de redde for ?
    Jo, det er jo greit at mye er gjennom egne erfaringer og testinger, men siden disse komponentene er bygd opp av vanlige stoffer, så må det gå ann å forklare hvorfor denne forvrengningen opptrer, og hvorfor lydopplevelse med komponent A er bedre enn opplevelsen med komponent B. Og det er dette jeg vil ha referanser til, slik at jeg kan forstå det, samt at det skal gi vekt til dine argumenter.

Jeg er heller ikke redd for å prøve, det er noe jeg elsker. Men det er begrenset hva man klarer hvis man ikke har ustyret som skal testes.

2) Og så en passe dose personkarakteristikk/ingeniør-psykologi igjen.

Du snakker om det som om vi ingeniører er motstandere av god musikk og av den gruppen du kaller musikkelskere. Jeg er selv snart en utdannet elektronikkingeniør, men er fortsatt veldig glad i god musikk, og her er det lovt å være subjektiv, da det ikke er fler enn meg som trenger å like stereoen min.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .............Slettet av moderator (= HåkonN, min komm.). Nå får du holde deg til topic!.........

Enkelte audiofile stoler mer på ørene og hjernen enn det vitenskapen gjør.
    Hva i all verden er det slags vitenskap du snakker om ? Akademikere er stort sett uenige om det meste, og det vi snakker om her (hvorfor forsterkere i moderne tid lyder forskjellig) er aldri blitt undersøkt med vitenskapelige metoder. I det hele tatt er det lite publisert om komponenter, resonanser, kretsteknologi og lyd på den akademiske arenaen. Så disse referansene MANGLER rett og slett.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    f.eks. ved å kalkulere hvor stor endring i watt ut til høyttaleren man må ha for å oppnå ønsket endring i lydtrykk (ikke vanskelig å måle).

Jeg skjønner at du ikke tar det for god fisk at måleutstyr ikke er så nøyaktige som du vil ha det til, men slik er det nå. Du får høre med "objektive" kilder.
    Du har et poeng. Det som startet hele diskusjonen om lydtrykk var min påstand "kan det høres, kan det måles". Ditt argument at det i allefall kan kalkuleres forsterker denne påstanden. Et vanlig måleinstrument for strøm/spenning kan som du sier måle faktorer som ligger til grunn for det som gjør at forsterkeren oppfører seg som den gjør.

Når det gjelder akkurat lydtrykksmålere, så vet jeg ikke hvor følsomme de kan bli. Men selv om en enkel lydtrykksmåler har en følsomhet på 1,5db, vil jeg tippe basert på de undesøkelser som er gjort at den vil avsløre små lydtrykksforandringer raskere enn vårt øre - spesielt om vi snakker om musikk. En annen ting er oppløsningen. Gjør en forandring innenfor området 20-20khz og en lytter kan registere en endring. Et måleintstrument kan fortelle oss hvor. Mange av oss hører ikke engang over 15khz.

Det kommer ofte påstander fra audiofile at de har gullører. Faktisk en ganske stor andel av det audiofile miljøet oppfatter til dels enorme (!) lydmessige forskjeller på ulike strømkabler, og bruker de samme argumentene ang. måleinstrumenter. Men noe slikt er aldri blitt påvist i en blindtest.... Så hvis folk opplever *så* store forandringer på strømkabler/kontakter & andre remedier, er det vel naturlig å tro at noe så stort og dyrt som forsterkere også av og til kan spille oss et puss.

Det er per meg bekjent aldri publisert en blindtest der de har klart å konkludere med noen faktiske lydmessige endringer som det ikke samtidig har vært mulig å måle.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem er moderator i denne tråden? Er det bukken&havresekken her?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Jeg er moderator, blant flere andre. Var det noe spesielt du lurte på?

Tråden vil bli moderert når det går over på person og/eller kraftig OT.

Ellers så kan du lese innlegg nummer 1.

EDIT: Denne tråden er ikke arena for alle slags uenigheter enkelte måtte ha med meg, og jeg har derfor valgt å slette noen innlegg. De som har noen andre uenigheter med meg som ikke omhandler topic/pågående diskusjon, får heller ta det på PM eller via andre kanaler. Den type innlegg vil naturligvis bli slettet av meg eller andre moderatorer.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder akkurat lydtrykksmålere, så vet jeg ikke hvor følsomme de kan bli. Men selv om en enkel lydtrykksmåler har en følsomhet på 1,5db, vil jeg tippe basert på de undesøkelser som er gjort at den vil avsløre små lydtrykksforandringer raskere enn vårt øre - spesielt om vi snakker om musikk. En annen ting er oppløsningen. Gjør en forandring innenfor området 20-20khz og en lytter kan registere en endring. Et måleintstrument kan fortelle oss hvor. Mange av oss hører ikke engang over 15khz.
    Måleutstyr for lydbølger er fantastiske hjelpemidler når man konstruerer høyttalere, men de kommer til kort når man skal fintune. En høyttalerkabel mener jeg kan gjøre innvirkning på opplevd lyd (til tross for at du evt. måtte mene noe annet), men et måleapparatus har vanskelig for å fange opp disse små forandringene (som sagt, måleapparatene gir små forskjeller fra gang til gang uten å gjøre forandringer i oppsettet).

Er det bukken&havresekken her?
    Nå lo jeg godt:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Som sagt, HåkonN fjerner nå alle mine innlegg i denne tråden fortløpende.

Har sendt kopi av innlegg til annen moderator.

Edit: Det ser ut til at dette får stå da. Men problemet er altså at jeg siterer HåkonN og kommenterer det han skriver, og det hele blir slettet flere ganger etter hverandre.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott Kjell, da kan vi fortsette på det tråden egentlig handler om.

Måleutstyr for lydbølger er fantastiske hjelpemidler når man konstruerer høyttalere, men de kommer til kort når man skal fintune. En høyttalerkabel mener jeg kan gjøre innvirkning på opplevd lyd (til tross for at du evt. måtte mene noe annet), men et måleapparatus har vanskelig for å fange opp disse små forandringene (som sagt, måleapparatene gir små forskjeller fra gang til gang uten å gjøre forandringer i oppsettet).
    Ikke misforstå meg. In the end of the day er jeg helt enig at det er ørene som bestemmer om vi liker lyden eller ikke. Jeg lytter jo med ørene selv (tro det eller ei) for å avgjøre om lyden er tilfredstillende eller ikke. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt, HåkonN fjerner nå alle mine innlegg i denne tråden fortløpende.

Har sendt kopi av innlegg til annen moderator.

Edit: Det ser ut til at dette får stå da. Men problemet er altså at jeg siterer HåkonN og kommenterer det han skriver, og det hele blir slettet flere ganger etter hverandre.

Det er vel slettet av en grunn? Med medlemmer som hakker på moderatorer som faktisk gjør jobben sin og modererer, så er vel hele ideen med et konstruktivt forum dødfødt!!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke misforstå meg. In the end of the day er jeg helt enig at det er ørene som bestemmer om vi liker lyden eller ikke. Jeg lytter jo med ørene selv (tro det eller ei) for å avgjøre om lyden er tilfredstillende eller ikke. :-D
    Her må jeg si meg helt enig, det betyr ikke at man ikke kan kreve en forklaring på hvorfor lyden ble/er slik den er fordi! Det handler kun om interesse, og ikke om å prøve å tråkke på eller påtvinge sine meninger på andre. Hvis man ikke kan forklare det får man heller si det, og henvise til det som sin egen erfaring/mening istedet for å forkynne det som den reneste fakta..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wiuuu
    Det er vel slettet av en grunn? Med medlemmer som hakker på moderatorer som faktisk gjør jobben sin og modererer, så er vel hele ideen med et konstruktivt forum dødfødt!!

Ja men man skal jo ikke moderere ensidig de som har motsatt syn ?

Når en person samtidig er debattant og moderator får vi problemer. Jeg brukte dette som eksempel på uheldig debatt-teknikk som lett kan virke fornærmende på motparten:

For enkelte audiofile er det sikkert det....
    C: Placebo
    E: Menneskets akustiske hukommelse er ikke spesielt troverdig
    Enkelte audiofile mener å høre forskjell på lyden etter de sprayer kablene med vievann. Slike påstander er aldri bekreftet under blindtester. Hvordan skal vi forklare det?
    Denne type og lignende uttalelser prøver å fremstille folks ører som tøys og tull, samtidig som ingeniørene ikke kan bevise det de snakker om (at alt hørbart kan måles). Du ser kanskje probleemet ? Mitt innlegg om dette ble slettet.

Ellers er det selvsagt at denne type debatt ikke er særlig fruktbar.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja men man skal jo ikke moderere ensidig de som har motsatt syn ?

Nei, det er jo greit. Men ting som er off topic vil bli moderert. Er vel også enklere for moderator å moderere bort kommentarer som angår han personlig? Min kommentar om at flere personer tenderer til å like sounden de er vokst opp med er også off-topic, men det er dog heller ikke noe personangrep.

Men uansett Kjell B., topicen er rørlyd,transistorlyd og klasse D. Så hva om vi diskuterer rundt det heller? Vanlig folkeskikk lærte vi da i oppveksten!

Hva vil det koste meg for en vellydende music angel? og hvordan tror du den lyder imot min H200 på sonusene? Gjerne en tilbakemelding som ikke er farget av din entusiasme Kjell :-D hehe..

Denne type og lignende uttalelser prøver å fremstille folks ører som tøys og tull, samtidig som ingeniørene ikke kan bevise det de snakker om (at alt hørbart kan måles).
    Det spørs jo hvor komplisert du vil ha det, du kan jo dra inn den menneskelige psyken og se hvor langt du kommer da. Det og peke ut og kvantisere forskjellene er det vanskelige.

Side 6 av 153 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •