Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 59

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 59 av 153 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 55 56 57 58 59 60 61 62 63 69 79 89 99 109 119 129 139 149 ... SisteSiste
Viser resultater 1,161 til 1,180 av 3050
    Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    1. Å neida, du skriver at om en bass-frekvens overleires med en høyere frekvens, så blir effekten den samme.

Med andre ord, signal nr. 2 representerer 0 watt i tillegg.

Har man 20W bass fra forsterkeren og plusser på med signal til av en høyere frekvens (som f.eks. også tilsvarer 20W), så er effekten fra forsterkeren fortsatt 20W sier du. Det skrev du selv som kommentar til at jeg summerer flere frekvensbånd til 100 W. Og det fremgår av den trolig feilaktige og/eller irrelevante analysen din med de to kurver sammen.

Uansett snakker jeg ikke om et eller to signaler, men sammensatt musikk 20-20 kHz. Så modellen min refererer til dette. Bare i tilfelle denne 1-2 signal modellen din tilfører noen rariteter som ikke gjelder ved musikk.

Derfor er denne modellen med flere høyttaler-elementer for forskjellige frekvensbånd så fin, så ser nok mange hvor dumt det er det du sier. For her trekker vi ut effekt ved definerte frekvensbånd og BEVISER derved at de forskjellige frekvensbånd foreligger som egne effekt-nivåer som kan måles på terminalene til hvert element - ev. på delefilteret.

2. Her er du ute på dypt vann. Hvis musikken spiller med 20W i bassen og man tilfører (eller øker) høyere frekvenser, så vil jo ikke bass-elementet spille lavere - de 20 W bass er der fortsatt - ihvertfall med minimale endringer. Hvorfor i all verden skulle følsomheten betyr noe for at musikken kan deles inn i f.eks. 10 eller 100 eller 1000 atskilte frekvensbånd som deler den totale effekten (min modell) ?

Men greit, du prøver å sno deg unna her - det kan faktisk virke som om du ikke har fått tenkt gjennom problemstillingen før du begynte med disse noe nedlatende besvarelsene dine. Kommentaren fra Yamaha er eksakt det samme som jeg sier.

Du har missforstått hele greia Kjell B.
    Enten det, eller så er det bare for å kverulere at du vrir og vender på ting som Snickers gjentatte ganger har forsøkt forklare til deg.

Om du har en forsterker som kan levere maks 10W RMS og mater den med et signal (uansett frekvens) som tilsier at forsterkeren må levere 10W, og hvis du da i tillegg mater forsterkeren med et annet signal (uansett frekvens), da sier det seg jo selv at forsterkeren fortsatt ikke kan levere mere enn de 10W den er konstruert for å kunne levere... ergo blir summen av utgangseffekten ved avspilling av frekvens 1 og 2 den samme som ved avspilling av bare frekvens 1!

Dette er noe som du aldri i verden greier å gjøre noe med uansett hva slags delefilter du bruker!

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Fordi Kjell ikke hadde skjønt det om så Gud hadde for tredd frem og kastet et leksikon på størrelsen med Melkeveien rett i hodet på han.

Det ønskes fra den kanten at dagens lærebøker skrives om, at pensum også bør inkludere vintage-forsterkere og magiske kondensatorer. Med det som utgangspunkt er det naturligvis vanskelig å forholde seg teknisk i debatten
    Jeg kan ikke nok om den tekniske biten som diskuteres og synes det er gøy å lese om dette. Det jeg derimot klarer å fortstå, er når en debatant mister fotfestet og er i ferd med å falle igjennom i diskusjonen...

Ellers kan man ikke nekte for det du skriver, selv om det er litt på kanten

Du er jo ikke ingteniør, så dette må vel være alt for avansert ?
    Er dette den ny yrkesgruppen som skal få gjennomgå?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maskinisten

Om du har en forsterker som kan levere maks 10W RMS og mater den med et signal (uansett frekvens) som tilsier at forsterkeren må levere 10W, og hvis du da i tillegg mater forsterkeren med et annet signal (uansett frekvens), da sier det seg jo selv at forsterkeren fortsatt ikke kan levere mere enn de 10W den er konstruert for å kunne levere... ergo blir summen av utgangseffekten ved avspilling av frekvens 1 og 2 den samme som ved avspilling av bare frekvens 1!

I min modell så snakker vi om forsterker på 100 W og skal så beregne hvor mye MERE vi trenger når vi drar opp EQ ved en frekvens. Da må 10 W ved 60 Hz økes til 40, altså 30 W mer.
    Spiller vi ved 100 W krever dette altså at forsterkeren må øke sin effekt til 130 W.

Det er kun dette jeg snakker om. Snickers-is' kommentarer er bare helt utrolige.

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OMG ROFL LOL eller noe sånnt

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Synd det ikke er noen kompetente matematikere her inne.
    ja det er minst en som ikke kan bruke kalkulatoren her inne, og han gjemmer seg bak alle fornærmelsene han spyr ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fenriz
    ja det er minst en som ikke kan bruke kalkulatoren her inne, og han gjemmer seg bak alle fornærmelsene han spyr ut.

Ja forklar mer av matematikken ...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Å neida, du skriver at om en bass-frekvens overleires med en høyere frekvens, så blir effekten den samme.

Med andre ord, signal nr. 2 representerer 0 watt i tillegg.

Har man 20W bass fra forsterkeren og plusser på med signal til av en høyere frekvens (som f.eks. også tilsvarer 20W), så er effekten fra forsterkeren fortsatt 20W sier du. Det skrev du selv som kommentar til at jeg summerer flere frekvensbånd til 100 W. Og det fremgår av den trolig feilaktige analysen din med de to kurver sammen.

Derfor er denne modellen med flere høyttaler-elementer for forskjellige frekvensbånd så fin, så ser nok mange hvor dumt det er det du sier. For her trekker vi ut effekt ved definerte frekvensbånd og BEVISER derved at de forskjellige frekvensbånd foreligger som egne effekt-nivåer som kan måles på terminalene til hvert element - ev. på delefilteret.

2. Her er du ute på dypt vann. Hvis musikken spiller med 20W i bassen og man tilfører (eller øker) høyere frekvenser, så vil jo ikke bass-elementet spille lavere - de 20 W bass er der fortsatt - ihvertfall med minimale endringer. Hvorfor i all verden skulle følsomheten betyr noe for at musikken kan deles inn i f.eks. 10 eller 100 eller 1000 atskilte frekvensbånd ?

Men greit, du prøver å sno deg unna her - det kan faktisk virke som om du ikke har fått tenkt gjennom problemstillingen før du begynte med disse noe nedlatende besvarelsene dine. Kommentaren fra Yamaha er eksakt det samme som jeg sier.
    1: Brorparten av effekten konsumeres av resistive komponenter. Høyttaleren betraktes som en enkelt resistiv komponent som omsetter størstedelen av effekten. Den resterende effekten som faktisk blir til lyd er ganske liten i forhold. De ser du av regnestykket jeg viste deg i forrige innlegg. Om vi kunne isolert disse ville regnestykket ditt nesten stemt. Det eneste problemet vi hadde hatt da var at vi hadde hatt 0 i impedans noen steder, noe selv ikke en music angel ville trives med.

Forøvrig har jeg ikke sagt at basselementet konsumerer all effekten.

2: Men om man har en følsomhet på 87dB og tilfører 20W så kan man spille 100dB. Om man analyserer et normalt lydbilde finner man minst 1000 ulike frekvenser. Det skulle altså bety at man trenger 20 000W for å kunne gjengi dette lydbildet med et lydtrykk på 100dB med din modell. Hvordan stemmer dette med praksis for din del?

Det blir tøvete å beskylde meg for å sno meg unna når jeg i motsetning til deg faktisk besvarer alle dine utspill, mens du selv bare velger ut et fåtall. I tillegg er du frekk nok til nærmest å forlange svar.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    1: Brorparten av effekten konsumeres av resistive komponenter. Høyttaleren betraktes som en enkelt resistiv komponent som omsetter størstedelen av effekten. Den resterende effekten som faktisk blir til lyd er ganske liten i forhold. De ser du av regnestykket jeg viste deg i forrige innlegg. Om vi kunne isolert disse ville regnestykket ditt nesten stemt. Det eneste problemet vi hadde hatt da var at vi hadde hatt 0 i impedans noen steder, noe selv ikke en music angel ville trives med.

Forøvrig har jeg ikke sagt at basselementet konsumerer all effekten.

2: Men om man har en følsomhet på 87dB og tilfører 20W så kan man spille 100dB. Om man analyserer et normalt lydbilde finner man minst 1000 ulike frekvenser. Det skulle altså bety at man trenger 20 000W for å kunne gjengi dette lydbildet med et lydtrykk på 100dB med din modell. Hvordan stemmer dette med praksis for din del?

Det blir tøvete å beskylde meg for å sno meg unna når jeg i motsetning til deg faktisk besvarer alle dine utspill, mens du selv bare velger ut et fåtall. I tillegg er du frekk nok til nærmest å forlange svar.

Det kan virke som om vi snakker om to forskjellige ting her (minst).

1) Hvorfor blander du inn høyttalerens utsignal her ?
    Vi snakker ene og alene om forsterkerens utsignal - og hvilke følger bruk av EQ får for dette signalet.

2) Åneida, jo flere frekvenser vi snakker om, dess mindre effekt blir det på hver, siden vi spiller med totalt 100 W for å ta et eksempel.
    Men jeg foretrekker å snakke om frekvensbånd med en viss høy Q-verdi.

Og deler vi inn frekvensbåndet i 10 bånd, kan vi måle i snitt 10 W input på hvert element i min tenkte 10-veis høyttaler. Naturligvis mer i bass-området.

Da konkluderer jeg med at det ikke er noe motsetninger mellom min enkle modell og det du har svart. Det er OK for meg.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaha, og du våger deg ikke inn i debatten da ?
    Hvilken debatt? At Snickers gidder å bruke tid på å forklare utdypende hvordan dette henger sammen og du svarer "tøv"?

Har du gjort noe annet i hele denne tråden enn å benekte alt som blir tatt opp, benekte referanser og gjøre ditt ytterste for å dytte folk ned i skyttegravene?

Du er velkommen til å si noe SAKLIG her istedenfor disse vanlige idiot-kommentarene. Men har du noe å si ? Du er jo ikke ingteniør, så dette må vel være alt for avansert ?
    Jeg har prøvd å diskutere sak når jeg startet tråden, og du begynte å latterligjøre alle temaer jeg tok opp. Du startet med "ingeniør"-tullet ditt, og fortsatte med alle mulige påstander om at jeg er en bransjevenn osv. Saklig du liksom.

Har du aldri tenkt tanken at din spydige holdning som smitter på de du diskuterer med? Jeg tenker siden alle diskusjonene du er involvert i ender slik? Dine "smiley`s" er så dårligt kamuflert at det er til å spy i vinkel av.

Jeg skjønner at du ikke bøyer deg for meg, men når selv Snickers dykker ned i materien og forklarer prinsippet på en lærerik måte og du svarer med at mannen ikke aner hva han snakker om, ja da skjønner jeg at det er liten vits å være med. Desverre!

EDIT: Du har glemt en vesentlig ting i Yamaha argumentet. Konklusjonen! Den strider mot dine tidligere uttalelser.

Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan en forsterker levere ut effekt uten at en høytaler er koblet til?.....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken debatt? At Snickers gidder å bruke tid på å forklare utdypende hvordan dette henger sammen og du svarer "tøv"?

OK, du har Snickers som konsulent og holder deg til det. Samt kommer med heiarop når han scorer.

Ellers har jeg vel lært noe debatt-teknikk av deg ?

Du får lese svaret ovenfor.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cellv14

Nei den må være tilkoblet en last med typisk 4-8 ohm.
    Hvis det står et delefilter vil effekten fordeles til flere elementer - som bass, mellomtone og diskant.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cellv14
    Det betyr i praksis at det er brudd på kretsen (ingen last), så nei.

OK, du har Snickers som konsulent og holder deg til det. Samt kommer med heiarop når han scorer.
    Blir mye scoring ja. Tunnel på keeperen

Har du oppgradert smiley`ene dine til å få egne innlegg også nå da?

EDIT: Sitatfeil

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Blir mye scoring ja. Tunnel på keeperen

Har du oppgradert smiley`ene dine til å få egne innlegg også nå da?
    Hei, det siste sitatet ditt var av meg, ikke Cell14.

Active mikkel rev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ellers har jeg vel lært noe debatt-teknikk av deg ?

Du får lese svaret ovenfor.

jævla bra sagt .hehe

husk på nå kjell.vi er ikke fredet vettu8) som admin. så pass på så du ikke sprekker

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mikkel rev
    jævla bra sagt .hehe

husk på nå kjell.vi er ikke fredet vettu8) som admin. så pass på så du ikke sprekker
    Snakk om skivebom da, Håkon har ikke moderert noe fra Kjell...

EDIT: OK, har gått glipp av noe her tydeligvis, men forøvrig må jeg si takhøyden er meget stor på avforum.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har moderert Kjell for overtredelser tidlig i tråden, og det var feil av meg å gjøre det i akkurat denne debatten siden jeg var aktiv.

Moderatorer slipper naturligvis ikke noe billigere unna enn andre. I denne tråden er det derimot åpenbart gitt mye "headroom" når det gjelder alle parter.

Forsterkere ja....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har moderert Kjell for overtredelser tidlig i tråden, og det var feil av meg å gjøre det i akkurat denne debatten siden jeg var aktiv.

Moderatorer slipper naturligvis ikke noe billigere unna enn andre. I denne tråden er det derimot åpenbart gitt mye "headroom" når det gjelder alle parter.

Forsterkere ja....

Ja det var bra du ble stoppet der. Ble kommentert av flere, som stusset over at det var meg du hadde sånn lyst å moderere. Men OK, la fortid være fortid.

Active mikkel rev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Snakk om skivebom da, Håkon har ikke moderert noe fra Kjell...
    snakk om LESEBOM da! jeg skrev pass på..

Side 59 av 153 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 55 56 57 58 59 60 61 62 63 69 79 89 99 109 119 129 139 149 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •