Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 58

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 58 av 153 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 54 55 56 57 58 59 60 61 62 68 78 88 98 108 118 128 138 148 ... SisteSiste
Viser resultater 1,141 til 1,160 av 3050
    Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    hehe..tja en vinner skjønte eg jo at en ikkje kunne kåre egentlig.. :-D
    Det med rom ja.. dei fleste har jo stereoen i stua, så..ja disse hifi bladene som tester i lytterom, irreterer meg grenseløst hehe..

Jeg blir også litt ergelig over at når jeg tar hjem utstyr så får jeg ikke umidelbart det samme resultatet , men det er sånt ivertfall når du kjøper høyttalere . Du kjøper ein høyttaler som er 90% , resten må du tweeke deg frem til når du kommer hjem . Der kommer jo alt fra EQ til plassering å diverse spikes/dempeputer elektronik matching inn .

Å disse hifi bladene bør vel nesten ha eit optimalt rom for og kunne uttale seg om eit produkt . Det nytter jo rett å slett ikke visst f.eks Fidelity skulle sitte og teste utstyr i eit totalt ubrukeligt rom .

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er tydelig vis en av dei som blir sur for at det dukket opp en rimelig ting som kan konkurere med dyrt utstyr eller? Virket sånn på svaret:-D
    Jeg har opp gjennom årene funnet meg selv i utallige debatter der jeg har vært forkjemper for det rimelige utstyret. Jeg er av den oppfatning at om man er dyktig så klarer man å få bra lyd ut av nesten hva som helst, og jeg tviler ikke på at man kan få bra lyd ut av music angel. Imidlertid, siden jeg også er av den oppfatning at man kan lage en forsterker til en million uten at man av den grunn har laget noe som vesentlig overgår en virkelig god forsterker til 50k, altså, selv en forsterker rimelig forsterker befinner seg såpass høyt ift et teoretisk tak for hva som er mulig og interessant å snakke om, så betyr det nødvendig vis at uansett om denne music angel er aldri så bra så får den ikke vært betydelig bedre enn andre godt konstruerte ting uansett om de måtte være billigere eller mye mye dyrere.

Det hele handler for meg om perspektiver. Det er nok av selvutnevnte eksperter som mener å besitte kunnskapen til å dømme hva som helst nord og ned.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leifen
    Å disse hifi bladene bør vel nesten ha eit optimalt rom for og kunne uttale seg om eit produkt . Det nytter jo rett å slett ikke visst f.eks Fidelity skulle sitte og teste utstyr i eit totalt ubrukeligt rom .
    For de fleste er det jo interessant med produkter som funker i rom med litt utfordringer. Om man har et rom som et laboratorium så vil man ikke få vite særlig mye om hva man kan forvente av produktet hjemme. Det er tross alt en høyttalers oppgave å fungere i et vanlig rom.

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    For de fleste er det jo interessant med produkter som funker i rom med litt utfordringer. Om man har et rom som et laboratorium så vil man ikke få vite særlig mye om hva man kan forvente av produktet hjemme. Det er tross alt en høyttalers oppgave å fungere i et vanlig rom.

Jeg er så klart enig i den . Men for at eit seriøst hifi blad etc skal kunne uttale seg om produkter , synes ivertfall jeg at rommet bør ha potensiale til og få utnytta produktet . Det er jo mange som setter sin lit til nettopp disse kildene .
    Men jeg mener selffølgeligt ikke at det skal testes på ein måte folk flest aldri har muligheten til og oppnå.

NB; det begynner og bli litt seint , så begynner og bli litt tett i pappen . 8)

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg seier ikkje at MA er best, men eg ville frem til at den var god. Fekk berre inntrykk om at det er klasse D som e tingen. No har ikke eg hørt så mye dyrt av Klasse D så der er eg blank. Men min inngangsbillett er denne MAèn og synest det var et kupp for prisen.
    Når det er sagt så er det helt sikkert noe bra i klasse D og.. 8)
    Som sagt før så er eg helt ny i denne klassen (Hi-end).
    Så eg leser veldig mye her om hva dere skriver.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg seier ikkje at MA er best, men eg ville frem til at den var god.
    Tror det er svært få - om ingen, som ikke tror på at MA er en god forsterker til prisen. Det er bare det at ikke alle er enige om at den er det universale svaret som passer for alt og alle

Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pris ja..

Så hvis jeg sier en Klasse D til 12k er bedre enn Rør til samme pris, blir jeg skutt på en random fyllefest? :P

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cellv14
    Pris ja..

Så hvis jeg sier en Klasse D til 12k er bedre enn Rør til samme pris, blir jeg skutt på en random fyllefest? :P
    Mja, men det spørs hvilken begrunnelse du har.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1) Det du sier blir ikke mer riktig av forsøk på å latterliggjøre meg. Du er ikke på tynn is her Kjell, det er simpelt hen ikke is her i det hele tatt.

Så lenge du holder alt av reaktive komponenter utenfor og betrakter det hele som likestrøm ser regnestykket ditt fornuftig ut, men vi snakker her om vekselstrøm og reaktive komponenter. La meg ta et eksempel på samme banale nivå:

2) Hvordan forklarer du dette med din modell? Øker høyttalerens virkningsgrad når man tilfører signaler ved flere frekvenser samtidig?

3) Yamaha skrive så definitivt heller ikke det du forsøker å vri det til. Det Yamaha skriver er at forsterkeren må levere mer effekt i det aktuelle frekvensbåndet, og det stemmer selvsagt fordi om man EQ-er 6dB ved 3kHz med medium-høy Q så vil selvsagt ikke lave frekvenser påvirke hvordan forsterkeren jobber. Man må ha signal ved den aktuelle EQ-ede frekvensen for at man skal miste headroom ved denne frekvensen.

4) For n'te gang Kjell, samme pokker hvor flat den ser ut, Jorda ER RUND!

1) Nei dessverre, det kan virke som om vi er inne på et område du ikke behersker, det synes som om du blander inn mer eller mindre irrelevante detaljer.

Hvorfor snakker du om reaktive komponenter ? Både ved DC og AC er effekt P = U x I. Men ved AC må man i tillegg beregne fasevinkelen mellom U og I. Trodde du dette skulle utgjøre noen forskjell ? Det blir bare en forskyvning i beregningene, men modellen blir akkurat den samme. P = U x I x cosΦ.

Du har jo utrolig nok bevist at et delefilter sender all effekt til bass-høyttaleren og ingenting til de andre elementene. Vi merker oss at du ikke klarer å si noe der.

Muligens gjør du en generaltabbe ved å sette de to sinuskurvene sammen til en og så regne arealet under den sammensatte kurven, mens effekten skulle vært beregnet på hver kurve for seg. Dessuten kan det hende man mister oversikten når man baserer seg på simuleringer. Synd det ikke er noen kompetente matematikere her inne.

2) Her er du visst utenfor temaet. Høyttalerens virkningsgrad er utenfor denne diskusjonen. I min modell diskuterer jeg effekt (gjerne et musikk-signal) levert fra forsterkeren, ikke effekt målt på høyttaleren eller ut fra høyttaleren.

3) Ja nettopp. Der er vi enige. Dette er eksakt det jeg skriver. Problemstillingen er virkelig så enkel.

Og spiller forsterkeren med 100 W så vil den måtte øke til 130 W ut fra en modell. Mens du skriver at hvis effekten i et bass-segment er 20 W så er forsterkerens total-effekt lik 20 W, ikke 100 W. Det er det du prøver å vise i diagrammet ditt (de to sinus-kurvene). Og det er det merkelige stort sett alle stusser over her.

Jeg har også sjekket dette om at 400 mV + 400 mV = 400 mV (Snickers' matematikk !). Summen av to frekvenser målte jeg til 700 mV, ikke 400 mV. Igjen nok et resultat av misforstått kurve-simulering.

4) Du har følgelig ikke oversikt over det stoffet du behandler her. Kanskje blir det for mye data-simuleringer i denne bransjen ?

Hvis du har noe å si, vennligst svar detaljert på hvert punkt her.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Mja, men det spørs hvilken begrunnelse du har.
    En "Mja" faktisk.. aiai..
    Vel la oss si man liker å spille høyt en gang i blandt for å få litt fysiske opplevelser av musikken? 8)

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel la oss si man liker å spille høyt en gang i blandt for å få litt fysiske opplevelser av musikken? 8)
    Det du beskriver nå er Klipsch + rør 8)

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Det du beskriver nå er Klipsch + rør 8)

Jeg har testet noen gamle Klipsch (KLF20) på min Hegel H200 (transistor) og det var iallefall ikke noe særlig Da foretrekker jeg å bruke sirkelsag uten hørselvern:shock: Maken til skjærende diskant skal du lete lenge etter. Bassen og mellomtone var helt greit og forsåvidt mer trøkk enn XTZ høytalerene mine.

Men jeg kan tenke meg at kombinasjonen rør + Klipsch kan låte bra:-D

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DiFontaine
    Jeg har testet noen gamle Klipsch (KLF20) på min Hegel H200 (transistor) og det var iallefall ikke noe særlig Da foretrekker jeg å bruke sirkelsag uten hørselvern:shock: Maken til skjærende diskant skal du lete lenge etter. Bassen og mellomtone var helt greit og forsåvidt mer trøkk enn XTZ høytalerene mine.

Men jeg kan tenke meg at kombinasjonen rør + Klipsch kan låte bra:-D
    Hvilken XeTaZy?
    Har enda gamle XTZ 99 2.2 V2006 i hus

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    1) Nei dessverre, det kan virke som om vi er inne på et område du ikke behersker, det synes som om du blander inn mer eller mindre irrelevante detaljer.

Hvorfor snakker du om reaktive komponenter ? Både ved DC og AC er effekt P = U x I. Men ved AC må man i tillegg beregne fasevinkelen mellom U og I. Trodde du dette skulle utgjøre noen forskjell ? Det blir bare en forskyvning i beregningene, men modellen blir akkurat den samme. P = U x I x cosΦ.

Du har jo utrolig nok bevist at et delefilter sender all effekt til bass-høyttaleren og ingenting til de andre elementene. Vi merker oss at du ikke klarer å si noe der.

Muligens gjør du en generaltabbe ved å sette de to sinuskurvene sammen til en og så regne arealet under den sammensatte kurven, mens effekten skulle vært beregnet på hver kurve for seg. Dessuten kan det hende man mister oversikten når man baserer seg på simuleringer. Synd det ikke er noen kompetente matematikere her inne.

2) Her er du visst utenfor temaet. Høyttalerens virkningsgrad er utenfor denne diskusjonen. I min modell diskuterer jeg effekt (gjerne et musikk-signal) levert fra forsterkeren, ikke effekt målt på høyttaleren eller ut fra høyttaleren.

3) Ja nettopp. Der er vi enige. Dette er eksakt det jeg skriver. Problemstillingen er virkelig så enkel.

Og spiller forsterkeren med 100 W så vil den måtte øke til 130 W ut fra en modell. Mens du skriver at hvis effekten i et bass-segment er 20 W så er forsterkerens total-effekt lik 20 W, ikke 100 W. Det er det du prøver å vise i diagrammet ditt (de to sinus-kurvene). Og det er det merkelige stort sett alle stusser over her.

Jeg har også sjekket dette om at 400 mV + 400 mV = 400 mV (Snickers' matematikk !). Summen av to frekvenser målte jeg til 700 mV, ikke 400 mV. Igjen nok et resultat av misforstått kurve-simulering.

4) Du har følgelig ikke oversikt over det stoffet du behandler her. Kanskje blir det for mye data-simuleringer i denne bransjen ?

Hvis du har noe å si, vennligst svar detaljert på hvert punkt her.
    1: Om matematikken ikke behager deg så er det selvsagt sterkt beklagelig. Matematikken burde selvsagt innrette seg etter deg? "Generaltabben" som du beskriver den, er den eneste korrekte måten å beregne effekt.

Konklusjonen om at all effekt sendes til basselementet er ene og alene din så den får du stå for selv.

2: Så dersom 10-veis høyttaleren tilføres signalet i mitt første eksempel så vil elementet som gjengir grunnfrekvensen spille like høyt men med mindre tilført effekt når man legger på signal nr 2 som i eksempel nr 2. Men dette har altså ikke noe med følsomheten å gjøre?

3: Yamaha skriver ikke noe om det over hodet. Det er helt latterlig desperat at du forsøker å ta dette til inntekt for dine fantasifulle påstander.

Målingen du har gjort er åpenbart gjort med et måleinstrument som måler peak spenning og estimerer effekten ut fra det. Et riktig konstruert "True RMS"-meter vil ikke komme til samme konklusjon. Om du ser på max amplitude for eksempelet med bare grunntone og med grunntone + overtone så vil du se at peak amplituden er høyere for grunntone + overtone. Det er med andre ord denne du får frem på målingen din.

4: Dette er ikke noe jeg har funnet på. Det er helt elementær lære. Effektfaktoren blir:
    Grunntone: 320
    Overtone: 115
    Sum: 330

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1. Konklusjonen om at all effekt sendes til basselementet er ene og alene din så den får du stå for selv.

2: Så dersom 10-veis høyttaleren tilføres signalet i mitt første eksempel så vil elementet som gjengir grunnfrekvensen spille like høyt men med mindre tilført effekt når man legger på signal nr 2 som i eksempel nr 2. Men dette har altså ikke noe med følsomheten å gjøre?

1. Å neida, du skriver at om en bass-frekvens overleires med en høyere frekvens, så blir effekten ut fra forsterkeren den samme.

Med andre ord, signal nr. 2 representerer 0 watt i tillegg.
    Eller alternativt: bassen senkes automatisk med like mange watt som det andre elementet får tilført (muligens din nye påstand nå ?). Begge konklusjoner er like fantastiske.

Har man 20W bass fra forsterkeren og plusser på med signal til av en høyere frekvens (som f.eks. også tilsvarer 20W), så er effekten fra forsterkeren fortsatt 20W sier du. Det skrev du selv som kommentar til at jeg summerer flere frekvensbånd til 100 W. Og det fremgår av den trolig feilaktige og/eller irrelevante analysen din med de to kurver sammen.

Uansett snakker jeg ikke om et eller to signaler, men sammensatt musikk 20-20 kHz. Så modellen min refererer til dette. Bare i tilfelle denne 1-2 signal modellen din tilfører noen rariteter som ikke gjelder ved musikk.

Derfor er denne modellen med flere høyttaler-elementer for forskjellige frekvensbånd så fin, så ser nok mange hvor dumt det er det du sier. For her trekker vi ut effekt ved definerte frekvensbånd og BEVISER derved at de forskjellige frekvensbånd foreligger som egne effekt-nivåer som kan måles på terminalene til hvert element - ev. på delefilteret.

2. Her er du ute på dypt vann. Hvis musikken spiller med 20W i bassen og man tilfører (eller øker) høyere frekvenser, så vil jo ikke bass-elementet spille lavere - de 20 W bass er der fortsatt - ihvertfall med minimale endringer. Hvorfor i all verden skulle følsomheten betyr noe for at musikken kan deles inn i f.eks. 10 eller 100 eller 1000 atskilte frekvensbånd som deler den totale effekten (min modell) ?

Men greit, du prøver å sno deg unna her - det kan faktisk virke som om du ikke har fått tenkt gjennom problemstillingen før du begynte med disse noe nedlatende besvarelsene dine. Kommentaren fra Yamaha er eksakt det samme som jeg sier.

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken XeTaZy?
    Har enda gamle XTZ 99 2.2 V2006 i hus

99.26:-D

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DiFontaine
    99.26:-D
    Tenk å koble til Midgard sine 600 wattere på den der, elementene blir å skyte ut å drepe lyttern

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    ....
    Hvorfor svarer du ikke på hele innlegget til Snickers? Punkt for punkt - slik som du ba han om å svare på ditt innlegg tidligere i dag?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Hvorfor svarer du ikke på hele innlegget til Snickers? Punkt for punkt - slik som du ba han om å svare på ditt innlegg tidligere i dag?
    Fordi Kjell ikke hadde skjønt det om så Gud hadde for tredd frem og kastet et leksikon på størrelsen med Melkeveien rett i hodet på han.

Det ønskes fra den kanten at dagens lærebøker skrives om, at pensum også bør inkludere vintage-forsterkere og magiske kondensatorer. Med det som utgangspunkt er det naturligvis vanskelig å forholde seg teknisk i debatten.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Fordi Kjell ikke hadde skjønt det om så Gud hadde for tredd frem og kastet et leksikon på størrelsen med Melkeveien rett i hodet på han.

Jaha, og du våger deg ikke inn i debatten da ?

Tenk å hevde at all effekt fra en forsterker går til bass-elementet og ingenting til resten av høyttaleren ? Eller alternativt, hvis vi kobler inn høyere frekvenser, så trekker bassen automatisk like mye lavere effekt.

Har vi 40 W effekt gående og deler passivt ved 400 Hz, så er de to tolkninger av Snickers-is:
    1) Området over 400 Hz trekker 0 W.
    2) Området over 400 Hz trekker 20 W, mens effekten til bassen automatisk går ned til 20 W.
    Etter hans siste innlegg er jeg usikker på hvilke av disse to alternativer han vil satse videre på.

Jeg sier (som Yamaha) at musikken kan deles i mange frekvensbånd som altså deler den totale effekten. Det er kun dette jeg snakker om.

Derfor er denne modellen med flere høyttaler-elementer for forskjellige frekvensbånd så fin, så ser nok mange hvor dumt det er det Snickers-is sier.

For her trekker vi ut effekt ved definerte frekvensbånd og BEVISER derved at de forskjellige frekvensbånd foreligger som egne effekt-nivåer som kan måles på terminalene til hvert element - ev. på delefilteret

Du er velkommen til å si noe SAKLIG her istedenfor disse vanlige idiot-kommentarene. Men har du noe å si ? Du er jo ikke ingeniør, så dette må vel være alt for avansert ?

Side 58 av 153 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 54 55 56 57 58 59 60 61 62 68 78 88 98 108 118 128 138 148 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •