Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 57

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 57 av 153 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 53 54 55 56 57 58 59 60 61 67 77 87 97 107 117 127 137 147 ... SisteSiste
Viser resultater 1,121 til 1,140 av 3050
    Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Ja dessverre.. for dei med dyre anlegg(masse masse masse peng) så teller ikke lyden bare dataene er bra, og slikt, ser det ut som..

La oss andre få erfaringer fra deres ører!!!!!!
    hansam viste en fin skisse, jeg visste ikke om begrepet rt60, men absorbsjonskoeffisient, som begrep, har jeg vært såvidt borti. fant etter en lett googling denne wikipedialinken:

Reverberation - Wikipedia, the free encyclopedia.

Synes du ikke dette er litt interessant engang? eller visste du alt dette? Romkorreksjon er da ikke bare audessey eller YPAO.

Har ikke noe med prisen på utstyret å gjøre, men deilig og nerdete harde fakta om lyd og akustikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja dessverre.. for dei med dyre anlegg(masse masse masse peng) så teller ikke lyden bare dataene er bra, og slikt, ser det ut som..

La oss andre få erfaringer fra deres ører!!!!!!
    Du er så langt ute å svømmer at du ikke kan se land..

Du sier at alt som er dyrt ikke er bra, alle som har penger kun bryr seg om teknikk..
    Du er selv rør-frelst, halleluja og amen til deg.. IKKE sett folk i bås på den måten der... Man kan være like opptatt av teknikken som god musikk, om du har system til 1000 kroner eller en million...

Du klarer å hisse på deg ganske mange folk om du ikke formulerer deg litt bedre...
    -----

For de som sliter litt med det tekniske i denne tråden, så kan dere klikke dere inn her: 10 Things about Audio Amplifiers You've Always Wanted to Know — Reviews and News from Audioholics

Veldig kjekt forklart litt om forsterekere og typer.. Om man kan det som står der så har man ett godt utgangspunkt for å skjønne mer av diskusjonen.. Selvom den til tider tar noen artige stikkveier..

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Det synes jeg var en meget spydig kommentar - mange av dem som har dyre anlegg bryr seg oom at lyden er bra. Selvsagt finnes det de som ønsker å kjøpe seg potensforlenger/statussymboler, men ikke alle som kjøper anlegg over en gitt sum tenker slik. En kommentar fra deg som var særdeles lite gjennomtenkt....
    Ja den var det.. men trudde denne tråden skulle bli intresant, og ikke bare krangling.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    hansam viste en fin skisse, jeg visste ikke om begrepet rt60, men absorbsjonskoeffisient, som begrep, har jeg vært såvidt borti. fant etter en lett googling denne wikipedialinken:

Reverberation - Wikipedia, the free encyclopedia.

Synes du ikke dette er litt interessant engang? eller visste du alt dette? Romkorreksjon er da ikke bare audessey eller YPAO.

Har ikke noe med prisen på utstyret å gjøre, men deilig og nerdete harde fakta om lyd og akustikk.
    Da er intresant, men kva skal en tru på når da berre er krangling, og alle sier dei har rett.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det som er fakta er at merkevarer selger uansett pris og at innen hifi så kan det være utrolig vanskelig å skille en høytaler fra 15 til 50 tusen,det samme med elektronik da det går på smak.dette er av egen erfaring

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Du er så langt ute å svømmer at du ikke kan se land..

Du sier at alt som er dyrt ikke er bra, alle som har penger kun bryr seg om teknikk..
    Du er selv rør-frelst, halleluja og amen til deg.. IKKE sett folk i bås på den måten der... Man kan være like opptatt av teknikken som god musikk, om du har system til 1000 kroner eller en million...

Du klarer å hisse på deg ganske mange folk om du ikke formulerer deg litt bedre...
    -----

For de som sliter litt med det tekniske i denne tråden, så kan dere klikke dere inn her: 10 Things about Audio Amplifiers You've Always Wanted to Know — Reviews and News from Audioholics

Veldig kjekt forklart litt om forsterekere og typer.. Om man kan det som står der så har man ett godt utgangspunkt for å skjønne mer av diskusjonen.. Selvom den til tider tar noen artige stikkveier..
    Ja var dumt..sorry for da.. men kva skal en tru på når dere krangler om hvem som har rett?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja var dumt..sorry for da.. men kva skal en tru på når dere krangler om hvem som har rett?
    Personlig ville jeg satset på de som faktisk har referanser å linke til.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er intresant, men kva skal en tru på når da berre er krangling, og alle sier dei har rett.
    GOOGLE!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som legger frem tekniske bevis og referanser er det iallefall lettere å tro- De som viser til ren fysikk er enklere å tro på.. Er det noe du ikke forstår av utregningene,grafene eller tabellene som blir lagt ut så må du bare spørre så det blir forenklet.

Du bidrar godt til kranglingen når du slenger ut en slik kommentar.. alt nå på 15 minutter har det blitt postet om din kommentar.. Så da ser du jo selv hvor lett det sklir ut...

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som legger frem tekniske bevis og referanser er det iallefall lettere å tro- De som viser til ren fysikk er enklere å tro på.. Er det noe du ikke forstår av utregningene,grafene eller tabellene som blir lagt ut så må du bare spørre så det blir forenklet.

Du bidrar godt til kranglingen når du slenger ut en slik kommentar.. alt nå på 15 minutter har det blitt postet om din kommentar.. Så da ser du jo selv hvor lett det sklir ut...
    Jepp.
    Da forsetter vi..
    Vis en ikke tar hensyn til strømforbruk og varme og slike ting, kva er best?

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var faktisk en ganske interessant artikkel:-D Da gjenstår det bare å se om jeg forstår noe mer av "technobabbelet".

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp.
    Da forsetter vi..

Det er vel egentlig litt vanskelig å si hva som er best Det kommer jo helt an på hva folk foretrekker/liker. Og hvilke preferanser folk har.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    at folk kan dokumentere påstandene sine, gjerne med en link eller referanse, gjør de troverdige.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp.
    Da forsetter vi..
    Samtlige! Det er matching med rom og øvrig utstyr som gjelder, og som et resultat er det ikke noe fasitsvar på dette.

Vet det er kjedelig å ikke kunne kåre en "vinner", men sånn er denne hobbyen. Vi lytter ikke til komponenter, vi lytter til helheten samspillet mellom alle ledd danner

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Samtlige! Det er matching med rom og øvrig utstyr som gjelder, og som et resultat er det ikke noe fasitsvar på dette.

Vet det er kjedelig å ikke kunne kåre en "vinner", men sånn er denne hobbyen. Vi lytter ikke til komponenter, vi lytter til helheten samspillet mellom alle ledd danner
    hehe..tja en vinner skjønte eg jo at en ikkje kunne kåre egentlig.. :-D
    Det med rom ja.. dei fleste har jo stereoen i stua, så..ja disse hifi bladene som tester i lytterom, irreterer meg grenseløst hehe..

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal vi krangle om vi krangler nå da?

La det være en ting klinkende klart. Teknisk diskusjon er på ingen måte uønsket her, tvert i mot! Jeg setter stor pris på tilstedeværelsen av de kunnskapsrike, vi har sikkert alle noe å lære. Personlige ikke-tekniske erfaringer er selvfølgelig også en del av diskusjonen. Men jeg hadde jo håpet diskusjonen skulle være litt mer saklig enn det visse personer legger opp til.

Det var heller ikke min intensjon med tråden at Music Angel-klubben skulle komme ned å regelrett sable ned alle andre teknologier og prisklasser. Dette har vi nå sett flere eksempler på. Det ender bare opp i at folk forsvinner ned i skyttergravene, og legger et svært dårlig grunnlag for en saklig debatt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

hehe..tja en vinner skjønte eg jo at en ikkje kunne kåre egentlig.. :-D
    Det med rom ja.. dei fleste har jo stereoen i stua, så..ja disse hifi bladene som tester i lytterom, irreterer meg grenseløst hehe..
    Hva irriterer deg med at de tester det i lytterom?
    Det beste må jo være å høre utstyret så bra det kan bli.. Jeg har hørt ett spesifikt system ute på ei messe som jeg ikke har likt idet hele tatt. For så å ha hørt identisk system hjemme hos noen og det låt helt topp..

Jeg mener at utstyr bør testes under optimale forhold for å høre hvor bra det faktisk kan bli.. Jeg er ikke int i å høre hvor dårlig det kan bli :P

Det er iallefall min tankegang rundt ett tema som ikke hører til i tråden :P

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ift. effektivitet, størrelse, varmeutvikling, vekt er nok klasse D en "vinner", men lydmessig er det nok litt mer komplisert å kåre noe som er best i alle oppsett.

Men det går selvsagt å diskutere styrker og svakheter med de ulike konstruksjonene. Sist jeg sjekket er den perfekte forsterker fortsatt ikke satt i produksjon.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange som overser et interessant faktum. Det at en forsterker blir varm er en direkte følge av dens tendens til å ikke drive reaktive laster optimalt. Ergo er ikke virkningsgraden til klasse D en interessant parameter i enøk-sammenheng, men snarere en direkte gevinst ift å drive tunge laster.

Når vi snakker om vanskelige reaktive laster er dette til en stor del oppstått som begrep grunnet klasse AB-teknologien. Hadde vi kun hatt klasse D ville det ikke vært et tema. På samme måte er den elektriske fasevinkelen på elektriske motorer et tema ved vekselstrøm. Ved likestrøm er det viktig mht motorregulering. Dette gjør at man bruker switchende regulatorer for hhv å hjelpe til å starte store AC-motorer og for å opprettholde dreimomentet på DC-motorer ved lave hastigheter.

En morsom bieffekt er at klasse D kan få typisk 60-80% mer effekt ut av en gitt strømforsyning, og ved vanskelige laster vil utnyttelsesgraden øke ytterligere. Siden motivasjonen for å øke strømforsyningsdimensjonene er å oppnå mer effektreserve og for å kompensere for ekstra strømforbruk ved vanskelige laster er også det å få en klasse AB-forsterker stabil og strømsterk svært prisdrivende. Å kunne nærmest glemme den problemstillingen er en helt unik situasjon for en forsterkerdesigner.

Ergo er virkningsgraden i seg selv en interessant parameter i forbindelse med vurdering av audiokvalitet.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Dette blir mer og mer komisk.

Hvis jeg deler ved f.eks. 400 Hz i en 2-veis høyttaler, så går all effekten (de 100 W) ifølge deg til bassen og ingenting til den andre enheten med området over 400 Hz. Skal tro hvorfor vi må bruke tunge effekt-motstander og høy effekttålighet i den andre enheten også. Og hvem leverer den effekten ?

Kjære leser - tror alle forstår at dette er den rene ingeniør-svada.

Snickers-is har nå rotet seg over i et begrepsområde han behersker godt, men som ikke dekker det feltet vi diskuterer her. Han står fast og kommer ikke videre.

Og så en annen kommentar fra yamaha.ca (håper det er OK at jeg låner litt her ?):

Dette sier det samme som i min modell, at hvert frekvensbånd på en equalizer styrer en liten del av total-effekten.
    Derfor, som jeg viser, justerer man 60 Hz opp + 6 dB, øker effekten fra 100 W til 130 W
    For de som ikke får alt med seg – dette er modell-resultater – de virkelige resultatene vil kunne avvike en god del.

Skal tro om Yamaha virkelig roter med VA og W ?
    Det du sier blir ikke mer riktig av forsøk på å latterliggjøre meg. Du er ikke på tynn is her Kjell, det er simpelt hen ikke is her i det hele tatt.

Så lenge du holder alt av reaktive komponenter utenfor og betrakter det hele som likestrøm ser regnestykket ditt fornuftig ut, men vi snakker her om vekselstrøm og reaktive komponenter. La meg ta et eksempel på samme banale nivå:

La oss si du har en rørforsterker med en max effekt på 10W. Det er ikke mye men til en del ting holder det bra. Man kan for eksempel spille 100dB på en 90dB høyttaler.

Vi vet at dB ikke summeres ved ulike frekvenser. Man må ha samme frekvens, fase og polaritet for å få en summering. Det betyr at om man setter opp en høyttaler med følsomhet på 90dB, en amp på 10W og forer det hele med hvit støy skulle denne forsterkeren måtte fordele effekten på mange tusen frekvnesbånd. La oss for enkelhets skyld si 10 000 bånd, selv om det i virkeligheten ikke er snakk om så få bånd, for en skikkelig generert hvit støy. Det skulle tilsi at hvert bånd ikke kan omsette mer enn 0,001W, noe som skulle tilsi max SPL på 60dB. Imidlertid bruker jeg slike støysignaler til måling selv og man oppnår enkelt nivåer som ligger på max SPL også ved bruk av støypulser like lett som ved bruk av sinussveip.

For sikkerhets skyld fordeles disse signalene også målemessig for eksempel med 1/48 oktav, altså snaut 500 målepunkter. Hadde det hatt noen innvirkning skulle vi i såfall oppnådd maximalt 73dB pr frekvensbånd for et system som er kapabelt til 100dB.

For å ytterligere fjerne muligheten for at et slikt målesystem gjør tilnærminger for å fremstille et matematisk korrigert signal kan man filtrere lyden som kommer ut av høyttaleren. Nivået vil da forbli uendret ved den frekvensen man ikke filtrerer bort, og man kan kontrollmåle nivået med en dB-måler som måler alle frekvenser samtidig og summerer dem.

Hvordan forklarer du dette med din modell? Øker høyttalerens virkningsgrad når man tilfører signaler ved flere frekvenser samtidig?

Yamaha skrive så definitivt heller ikke det du forsøker å vri det til. Det Yamaha skriver er at forsterkeren må levere mer effekt i det aktuelle frekvensbåndet, og det stemmer selvsagt fordi om man EQ-er 6dB ved 3kHz med medium-høy Q så vil selvsagt ikke lave frekvenser påvirke hvordan forsterkeren jobber. Man må ha signal ved den aktuelle EQ-ede frekvensen for at man skal miste headroom ved denne frekvensen.

For n'te gang Kjell, samme pokker hvor flat den ser ut, Jorda ER RUND!

Side 57 av 153 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 53 54 55 56 57 58 59 60 61 67 77 87 97 107 117 127 137 147 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •