Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 56

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 56 av 153 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 52 53 54 55 56 57 58 59 60 66 76 86 96 106 116 126 136 146 ... SisteSiste
Viser resultater 1,101 til 1,120 av 3050
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av General8
    Det var litt langt ja. Tror OMF bor i Bergen. OMF's anlegg!

Et anlegg du burde høre..
    sÅG SPENNENDE UT JA

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Takk, men her tror jeg du har snublet i svingen. Sammen med Snickers-is.
    Problemet er at han summerer alle frekvens-segmentene til samme effekt som et av segmentene. Så hvis et frekvenssegment har 10W så har summen av alle 10 også kun 10 W. Min modell med 10 elementer avslører hvor tøvete det er.

Dine følsomheter er feil, fordi alle enheter i min modell har samme følsomhet, de drives via et passivt delefilter som justerer nivåene, slik at resultatet for alle blir samme følsomhet. Men dette blir igjen å skape forvirring, siden du begynner med slike detaljer har du nok falt ut av den tekniske diskusjonen.

Kanskje du forstår det bedre hvis jeg forklarer det slik: Min hensikt er bare å vise at et lydsignal kan deles i mange frekvensbånd, og hvert smale bånd tar en liten del av den totale effekten. Dette er f.ø. grunnlaget for det meste av høyttaler-konstruksjoner.

Denne modellen er kjempe-enkel å analysere:
    Frekvensområdet deles av 10 enheter, hver enhet tar sitt smale bånd på 10W. Da sier Snickers-is at total-effekten også blir 10W, mens jeg sier at total-effekten blir 100W (10 x 10 = 100).

For at alle skal kunne følge med: Vi har altså en forsterker som kjører med 100W i toppene til høyttaleren. Hvis vi kjører signalet til en høyttaler med 10 elementer via delefilter (9 delefrekvenser) så blir det i snitt 10 W på hvert element. Og 10 W på hvert element blir 100 W til sammen, mens Snickers-is sier summen av 10x10 W blir 10 W.
    Din modell, ja din modell...........

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Takk, men her tror jeg du har snublet i svingen. Sammen med Snickers-is.
    Problemet er at han summerer alle frekvens-segmentene til samme effekt som et av segmentene. Så hvis et frekvenssegment har 10W så har summen av alle 10 også kun 10 W. Min modell med 10 elementer avslører hvor tøvete det er.

Dine følsomheter er feil, fordi alle enheter i min modell har samme følsomhet, de drives via et passivt delefilter som justerer nivåene, slik at resultatet for alle blir samme følsomhet. Men dette blir igjen å skape forvirring, siden du begynner med slike detaljer har du nok falt ut av den tekniske diskusjonen.

Kanskje du forstår det bedre hvis jeg forklarer det slik: Min hensikt er bare å vise at et lydsignal kan deles i mange frekvensbånd, og hvert smale bånd tar en liten del av den totale effekten. Dette er f.ø. grunnlaget for det meste av høyttaler-konstruksjoner.

Denne modellen er kjempe-enkel å analysere:
    Frekvensområdet deles av 10 enheter, hver enhet tar sitt smale bånd på 10W. Da sier Snickers-is at total-effekten også blir 10W, mens jeg sier at total-effekten blir 100W (10 x 10 = 100).

For at alle skal kunne følge med: Vi har altså en forsterker som kjører med 100W i toppene til høyttaleren. Hvis vi kjører signalet til en høyttaler med 10 elementer via delefilter (9 delefrekvenser) så blir det i snitt 10 W på hvert element. Og 10 W på hvert element blir 100 W til sammen, mens Snickers-is sier summen av 10x10 W blir 10 W.
    Festlig dette her ja, du blander VA og Watt og behandler alt som om det skulle vært resistorer og likestrøm.

For ekseksempel en 2-veis høyttaler fores med dette signalet:

Vi tilfører høyttaleren et 1kHz signal som blir distribuert til bass/mellomtonen. Dette signalet har en gitt effekt som er definert av arealet mellom kurven og 0-axen (RMS):

Så legger vi på 8kHz i tillegg. Begge signalene er sinuskurver. Effekten av en sinuskurve kan også summeres relativt, og vil dermed alltid summere i null. Om man summerer to kurver vil den med høyest frekvens omslutte den med lavest frekvens som om den var nullaksen i diagrammet. RMS-verdien av den med lavest frekvens beregnes på normal måte, mens den med høyest frekens vil summeres inn relativt og dermed knapt vil påvirke den totale effekten. Det ser slik ut:

Arealet under den første og den andre kurven er omtrent likt, og det er den eneste korrekte måten å beregne reell effekt på.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    1. Tanker basert på egne erfaringer ?

2. Deltagerne vil lytte til produktene - både med lukkede og åpne øyne. Hva kan være problematisk med det?
    1: Blant annet, men jeg sikter først og fremst til kabeltesten.

2: Det som er problematisk er konklusjonene som bevisst eller ubevisst blir trukket. Teknologiene er såpass ulike at oppsettet vil låte best med en av teknologiene og sannsynligvis da med en av forsterkerne. Om du skal gjøre en paneltest med 9 forskjellige forsterkere vil tilhørerne komme frem til at de låter forskjellig, men det vet jo folk fra før. Hva skal de så finne ut? Hvilken forsterker som passer til et ellers ukjent oppsett eller ikke? Og vil ikke det uunngåelig ende med at folk vil oppfatte en kandidat som dårligere enn den andre? Men en sånn test er på ingen måte egnet til å plassere produktene på en kvalitetsskala.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is

Festlig dette her ja, du blander VA og Watt og behandler alt som om det skulle vært resistorer og likestrøm.

Vi tilfører høyttaleren et 1kHz signal som blir distribuert til bass/mellomtonen. Dette signalet har en gitt effekt som er definert av arealet mellom kurven og 0-axen (RMS):

Så legger vi på 8kHz i tillegg. Begge signalene er sinuskurver. Effekten av en sinuskurve kan også summeres relativt, og vil dermed alltid summere i null.

Dette blir mer og mer komisk.

Hvis jeg deler ved f.eks. 400 Hz i en 2-veis høyttaler, så går all effekten (de 100 W) ifølge deg til bassen og ingenting til den andre enheten med området over 400 Hz. Skal tro hvorfor vi må bruke tunge effekt-motstander og høy effekttålighet i den andre enheten også. Og hvem leverer den effekten ?

Kjære leser - tror alle forstår at dette er den rene ingeniør-svada.

Snickers-is har nå rotet seg over i et begrepsområde han behersker godt, men som ikke dekker det feltet vi diskuterer her. Han står fast og kommer ikke videre.

Og så en annen kommentar fra yamaha.ca (håper det er OK at jeg låner litt her ?):
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Sitat:
    Opprinnelig skrevet av Yamaha.ca
    However, in attempting to achieve a "Flat" frequency response, this can have deleterious affects on 'impulse response and also reduce dynamic headroom in the amplifier if certain frequencies are boosted as opposed to being attenuated. If for example, the YPAO equalizes a +6dB gain centered around 3kHz, then the amplifier would be tasked to produce up to four times the power for that frequency band, thus reducing headroom and potentially causing compression, and/or distortion.
    Dette sier det samme som i min modell, at hvert frekvensbånd på en equalizer styrer en liten del av total-effekten.
    Derfor, som jeg viser, justerer man 60 Hz opp + 6 dB, øker effekten fra 100 W til 130 W
    For de som ikke får alt med seg – dette er modell-resultater – de virkelige resultatene vil kunne avvike en god del.

Skal tro om Yamaha virkelig roter med VA og W ?

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Praktisk eksempel.

Finn noen høyttalere som er kanskje er i overkant tungdrevne for en receiver med romkorreksjon, skru lydnivået til der det nesten begynner å klippe.

Kjør så romkorreksjon og forsøk å spille like høyt.

Det vil ikke la seg gjøre, tilsier ikke dette at din argumentasjon er litt ute på tynn is Kjell?
    (Prinsippet om at topper og dipper utjevner seg selv mtp effektbruk)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Praktisk eksempel.

Finn noen høyttalere som er kanskje er i overkant tungdrevne for en receiver med romkorreksjon, skru lydnivået til der det nesten begynner å klippe.

Kjør så romkorreksjon og forsøk å spille like høyt.

Det vil ikke la seg gjøre, tilsier ikke dette at din argumentasjon er litt ute på tynn is Kjell?
    (Prinsippet om at topper og dipper utjevner seg selv mtp effektbruk)

Ja akkurat på det området kan det bli mer komplisert, altså dette prinsippet om at topper og dipper utjevner seg selv mtp effektbruk.

Men hvis vi argumenterer med at man samtidig senker et ganske bredt (nedre) mellomtoneområde - da altså et område som er mye bredere, så kanskje det kunne bli en viss utjevning.

Men jeg må innrømme at det godt kan bli slik at toppene ikke klarer å utjevne effektforbruket. Fra egen erfaring så kjører jeg med en slik senkning jeg nettopp beskrev, men vet ikke om det gjelder for mange ?

Ellers er ingenting på tynn is her. Det jeg beskriver er kjent fra audio-industrien - at en equalizer styrer mange frekvensbånd, som hvert deler en liten del av totaleffekten. Det er derfor litt rart å møte slike holdninger som jeg har reagert på her.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linus
    Det har vi tonekontroller til. Gjerne en forsterker som en kan justere diskant og bass for hver kanal. Skjønner ikke at noen kan klare seg uten dette jeg,hvis en vil få full utnyttelse av vinyl og cd samlingen uten at det må koste en formue.

Lurer på hvor mange det er som senker skuldrene og lytter til musikken.

Mvh Roar

Hva vil du frem til her da tro? At EQ ikke trengs for å nyte musikk? det har du jo helt rett i, men det er også et fint og først og fremst rimelig (virker til at anti-ingeniørene her er tilhengere av rimelige løsninger, pussig nok - vanligvis er det motsatt) verktøy for å forbedre lyden betraktelig.

Rommets påvirkning på lyden undervurderes av alt for mange.
    --
    Thorbjørn

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is

Så legger vi på 8kHz i tillegg. Begge signalene er sinuskurver. Effekten av en sinuskurve kan også summeres relativt, og vil dermed alltid summere i null. Om man summerer to kurver vil den med høyest frekvens omslutte den med lavest frekvens som om den var nullaksen i diagrammet. RMS-verdien av den med lavest frekvens beregnes på normal måte, mens den med høyest frekens vil summeres inn relativt og dermed knapt vil påvirke den totale effekten. Det ser slik ut:

Arealet under den første og den andre kurven er omtrent likt, og det er den eneste korrekte måten å beregne reell effekt på.
    Veldig pent eksempel. Dette viser veldig tydelig det sammensatte signalet

Vi skulle hatt et bildeeksempel på en lineær kontra logaritmisk kontra potensiell desibelskala.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det synes jeg også.
    I tillegg til vanlig finjustering med ørene burde hardcore highend folk bli flinkere til å gjøre impulsresponsmålinger av lytterommene sine. Rt60.

Er man skikkelig freak så er man freak.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linear vs logarithmic scales.

• Human hearing is better measured on a logarithmic scale than a linear scale.
    • On a linear scale, a change between two values is perceived on the basis of the difference between the values. Thus, for example, a change from 1 to 2 would be perceived as the same amount of increase as from 4 to 5.

• On a logarithmic scale, a change between two values is perceived on the basis of the ratio of the two values. That is, a change from 1 to 2 (ratio of 1:2) would be perceived as the same amount of increase as a change from 4 to 8 (also a ratio of 1:2).

Figure 1: Moving one unit to the right increment by 1 on the linear scale and multiplies by a factor of 10 on the logarithmic scale.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    No er det flere enn meg som vil ha denne tråden tilbake til begynnelsen uten dette som dere styrer på.
    Vi trenger ikkje gå inn på alt her, da får dere lage en egen tråd for dette.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    No er det flere enn meg som vil ha denne tråden tilbake til begynnelsen uten dette som dere styrer på.
    Vi trenger ikkje gå inn på alt her, da får dere lage en egen tråd for dette.
    neinei, dette er utrolig interessant/morsomt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    Enig. Synst igrunnen at jeg har plukket opp veldig mye her. Er bare å sile ut fakta/**** så er det igrunnen veldig lærerikt å få ting utgreid såpass som de har blitt her. Høy popcorn faktor er det også

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    NAAAAAAAAI DA ER KJEDELIGT!!!!! :-D
    Da som er intresant er erfaringer med lyden fra diverse forsterkere som rør, som Klasse D

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes absolutt denne tråden er en höydare. Mye interessant og lärerik info her, men også mye man bare må ta med en klype salt.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAAAAAAAAI DA ER KJEDELIGT!!!!! :-D
    Da som er intresant er erfaringer med lyden fra diverse forsterkere som rør, som Klasse D
    Det ble vi vel omtrent ferdig med iløpet av 2-3 sider?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Hva vil du frem til her da tro? At EQ ikke trengs for å nyte musikk? det har du jo helt rett i, men det er også et fint og først og fremst rimelig (virker til at anti-ingeniørene her er tilhengere av rimelige løsninger, pussig nok - vanligvis er det motsatt) verktøy for å forbedre lyden betraktelig.

Har aldri vært i tvil om at rommet spiller inn når det gjelder lyd. Mere enn mange tror.

Her bruker jeg tonekontrollene til og korrigere på enkelte innspillinger når det gjelder vinyl.
    Når en spiller musikk som ble laget fra 60 tallet og frem til i dag er det litt av en utfordring og få dette til og låte bra.
    Et godt anlegg skal spille bra på alt av innspillinger.

Mvh Roar

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Det ble vi vel omtrent ferdig med iløpet av 2-3 sider?
    Ja dessverre.. for dei med dyre anlegg(masse masse masse peng) så teller ikke lyden bare dataene er bra, og slikt, ser det ut som..

La oss andre få erfaringer fra deres ører!!!!!!

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja dessverre.. for dei med dyre anlegg(masse masse masse peng) så teller ikke lyden bare dataene er bra, og slikt, ser det ut som.
    Det synes jeg var en meget spydig kommentar - mange av dem som har dyre anlegg bryr seg oom at lyden er bra. Selvsagt finnes det de som ønsker å kjøpe seg potensforlenger/statussymboler, men ikke alle som kjøper anlegg over en gitt sum tenker slik. En kommentar fra deg som var særdeles lite gjennomtenkt....

Side 56 av 153 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 52 53 54 55 56 57 58 59 60 66 76 86 96 106 116 126 136 146 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •