Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 55

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 55 av 153 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 51 52 53 54 55 56 57 58 59 65 75 85 95 105 115 125 135 145 ... SisteSiste
Viser resultater 1,081 til 1,100 av 3050
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile

Sitat Opprinnelig postet av General8

Nå hører jeg på Neil Young Harvest Moon med lave skuldre.:-D

Håper det er vinyl du hører på.

Mvh Roar

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linus
    Håper det er vinyl du hører på.

Mvh Roar
    He he.. Nei så gal er jeg ikke..:-D

EDIT: Cd`n er ikke så gal selv om det er et noe spesielt lydbilde på den. Tror det skyldes mye klang.?.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he.. Nei så gal er jeg ikke..:-D

EDIT: Cd`n er ikke så gal selv om det er et noe spesielt lydbilde på den. Tror det skyldes mye klang.?.

Regner med at du ikke spiller vinyl,se og få deg en ok spiller og begynn og spill og nydt den flotte lyden. Hos meg er vinyl en klasse over cd lyd.

Mvh Roar

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linus
    Regner med at du ikke spiller vinyl,se og få deg en ok spiller og begynn og spill og nydt den flotte lyden. Hos meg er vinyl en klasse over cd lyd.

Mvh Roar
    Smaken er som baken..

Jeg klarer ikke helt se behovet for vinyl, men skjønner de som holder på med det..8)

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Digital
    1.
    2.
    3.
    Regner med at du mener klasse D/PWM, og ikke digitalt.

Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    2. Deltagerne vil lytte til produktene - både med lukkede og åpne øyne. Hva kan være problematisk med det?
    Med alle de fallgruvene ift. placebo man har der er det helt nødvendig at slikt blir testet blindt under kontrollerte forhold om resulatet skal kunne være av noe annet enn teoretisk interesse.

Deres kabel-test var ikke blindt selv om resultatet ble lagt frem som det, og det ble samtidig ikke tatt høyde for selv enkle elektriske parameter som kan påvirke lyden. Testen deres konkluderer likevel direkte/indirekte med at det kan være et poeng å bruke tid og penger på ulike typer kabler, selv om måten deres har utført testen på ikke tar hensyn til slike parameter (som kanskje lett kan oppfylles ved å bare velge ulike dimensjoner av en Biltema-kabel). Men det i bakhodet, er det ganske naturlig at slike tester skaper mer forvirring enn det er oppklarende (selv om det er godt ment).

Jeg vil også tippe det er utrolig mange fallgruver ved å kun bytte mellom X-antall forsterkere man ikke kjenner 100% på et sett høyttalere man ikke kjenner 100%, i et rom man ikke kjenner 100%. Og oppå det hele skal man kammuflere det som en "blindtest" for å øke troverdigheten, uten å ta høyde for alle de punktene som bør være på plass. Å finne en universal sannhet på hva som er "best" blir derfor bare enda mer forvirrende enn oppklarende.

Bortsett fra det så er det artig med praktiske tester, det må bare ikke fremstilles som noe mer enn det de egentlig er. :-D

IMHO!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjell jeg skal prøve å hjelpe deg litt.

Tenk en typisk monitor: en diskant og en mellomtone/bass. Typisk tung å drive. Følsomhet på 88-89 dB.

Tenk deg så en stor fullrange: en diskant, to mellomtoner og to basser. Mye lettere å drive. Følsomhet ¨på 93-94 dB.

Hvorfor???

Takk, men her tror jeg du har snublet i svingen. Sammen med Snickers-is.
    Problemet er at han summerer alle frekvens-segmentene til samme effekt som et av segmentene. Så hvis et frekvenssegment har 10W så har summen av alle 10 også kun 10 W. Min modell med 10 elementer avslører hvor tøvete det er.

Dine følsomheter er feil, fordi alle enheter i min modell har samme følsomhet, de drives via et passivt delefilter som justerer nivåene, slik at resultatet for alle blir samme følsomhet. Men dette blir igjen å skape forvirring, siden du begynner med slike detaljer har du nok falt ut av den tekniske diskusjonen.

Kanskje du forstår det bedre hvis jeg forklarer det slik: Min hensikt er bare å vise at et lydsignal kan deles i mange frekvensbånd, og hvert smale bånd tar en liten del av den totale effekten. Dette er f.ø. grunnlaget for det meste av høyttaler-konstruksjoner.

Denne modellen er kjempe-enkel å analysere:
    Frekvensområdet deles av 10 enheter, hver enhet tar sitt smale bånd på 10W. Da sier Snickers-is at total-effekten også blir 10W, mens jeg sier at total-effekten blir 100W (10 x 10 = 100).

For at alle skal kunne følge med: Vi har altså en forsterker som kjører med 100W i toppene til høyttaleren. Hvis vi kjører signalet til en høyttaler med 10 elementer via delefilter (9 delefrekvenser) så blir det i snitt 10 W på hvert element. Og 10 W på hvert element blir 100 W til sammen, mens Snickers-is sier summen av 10x10 W blir 10 W.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Takk, men her tror jeg du har snublet i svingen. Sammen med Snickers-is.
    Problemet er at han summerer alle frekvens-segmentene til samme effekt som et av segmentene. Så hvis et frekvenssegment har 20W så har alle det. Min modell med 10 elementer avslører hvor tøvete det er.

Dine følsomheter er feil, fordi alle enheter i min modell har samme følsomhet, eventuelt drives de via et passivt delefilter, slik at resultatet for alle blir samme følsomhet. Men dette blir igjen å skape forvirring, siden du begynner med slike detaljer har du nok falt ut av den tekniske diskusjonen.

Denne modellen er kjempe-enkel å analysere.

Den modellen du referer til er ubrukelig- Du har ikke gitt noen logisk forklaring på tabellen din- Ei heller dB eller følsomhet...

Jeg har fortsatt til gode at du skal vise meg en høyttaler med statisk følsomhet...

Så tabellen din er TØV

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe. Denne tråden durer og går enda ja. Det er morsommere å se på enn delta kjenner jeg.

PS. Kjell B. Lær deg grunnleggende elektro.

Da tar jeg en tur ut i studio og monterer noen vinduer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Hehehe. Denne tråden durer og går enda ja. Det er morsommere å se på enn delta kjenner jeg.

Vinduer er TØV! Det trenger du ikke..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam

He-he, du har tidligere tabbet deg ut med kamfilter-effekten i reverb, og nå forstår du ikke at 10x10W til 10 elementer blir 100W, ikke 10.

Sånn går det når man begraver seg i så mye kurver at man mister oversikten.

Ta de vinduene du.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis ingeniører skal delta i en debatt som kanskje særlig er for ikke-ingeniører, så får man enten forklare hva man mener, slik at det kan forstås av ikke-ingeniøren, eller så får man holde seg ute av diskusjonen.

Problemet med 100W, 60 Hz EQ og + 6 dB er etter min mening såre enkelt, og er blåst opp til fantastiske proprosjoner av de som skulle være fagfolk.

En CD-plate med musikk inneholder frekvenser 20 Hz - 20 kHz, og når platen spiller opp mot 100W i toppene så vil energien ifølge de oversikter jeg har sett fordele seg omtrent som følger (kun som prinsipp etter hukommelsen, gidder ikke slå opp):

20-40 Hz.........10W
    40-80 Hz.........20W
    80-160 Hz........20W
    160-320Hz.......20W
    320-640Hz.......10W
    osv. osv.
    Sum...............100W

Ser vi på frekvensen 60 Hz og bruker et smalt bånd (høy Q-verdi), så kan vi redusere tallet 20W til 10W.

Med EQ + 6dB må så de 10W fire-dobles til 40W

Med enda smalere bånd blir det 5 Watt som firedobles til 20 W - altså 15 Watt mer, IKKE 400 W mer, som noen ingeniører ville påstått.

Så enkelt kan det vises, og forklarer hvorfor små forsterkere også klarer sakene.

Vi har naturligvis en ideell høyttaler her - den er lineær og med konstant impedans i området 20 Hz - 20 kHz.

Vil man så innføre tilleggs-momenter, som f.eks. at platen er spesiell og bare inneholder noen sterke bass-soloer o.lign. så vil selvsagt kravet til headroom øke.

Etter min mening kan det sies så enkelt, og de mange siste sidene har visst bare hatt som formål å forvirre diskusjonen med en spesiell matematikk.
    Prøvde å lage en annen liten modell på dette tidligere, men den kunne ikke fungere - den skulle si akkurat det samme som ovenfor.

Ja synes også dette er litt komplisert, og må innrømme at jeg har litt problemer med å se hvordan du kan dele opp og øremerke watt mot forskejllige frekvens områder på denne måten du gjør kjell B.

Litt av kluet i fekvens listen din er vel at du slår sammen effekten innefor et begrenset frekvens område som i sin tur dobbler seg.

Sånn sett kan det vel kanskje stemme at frekvens området som har frekvensene 20-40Hz kan kreve samme effekt som frekvens området 10kHz-20Khz, hvis alle frekvensene skal opptre samtidig og adderes oppå hverandre.

Det er vel slik at ekte "pink noise" som skal inneholde et lydtrykk med alle mulige frekvenser vil kreve et uendelig stort effekt, og at man sånn sett kan sette opp et slik regnestykke innefor 20-20Khz frekvens område for en 100W forsterker, men er det det det handler om i denne rom korreksjon sammenhengen, og spilling av musikk..

Hadde det vært et kirkeorgel med orgelpiper vi snakket om hadde jeg også lettere kunnet forstå en slik oppdeling, men også som med orgel piper, kan man vel få et inntrykk av at effekten (luft mengden) som må bli tilført må bli større når man vil få samme lydtrykk nedover i tone frekvens områder.

Er du med på at hvis en orgelpipe lager et lydtrykk på 100dB, så vil man med å addere en lik orgelpipe til, føre til en dobbling av nødvendig tilført effekt (luft) bety en ca 3db økning i lydtrykk fra 100 til 103dB, samt at en ytteligere 3 dB høyere lydtrykk trenger totalt fire like orgelpiper som trekker 4x så mye luft som den første.

Ser du også utifra det at det er forskjell på luft mengde og effekt som må tilføres hvis man har med blokkfløyte stor fløyte opp i diskant området eller en bass pipe på en halv meter i diameter og kanskje 10-15 meters lengde.

Har ellers en liten mistanke om at du har litt problemer med å skjønne den logaritmiske skalaen for beskrivelse (mulig jeg tar feil) av lydtrykk og se den egentlige forskjellene i diagrammene til hansam litt tidligere.

Slik jeg tolker informasjonen til de andre "Ingeniørene" her inne, er det rett og slett størrelses ordnen lydtrykk dvs W/m2 og sammenhengen med høytalerens følsomhet og hvor mye watt man trenger for å korrigere +6 eller -6db ved ett spesifikt frekvens område med en gitt forhånds tiført effekt.

Utifra dine regnestykker trenger man like mange watt for å drive en 15" bass element til å lage et lydtrykk på la oss si 100dB i 20-40Hz området som en 1" dome diskant som skal fremføre 100dB lydtrykk i 10 -20kHz området.....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He-he, du har tidligere tabbet deg ut med kamfilter-effekten i reverb, og nå forstår du ikke at 10x10W til 10 elementer blir 100W, ikke 10.

Ta de vinduene du.

Kamfiltereffekten: Du forstår ikke hvordan en sample and hold funksjon fungerer eller hvordan en AD/DA konverter fungerer. Ikke mitt problem.

10 elementer? Ny informasjon som dukker opp på DENNE siden. Ikke lett å diskutere med deg når du forandrer fakta slik at det passer bedre for deg. Jeg holder fortsatt en knapp på at du ikke klarer å forestille deg signalet som en helhetlig enhet ei heller har god nok kunnskap om desibel, logaritmer eller potensielle kurver. Så med det inntrykket slår jeg meg til ro og føler egentlig at verden er ganske fin.

Edit: Lol@dreamphaze

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Hadde det vært et kirkeorgel med orgelpiper vi snakket om hadde jeg også lettere kunnet forstå en slik oppdeling, men også som med orgel piper, kan man vel få et inntrykk av at effekten (luft mengden) som må bli tilført må bli større når man vil få samme lydtrykk nedover i tone frekvens områder.

Er du med på at hvis en orgelpipe lager et lydtrykk på 100dB, så vil man med å addere en lik orgelpipe til, føre til en dobbling av nødvendig tilført effekt (luft) bety en ca 3db økning i lydtrykk fra 100 til 103dB, samt at en ytteligere 3 dB høyere lydtrykk trenger totalt fire like orgelpiper som trekker 4x så mye luft som den første.

*klapp klapp klapp* Fantastisk bra eksempel!! Jeg har aldri tenkt på det slik selv. Genial måte å trekke det bort fra matematikk og inn på ren praksis.

Tusen takk ask4me2!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2

Ja synes også dette er litt komplisert, og må innrømme at jeg har litt problemer med å se hvordan du kan dele opp og øremerke watt mot forskejllige frekvens områder på denne måten du gjør kjell B.

Litt av kluet i fekvens listen din er vel at du slår sammen effekten innefor et begrenset frekvens område som i sin tur dobbler seg.

Kanskje du forstår det bedre hvis jeg forklarer det slik: Min hensikt er bare å vise at et lydsignal kan deles i mange frekvensbånd, og hvert smale bånd tar en liten del av den totale effekten. Dette er f.ø. grunnlaget for det meste av fler-veis høyttaler-konstruksjoner og er dokumentert der.

Siden dette er en modell jeg har laget som skal vise dette - en modell som er bevist i alle flerveis høyttaler-konstruksjoner, så hopper vi over alle tekniske uregelmessigheter og detaljer - disse variablene innfører naturligvis at det blir mere effekt noen steder og mindre andre. Men det er helt unødvendig når vi bare skal forstå prinsippet.

Og siden Snickers-is (og flere ?) mener at 10x10 W blir 10 W (10 frekvensbånd med 10W hvert gir kun 10 W totalt), så tror jeg denne modellen forklarer at 10x10 W blir 100 W.

De andre momentene dine er naturligvis helt riktige, men har etter min mening ikke noe med saken å gjøre, høyttalerens følsomhet og lydtrykk spiller kun en rolle for effektbehov og nødvendige korreksjoner med EQ. Ja du er med ? Det er 100W og EQ vi snakker om.

En log-skala er helt grei å forstå.

Tror vi har avslørt en del ingeniør-forvirring her.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har definitivt avslørt mye forvirring ja, men det kommer stort sett bare fra et hold, og det er IKKE de såkalte ingeniørene jeg snakker om da...

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skien..
    ok..litt langt vekke..bur Knarvik nord for Bergen 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    ok..litt langt vekke..bur Knarvik nord for Bergen 8)
    Det var litt langt ja. Tror OMF bor i Bergen. OMF's anlegg!

Et anlegg du burde høre..

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gauperaa
    Er det ikke en aktiv moderator i denne tråden? Synes det er mange personangrep.
    Jeg ser hva som skjer, men siden jeg selv deltar i diskusjonen kan jeg ikke moderere den troverdig, siden det går på habilitet og evnen til å holde seg nøytral. Og selv om man skulle klare det, så er det alltid noen som vil klage over modereringen dersom moderator selv er deltaker i tråden.

Vi får håpe en nøytral moderator stikker innom.

Ellers er jo tråden underholdende. Stor gøy-faktor, selv om man lærer like mye relevant for hifi her som man lærer om luftfart ved å se "Hjelp, vi flyr!".

8)

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...du har i det minste min fulle støtte, Flageborg... Antar Snickers viser til manglende blindtester tidligere som et problem? Jeg foreslår at det opprettes en ny tråd rundt nettopp dette temaet, jeg er helt sikker på at et slikt opplegg kan bli veldig bra og verdifult for mange!
    Støttes!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde vert fint om du etterhvert kunne roe ned på denne hetsingen din av en hel yrkesgruppe. og når det gjelder ingeniører så er deres arbeide stort sett å fremstille ting på en måte som ikke lar det være rom for feiltolkning. dette gjøres ofte vha matematikk, noe som DU kansje blir forvirret av. men det kan du ikke skylde på verden rundt deg for.

Side 55 av 153 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 51 52 53 54 55 56 57 58 59 65 75 85 95 105 115 125 135 145 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •