Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 53

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 53 av 153 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 49 50 51 52 53 54 55 56 57 63 73 83 93 103 113 123 133 143 ... SisteSiste
Viser resultater 1,041 til 1,060 av 3050
    Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Jeg ser ingen sammenheng mellom de to forklaringene her.

(Annet enn at EQ + 6 dB ved 100 Hz (Q = 0,7) overraskende ikke gir økt effektbehov - signalet i hans simulerte høyttaler er jo det samme - meget overraskende ! Så nå har vi visst hatt alle varianter på effekten av EQ)

Hansam snakker utelukkende om 1 - et signal (pink noise med 100 Hz EQ). Snickers-is mener Hansam egentlig behandler to signaler i en summering. Skal bli spennende å se om det blir noen løsning på mysteriet.

Er skikkelig lei den frekke tonen din, men vil allikevel kommentere det en siste gang.

Alle tall og målinger er tenkt i signalkjeden, for enkelthetens skyld kan du se at alt foregår inne i en EQ boks. Pinknoisesignalet representerer en høyttaler over lang tid som er ideell, av hensyn til målet, for å finne ut hva som skjer ved EQ opp og ned.

Jeg ser ingen sammenheng mellom de to forklaringene her.

(Annet enn at EQ + 6 dB ved 100 Hz (Q = 0,7) overraskende ikke gir økt effektbehov
    Her velger du å ignorere at nøytral og -6dB ved 100Hz ga -109dB og pluss 6dB ved 100Hz -103dB. At du velger å se bort i fra dette og isteden frekt påstår at jeg ikke har bevist noen ting og at du ikke ser noen sammenheng er rett og slett trass og trolling fra din side.

Uansett. I EQ boksen er nå signalet som er EQet opp ved 100Hz 6dB høyere enn det nøytrale og det som er EQet ned. Når dette signalet kommer frem til forsterkeren må den da finne frem 4 ganger så mye effekt for å spille av dette signalet.

Ergo: Å kompensere for en dip i rommet ved å dra EQ hardt opp, likegyldig om en topp er dratt ned, vil ha dramatiske følger for forsterkerens headroom.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam

Her velger du å ignorere at nøytral og -6dB ved 100Hz ga -109dB og pluss 6dB ved 100Hz -103dB. At du velger å se bort i fra dette og isteden frekt påstår at jeg ikke har bevist noen ting og at du ikke ser noen sammenheng er rett og slett trass og trolling fra din side.

Se der, sannelig kom det noen nye tall igjen: denne gangen -109 dB og -103 dB, altså forskjell 6 dB - hvilket jeg ville ha gjettet på forhånd siden du sier du skrur opp 6 dB.

Mens ingenting skjer når du skrur ned 6 dB. Jeg må gjette veldig mye nå, men tror dette var det du ville vise, selv om du ikke sier noe som helst om det.

Så det kan tenkes du mener at dette beviser at om man skrur ned tjener man ingenting, mens hvis man skrur opp kreves 6 dB mer effekt (i det frekvensbåndet).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis ingeniører skal delta i en debatt som kanskje særlig er for ikke-ingeniører, så får man enten forklare hva man mener, slik at det kan forstås av ikke-ingeniøren, eller så får man holde seg ute av diskusjonen.

Problemet med 100W, 60 Hz EQ og + 6 dB er etter min mening såre enkelt, og er blåst opp til fantastiske proprosjoner av de som skulle være fagfolk.

En CD-plate med musikk inneholder frekvenser 20 Hz - 20 kHz, og når platen spiller opp mot 100W i toppene så vil energien ifølge de oversikter jeg har sett fordele seg omtrent som følger (kun som prinsipp etter hukommelsen, gidder ikke slå opp):

20-40 Hz.........10W
    40-80 Hz.........20W
    80-160 Hz........20W
    160-320Hz.......20W
    320-640Hz.......10W
    osv. osv.
    Sum...............100W

Ser vi på frekvensen 60 Hz og bruker et smalt bånd (høy Q-verdi), så kan vi redusere tallet 20W til 10W.

Med EQ + 6dB må så de 10W fire-dobles til 40W

Med enda smalere bånd blir det 5 Watt som firedobles til 20 W - altså 15 Watt mer, IKKE 400 W mer, som noen ingeniører ville påstått.

Så enkelt kan det vises, og forklarer hvorfor små forsterkere også klarer sakene.

Vi har naturligvis en ideell høyttaler her - den er lineær og med konstant impedans i området 20 Hz - 20 kHz.

Vil man så innføre tilleggs-momenter, som f.eks. at platen er spesiell og bare inneholder noen sterke bass-soloer o.lign. så vil selvsagt kravet til headroom øke.

Etter min mening kan det sies så enkelt, og de mange siste sidene har visst bare hatt som formål å forvirre diskusjonen med en spesiell matematikk.
    Prøvde å lage en annen liten modell på dette tidligere, men den kunne ikke fungere - den skulle si akkurat det samme som ovenfor.

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var egentlig ikke denne tråden om Rørlyd, Transistorlyd og klasse D

Dere har mistet meg forlenge siden. Diskusjonen går nå på et detaljnivå som iallefall jeg ikke forstår, og sikkert ikke så mange andre heller. Og når dere i tillegg ikke klarer å bli enige om noen verdens ting heller...

Kall en spade for en spade og bli ferdig med kranglingen:-D

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generaliserer du?

100W forsterker på hvor krevende ht ved hvilket Db?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    bur du hen da? :-D
    Skien..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DiFontaine
    Var egentlig ikke denne tråden om Rørlyd, Transistorlyd og klasse D

Dere har mistet meg forlenge siden. Diskusjonen går nå på et detaljnivå som iallefall jeg ikke forstår, og sikkert ikke så mange andre heller. Og når dere i tillegg ikke klarer å bli enige om noen verdens ting heller...

Kall en spade for en spade og bli ferdig med kranglingen:-D

Forsåvidt enig, men noe av diskusjonen her on-topic vil være små forsterkere, særlig spesielle små rørforsterkere.

Jeg har i innlegget mitt ovenfor forsøkt å vise hvorfor små forsterkere også kan spille fint, og at dette moderne effekthysteriet ikke er viktig for å nyte god musikk.

Derfor er det innlegget også on-topic. Har ellers kommentert utviklingen ovenfor.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis ingeniører skal delta i en debatt som kanskje særlig er for ikke-ingeniører, så får man enten forklare hva man mener, slik at det kan forstås av ikke-ingeniøren, eller så får man holde seg ute av diskusjonen.

Jeg er ikke ingeniør, men skjønner godt hva som blir sagt her. Tror ikke du skal undervurdere dine meddebatanter, selv om du ikke henger med i svingene.. Vis gjerne kilder til resten av innlegget ditt. Tenker på utregningen av watt/dB og frekvens..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsåvidt enig, men noe av diskusjonen her on-topic vil være små forsterkere, særlig spesielle små rørforsterkere.

Jeg har i innlegget mitt ovenfor vist hvorfor små forsterkere også kan spille fint, og jeg har påvist at dette moderne effekthysteriet ikke er viktig for å nyte god musikk.

Derfor er det innlegget også on-topic. Har ellers kommentert utviklingen ovenfor.

Har du ett eksempel på en høyttaler som har statisk impedans fra 20hz-20Khz? I eksemplet ditt over har du ikke nevnt noem om dB som vil være av relevans for teorien din-

Så langt jeg ser er din forklaring uten mening og rent tøv..

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har i innlegget mitt ovenfor vist hvorfor små forsterkere også kan spille fint, og jeg har påvist at dette moderne effekthysteriet ikke er viktig for å nyte god musikk.

Det viktigste er som du sier å nyte god musikk. Og jeg tror ingen er i tvil om at også små forsterkere, gjerne med rør også kan formidle musikk på en god måte. Men her tror jeg at matching av f.eks høytalere er viktigere enn hvis en har et monster av en effektforsterker som klarer å drive selv de tyngste høytaler:-D

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor har du bevist det? Jeg kan nemlig ikke finne det beviset noe sted!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DiFontaine
    Det viktigste er som du sier å nyte god musikk. Og jeg tror ingen er i tvil om at også små forsterkere, gjerne med rør også kan formidle musikk på en god måte. Men her tror jeg at matching av f.eks høytalere er viktigere enn hvis en har et monster av en effektforsterker som klarer å drive selv de tyngste høytaler:-D
    Tror ingen er uenige i at man kan spille god musikk med rør eller hvilken som helst annen forsterker. Matching er alfa og omega. Det er mange veier til målet - heldigvis, ellers ville verden vært enssporet og kjedelig. Mye av det tråden i bunn og grunn bygger på, er at noen skal være uenige uansett og har bestemt seg for hva som er det universale svarte for alle sammen. Man er rett og slett så enssporet at "det jeg sier er rett - er rett for alle. Alle andre meninger er feil unasett om det skulle vise seg at dem har rett."

Det er min korte analyse av tråden.

Personlig er jeg meget åpen. Har hørt oppsett med rør, transistor og klasse D. Et av de bedre/morsommere jeg har hørt på er med rør (devilej her på forumet. Ayon + Swans) - det var overbevisende sett i forhold til pris/størrelse på høyttalerene. Har også hørt fremragende oppsett med andre typer forsterkere. Er også fornøyd med min egen kombo, selv om dette langt i fra spiller i en optimal stue.....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av General8
    Jeg er ikke ingeniør, men skjønner godt hva som blir sagt her. Tror ikke du skal undervurdere dine meddebatanter, selv om du ikke henger med i svingene..

Flott at du henger med i svingene - men det gjelder som du sier ikke for alle.
    Derfor min lille korreks til de ekte ingeniørene.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport

Man er rett og slett så enssporet at "det jeg sier er rett - er rett for alle. Alle andre meninger er feil unasett om det skulle vise seg at dem har rett."

Helt utrolig beskrivelse av deg selv, så vidt jeg kan se.

Det er stort sett denne svadaen du kommer med ihvert innlegg her, ellers har du lite å si. Ja bortsett fra at du liker rør, transistor og klasse D da. Og er glad i musikk.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt utrolig beskrivelse av deg selv, så vidt jeg kan se.

Det er stort sett denne svadaen du kommer med ihvert innlegg her, ellers har du lite å si. Ja bortsett fra at du liker rør, transistor og klasse D da. Og er glad i musikk.

Og hva fruktbart bringer din karkteristikk av meg diskusjonen? Annet enn å sette deg selv i ett dårlig lys?

Er det noe feil å innrømme at man er åpen og faktisk har hørt på flere oppsett som faktisk har vært gode?

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke en aktiv moderator i denne tråden? Synes det er mange personangrep.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Yamaha.ca
    However, in attempting to achieve a "Flat" frequency response, this can have deleterious affects on 'impulse response and also reduce dynamic headroom in the amplifier if certain frequencies are boosted as opposed to being attenuated. If for example, the YPAO equalizes a +6dB gain centered around 3kHz, then the amplifier would be tasked to produce up to four times the power for that frequency band, thus reducing headroom and potentially causing compression, and/or distortion.
    Alltid kjekt med headroom både i høyttalere og forsterker når man jobber med EQ.

jeg har påvist at dette moderne effekthysteriet ikke er viktig for å nyte god musikk.
    Min påstand er ikke at man ikke kan nyte god musikk med små forsterkere. Det er uhyre viktig å få med seg! Min påstand er at om en skal spille av musikk i realistiske volum, uten å fremprovosere klipping er det viktig å ha nok effekt. Hva som er nok effekt kan regnes ut på kalkulatoren jeg har vist til, og det er viktig å påpeke at enkelte innspillinger (musikksjanger?) har et helt annet behov for dynamisk headroom enn andre. Det er også enorm forskjell på å spille musikk med et snitt-volum på 80db og 90db, der sistnevnte krever en effektøkning på rundt 10 ganger så mye.

Det er altså ikke noe effekthysteri, men hvis man vil leve i en klippe-fri verden er det et noenlunde enkelt regnestykke.

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg deltar ikke så mye i trådene, men leser flittig for å lære. Men jeg er sjokkert over kranglefanter som SKAL høre sin egne meninger uansett! Flere tråder blir offer for dette og "popcorn" faktoren har hos meg forsvunnet og det er milt sakt gått over til det irriterende:evil: Isteden for at denne tråden kunne vært full av tips/innspill om div forsterkere så er den overtatt av folk som går på det ultra tekniske fagstoffet ,som egntlig kunne hvert konstruktivt. Men istedet har blitt en drakamp om hvem som kan mest! For en som meg tørr jo ikke skrive på slike tråder, for skulle det vise seg at en ikke kan "NOK" om det som er under panseret på et produkt som en er fornøyd med, så er det rett i gapahauken!

Årets kranglefant er KjellB. Skrotnisse fikk jo premie for å være "Årets rundbrenner. Så vi får spleise på noe til han Kjell også.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb1
    Årets kranglefant er KjellB. Skrotnisse fikk jo premie for å være "Årets rundbrenner. Så vi får spleise på noe til han Kjell også.

Og da mener jeg ikke til å slå med, men til å skrive med... ;-)

Side 53 av 153 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 49 50 51 52 53 54 55 56 57 63 73 83 93 103 113 123 133 143 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •