Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 52

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 52 av 153 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 48 49 50 51 52 53 54 55 56 62 72 82 92 102 112 122 132 142 152 ... SisteSiste
Viser resultater 1,021 til 1,040 av 3050
    Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Ja dessverre, veldig mye tvil.

Når vi som snakker om EQ nevner en frekvens som 100 Hz, så mener vi et visst bånd fra f.eks. 90 - 110 Hz.

Så da har du funnet den fantastiske konklusjon at man kan justere 100 Hz opp og ned 6 dB, og effekten blir den samme. Altså at de 100 W fortsatt spiller som 100 W.

Det ville være fint med litt mindre pink noise og flotte spektra og litt mer fornuftig forklaring. Det er greit at du kan kjøre ut en masse diagrammer, men det virker som om essensen bak mangler.

Innlegget ditt savner enhver fornuft hvis du ikke har noe tilleggssinfo å komme med. Ikke godkjent av de små grå.

Jaja. Det var vel omtrent det svaret jeg ventet å få fra deg. Selv om jeg eliminerte nesten ALLE variabler så var det fortsatt ikke godt nok.

Så da har du funnet den fantastiske konklusjon at man kan justere 100 Hz opp og ned 6 dB, og effekten blir den samme. Altså at de 100 W fortsatt spiller som 100 W
    Det du ikke ser eller ikke vil se er at signalet ble tilnærmet uforandret ved å sette en dipp ved 100Hz mens det økte med 6dB når jeg la til 6dB. Men det er opplagt at du ikke VIL forstå dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam

Det du ikke ser eller ikke vil se er at signalet ble tilnærmet uforandret ved å sette en dipp ved 100Hz mens det økte med 6dB når jeg la til 6dB. Men det er opplagt at du ikke VIL forstå dette.

Det er fint, men de + 6 dB glimrer med sitt fravær i tallene dine. Det var det jeg savnet. Prøv igjen.

Tallene dine er 10.9 dBf, 10.9 dBf og 10.3 dBf - hvor finner jeg de 6 dB ?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fint, men de + 6 dB glimrer med sitt fravær i tallene dine. Det var det jeg savnet. Prøv igjen.

...har jeg tatt utgangspunkt i 100Hz og endret den opp 6dB eller ned 6dB. Q er 0.7oct.

Analyse av det nøytrale signalet ga: -10.9dBfs
    Analyse av -6dB@100hz signalet ga: -10.9dBfs
    Analyse av +6dB@100hz signalet ga: -10.3dBfs

Differansen mellom -10.9 og -10.3 er.. Ikke overraskende 0.6dBfs!!
    OI!.. Der var de 6dB igjen. Ikke la deg lure av at det er i dBfs og ikke dB SPL.
    Og hva var 6dB igjen i effekt? Ah! en 4 ganger.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei sier du det.

Så hvis jeg mixer sammen to tonegeneratorer, den ene 50 Hz, den andre 110 Hz, hvert signal 400 mV, så blir summen fortsatt 400 mV på et AC voltmeter ?

Da har jeg (og flere ?) faktisk lært noe nytt !
    Det er selvsagt en forenkling, men det er nok gyldig innenfor noe sånnt som +/- 5% eller noe. Altså at du ligger i området mellom 380 og 420mV (det er ikke gitt at det stiger, det kan også synke ved summering av 2 signaler).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OI!.. Der var de 6dB igjen. Ikke la deg lure av at det er i dBfs og ikke dB SPL.
    Og hva var 6dB igjen i effekt? Ah! en 4 ganger.

Det er fint at du kan noe her i verden, men du får forklare det ordentlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Her er du fullstendig på jordet.

Om du skal gjengi to frekvenser som hver for seg er på 400mV vil de ikke bli 800mV, men de vil blande seg og ende opp på totalt omkring 400mV RMS.

Nei sier du det.

Så hvis jeg mixer sammen to tonegeneratorer, den ene 50 Hz, den andre 110 Hz, hvert signal 400 mV, så blir summen fortsatt 400 mV på et AC voltmeter ?

Da har jeg (og flere ?) faktisk lært noe nytt !

Det er selvsagt en forenkling, men det er nok gyldig innenfor noe sånnt som +/- 5% eller noe. Altså at du ligger i området mellom 380 og 420mV (det er ikke gitt at det stiger, det kan også synke ved summering av 2 signaler).

Ja dette har jeg nå etterprøvd - og det stemmer ikke.
    Jeg laget en kobling hvor to tonegeneratorer sto fast oppkoblet mot et AC millivolt-meter av god kvalitet.
    Spenning 400 mV + 400 mV. Frekvenser 100 Hz og 400 Hz.

Gjett hva resultatet ble ? 700 mV, ikke 400 mV. Så de to signalene summerer seg. Min modell kan brukes - bortsett fra at det burde vært en log skala for å bli mer presist.

Resultatet var uavhengig av valgte frekvenser.

Og Snickers-is' forklaring stemmer IKKE.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja. nå endret du innlegget igjen så da får jeg kommentere et en gang til.

"dBFS means "decibels relative to full scale". It is an abbreviation for decibel amplitude levels in digital systems which have a maximum available peak level; like PCM encoding"

"0 dBFS is assigned to the maximum possible level.[1] A signal that reaches 50% of the maximum level would peak at -6 dBFS, for instance. All peak measurements will be negative numbers."

edit:
    Om dette er vanskelig å forstå så kan du vel slutte å lese komma.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er en grei definisjon, men fortsatt mangler forklaringen din.
    Du har hittil vist at en økning via EQ på 6 dB kun ga en svært liten økning fra - 10.9 dBf til - 10,3 dBf - altså ingenting. Det støtter jo min teori.

Siden det er så vanskelig å få noe mer her, konkluderer jeg med at beregningen din ikke er viktig.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forklaringen er at vi to er fra helt forskjellige planeter, med helt forskjellige mål, i tillegg har vi helt forskjellig språk, som kanskje deler mange av de samme ordene, men de betyr tydeligvis ikke det samme så vi er rett og slett ikke i stand til å kommunisere. Og når man har stanga hodet i veggen lenge nok føles det godt å ta en pause for å gjøre andre fornuftige ting, som f.eks: sove.

Jeg gir opp å forsøke å forklare deg hva som skjer, rent effektmessig, ved bruk av EQ. Jeg forstår ikke hvilket språk du må ha det på.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forklaringen er at vi to er fra helt forskjellige planeter, med helt forskjellige mål, i tillegg har vi helt forskjellig språk, som kanskje deler mange av de samme ordene, men de betyr tydeligvis ikke det samme så vi er rett og slett ikke i stand til å kommunisere. Og når man har stanga hodet i veggen lenge nok føles det godt å ta en pause for å gjøre andre fornuftige ting, som f.eks: sove.

Jeg gir opp å forsøke å forklare deg hva som skjer, rent effektmessig, ved bruk av EQ. Jeg forstår ikke hvilket språk du må ha det på.

Det rene tøv - du snakker om pink noise, i et senere innlegg snakker du om effekt - uten å angi om det er høyttaler eller rom vi snakker om - hva er det du simulerer ?

Etter tre sider i denne tråden så blir det bare ingeniør-tullprat med kryptiske hensvisninger. Du har ikke vist et fnugg her.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det rene tøv - du snakker om pink noise, i et senere innlegg snakker du om effekt - uten å angi om det er høyttaler eller rom vi snakker om - hva er det du simulerer ?

Etter tre sider i denne tråden så blir det bare ingeniør-tullprat med kryptiske hensvisninger. Du har ikke vist et fnugg her.

God natt og sov godt.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du har hittil vist at en økning via EQ på 6 dB kun ga en svært liten økning fra - 10.9 dBf til - 10,3 dBf - altså ingenting. Det støtter jo min teori.

Siden det er så vanskelig å få noe mer her, konkluderer jeg med at beregningen din ikke er viktig.

Slik jeg forstår spørsmålet ditt etterlyser du en 6dB økning i feil setting. Det Hansam hevder, og har fullstendig rett i, er at om man summerer to ikke synkroniserte signaler så får man ikke en økning på 6dB, men effekten av det sterkeste signalet vil dominere.

6dB faktoren kommer inn i bildet der man som utgangspunkt har en dip og øker denne med en EQ med 6dB så får man en økning på 6dB. Om man så legger til et annet signal, enten det er EQ-et opp eller ned, så lenge det er svakere så vil det ha liten eller ingen innvirkning på totaleffekten som omsettes. Det er dette (om jeg har skummet og forstått riktig) som fremkommer av innlegget til Hansam.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har jeg brukt et pinknoisesignal for å representere en høyttaler som spiller nøytralt. (en teoretisk ideell høyttaler).
    Så har jeg tatt utgangspunkt i 100Hz og endret den opp 6dB eller ned 6dB. Q er 0.7oct.

Analyse av det nøytrale signalet ga: -10.9dBfs
    Analyse av -6dB@100hz signalet ga: -10.9dBfs
    Analyse av +6dB@100hz signalet ga: -10.3dBfs

Differansen mellom -10.9 og -10.3 er.. Ikke overraskende 0.6dBfs!!

Slik jeg forstår spørsmålet ditt etterlyser du en 6dB økning i feil setting. Det Hansam hevder, og har fullstendig rett i, er at om man summerer to ikke synkroniserte signaler så får man ikke en økning på 6dB, men effekten av det sterkeste signalet vil dominere.

6dB faktoren kommer inn i bildet der man som utgangspunkt har en dip og øker denne med en EQ med 6dB så får man en økning på 6dB. Om man så legger til et annet signal, enten det er EQ-et opp eller ned, så lenge det er svakere så vil det ha liten eller ingen innvirkning på totaleffekten som omsettes. Det er dette (om jeg har skummet og forstått riktig) som fremkommer av innlegget til Hansam.

Jeg ser ingen sammenheng mellom de to forklaringene her.

(Annet enn at EQ + 6 dB ved 100 Hz (Q = 0,7) overraskende ikke gir økt effektbehov - signalet i hans simulerte høyttaler er jo det samme - meget overraskende ! Så nå har vi visst hatt alle varianter på effekten av EQ)

Hansam snakker utelukkende om 1 - et signal (pink noise med 100 Hz EQ). Snickers-is mener Hansam egentlig behandler to signaler i en summering. Skal bli spennende å se om det blir noen løsning på mysteriet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg tror mest på solid state for å drive høyttalerne i et ultimat oppsett.

Men skal så absolutt ha rør som preamp og da skal det være en skikkelig rørpre som er oppbygget nesten som en rør power amp a la Music Angel.

Jo kunne godt få flere lytte-erfaringer - det er fint, vi får avtale en gang.

Tja.. jeg tror ikke du skal avskrive klasse D.

Ingen rørpre. DEQX`en gjør jobben på en mye bedre og fleksibel måte.8)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Underholdende men ødelæggende

Hvorfor ignorere i ikke bare Kjell så vi kan komme lidt mere ind på det tråden skulle have handlet. Tror desværre det er eneste fornuftige svar på dilemmaet i denne tråd.
    Den kunne have været meget mere lærerig end den har været indtil videre.

Mvh. l´Blundt

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av General8
    Se det ja..:-D

Kanskje jeg får besøk av deg og Kjell en vakker dag..
    bur du hen da? :-D

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen mennesker kan man slippe midt i Sahara, deretter skyve en 50 tonns sanbanke over dem og fortsatt være sikker på at de vil klare å krabbe ut kun for å kunne påpeke at sand ikke eksisterer - dette er forfinet grus!

Stavangeravisen.no : Sann kverulant i retten

Jeg håper vi kan komme videre snart. Så får heller Kjell B. være uenig med alle andre....

( :-D )

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av l`Blundt
    Hvorfor ignorere i ikke bare Kjell så vi kan komme lidt mere ind på det tråden skulle have handlet. Tror desværre det er eneste fornuftige svar på dilemmaet i denne tråd.
    Den kunne have været meget mere lærerig end den har været indtil videre.

Mvh. l´Blundt
    Vel, nå er det vel kanskje litt Kjell mot pol effekt at tråden er blitt over 1000 innlegg og får enkelte av de kunskapsrike meddebattantene til å gå såpass grundig inn i temaene.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ask4Me2: Det er måske nok Kjells fortjeneste at tråden er blevet så lang, men det er også hans skyld at den er blevet så ensporet.
    Når der er en der kommer med et sagligt argument mod en af Kjells påstande tilbageviser han det jo bare ed et nej, hvilket får folk til at skære det ud i pap, og stadig nægter.
    Bare se på det her med eq'ing af en højttaler hvor han plukker ud af Håkon N´s(tror jeg det var) indlæg om en forstærker der lige kunne levere 105db ved 60hz som så skulle eq'es 6db op og dermed bruge 4 gange så meget effekt. Det vendte han til at de 60hz kun udgjorde omkring 5% af effekten så det i realiteten kun var ca. 20% mere effekt der skulle bruges. Det er da at at fordreje tingene så de passer til egne præmisser. Sådan kan man ikke debattere. Og efter min mening er det ved at være på tide at ignorere og komme videre.

Mvh. l´Blundt

Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å det er derfor jeg elsker sånne tråder... popcornfaktor deluxe...

Side 52 av 153 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 48 49 50 51 52 53 54 55 56 62 72 82 92 102 112 122 132 142 152 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •