Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 47

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 47 av 153 FørsteFørste ... 7 17 27 37 43 44 45 46 47 48 49 50 51 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 ... SisteSiste
Viser resultater 921 til 940 av 3050
    Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Hva i all verden er det du snakker om her ? Kan du kvantisere dette da litt mer ? Vil gjerne se noen tall/beregninger, siden DU tydeligvis har veldig greie på disse tingene.

Det er nettopp forsøket ditt på å sette opp dette med "tall/beregninger" som er problematisk. Du går nemlig utfra at hele frekvensspekteret har lik belastning i signalet i dette eksemplet ditt (pinknoise). Mens med musikk er det praktisk talt aldri tilfellet...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Det er faktisk ikke så OT slik jeg ser det. Utgangspunktet var en påstand om at romkorreksjon trenger mye headroom, som igjen er relevant til fordelene til de ulike teknologiene vi diskuterer. Når det blir blankt avfeiet, mener jeg det er på sin plass å få en skikkelig avklaring på det.

Nei jeg er enig med deg - hvis man i moderne tid føler seg tvunget til å heve bass (og diskant) slik som loudness i gamle dager, så trengs en masse headroom.

Pga mine egne erfaringer med moderne lydutstyr så mistenker jeg at så er tilfelle. For å få en slags human lyd ut av det.

Men mitt enkle regnestykke viser at dette IKKE er tilfelle ved lineær transfer funksjon i rommet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Det er nettopp forsøket ditt på å sette opp dette med "tall/beregninger" som er problematisk. Du går nemlig utfra at hele frekvensspekteret har lik belastning i signalet i dette eksemplet ditt (pinknoise). Mens med musikk er det praktisk talt aldri tilfellet...

Jaja, da har vi en som får fortelle at han vet hva pink noise er.

Ellers er utsagnet ditt helt feilaktig - ingenting i det jeg sier tyder på en slik konklusjon fra min side.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Før du er så kjepphøg, bør du først høre en GOD rørforsterker hjemme hos deg selv en tid. Så gå tilbake til en moderne A/B eller D..du kjem til å kaste den ut.. Det var det som skjedde med meg.
    Når du først nevner dette prøv og hør en rørforsterker fra 60 tallet med el 84 rør. Mere musikalsk lyd skal en lete lenge etter. Særlig på et par Carlsson høytalere. Helt ærlig så er cd lyden levlig på disse gamle traverne.

Mvh Roar

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Hadde en bare hatt penger til et slikt rom så.....

Tja - det kan vel alle høre:

Vi har jo idag flere kinoer som kjører med kostbart hypermoderne lydanlegg. Jeg er alltid glad når jeg slipper å høre mer der.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei jeg er enig med deg - hvis man i moderne tid føler seg tvunget til å heve bass (og diskant) slik som loudness i gamle dager, så trengs en masse headroom.

Pga mine egne erfaringer med moderne lydutstyr så mistenker jeg at så er tilfelle. For å få en slags human lyd ut av det.
    Har du ikke forsøkt å finne ut av hva romkorreksjon er enda? Det du gjør her, er å blottlegge din mangel på kunnskap om romkorreksjon. Jeg personlig har ikke mye kunnskap om romkorreksjon som mange andre, men det er dog mye mer enn bare litt heving og senking av nivåer over frekvensskalaen alle loudness som du viser til.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, da har vi en som får fortelle at han vet hva pink noise er.
    Ja dette er jo sannelig et konstruktivt svar, Kjell! Tråkket jeg deg på tærne?

Ellers er utsagnet ditt helt feilaktig - ingenting i det jeg sier tyder på en slik konklusjon.

Da kan du vel fortelle meg hva som skjer i eksemplet ditt hvis vi hører på musikk med en frekvenssmal basstone og ellers f.eks kun vokal , hvis denne basstonen har sitt senter rundt frekvensen du har justert opp?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ligger i ordet Kjell. Romkorreksjon.

Loudness er noe helt annet. Du har desverre ikke forstått prinsippet.

Men mitt enkle regnestykke viser at dette IKKE er tilfelle ved lineær transfer funksjon til rommet.
    Ditt regnestykke er som Elemental har påpekt, ganske lite relevant så lenge vi snakker om musikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da kan du vel fortelle meg hva som skjer i eksemplet ditt hvis vi hører på musikk med en frekvenssmal basstone og ellers f.eks kun vokal , hvis denne basstonen har sitt senter rundt frekvensen du har justert opp?

Det er et veldig søkt tilfelle. Omtrent som å skru opp volumet på forsterkeren. Musikk varierer jo i nivå med tiden, og man må alltid skru ned når nivået blir for høyt. Statistisk kunne det gjerne være omvendt - at den toppen befant seg der vi har regulert ned - og da har vi økt headroom der.

Vi snakker om et statistisk gjennomsnitt i musikk. Og bruk av en equalizer til å senke og heve like mange topper og dipper (og like mange nær hverandre i frekvens) får matematisk sett ingen betydning for headroom.

Tror du blander tingene her.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ditt regnestykke er som Elemental har påpekt, ganske lite relevant så lenge vi snakker om musikk.

Igjen tøv (dessverre, jeg har med enkle tall vist hva som skjer)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har jo idag flere kinoer som kjører med kostbart hypermoderne lydanlegg. Jeg er alltid glad når jeg slipper å høre mer der.
    Generelt er norske kinoer er langt fra hypermoderne, verken når det gjelder utstyr eller akustikk. Går ut i fra at dette også gjelder kinoer hos dere i Tromsø.

Om du vil se moderne ingeniør-arbeid på høyt plan, så kan du heller besøke den nye operaen.

Forøvrig kommer det stadige sleivspark og spydige kommentarer fra din kant utelukkende for å provosere og lage en mer amper stemning. På den måten sikrer du at vi får en usakelig diskusjon, og flere medlemmer velger å ikke delta. Great going Kjell - you are the best!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1) Generelt er norske kinoer er langt fra hypermoderne, verken når det gjelder utstyr eller akustikk. Går ut i fra at dette også gjelder kinoer hos dere i Tromsø.

2) ..., og flere medlemmer velger å ikke delta. Great going Kjell - you are the best!

1) Nei, i Tromsø er det et helt nytt anlegg i den store nye kinoen.

2) Jeg får mange meldinger om at folk ikke gidder delta av "den motsatte" årsaken.
    Du blander deg i alle temaer og greier ikke å følge opp enkle tall-beregninger nå i det siste.

Men jeg har det travelt - så dere skal få fred en stund

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen tøv (dessverre, jeg har med enkle tall vist hva som skjer)
    Du har nok forenklet det litt for mye ja.

Sannelig ikke rart du har dårlig erfaringer med EQ. Små vintage rørforsterkere og en kokk som styrere en PEQ i alle mulige veier for å kompansere for store romproblemer kan bare gå en vei....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jaja, så sier vi det. Må jobbe.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi snakker om et statistisk gjennomsnitt i musikk. Og bruk av en equalizer til å senke og heve like mange topper og dipper (og like mange nær hverandre i frekvens) får matematisk sett ingen betydning for headroom.
    Jeg vil vel påstå at når du justerer opp level på en gitt frekvens vil du bruke av det headroom'et som er i elementet.

Om du på en sub som spiller på maks justerer opp 25hz med 6db for å korrigere hjelper det ikke å justere ned 80hz med 6db, eller mer. Den vil allikevel begynner å vrenge.

Tilgi meg om jeg forstod svaret ditt feil, men syntes ikke det virket helt logiskt.

OT: Dette er forøvrig den morsomste diskusjonen her inne. Hehe.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja, he-he, du finner svaret her som jeg svarte sist, med påfølgende kommentarer.

Lyd er 20 Hz - 20 kHz eller noe sånt.
    Og varierer i frekvens og nivå hele tiden.

Vi velger et laboratorie-signal med to frekvenser 50 Hz og 70 Hz. De er enten like eller varierer 6 dB. Vi bruker signalnivåer (mV og V = Volt).

Tilfelle 1 - begge er like:
    400 mV + 400 mV = 800 mV

Tilfelle 2 - det er 6 dB forskjell
    300 mV + 600 mV = 800 mV

Vi regulerer jo volum slik at totallyd-nivået blir det samme.

P.S. Du må gjerne bytte med andre frekvenser - langt ned eller høyt oppe - poenget er at vi sammenligner frekvenser som LIGGER NÆR hverandre, siden energi-innholdet varierer når vi fjerner oss langt.

Og for de som har falt av lasset - det er equalisering av rommet vi snakker om her - å jevne ut topper og dipper. Som alltid ligger ganske jevnt fordelt etter hverandre.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Jeg vil vel påstå at når du justerer opp level på en gitt frekvens vil du bruke av det headroom'et som er i elementet.

Om du på en sub som spiller på maks justerer opp 25hz med 6db for å korrigere hjelper det ikke å justere ned 80hz med 6db, eller mer. Den vil allikevel begynner å vrenge.

Tilgi meg om jeg forstod svaret ditt feil, men syntes ikke det virket helt logiskt.

OT: Dette er forøvrig den morsomste diskusjonen her inne. Hehe.

Geir Arne
    Et veldig viktig poeng hvis man skal bruke EQ, økning i slanglengde er eksponensielt stigende nedover hver oktav. Men i Kjell sitt eksempel snakker han om belastning på forsterker, ikke høyttaler...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et veldig viktig poeng hvis man skal bruke EQ, økning i slanglengde er eksponensielt stigende nedover hver oktav. Men i Kjell sitt eksempel snakker han om belastning på forsterker, ikke høyttaler...

Ja nå begynner det å bli interessant.

Jeg tenkte meg belastning på forsterker - men tenkte at en veldig forenklet fulltone-høyttaler kunne analyseres på samme måte.

Snakker man om et flerveis oppsett med subwoofer, blir det mer komplisert, men husk jeg hele tiden analyserer frekvenser nær hverandre - og hvor det ligger topper og dipper etter hverandre.

Hever man nivået under nedre grensefrekvens så kreves det mer headroom.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja, he-he, du finner svaret her som jeg svarte sist, med påfølgende kommentarer.

Lyd er 20 Hz - 20 kHz eller noe sånt.
    Og varierer i frekvens og nivå hele tiden.

Vi velger et laboratorie-signal med to frekvenser 50 Hz og 70 Hz. De er enten like eller varierer 6 dB. Vi bruker signalnivåer (mV og V = Volt).

Tilfelle 1 - begge er like:
    400 mV + 400 mV = 800 mV

Tilfelle 2 - det er 6 dB forskjell
    300 mV + 600 mV = 800 mV

Vi regulerer jo volum slik at totallyd-nivået blir det samme.

P.S. Du må gjerne bytte med andre frekvenser - langt ned eller høyt oppe - poenget er at vi sammenligner frekvenser som LIGGER NÆR hverandre, siden energi-innholdet varierer når vi fjerner oss langt.

Og for de som har falt av lasset - det er equalisering av rommet vi snakker om her - å jevne ut topper og dipper. Som alltid ligger ganske jevnt fordelt etter hverandre.

Dine antagelser, om at balansen mellom topper og bunner i frekvensgangen i et rom som regel summerer til null, er stikk i strid med alle rom jeg har jobbet med...

Vidre gjør du en antakelse om at energien i musikk over hele båndet er relativt konstant i snitt. Da snakker vi i såfall snittet over svært lang tid, med varierende musikk, som er lite interresant. Det er som regel i sammenheng med dynamikk at en forsterker bruker en betydelig mengde av kreftene sine, og som du sikkert forstår snakker vi da om et smalt tidsvindu. Summen av alle frekvenser i hele sangen eller mer er ikke interresant i det tidsvinduet....

Side 47 av 153 FørsteFørste ... 7 17 27 37 43 44 45 46 47 48 49 50 51 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •