Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 41

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 41 av 153 FørsteFørste ... 11 21 31 37 38 39 40 41 42 43 44 45 51 61 71 81 91 101 111 121 131 141 151 ... SisteSiste
Viser resultater 801 til 820 av 3050
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Det gjør det.
    :-D ja okai.. hehe :-D

Eg gleder meg ivertfall til noen dager da eg skal hente ut Triangle Altea EX, music hall cd25.2 og Cord kabler i posten + nye rør til min MA
    Dette blir mitt første orntlige anlegg :-D
    Eg er fersk på hi-end så håper ikke eg blir skuffet.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Så da fekk eg litt skuff over meg i forhold til dyrt utstyr. Men skal sei, at beste anlegget eg har hørt var på hifi-klubben for noen år siden med Electrocompaniet og B&W høytalere :-D
    Det kan jo umulig stemme, electrocompaniet er jo transistorforsterker og det låter som om man sitter i panner og grotter og generelt veldig metallaktig.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det kan jo umulig stemme, electrocompaniet er jo transistorforsterker og det låter som om man sitter i panner og grotter og generelt veldig metallaktig.
    Nei der tar du feil Selv om eg har nemt det før så gjelder dette rimelig utstyr, da eg ikke har hørt noe i ettertid uten om Classe som var dårlig.
    Men Electrocompaniet var virkelige det store eg har hørt.
    Et utdrag fra en dobbelt cd som er ufattelig bra innspilt følger..

Michal Jackson skrev i sin History dobbel cd blant annet:
    -Special Thanks for technical support to: Electrocompaniet AS...Per Abrahamsen, Trond Braaten and Nils B Kvam.
    Dette liker eg, da det er Norsk

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg tydeligvis gått glipp av noe fra tidligere i denne tråden igjen, men konkret hva er det vi ønsker å bevise/simulere med å gjøre dette? (som er relevant for diskusjonen)

Å lytte isolert på den filter-spolen som sitter i utgangen på en klasse D. Jeg har testet slike ferrit-spoler og de gir dårlig lyd, se beskrivelsen foran her. Slike spoler anbefales av høyttaler-leverandører kun å brukes på frekvenser under 1 kHz (f.eks. Eltek).

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Special Thanks for technical support to: Electrocompaniet AS...Per Abrahamsen, Trond Braaten and Nils B Kvam.
    Selv om Michael Jackson er loco:shock: , så er det jo litt tøft at han har benyttet Electrocompaniet i studio (regner med det var i studio). Og de MJ albumene jeg har hørt, holder relativt høy teknisk standard/god lyd.:grin: Ingen tvil om at mannen vet hva han holder på med når det kommer til musikk.

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønte vel ikke kor du vil hen med dette svaret?

EG bygger anlegg for å få fin lyd i bilen, f.eks Focal, Audioson.
    ikke for lydtrykk.. Og klasse D er fin til å spare litt på strømmen i bilen din en kald vinter dag.
    Det gikk fint før med gamle transistor forsterkere i biler på anlegg som spilte imbesilt-høyt..........

His du spiller musikk når motor er avslått ja, men ikke ellers.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DiFontaine
    Selv om Michael Jackson er loco:shock: , så er det jo litt tøft at han har benyttet Electrocompaniet i studio (regner med det var i studio). Og de MJ albumene jeg har hørt, holder relativt høy teknisk standard/god lyd.:grin: Ingen tvil om at mannen vet hva han holder på med når det kommer til musikk.
    Jepp det har han uten tvil. Ja trur da va i studio ja. Mener å hørt det ja
    Syns det er veldig tøft at kanskje den største artisten velger norske Electrocompaniet.
    Ja cdàne hans er veldi god lyd på men denne dobbelt cd, History er særdeles god lyd på.
    Veldig morsomt

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Det gikk fint før med gamle transistor forsterkere i biler på anlegg som spilte imbesilt-høyt..........

His du spiller musikk når motor er avslått ja, men ikke ellers.
    Eg personelig har ikke brukt klasse D, men eg kan forstå fordelen med at det bruker mindre strøm/mindre strøm som går til varme.
    Er vel ca 98% av strømmen som går utigjen og ca 2% til varme vis eg ikke tar feil.
    Ellers har eg planer å skifte ut til fordel for Focal nå etterpå eg er ferdig med å skifte ut husanlegget. For øvrig det beste eg har hørt i bil var Focal..men nå sklei det litt ut her.
    Ivertfall ikke brukt klasse D enda.

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før du er så kjepphøg, bør du først høre en GOD rørforsterker hjemme hos deg selv en tid. Så gå tilbake til en moderne A/B eller D..du kjem til å kaste den ut.. Det var det som skjedde med meg.
    Har hørt på det, uten at jeg "whent out striking at the gymnasium"

Blir litt komisk når hifi-journalister som er pro-rør er anti blid-test, det sier vel det meste...........

Kanskje en ny blind-test av forskjellige varianter av forsterkere bør gjennomføres hos Hjemmekino gutta, når ht-kabel runde nr. 2 er ferdig.......

1 ting til, jeg er glad for at jeg tok meg en tur i bymarka i Trondheim istedenfor å bruke mer tid på internett-krangling, spesielt når den mest ivrige posteren på rør-siden ikke har noe god dokumentasjon, kildehenvisninger, alt er basert på en selvopplært og selvakseptert ønske-sannhet hvor all nyere forsterke-teknologi blir avvist pga det ble først hørt i en alder hvor ørene ikke er like gode som de var på 70tallet da ørene var 30-40 år yngre..........

Sikkert noen som ønsker jeg ble igjen i skogen........

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei der tar du feil Selv om eg har nemt det før så gjelder dette rimelig utstyr, da eg ikke har hørt noe i ettertid uten om Classe som var dårlig.
    Men Electrocompaniet var virkelige det store eg har hørt.
    Et utdrag fra en dobbelt cd som er ufattelig bra innspilt følger..

Så dyre transistorforsterkere er bra men billige er dårlige. Så de dyrere forsterkerne bruker ikke de komponentene Kjell B mener er dårlige da?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så dyre transistorforsterkere er bra men billige er dårlige. Så de dyrere forsterkerne bruker ikke de komponentene Kjell B mener er dårlige da?
    Du tar feil i at eg meiner det gjelder alt. Skjønner no kva eg meiner?
    Og at eg har ikke hørt så mye.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Har hørt på det, uten at jeg "whent out striking at the gymnasium"

Blir litt komisk når hifi-journalister som er pro-rør er anti blid-test, det sier vel det meste...........

Kanskje en ny blind-test av forskjellige varianter av forsterkere bør gjennomføres hos Hjemmekino gutta, når ht-kabel runde nr. 2 er ferdig.......

1 ting til, jeg er glad for at jeg tok meg en tur i bymarka i Trondheim istedenfor å bruke mer tid på internett-krangling, spesielt når den mest ivrige posteren på rør-siden ikke har noe god dokumentasjon, kildehenvisninger, alt er basert på en selvopplært og selvakseptert ønske-sannhet hvor all nyere forsterke-teknologi blir avvist pga det ble først hørt i en alder hvor ørene ikke er like gode som de var på 70tallet da ørene var 30-40 år yngre..........

Sikkert noen som ønsker jeg ble igjen i skogen........
    Dette å henvise til dårlig hørsel er SPRÆNGT!!!
    Det er flere som mener dette,folk på 20-40 år så kanskje du burde sjekket hørselen din?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det å si at Classè er dårlig i forhold til EC er som å si at cola er bedre enn pepsi-max... Men det kan være en smaksak jeg kan leve med.. Men å si at det er dårlig, og ferdig med den saken.. det er helt merkelig for min del.. Vet det er litt off topic.. men utdyp gjerne.

... .. .. ..

Jeg bruker selv en klasse D forsterker, da jeg ønsket å stramme opp bass og få mer sprut i toppen.. Noe som karakteriserer de fleste klasse D forsterkerne jeg har hørt..

Rør derimot har jeg ikke vært veldig mye borti.. eneste jeg kan si jeg husker godtå ha hørt har vært fra mcintosh.. veldig tilbakelent lyd, men litt tam.. Dette var en 275..

Tror rørforsterkeren kunne vært mye bedre med andre høyttalere.. dette handler mye om matching.. Slik som har blitt nevnt her før.. Enkelte vintage produkter er ment til bruk med vintage utstyr..

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er flere som mener dette,folk på 20-40 år så kanskje du burde sjekket hørselen din?
    Jeg er 32 og har nedsatt hørsel på ett øre. Det er sterkt redusert fra frekvensområdet der talen slutter - under er det helt funksjonelt. Klar alikevell å lytte til musikk og kose meg for det. Selv om jeg har klasse D forsterker....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

utstyr, da eg ikke har hørt noe i ettertid uten om Classe som var dårlig.

Ja det var en demo hjemme hos meg på 90-tallet av Classe Audio forsterker og CD-spiller som virkelig overbeviste meg om at moderne high-end er en kjempe-bløff eller keiserens nye klær. Jeg hadde da fått noe av DIY rør-utstyret mitt på plass (rør pre) med gode gamle oktal-rør fra ca. 1950. Fyren som kom med Classe-sakene ble ganske satt ut og begynte å mumle noe om romantisk rør-lyd. Og etterhvert ble det rør-utstyret vi satt og spilte på.

Hifi-pressen var full av ovasjoner over dette fantastiske merket.

Rør eller ikke rør - uansett var Classe en stor bløff etter min oppfatning. Litt kontakt med merket senere har bare konfirmert oppfatningen min.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tar feil i at eg meiner det gjelder alt. Skjønner no kva eg meiner?
    Og at eg har ikke hørt så mye.
    Ja ikke vet jeg, jeg bare spør jeg. Jeg har selv en Electrocompaniet AW250 som driver B&W 804s - og mener jo som deg at dette låter ganske bra. Jeg lurer jo dermed på om den inneholder de komponentene som etter sigende gjør at transistorforsterker låter dårlig eller ikke Og jeg bruker en Denon 3805 som preamp, inneholder forforsterkerdelen i den disse komponentenene?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Det å si at Classè er dårlig i forhold til EC er som å si at cola er bedre enn pepsi-max... Men det kan være en smaksak jeg kan leve med.. Men å si at det er dårlig, og ferdig med den saken.. det er helt merkelig for min del.. Vet det er litt off topic.. men utdyp gjerne.

... .. .. ..

Jeg bruker selv en klasse D forsterker, da jeg ønsket å stramme opp bass og få mer sprut i toppen.. Noe som karakteriserer de fleste klasse D forsterkerne jeg har hørt..

Rør derimot har jeg ikke vært veldig mye borti.. eneste jeg kan si jeg husker godtå ha hørt har vært fra mcintosh.. veldig tilbakelent lyd, men litt tam.. Dette var en 275..

Tror rørforsterkeren kunne vært mye bedre med andre høyttalere.. dette handler mye om matching.. Slik som har blitt nevnt her før.. Enkelte vintage produkter er ment til bruk med vintage utstyr..
    Eg skal heller si at Classe skuffer da. 8)
    EC er jo mye bedre en Classe ja, som er Min meining, andre får mene noe annet.
    Hadde jo vert litt trasig vis alle hadde kun eit produkt, kjedeligt for oss alle når vi skal kjøpe nytt, da det kun hadde vert liv laga for eit merke :-D
    Utdyp Classe mot MA:
    MA spilte mer krispy, åpnere, bredere/større lydbilde, mer realistisk lyd. Alså mer som instrumenta låter i virkeligheten.
    Classe hørtes mer tamt/slørete/tåkete eller kva eg skal sei. Det var liksom klart men det var som alt var dempet ned på en måte. Er litt vanskelig å beskrive for en amatør da, men eigaren av Classe forsterkaren ville bytte forsterker, så sier vel litt.
    Hadde eg aldrig hørt den jevla MA\en så ville eg sagt Classe låt bra :-D

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde eg aldrig hørt den jevla MA\en så ville eg sagt Classe låt bra :-D
    Hvor kraftig er denne music angelen som alle maser så fælt om da? Kan den drive 804s på en fornuftig måte? (husk at jeg er vant til AW250)
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ikke vet jeg, jeg bare spør jeg. Jeg har selv en Electrocompaniet AW250 som driver B&W 804s - og mener jo som deg at dette låter ganske bra. Jeg lurer jo dermed på om den inneholder de komponentene som etter sigende gjør at transistorforsterker låter dårlig eller ikke Og jeg bruker en Denon 3805 som preamp, inneholder forforsterkerdelen i den disse komponentenene?
    Hugs eg er ingen ekspert bare en vandlig mann som bruker ørene mine :-D
    Transistorforsterkere kan vel vere bra dei som rør seff.. EC f.eks er jo en going.

Hva det inneholder spiller ingen rolle for meg, så lenge det spiller bra.

Side 41 av 153 FørsteFørste ... 11 21 31 37 38 39 40 41 42 43 44 45 51 61 71 81 91 101 111 121 131 141 151 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •