Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 40

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 40 av 153 FørsteFørste ... 10 20 30 36 37 38 39 40 41 42 43 44 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 ... SisteSiste
Viser resultater 781 til 800 av 3050
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja sånn ja..kom dere inn på rett kjøl i gjen..la oss få høre om egne erfaringer hjemme i stua.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Spørsmålet er jo videre hvilket lyttenivå en normalt legger opp til på slike Hi-End-messer? Kan jo kanskje tenke meg at de digitale ICE-oppsettene (o.l) kjøres på høyere lyttevolum enn andre? Bare en teori altså, men det kan vel kanskje de som har vært på en slik messe i det siste svare på. Hvis teorien stemmer, danner en seg gjerne inntrykk på noe feilaktig grunnlag, ettersom dynamikken fra ICE tenderer til å kraftig reduseres når en lytter på et mer "normalt" lyttevolum. Husk igjen at min erfaring er begrenset, men det lille jeg har sett og hørt av digitalt forsterkeri hadde nettopp tendensen til å dabbe veldig av på et lyttevolum jeg personlig hadde foretrukket (orker ikke å høre på musikk på øredøvende volum, det sparer jeg til film...).

For øvrig må en jo kanskje også få understreket at Hi-End-oppsett til flere hundre tusen nesten alltid låter GREIT da, og ikke minst at det for de fleste av oss på ingen måte heller er relevant... Det er hva forsterkerteknologien i prisklassen 10-50.000 tilbyr som er aktuell for de fleste av oss skulle en tro...?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp..der er eg helt enig med deg på alt.
    Vil nok tru at volumet er rimeligt høyt under slike messer, da det ellers er mye støy fra omgivelsene rundt.
    Vert mer intresant å høre på erfaringer hjemme i egen stue på utstyr under 50.000

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Spørsmålet er jo videre hvilket lyttenivå en normalt legger opp til på slike Hi-End-messer? Kan jo kanskje tenke meg at de digitale ICE-oppsettene (o.l) kjøres på høyere lyttevolum enn andre? Bare en teori altså, men det kan vel kanskje de som har vært på en slik messe i det siste svare på. Hvis teorien stemmer, danner en seg gjerne inntrykk på noe feilaktig grunnlag, ettersom dynamikken fra ICE tenderer til å kraftig reduseres når en lytter på et mer "normalt" lyttevolum. Husk igjen at min erfaring er begrenset, men det lille jeg har sett og hørt av digitalt forsterkeri hadde nettopp tendensen til å dabbe veldig av på et lyttevolum jeg personlig hadde foretrukket (orker ikke å høre på musikk på øredøvende volum, det sparer jeg til film...).
    Generelt på messer (i allefall de jeg har vært på) spiller de ikke øredøvende høyt i det hele tatt, nettopp fordi det gjerne noen andre der også som ønsker å demonstrere uten å bli forstyrret av naborommet.

Det hadde vært fint om du utdypet hvilke høyttalere du har testet både ICE og rør på (fortrinnsvis under samme forhold)?

...ettersom dynamikken fra ICE tenderer til å kraftig reduseres når en lytter på et mer "normalt" lyttevolum
    Litt usikker på hvordan du kan konkludere med det som en universal sannhet. Hva er det som gjør at en transistorforsterker med dårligere dempningsfaktor skulle være mer dynamisk ved lavere volum?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Beklager Kjell, jeg lytter på musikk, ikke på spoler, kondensatorer og resistorer.
    Skjønner selfølgelig hva du mener HåkonN, men i de tilfellene man hører musikk gjengitt med bruk av elektronikk, er det vel også en del spoler, kondensatorer og resistorer som er med å fremføre den hørbare musikken.

Matching av utstyr i et musikk anlegg kan selfølgelig sees på som matching av CD drev > DAC > Forforsterker > Effekt forsterker > Høytalere > lytterom akustikk > hørsel med kabler som binder de elektrisk jobbende enetene sammen.

Kjell B tar vel dette med matching av elektronikken et lite steg videre med å se på hvilke lydmessige egenskaper de forskjellige elektriske komponentene som inngår internt i signalkjeden inne i de aktivt jobbende utstyret.

Hvorfor reiser man på messer og høre på forskjellige forsterkere og anlegg hvis ikke det er de forskjellige komponentenes egenskaper man hører på.

Synes Kjell B har mange interesante erfaringer og betrakninger i denne og andre tråder, og det handler vel mye om hva slags klang og ytelse man ønsker å oppnå i lytterommet.

Man trenger jo ikke bli enige, men man skylder kanskje hverandre å stille med et åpent sinn og ikke gå på person, men diskutere sak..

Da kan man jo risikere å lære noe nytt(ig) på veien også.:-D
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Vert mer intresant å høre på erfaringer hjemme i egen stue på utstyr under 50.000
    Det kan være noe som ligger her.

Min erfaring er at billigere konsumerhøyttalere ofte er mer farget i gjengivelsen, enten den ene eller andre veien. Noen har en lys gjengivelse for å virke "friske", andre mørke for å bedre takle nakne stuer. Spesielt når man setter de opp mot dyrere høyttalere som kanskje oftere er bygget for å være mer nøytrale i gjengivelsen. Sånn sett kan det være at ICE ofte er litt *for* avslørende for billigt utstyr, spesielt på system satt opp i ubehandlede stuer.

Dette gjelder også dyrere transistorforsterkere som kan være svært avslørende og nøytrale.

En ting er sikkert - der er lett å få high-end ustyr til å låte elendigt om en ikke vet hva en holder på med. At klasse D har fått innpass i dette miljøet tyder på at teknologien har visse kvaliteter.

Dette har vel også andre i denne tråden så vidt vært inne på.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

For øvrig må en jo kanskje også få understreket at Hi-End-oppsett til flere hundre tusen nesten alltid låter GREIT da, og ikke minst at det for de fleste av oss på ingen måte heller er relevant... Det er hva forsterkerteknologien i prisklassen 10-50.000 tilbyr som er aktuell for de fleste av oss skulle en tro...?
    Klasse D betyr ikke digital forsterker. De er like analog solid state.

De aller fleste Hi-End-oppsett til flere hundre tusen jeg har hørt låter IKKE greit. Ikke at det er noe galt med utstyret, men heller rommet det har stått i.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Skjønner selfølgelig hva du mener HåkonN, men i de tilfellene man hører musikk gjengitt med bruk av elektronikk, er det vel også en del spoler, kondensatorer og resistorer som er med å fremføre den hørbare musikken.

Matching av utstyr i et musikk anlegg kan selfølgelig sees på som matching av CD drev > DAC > Forforsterker > Effekt forsterker > Høytalere > lytterom akustikk > hørsel med kabler som binder de elektrisk jobbende enetene sammen.

Kjell B tar vel dette med matching av elektronikken et lite steg videre med å se på hvilke lydmessige egenskaper de forskjellige elektriske komponentene som inngår internt i signalkjeden inne i de aktivt jobbende utstyret.
    Men du er vel enig i at når man har hørt et komplett anlegg låter forrykende bra, og en påstår hardnakket og helt udokumentert at det umulig kan være tilfelle fordi han klarer på et bilde å finne en enkelt spole han ikke liker, så blir det vanskelig å bruke det som noe utgangspunkt for noe videre konstruktiv debatt?

Noe bør jo i det minste de 1000 siste innlegg ha lært oss.

Jeg mener, de fleste her er enige i at moderne transistor-forsterkere kan gi bra lyd. Kjell mener det er umulig pga. computer-komponenter og udugelige ingeniører som ikke en gang klarer å sende folk til månen lenger. Hvordan skal man tolke det? At majoriteten av de som har lyd som hobby ikke vet hva som er bra lyd, eller at de må få sjekka ørene sine? At de har feil preferanser?

Mitt poeng er at jeg ikke tar frem skrutrekkeren for å sjekke om jeg liker lyden. Jeg hører først, og så kan en heller i etterkant finne ut hva som ble gjort riktig eller galt. Àndre må gjerne gjøre det på en annen måte.....

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...det er som nevnt ikke mye faktisk erfaring jeg har med tung Hi-Fi, så jeg burde vel egentlig holdt munn (men synes jo uansett dette er spennende)...

Siste "runde" jeg hadde var for 4 år siden i regi Snickers, les gjerne rapporten her: http://avforum.no/forum/artikler-aud...fi-jungel.html. Det har jo imidlertid ikke skjedd så all verden siden den gang, så flesteparten av observasjonene er jo relevante også i dag.

Jeg har også hatt noen Midgard ICE-blokker selv hjemme, som jeg brukte sammen med noen Jungson-høyttalere og en Pioneer receiver som "pre"... Det er kanskje først og fremst her jeg synes det mangler litt dynamikk på lave lyttevolum. Faktisk fikk jeg mer dynamikk ved å rett og slett koble ut Midgard-blokkene... Samtidig var Midgardene enormt gode til hjemmekino-lyd, krefter til tusen!

...dette, samt da selvsagt noen lytteseanser her og der er det jeg har som grunnlag for min antagelse om mindre dynamikk ved lavere lyttevolum på ICE (vanlig transistor skal jeg ikke uttale meg om)...

Jeg bruker jo som kjent mesteparten av min AV-tid på film og multikanal, og der er det full guffe som uansett gjelder...

For å kort oppsummere mitt "nirvana" hva Hi-Fi angår, var det følgende oppsett:

-Audiopax 2x15 watt rørforsterker: 65k
    -Audiopax Reference 100 høyttalere: 150k
    -Audiopax BRE-5 preamp: 50k
    -Marantz SACD 11: 28K
    -Ecosse Reference høytt. kabler
    -Legend Interconnect signalkabler

SUM: 293.000 + kabler

...her føltes det formelig som om en måtte passe seg for flyvende gitarstrenger, rett og slett en "snert" og ekstrem dynamikk av en annen verden! Riktignok var dette på moderat lyttevolum, straks volumet ble satt opp en del merket en lett av det hele ikke satt like bra lenger, og det er jo nettopp det som gjerne er rørteknologiens svakhet - rett og slett evnen til å levere mye effekt...

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være noe som ligger her.

Min erfaring er at billigere konsumerhøyttalere ofte er mer farget i gjengivelsen, enten den ene eller andre veien. Noen har en lys gjengivelse for å virke "friske", andre mørke for å bedre takle nakne stuer. Spesielt når man setter de opp mot dyrere høyttalere som kanskje oftere er bygget for å være mer nøytrale i gjengivelsen. Sånn sett kan det være at ICE ofte er litt *for* avslørende for billigt utstyr, spesielt på system satt opp i ubehandlede stuer.

Dette gjelder også dyrere transistorforsterkere som kan være svært avslørende og nøytrale.

En ting er sikkert - der er lett å få high-end ustyr til å låte elendigt om en ikke vet hva en holder på med. At klasse D har fått innpass i dette miljøet tyder på at teknologien har visse kvaliteter.

Dette har vel også andre i denne tråden så vidt vært inne på.
    Helt enig med deg der.
    Eg har ikke hørt mye klasse D, det tilstår eg glatt. Men i alle fall lagt merke til at etter en tid med rørforsterker så lyder dei vandlige forsterkarane litt metall aktig. Og då må eg og sei at det er då dei rimligare. Men eg har og testa min Music Angel direkte mot Classe (til en pris av??) og den imponerte ikke i da heile. Den var liksom tam og tåkete i forhold til min. Testet på Electrocompaniet sin gamle cd.spiller som lå vel på 25000 mener eg og hugse, noen seriøse kabler, og Eudiovictor høytalere. Min fetter som hadde dette ville bytte..8)
    Så da fekk eg litt skuff over meg i forhold til dyrt utstyr. Men skal sei, at beste anlegget eg har hørt var på hifi-klubben for noen år siden med Electrocompaniet og B&W høytalere :-D

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...dette, samt da selvsagt noen lytteseanser her og der er det jeg har som grunnlag for min antagelse om mindre dynamikk ved lavere lyttevolum på ICE (vanlig transistor skal jeg ikke uttale meg om)...

Jeg bruker jo som kjent mesteparten av min AV-tid på film og multikanal, og der er det full guffe som uansett gjelder...

For å kort oppsummere mitt "nirvana" hva Hi-Fi angår, var det følgende oppsett:

-Audiopax 2x15 watt rørforsterker: 65k
    -Audiopax Reference 100 høyttalere: 150k
    -Audiopax BRE-5 preamp: 50k
    -Marantz SACD 11: 28K
    -Ecosse Reference høytt. kabler
    -Legend Interconnect signalkabler

SUM: 293.000 + kabler

...her føltes det formelig som om en måtte passe seg for flyvende gitarstrenger, rett og slett en "snert" og ekstrem dynamikk av en annen verden! Riktignok var dette på moderat lyttevolum, straks volumet ble satt opp en del merket en lett av det hele ikke satt like bra lenger, og det er jo nettopp det som gjerne er rørteknologiens svakhet - rett og slett evnen til å levere mye effekt...
    Da bør du få med deg at Akto har eid den Audiopax forsterkeren (eller en enda større modell?) på store Avantgarde hornhøyttalere, men sier nå at han ikke har hatt så mye dynamikk hjemme som nå - helt uten horn. Og nå bruker han ICE.

Han har vel hørt en del også.

Dynamikk er jo relativt. Noen mener at dynamikk først ligger til grunn når en har store høyttalere som er i stand til å levere hele frekvensområdet med mye headroom, og en stor forsterker med høy dempningsfaktor. Da er det ikke alltid optimalt (som du er inne på) med en liten lyspæreforsterker på 20-30watt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Da bør du få med deg at Akto har eid den Audiopax forsterkeren (eller en enda større modell?) på store Avantgarde hornhøyttalere, men sier nå at han ikke har hatt så mye dynamikk hjemme som nå - helt uten horn. Og nå bruker han ICE.

Han har vel hørt en del også.

Dynamikk er jo relativt. Noen mener at dynamikk først ligger til grunn når en har store høyttalere som er i stand til å levere hele frekvensområdet med mye headroom, og en stor forsterker med høy dempningsfaktor. Da er det ikke alltid optimalt (som du er inne på) med en liten lyspæreforsterker på 20-30watt.
    Ja, har fått med meg at Akto har hatt Audiopax i hus, men jeg tipper nok han både har behov for (gitt valg av høyttalere), og ønske om, mer effekt enn de Audiopaxene klarer å levere. Det sagt; jeg skal ikke uttale meg på noen som helst bombastisk måte her, det er jo helt klart at f.eks. høyttaleren har utrolig mye å si...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med deg der.
    Eg har ikke hørt mye klasse D, det tilstår eg glatt. Men i alle fall lagt merke til at etter en tid med rørforsterker så lyder dei vandlige forsterkarane litt metall aktig. Og då må eg og sei at det er då dei rimligare. Men eg har og testa min Music Angel direkte mot Classe (til en pris av??) og den imponerte ikke i da heile. Den var liksom tam og tåkete i forhold til min.
    Vel, det som går igjen av erfaringer på rør er vel ofte beskrivelser som detaljert og organisk. Noen forklarer dette med den myke klippingen av transienter som drar frem detaljer, og en ørevennlig 2.harmoniske forvrengning. For all del det trenger jo ikke være negativt i praksis selv om det er negativt ladede ord. Og uansett grunn til at rør låter som det gjør er det helt klart et bra stort marked for det - DET er vi i allefall enige om. :-D

Jeg kan forøvrig tenke meg en rekke høyttalerkonstruksjoner og lytterom der mange rør-konstruksjoner vil være overlegent det man finner av transistor og PWM.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det som går igjen av erfaringer på rør er vel ofte beskrivelser som detaljert og organisk. Noen forklarer dette med den myke klippingen av transienter som drar frem detaljer, og en ørevennlig 2.harmoniske forvrengning. For all del det trenger jo ikke være negativt i praksis selv om det er negativt ladede ord. Og uansett grunn til at rør låter som det gjør er det helt klart et bra stort marked for det - DET er vi i allefall enige om. :-D

Jeg kan forøvrig tenke meg en rekke høyttalerkonstruksjoner og lytterom der mange rør-konstruksjoner vil være overlegent det man finner av transistor og PWM.
    okai..eg trudde kanskje at i sånne lytterom som er dempet og slikt ville moderne forsterkere ha en fordel. Men du er nok inne på noe der ja. Høytalere er det jo og store forskjeller på. Men no sitter vi jo ikkje i eit lydrom heime da, men i stua med store vinduer og slikt.
    Kordan og kvifor spiller rørforsterker bedre en en vandlig en? Tenker på en noe lunde enkel forklaring. Vet det kommer an på hvordan komponenter er laget, men kvifor brukes ikke gode i dei nye forsterkarane då? Kva er fordelen med selve røra? slike ting?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har fått med meg at Akto har hatt Audiopax i hus, men jeg tipper nok han både har behov for (gitt valg av høyttalere), og ønske om, mer effekt enn de Audiopaxene klarer å levere. Det sagt; jeg skal ikke uttale meg på noen som helst bombastisk måte her, det er jo helt klart at f.eks. høyttaleren har utrolig mye å si...
    Ja, høyttaleren, rommet, samt samspill mellom høyttaler og forsterker har mye å si for totalopplevelsen.

Sitat Opprinnelig postet av Akto
    Adam er langt bedre på alle punkter. Særlig dynamikken, som jeg følte jeg hadde fått med Avantgarde, er nå på et helt annet nivå. Det skulle kanskje bare mangle, hvis man tar prisen med i betraktning ...
    Avantgarde Duo har vel forøvrig en aktiv subdel, slik at Audiopax`en drev et horn med 104db/1watt.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kordan og kvifor spiller rørforsterker bedre en en vandlig en? Tenker på en noe lunde enkel forklaring. Vet det kommer an på hvordan komponenter er laget, men kvifor brukes ikke gode i dei nye forsterkarane då?
    Litt vanskelig svare på det når man ikke er enig i gunnlaget for spørsmålet.

Jeg vet at Kjell har noen kommentarer til dette, men en stor andel produsenter har nok liten tro på at gamle resistorer og rør er eneste sanne vei til god lyd, og de har en enorm kundepark og en bunke reviews som bekrefter det.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt vanskelig svare på det når man ikke er enig i gunnlaget for spørsmålet.

Jeg vet at Kjell har noen kommentarer til dette, men en stor andel produsenter har nok liten tro på at gamle resistorer og rør er eneste sanne vei til god lyd, og de har en enorm kundepark og en bunke reviews som bekrefter det.
    Ja, okai..så det blir liksom den evige krangelen om kva som er best liksom?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, okai..så det blir liksom den evige krangelen om kva som er best liksom?
    Det gjør det.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I stedet for å krangle om data, så bør en heller diskutere hva en har hørt personelig. Det er det som er intresant.

Eg har hørt flere klasse D og synest kun det er brukendes til Bassforsterker i bil.
    Der er klasse D smart i forhold til strømforbruk.
    Det som er litt vrient med hva man personlig har hørt er at man er sterkt påvirket av en rekke faktorer som kan gi sterke placeboeffekter. Så at du uttaler deg om din subjektive oppfattelse av noe du har hørt er relativt meningsløst for alle andre.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Ja bruk egne ører.

Ta en slik spole som beskrevet, sett den i høyttaler-ledningen og lytt på resultatet. Mye av Martin Colloms' innvendinger kan høres allerede da.

Nå har jeg tydeligvis gått glipp av noe fra tidligere i denne tråden igjen, men konkret hva er det vi ønsker å bevise/simulere med å gjøre dette? (som er relevant for diskusjonen)
    --
    Thorbjørn

Side 40 av 153 FørsteFørste ... 10 20 30 36 37 38 39 40 41 42 43 44 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •