Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 153 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 134 144 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 3050
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Passsive komponenter har "raslende" resonans-egenskaper pga materialene de er oppbygget med. Det står nok ikke i skoleboken din.
    Nei, det gjorde det nok ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Men dette resonansgreiene har jeg ikke hørt om før. Hvor utspiller dette seg? Hva er det som skjer? Er det et frekvensområde å snakke om?

Nei greit det. Men jeg har beskrevet hvordan det kan påvises. Slik at alle kan høre det. Hvorfor det skjer ? Det er jo et pulserende elektrisk felt som trekker på platene - de sitter ikke helt i ro - derved blir kondensatoren litt ulineær, særlig ved visse frekvenser hvor det er resonans.

Dere får jobbe litt selv med dette - selv synes jeg det er kjempelett å forstå - på samme måte som at to forskjellige høyttaler-elementer lyder forskjellig fordi membranen beveger seg litt forskjellig - og perfekte er de ikke.

Disse fenomenene er velkjente i en del audiofile miljøer som prøver å se litt lengre enn til de enkle lærebøkene.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja men kjære deg - det har jeg jo forklart like ovenfor her.
    Les det jeg skrev om kondensatorer - det forklarer hvorfor passive komponenter og derved forsterkere lyder forskjellig.

Selvfølgelig vil det være mange andre effekter også, men jeg har beskrevet en viktig effekt ovenfor.

Kjære deg Kjell B. Rett skal være rett. Du forklarte ingen ting, men kom med en påstand.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Åneida, ingen påstand, men bevis. Kjør en tonegenerator på en kondensator og hør hvordan platene vibrerer. Dette skyldes et pulserende elektrisk felt - det er en del av det vitenskapelige grunnlaget for kondensatorens funksjon.

Så akkurat dette er ganske klart.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei greit det. Men jeg har beskrevet hvordan det kan påvises. Slik at alle kan høre det. Hvorfor det skjer ? Det er jo et pulserende elektrisk felt som trekker på platene - de sitter ikke helt i ro - derved blir kondensatoren litt ulineær, særlig ved visse frekvenser hvor det er resonans.

Dere får jobbe litt selv med dette - selv synes jeg det er kjempelett å forstå - på samme måte som at to forskjellige høyttaler-elementer lyder forskjellig fordi membranen beveger seg litt forskjellig - og perfekte er de ikke.

Disse fenomenene er velkjente i en del audiofile miljøer som prøver å se litt lengre enn til de enkle lærebøkene.

OK.. Kondensatorene jobber med et frekvensområde på ca0-40.000Hz (I en skikkelig væzz forsterker). Men et kjapt søk på nettet viser at kondensatorer stort sett har sitt resonansområde i hunde-Mhz området... Dette er fenomenalt langt unna arbeidsområdet og kan UMULIG påvirke det.

2 forskjellige høyttalerelementer fra rema 1000 kan ha gode avvik. Kvalitetselementer fra morel, seas excel, osv. godtar NEPPE hørbare avvik.

Om du med audiofile miljøer mener religiøse miljøer så tror jeg deg.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK.. Kondensatorene jobber med et frekvensområde på ca0-40.000Hz (I en skikkelig væzz forsterker). Men et kjapt søk på nettet viser at kondensatorer stort sett har sitt resonansområde i hunde-Mhz området... Dette er fenomenalt langt unna arbeidsområdet og kan UMULIG påvirke det.

Åneida, det er fabrikantens kurver for en annen testoppstilling. Nærmest der oppe hvor kondensatoren slutter å fungere som ideell kondensator.

Men gjør den testen jeg beskrev, så vil du høre resonanser midt i det hørbare området. Det liker ikke fabrikantene å publisere.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åneida, det er fabrikantens kurver for en annen testoppstilling. Nærmest der oppe hvor kondensatoren slutter å fungere som kondensator.

Men gjør den testen jeg beskrev, så vil du høre resonanser midt i det hørbare området. Det liker ikke fabrikantene å publisere.

Påstår du at fabrikantene juger og leverer kondensatorer med en lavere fs1 enn det de selv oppgir? DETTE må du bevise. Det er en alvorlig påstand. Kondensatorer med feil oppgitt resonans kan få DAC'n min, radioen min og ikke minst klasse D forsterkeren, med sitt oversamplings-trinn til å gå fullstendig i frø.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vi kan vel være ganske sikker på at om det er en effekt som eksisterer, så er det sikkert dokumentert allerede, om kanskje ikke akkurat under VK1 pensum. Kondensatorer blir brukt til mer kritisk utstyr enn hifi.

Selv om påstanden medfører riktighet, forklarer ikke det hvorfor gamle kondensatorer (eller resistorer for den saks skyld) skulle ha noen bedre egenskaper enn nye.

Nå har vel ikke alle audiofile akkurat rykte på seg å være et oppslagsverk for fagfolk heller. Ref. for eks. kabeldebatter.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Påstår du at fabrikantene juger og leverer kondensatorer med en lavere fs1 enn det de selv oppgir? DETTE må du bevise. Det er en alvorlig påstand. Kondensatorer med feil oppgitt resonans kan få DAC'n min, radioen min og ikke minst klasse D forsterkeren, med sitt oversamplings-trinn til å gå fullstendig i frø.

Morsom kommentar.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Selv om påstanden medfører riktighet, forklarer ikke det hvorfor gamle kondensatorer (eller resistorer for den saks skyld) skulle ha noen bedre egenskaper enn nye. Ref. for eks. kabeldebatter.

Da har du (kanskje) lært noe nytt ?

At moderne komponenter er dårligere skyldes prisen, en moderne motstand koster 5 øre, en av de gamle ville i dag koste 5 kroner. Det er altså en utvikling bort fra audio og over til computer, hvor det eneste som kreves er at motstanden har det rette antall ohm.

Moderne metallfilm-motstander er tynnfilm-teknikk, noen molekyler tykk hinne - i en gjennomsnittlig forsterker vil lyden passere 50 meter slik tynnfilm. Og så kjøper kunden tykke kabler til sin nye forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At moderne komponenter er dårligere skyldes prisen, en moderne motstand koster 5 øre, en av de gamle ville i dag koste 5 kroner. Det er altså en utvikling bort fra audio og over til computer, hvor det eneste som kreves er at motstanden har det rette antall ohm.
    Da synes jeg det er rart at alle produsentene som produserer hifi rettede passive komponenter også produserer slike "computer" komponenter!!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At moderne komponenter er dårligere skyldes prisen, en moderne motstand koster 5 øre, en av de gamle ville i dag koste 5 kroner.
    En PC kostet litt mer å lage for 25 år siden også. Jeg vet ikke om den var så mye bedre av den grunn.

Moderne metallfilm-motstander er tynnfilm-teknikk, noen molekyler tykk hinne - i en gjennomsnittlig forsterker vil lyden passere 50 meter slik tynnfilm. Og så kjøper kunden tykke kabler til sin nye forsterker.
    I en resistor ønsker vi vel å oppnå ønsket resistans egnet for bruksområdet. Det er vel kanskje ikke like ønskelig i en kabel.

Sånn subjektivt (og det spørsmålet er ment helt seriøst), hva mener du er lydmessig bedre med vintage forsterkere basert på dine erfaringer? Og gjelder det vintageforsterkere generelt, eller spesielle konstruksjoner?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1) En PC kostet litt mer å lage for 25 år siden også. Jeg vet ikke om den var så mye bedre av den grunn.

2) I en resistor ønsker vi vel å oppnå ønsket resistans egnet for bruksområdet. Det er vel kanskje ikke like ønskelig i en kabel.

3) Sånn subjektivt (og det spørsmålet er ment helt seriøst), hva mener du er lydmessig bedre med vintage forsterkere basert på dine erfaringer? Og gjelder det vintageforsterkere generelt, eller spesielle konstruksjoner?

1) Var det en seriøs kommentar ? Jeg snakker om verdien idag.
    En 25 år gammel PC ville være 100 ganger billigere å fremstille idag. En 50 år gammel karbonmotstand ville være 100 ganger DYRERE å fremstille idag enn dagens produksjon.

2) Nei vi ønsker fravær av uheldige resonanser og bilyder når vi snakker om analog audio. Det gjelder både kondensatorer og motstander. Og i 50 meter tynnfilm kan det skje en slags timing distortion såvel som resonanser. Hvem vet ? Høres kan det ihvertfall.

3) Bedre sammenheng og klarhet i mellomtone-området, luftigere diskant uten rå biklang (den luftige toppdiskanten er jo stort sett helt borte på dagens hifi-messer). Dessuten: Hør på nyheter/speaker på et moderne anlegg. Du klarer nesten ikke å oppfatte ordene (dårlig artikulering) til tross for enorm energi i bass og diskant.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det bare meg, eller er det flere som tror at utviklingen og verden har gått fremover? Det er greit at enkelte foredrar produkter fra 60-70 tallet - en subjektiv opplevelse. Men jeg vil da tro at det har skjedd en utvikling:?:

For min egen del har jeg merket stor utvikling på de tre reciverene jeg har hatt i stua. Og da må det da ha skjedd noe på stereo/effekt-side også?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det har skjedd en enorm positiv utvikling når det gjelder bilde og digital lyd-lagring.

Men analog lyd er satt tilbake til 30-tallet etter min mening, takket være mangel på riktige kunnskaper (eller ren spekulasjon) i bransjen. Så kan rørforsterkere kopiert fra 50-tallet lage en liten revolusjon.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En 25 år gammel PC ville være 100 ganger billigere å fremstille idag. En 50 år gammel karbonmotstand ville være 100 ganger DYRERE å fremstille idag enn dagens produksjon.
    Beklager, jeg som misforstod deg. Å produsere noe som egentlig ikke brukes så mye lenger, vil naturligvis være dyrere. Det har du helt rett i. PC-argumentet var i sånn måte helt på bærtur fra min side.

Men jeg søkte litt på karbonmotstand. Wikipedia skriver i allefall;

Carbon composition

Carbon composition resistors consist of a solid cylindrical resistive element with embedded wire leads or metal end caps to which the lead wires are attached. The body of the resistor is protected with paint or plastic. Early 20th-century carbon composition resistors had uninsulated bodies; the lead wires were wrapped around the ends of the resistance element rod and soldered. The completed resistor was painted for color coding of its value.

The resistive element is made from a mixture of finely ground (powdered) carbon and an insulating material (usually ceramic). A resin holds the mixture together. The resistance is determined by the ratio of the fill material (the powdered ceramic) to the carbon. Higher concentrations of carbon, a weak conductor, result in lower resistance.

Carbon composition resistors were commonly used in the 1960s and earlier, but are not so popular for general use now as other types have better specifications, such as tolerance, voltage dependence, and stress (carbon composition resistors will change value when stressed with over-voltages). Moreover, if internal moisture content (from exposure for some length of time to a humid environment) is significant, soldering heat will create a non-reversible change in resistance value. These resistors, however, if never subjected to overvoltage nor overheating were remarkably reliable.
    Fordeler/ulemper uthevet i sort i bunn. Slik å forstå er det ikke pris som gjør at man gikk bort i fra denne type resistorer.

3) Bedre sammenheng og klarhet i mellomtone-området, luftigere diskant (den luftige toppdiskanten er jo stort sett helt borte på dagens hifi-messer). Hør på nyheter/speaker på et moderne anlegg. Du klarer nesten ikke å oppfatte ordene (dårlig artikulering) til tross for enorm energi i bass og diskant.
    Ok. Jeg deler ikke samme erfaring (ref. signatur), men har selvfølgelig som deg opplevd svært dårlige messedemoer.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, jeg som misforstod deg. Å produsere noe som egentlig ikke brukes så mye lenger, vil naturligvis være dyrere. Det har du helt rett i. PC-argumentet var i sånn måte helt på bærtur fra min side.

Men jeg søkte litt på karbonmotstand. Wikipedia skriver i allefall;

Fordeler/ulemper uthevet i sort i bunn. Slik å forstå er det ikke pris som gjør at man gikk bort i fra denne type resistorer.

Ok. Jeg deler ikke samme erfaring (ref. signatur), men har selvfølgelig som deg opplevd svært dårlige messedemoer.

Dette er mer eller mindre tullprat og fortjener ikke noe svar fra meg.

Til det siste: Det er ingen problemer idag med moderne innkapsling av motstander bygget etter gamle prinsipper. Men dyre blir de. Og de er i stor produksjon idag igjen (etter år 2000).

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har skjedd en enorm positiv utvikling når det gjelder bilde og digital lyd-lagring.
    Noe riktig har da moderne ingeniører gjort i allefall. :-D

Men analog lyd er satt tilbake til 30-tallet etter min mening, takket være mangel på riktige kunnskaper (eller ren spekulasjon) i bransjen. Så kan rørforsterkere kopiert fra 50-tallet lage en liten revolusjon.
    Er det denne type lyd du mener en kan reprodusere med riktige rør på Music Angel?

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vær vennlig å forklar litt her nå. Dette trenger du å utdype.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Vær vennlig å forklar litt her nå. Dette trenger du å utdype.

Litt forenklet: Problemet skyldes at man anvender computer-komponenter, dvs. komponenter beregnet til datamaskiner, til følsom analog audio. Dessuten ikke optimale kretsløp. For mye IC'er.

Det gir en skarp eller slaskete diskant, tynn uklar mellomtone og kun bass-området kan egentlig godkjennes. Akustiske instrumenter lyder forvrengt.

Innenfor high-end lager man så utstyr med spesielle polypropylen-kondensatorer - disse er svært dyre, og har en slags fargende effekt - de får diskanten til å virke klarere, men fjerner samtidig alt som heter mikrodynamikk. Dette er f.ø. typisk messe-lyd.

Side 4 av 153 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 134 144 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •