Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 39

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 39 av 153 FørsteFørste ... 9 19 29 35 36 37 38 39 40 41 42 43 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 ... SisteSiste
Viser resultater 761 til 780 av 3050
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Må få lov til å si at jeg ikke syntes argumentasjonene her holder så høyt nivå.

Basert på at du trekker frem en messerapport fra 6moons og ut i fra den tolker hvordan tilstedeværelsen av rørforsterkere er, tar jeg utgangspunkt i at du nok ikke har vært på mange av disse messene. Ei heller leser så mange blader som avlegger messerapporter. Sist high-end messe jeg var på var i Januar i Las Vegas, og før det i Berlin. Jeg skulle egentlig til Munchen i år men fikk ikke tid. Jeg vet altså hvordan markedet beveger seg litt first hand. Dine fremstillinger av industrien medfører ikke riktighet.

Når det gjelder referanser, får du heller gjøre som du oppfordrer andre til - å søke litt selv. Jeg gidder ikke å scanne inn gamle blader for deg, ei heller bruke masse tid på Google for en rapport på en teknologi du ikke engang har hørt. Jeg vet nå hva slags respons du kommer straks jeg kommer med noen referanser. Jeg ser ikke lenger vitsen....

Personlig syntes jeg det hadde vært mer matnyttig om vi kunne vinklet denne debatten inn på noe litt mer seriøst enn å sable ned produkter kun basert på enkeltkomponenter. Du må også huske på at mange bruker disse teknologiene du mener er ubrukelige, og oppfatter de som noe helt annet enn du fremstiller de som. Din arroganse og angrep på disse produktene tilspisser debatten og gjør den selvsagt alt annet enn saklig.

Nå har vi jo allerede blitt enige om at vi nok har ulike preferanser, og da syntes jeg vi har kommet langt på vei. Kan vi ikke heller diskutere litt mer hvordan vi opplever lyden i et konkret oppsett (integrasjon mot høyttalere, rom etc), enn å prøve å lage en universal-sannhet for resten av verden?

Jeg har ingen problem med at noen sier de syntes rør låter forurenset, transistor upersonlig eller PWM kaldt. Men å svare for andre finner jeg usmakelig.
    Det gjelder no ikke bare en mann her..
    Men sidene her blir for vandlige brukere kjedeligt når en diskuterer/krangler om slike ting.
    Eg og sikkert dei fleste vil høre om slikt som er testet/gjort erfaringer med hjemme i stua hos Dere. Ikke voldsome elektronikk diskusjoner.

Hilsen en vandlig nyfrelst amatør på Hi-End

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere som stadig trekker inn dønn nøytralt utstyr og kaller det metallisk, kjørlig, umusikalsk, etc. Hvordan lytterom er dere vant med? Hvordan høyttalere bruker dere? Hvor gamle er dere? Og ikke minst hvor mye erfaring har dere med akustiske instrumenter live?

Spør ganske enkelt fordi nøytralt utstyr (ja, det inkluderer moderne "computerkomponenter") låter ganske enkelt som i virkeligheten. Og sitter du å hører på et storband på en intimkonsert skal jeg si deg det er en ganske brutal opplevelse. Hvorfor skal lyden hjemme da være så fløyelsmyk?

Ellers høres det ut som på måten dere beskriver transistorlyd at dere sliter med ugunstig lytterom eller matching med øvrig utstyr...

Og når jeg først er i gang å skrive, har dere sjekket hørslen i det siste? Er vanlig å bli overfølsom for frekvenser i øvre mellomtone og diskant med alderen

Er ikke meningen å påstå at dere tar feil, eller at dere er amatører. Vi har alle våre egne syn på verden. Likevel er jo live en god referanse for oss alle når man skal krangle om hva som er nøytral lyd...

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo i det minste noe konkret å bruke som utgangspunkt.

Hvilke høyttalere er det du har? Vet du noe om rommet ditt (akustikk)?
    Har hørt det kun hos meg på noen QLN, men i butikker er eg ikke så overbesvist heller på dyrere høytallere.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Dere som stadig trekker inn dønn nøytralt utstyr og kaller det metallisk, kjørlig, umusikalsk, etc. Hvordan lytterom er dere vant med? Hvordan høyttalere bruker dere? Hvor gamle er dere? Og ikke minst hvor mye erfaring har dere med akustiske instrumenter live?

Spør ganske enkelt fordi nøytralt utstyr (ja, det inkluderer moderne "computerkomponenter") låter ganske enkelt som i virkeligheten. Og sitter du å hører på et storband på en intimkonsert skal jeg si deg det er en ganske brutal opplevelse. Hvorfor skal lyden hjemme da være så fløyelsmyk?

Ellers høres det ut som på måten dere beskriver transistorlyd at dere sliter med ugunstig lytterom eller matching med øvrig utstyr...

Og når jeg først er i gang å skrive, har dere sjekket hørslen i det siste? Er vanlig å bli overfølsom for frekvenser i øvre mellomtone og diskant med alderen

Er ikke meningen å påstå at dere tar feil, eller at dere er amatører. Vi har alle våre egne syn på verden. Likevel er jo live en god referanse for oss alle når man skal krangle om hva som er nøytral lyd...
    Ugustig lytterom er jo stua di/våres.
    Det er der folk flest sitter å hører.
    Musikken skal vere lik som den kommer ut fra en f.eks trompet (før den går inn i en mikrofon)

Det er ørene til meg og mine kamerater som hører dette. 20-37 års alderen.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Det gjelder no ikke bare en mann her..
    Men sidene her blir for vandlige brukere kjedeligt når en diskuterer/krangler om slike ting. Eg og sikkert dei fleste vil høre om slikt som er testet/gjort erfaringer med hjemme i stua hos Dere. Ikke voldsome elektronikk diskusjoner.

Hilsen en vandlig nyfrelst amatør på Hi-End
    Om du lurer på om jeg har testet rør. Ja, det har jeg flere ganger. Fikk en rekke demonstrasjoner på gamle som nye rørforsterkere senest i Januar. Gamle restaurerte spolebåndsopptakere hørte jeg også på. Music Angel har jeg hørt ved en tidligere anledning.

Jeg er helt med på at rør kan låte bra! Jeg syntes bare ikke rør passer til alle høyttalerkonstruksjoner, og personlig er mine preferanser ikke *helt* der. Jeg mener altså matching er alpha-omega her, både i forhold til musikksmak, høyttalere og rom.

Det nytter ikke å ta utgangspunkt i et oppsett som er tunet mot en rørforsterker, og bare bytte til klasse D for å danne seg en konklusjon på hvordan en teknologi kan yte. Det fungerer selvsagt heller ikke andre veien.

Men jeg vil spørre deg om en ting. Mener du dine erfaringer er noe mer gyldig enn andres?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du lurer på om jeg har testet rør. Ja, det har jeg flere ganger. Fikk en rekke demonstrasjoner på gamle som nye rørforsterkere senest i Januar. Gamle restaurerte spolebåndsopptakere hørte jeg også på. Music Angel har jeg hørt ved en tidligere anledning.

Jeg er helt med på at rør kan låte bra! Jeg syntes bare ikke rør passer til alle høyttalerkonstruksjoner, og personlig er mine preferanser ikke *helt* der. Jeg mener altså matching er alpha-omega her, både i forhold til musikksmak, høyttalere og rom.

Det nytter ikke å ta utgangspunkt i et oppsett som er tunet mot en rørforsterker, og bare bytte til klasse D for å danne seg en konklusjon på hvordan en teknologi kan yte. Det fungerer selvsagt heller ikke andre veien.

Men jeg vil spørre deg om en ting. Mener du dine erfaringer er noe mer gyldig enn andres?
    Selvfølgelig må utstyret passe sammen og der er det masse som ikke passer sammen.
    Eg mener ikke mine erfaringer nødvendig vis er bedre en andre. Smaken er som baken. Men å ligge å diskutere/krangle om elektronikk komponenter er dønn kjedeligt for oss vandlige.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ugustig lytterom er jo stua di/våres.
    Det er der folk flest sitter å hører.
    Musikken skal vere lik som den kommer ut fra en f.eks trompet (før den går inn i en mikrofon)
    Nettopp! Da er vi enige Men om du f.eks må farge lyden mot det mørke for å kompensere for et udempet rom, kan du da kalle utstyret ditt nøytralt?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig må utstyret passe sammen og der er det masse som ikke passer sammen.
    Så du utelukker altså ikke at det kan være høyttalerkonstruksjoner der for eks. PWM er helt overlegent rør?

I så fall er det jo flere bruksområder for klasse D enn kun bilstereo (ref. dine tidligere innlegg).

Eg mener ikke mine erfaringer nødvendig vis er bedre en andre. Smaken er som baken.
    Takk. Vi er helt på bølgelengde.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Nettopp! Da er vi enige Men om du f.eks må farge lyden mot det mørke for å kompensere for et udempet rom, kan du da kalle utstyret ditt nøytralt?
    Njei..men da er hjemme i stua da skal spille mest likt som i virkeligheten, det er jo det som er poenget.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du utelukker altså ikke at det kan være høyttalerkonstruksjoner der for eks. PWM er helt overlegent rør?

I så fall er det jo flere bruksområder for klasse D enn kun bilstereo (ref. dine tidligere innlegg).

Takk. Vi er helt på bølgelengde.
    Selvfølgelig ikke.. Noen passer til rør og noen til klasse D, det er jo klart. Det bør jo da vere, ellers ville det vel ikke vere marked for enten den ene eller den andre.
    Og hugs eg er amatør, så det eg har hørt av klasse D hittil er da kun brukendes til bassforsterker. En gang til, det EG har hørt

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1) Må få lov til å si at jeg ikke syntes argumentasjonene her holder så høyt nivå.

2) Basert på at du trekker frem en messerapport fra 6moons og ut i fra den tolker hvordan tilstedeværelsen av rørforsterkere er, tar jeg utgangspunkt i at du nok ikke har vært på mange av disse messene. Ei heller leser så mange blader som avlegger messerapporter. Sist high-end messe jeg var på var i Januar i Las Vegas, og før det i Berlin. Jeg skulle egentlig til Munchen i år men fikk ikke tid. Jeg vet altså hvordan markedet beveger seg litt first hand. Dine fremstillinger av industrien medfører ikke riktighet.

3) Når det gjelder referanser, får du heller gjøre som du oppfordrer andre til - å søke litt selv. Jeg gidder ikke å scanne inn gamle blader for deg, ei heller bruke masse tid på Google for en rapport på en teknologi du ikke engang har hørt. Jeg vet nå hva slags respons du kommer straks jeg kommer med noen referanser. Jeg ser ikke lenger vitsen....

2) Det kan godt være det er en del annet enn rør også på slike high-end messer - kan du gi en annen referanse til en anerkjent hifi-messe som sier noe annet - jeg refererer til messer og annonser i high-end magasiner, og jeg ser bare en stadig økende mengde rørforsterkere og lite annet. Derfor brukte jeg akkurat den referansen som eksempel.

3) Først sier du at en ICEPower (var det Jeff Rowland ??) vant på 2008 high-end messe, og så nekter du å gi oss referansen. Det skulle vel aldri være et lite innlegg på et tilfeldig debattforum du refererte til her. Da forstår jeg at du ikke vil si noe. Hvis det er et blad, så bare oppgi hvilket og gjerne år/vol/side.

Så nå er det plutselig slutt med referanser, og se også ditt pkt. 1 ....

Kan vi få spørre: Hvilke klasse D-forsterkere har du testet selv og eventuelt anbefaler ?
    Du har jo postet mye i denne tråden - så vi er sikkert flere nysgjerrige - hva er dine egne anbefalinger - gjerne subjektive ?

Ellers som nevnt tidligere - prøv selv:
    Ta en slik ferrit-induktor (eller egentlig såkalt pulverkjerne), kan kjøpes billig overalt i elektronikk-handelen, og sett den i serie med utgangen på din nåværende forsterker (ikke klasse D) og lytt på resultatet. Høres det transparent ut ???? De som leverer deler til høyttalere sier at slike kjernespoler ikke må anvendes ved frekvenser over 1 kHz !!!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    1) Det kan godt være - kan du gi en annen referanse til en anerkjent hifi-messe som sier noe annet - jeg refererer til messer og annonser i high-end magasiner, og jeg ser bare en stadig økende mengde rørforsterkere og lite annet. Derfor brukte jeg akkurat den referansen som eksempel.
    HighEnd Munchen 2009
    HIGH END® 2009 - München - Euphonia Audioforum

Ellers så kan jeg poste et par hundre bilder fra high-end messa i Las Vegas i Januar, men det blir kanskje litt OT.

2) Først sier du at en ICEPower (var det Jeff Rowland ??) vant på 2008 high-end messe, og så nekter du å gi oss referansen. Det skulle vel aldri være et lite innlegg på et debattforum du refererte til her. Da forstår jeg at du ikke vil si noe.

Så nå er det plutselig slutt med referanser ....
    Med snart 1000 innlegg i denne tråden uten en eneste referanse fra deg, og bare denne type svar....

Nå er jeg ikke sekretær for deg, så du får lete selv. Leter man, så finner man det
    ...så begynner altså du å kreve referanser for å ta andre seriøst? Syntes ikke du det blir litt feil?

Anlegget var forøvrig Adam sitt, samme produsent som er blitt blant de 3 største innen studio-høyttalere på få år - alt med ICE-moduler. I år vakte Mark Levinson oppsikt med sine nye klasse D forsterkere.

Som jeg sa tidligere, vi får ta opp diskusjonen når du faktisk har hørt på et godt satt opp oppsett basert på klasse D. Dette blir bare synsing åpenbart basert på fordommer.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers som nevnt tidligere - prøv selv:
    Ta en slik ferrit-induktor (eller egentlig såkalt pulverkjerne), kan kjøpes billig overalt i elektronikk-handelen, og sett den i serie med utgangen på din nåværende forsterker (ikke klasse D) og lytt på resultatet. Høres det transparent ut ???? De som leverer deler til høyttalere sier at slike kjernespoler ikke må anvendes ved frekvenser over 1 kHz !!!
    Beklager Kjell, jeg lytter på musikk, ikke på spoler, kondensatorer og resistorer.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Med snart 1000 innlegg i denne tråden uten en eneste referanse fra deg, og bare denne type svar....

Ja du kommer med dette maset ditt med jevne mellomrom.

Jeg har referanser i nesten annenhvert innlegg her, men ikke fra "vitenskapelige" double-blind tests.

Ofte refererer jeg generelt til utviklingen slik man kan lese det i spesifikke tidsskrifter, som nevnes med navn - andre ganger gir jeg direkte-linker til internett - som regel viser det seg å være svært lett å finne de riktige linkene - derfor angir jeg ofte temaer som leseren selv kan google opp - det er også en slags referanser. Og viktig: jeg refererer veldig eksakt og detaljert til egne forsøk - kan ikke huske å ha sett noe der fra deg. Kanskje du skal begynne å fortelle litt mer her om hva du selv hører fra forskjellige forsterker-prinsipper. Med eksakte detaljer om utstyret.

Selv er jeg interessert i hva erfarne lyttere har av erfaringer - og prioriterer det jeg selv interesserer meg for. Slik som du og alle andre gjør.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager Kjell, jeg lytter på musikk, ikke på spoler, kondensatorer og resistorer.

Nei det er greit - du ønsker ikke selv å se på tekniske detaljer - og vil ikke prøve ting som ikke er dokumentert i double-blind tests.

Kan vi da få spørre: Hvilke klasse D-forsterkere har du testet selv og eventuelt anbefaler ?

Du har jo postet mye i denne tråden - så vi er sikkert flere nysgjerrige - hva er dine egne anbefalinger - gjerne subjektive ?

Hvis du allerede har beskrevet det - så beklager jeg spørsmålet - men håper du kan gi svar her.

Skal ellers gi deg rett - det er også en del andre ting enn rør på slike high-end messer - men egentlig skulle man hatt en statistikk med alle utstillerne representert. Dessuten har vi et enormt rør-segment med direktekjøp fra Kina - disse er nok ikke med på de tradisjonelle messene. Så summa sumarum - rør øker veldig år for år.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vi da få spørre: Hvilke klasse D-forsterkere har du testet selv og eventuelt anbefaler ?

Alle mine erfaringer er subjektive. De er jo mine. :-D

Nå har jeg hørt en del på ulike messer, så noe langt foredrag orker jeg ikke. Men jeg kan jo komme med noen klasse D forsterkere jeg har hørt på som jeg har gode erfaringer med gitt rett matching.

Chapter Audio (priopritær)
    Nuforce (priopritær)
    Midgard Audio (ICE)
    Sonos (T-amp) [liten, men god til prisen]
    DIY basert på B&O ICE
    Adam Audio (ICE)
    Rotel (ICE)
    Audio Physic (?)
    Acoustic Reality (ICE)
    Pioneer (ICE)
    DIY basert på LC-Audio (ZapPulse)

(Mener også jeg fikk en god demo på Halcro sin Lyrus, men jeg er sannelig ikke sikker på om det var den som var tilkoblet)

Jeg har naturligvis også hørt for eks. ICE låte dårlig, likeså Sony sin S-master konstruksjon. Men min erfaring er klart at det da har vært store utfordringer med både rom og høyttalere, uten at det har vært noen form for muligheter for å kompansere (elektronisk eller med fysiske tiltak).

Selvfølgelig også fått mange gode og overbevisende demoer på både rør og transistor (nok en enda lengre liste). Jeg er nå av den oppfatningen at samspill mellom høyttaler og rom er avgjørende for god lyd.

Skal ellers gi deg rett - det er mye annet enn rør også på slike high-end messer - men egentlig skulle man hatt en statistikk med alle utstillerne representert.
    For å være ærlig tror jeg det er litt tilfeldigheter også. Det er svindyrt å delta på slike messer. Jeg tror du hadde likt deg i Las Vegas Kjell. Kanskje jeg skulle ha postet resten av bildene i en annen tråd? Det var en del rør, horn og restaurert utstyr der (gamle Teak spolebåndsopptagere blant annet). Du har helt rett i at det er interesse for slike ting. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for en fin oversikt.

Jeg tenkte også på hva du har lyttet på i lengre tid hjemme. Det gir jo en overbevisende konklusjon.

Har du noen der du vil nevne ? Chapter Audio ?

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D

Kan vi ikke alle bli enige om at MA,rør og Kjellb`s sine syn på ting er det riktige, så kverulanten kan la trådene handle om det trådene faktisk handler om?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb1

..... så kverulanten kan la trådene handle om det trådene faktisk handler om?

Handler om rør, transistorer og klasse D. Det er det vi diskuterer.

Side 39 av 153 FørsteFørste ... 9 19 29 35 36 37 38 39 40 41 42 43 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •