Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 38

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 38 av 153 FørsteFørste ... 8 18 28 34 35 36 37 38 39 40 41 42 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 ... SisteSiste
Viser resultater 741 til 760 av 3050
    Active Flateng sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    .....
    Klasse D er kun brukendes til sub forsterker!
    .....
    Må si meg totalt uenig i dette... Rør har absolutt sin sjarm, med klasse D har har sine fordeler også.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ellers er det noen interesssante bilder fra high-end messen i München, 2008.

6moons industryfeatures: Munich High End show 2008

For de som spør etter referanser - her er det bare å telle antall rørforsterkere, antall transistor-forsterkere, og antall klasse D-forsterkere.

Stort sett bare rør-utstyr her. Og dette er status high-end 2008. Noe annet enn Horten-messen, eller ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

1) Martin Colloms er en orginal type. Han er stort sett mest opptatt av dyre kabler, om matingen på CD-spillere er foran eller på toppen og hva slags gummiføtter forsterkerne står på. På det lille forumet deres ville forøvrig flere ha forbud mot å diskutere resultatet av blindtester....

2) Ironien er at dette dokumentet ble laget av Martin som en powerpoint-presentasjon for 2008 High-End messen Munchen. Samtidig på denne messen var det et anlegg basert på klasse D (ICE) som fikk tilbakemeldinger som en av de aller beste og mest imponerende på messen av flere fagblader og messerapporter.

1) Det var da svært - jeg har ikke lest en eneste slik test av han, men masser av kompetente tester av tung hifi.
    En original type ? Ja han er vel ikke en sånn ingeniør/tekniker da ? Har du lyttet på en slik ferrit-spole ? Kanskje du skulle teste den først.

2) Sier du det. Powerpoint ! Av en fra 70-årene ? Imponerende !
    Har du en referanse til denne testen din ?

Ellers er det bare å se på bildene fra messen - hvor mange klasse D finner du der ?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Det er den berømte hifi-journalist Martin Colloms som skriver her - han er en av de mest profilerte high-end eksperter i verden - nyter stor anseelse i alle miljøer
    Skjønner du fant en som deler dine meninger nå, men dette var vel en smal overdrivelse.

Men du og Martin hadde nok funnet tonen.Han også er opptatt av kondensatorer, og mener at forskjeller ikke kan måles. En motstander av blindtester er han også, og ikke minst er han svært kritisk til selv A/B testing (!) av produkter. Han også svært glad i å uttale seg om produkter han ikke en gang har hørt. Et kjempepluss for en skribent spør du meg....

Problemet med dette dokumentet er jo først og fremst at Martin deler sine subjektive meninger som fakta, uten noen som helst referanser til vitenskapelig litteratur.

Newcomer RobertC sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.hificritic.com/downloads/APassiveRole.pdf

Litt om komponenters egenlyd

mvh.Lasse

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Problemet med dette dokumentet er jo først og fremst at Martin deler sine subjektive meninger som fakta, uten noen som helst referanser til vitenskapelig litteratur.

Ha-ha, vitenskapelig du. Jeg skulle altså tro mer på en vitenskapelig studie - med alle de fallgrubene som er der, enn på mine egne ører. Sammenlign alle medisinske studiene, hvor det kommer en ny hvert 5. år som slår ihjel den forrige.

Her bruker Martin f.ø. blindtester:
    http://www.hificritic.com/downloads/APassiveRole.pdf
    (fra 1985)

Men tilbake til den ICEPower-testen (den beste i 2008 ), kunne du gi oss noen referanser.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I stedet for å krangle om data, så bør en heller diskutere hva en har hørt personelig. Det er det som er intresant.

Eg har hørt flere klasse D og synest kun det er brukendes til Bassforsterker i bil.
    Der er klasse D smart i forhold til strømforbruk.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott av Mr.Collum å bruke en blindtest, for så å si rett ut at den er ugyldig....Kanskje ikke overraskende når man ser resultatet av kontrollmålingen....

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I stedet for å krangle om data, så bør en heller diskutere hva en har hørt personelig. Det er det som er intresant.

Eg har hørt flere klasse D og synest kun det er brukendes til Bassforsterker i bil.
    Der er klasse D smart i forhold til strømforbruk.
    Strømforbruk??? Om det er 50% effektivitet eller 98% vil gi svært marginale endringer i din faktura fra E-verket som det het på 70 tallet........, på vinteren vil de med lav effektivitet avlaste ved, olje evt el-fyringen.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Strømforbruk??? Om det er 50% effektivitet eller 98% vil gi svært marginale endringer i din faktura fra E-verket som det het på 70 tallet........, på vinteren vil de med lav effektivitet avlaste ved, olje evt el-fyringen.

Du oppfattet nok ikke poenget - han mente i bil. Eller kjører du el-bil ?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

I en bil (du vet hva det er?) der er det en stor fordel med ting som bruker lite strøm.
    Eg synes lyden er viktigast, ikke hva som er inni.
    Men personelig så spiller ikke klasse D noe bra. Det låter tamt og metallaktig.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du oppfattet nok ikke poenget - han mente i bil. Eller kjører du el-bil ?

Riktig, så ikke den helt, men colabox condensatorer og optima batteri er vel nok til å ta den støyten.........

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig, så ikke den helt, men colabox condensatorer og optima batteri er vel nok til å ta den støyten.........
    Kan så vere, men dei som driv med bilstereo er nok glad for klasse D siden den kan brukes til bass, som er det som dreg masse strøm. Synd det ikke er 230 V i bilane og, vert litt enklere enn å strekke 30 kvadrat sveisekabler :lol:

Har selv drevet med dette i mange år :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja bruk egne ører.

Ta en slik spole som beskrevet, sett den i høyttaler-ledningen og lytt på resultatet. Mye av Martin Colloms' innvendinger kan høres allerede da.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en bil (du vet hva det er?) der er det en stor fordel med ting som bruker lite strøm.
    Eg synes lyden er viktigast, ikke hva som er inni.
    Ja jeg vet hva bil er........

Tilbake til ICE-Power, de to påstått beste AV-receiverne i Norge kommer fra Yamaha DSP-Z11 og Pioneer Susano SCLX90, sistnevnte er ICE-Power, Yamaha vinner filmlyd og prosessering delen såvidt, Pioneeren vinner musikk(stereo) delen ganske klart mener jeg å huske, den fikk svært mye skryt på stereo, dette i alle fagblader jeg har lest, Norge, Sverige, UK, US Europa mm.

Hvis det låter tamt og metallaktig så er det nok andre problemer i ditt anlegg evt. med hørselen din.......

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan så vere, men dei som driv med bilstereo er nok glad for klasse D siden den kan brukes til bass, som er det som dreg masse strøm. Synd det ikke er 230 V i bilane og, vert litt enklere enn å strekke 30 kvadrat sveisekabler :lol:

Har selv drevet med dette i mange år :-)
    Bilstereoen spilte fryktlig høyt lenge før Klasse D kom i bilene, 175DB i en Polo med 20++ 12"
    Helt latterlig spør du meg, men hva gjør ikke folk for å vinne..................

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg vet hva bil er........

Tilbake til ICE-Power, de to påstått beste AV-receiverne i Norge kommer fra Yamaha DSP-Z11 og Pioneer Susano SCLX90, sistnevnte er ICE-Power, Yamaha vinner filmlyd og prosessering delen såvidt, Pioneeren vinner musikk(stereo) delen ganske klart mener jeg å huske, den fikk svært mye skryt på stereo, dette i alle fagblader jeg har lest, Norge, Sverige, UK, US Europa mm.

Hvis det låter tamt og metallaktig så er det nok andre problemer i ditt anlegg evt. med hørselen din.......
    Før du er så kjepphøg, bør du først høre en GOD rørforsterker hjemme hos deg selv en tid. Så gå tilbake til en moderne A/B eller D..du kjem til å kaste den ut.. Det var det som skjedde med meg.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilstereoen spilte fryktlig høyt lenge før Klasse D kom i bilene, 175DB i en Polo med 20++ 12"
    Helt latterlig spør du meg, men hva gjør ikke folk for å vinne..................

Skjønte vel ikke kor du vil hen med dette svaret?

EG bygger anlegg for å få fin lyd i bilen, f.eks Focal, Audioson.
    ikke for lydtrykk.. Og klasse D er fin til å spare litt på strømmen i bilen din en kald vinter dag.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må få lov til å si at jeg ikke syntes argumentasjonene her holder så høyt nivå.

Men tilbake til den ICEPower-testen (den beste i 2008 ), kunne du gi oss noen referanser.
    Basert på at du trekker frem en messerapport fra 6moons og ut i fra den tolker hvordan tilstedeværelsen av rørforsterkere er, tar jeg utgangspunkt i at du nok ikke har vært på mange av disse messene. Ei heller leser så mange blader som avlegger messerapporter. Sist high-end messe jeg var på var i Januar i Las Vegas, og før det i Berlin. Jeg skulle egentlig til Munchen i år men fikk ikke tid. Jeg vet altså hvordan markedet beveger seg litt first hand. Dine fremstillinger av industrien medfører ikke riktighet.

Når det gjelder referanser, får du heller gjøre som du oppfordrer andre til - å søke litt selv. Jeg gidder ikke å scanne inn gamle blader for deg, ei heller bruke masse tid på Google for en rapport på en teknologi du ikke engang har hørt. Jeg vet nå hva slags respons du kommer straks jeg kommer med noen referanser. Jeg ser ikke lenger vitsen....

Personlig syntes jeg det hadde vært mer matnyttig om vi kunne vinklet denne debatten inn på noe litt mer seriøst enn å sable ned produkter kun basert på enkeltkomponenter. Du må også huske på at mange bruker disse teknologiene du mener er ubrukelige, og oppfatter de som noe helt annet enn du fremstiller de som. Din arroganse og angrep på disse produktene tilspisser debatten og gjør den selvsagt alt annet enn saklig.

Nå har vi jo allerede blitt enige om at vi nok har ulike preferanser, og da syntes jeg vi har kommet langt på vei. Kan vi ikke heller diskutere litt mer hvordan vi opplever lyden i et konkret oppsett (integrasjon mot høyttalere, rom etc), enn å prøve å lage en universal-sannhet for resten av verden?

Jeg har ingen problem med at noen sier de syntes rør låter forurenset, transistor upersonlig eller PWM kaldt. Men å svare for andre finner jeg usmakelig.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo i det minste noe konkret å bruke som utgangspunkt.

Hvilke høyttalere er det du har? Vet du noe om rommet ditt (akustikk)?

Side 38 av 153 FørsteFørste ... 8 18 28 34 35 36 37 38 39 40 41 42 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •