Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 37

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 37 av 153 FørsteFørste ... 7 17 27 33 34 35 36 37 38 39 40 41 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 ... SisteSiste
Viser resultater 721 til 740 av 3050
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Et ord som dukker opp i diskusjonen her til stadighet er meget beskrivende for flere av partene.

Jeg synes det er synd at mange av de spennende problemstillingene og spørsmålene som dukker opp i kjølvannet av denne diskusjonen ikke tas opp skikkelig.
    Er du egentlig noe bedre enn noen andre når du velger å stupe inn i diskusjonen med eneste budskapet at folk er patetiske?

Du kan vel heller utdype hvilke problemstillinger og spørsmål mener du bør tas opp bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Prøvd denne?

6moons audio reviews: Trends Audio TA-10

Den spiller musikk så det holder

Det kunne nesten se ut som om den benytter luftspoler, ikke ferrit, i utgangen. Da blir det mye bedre enn ICEPower. Kjempeinteressant forsterker.

Ja det står uthevet air core inductors i teksten der - tydelig at testeren vet hva han snakker om.

Vi må prøve å søke opp klasse D som ikke har disse ferrit-spolene.

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet, totalt irrelevant...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Jeg orker ikke dette kjøret en gang til Kjell. Finne en komponent i en forsterker du ikke en gang har hørt, og ut i fra det fortelle hvor elendig lyd produktet har. For meg blir dette bare useriøst, og minner meg sterkt om trolling.

Denne klasse D får gode tester og benytter IKKE ferrit, men luftspole i utgangen.

Skjønner du poenget ?

Jeg har testet ferritspoler i høyttaler-ledninger og delefiltere. De lyder grusomt !!! Unntatt i bass-området, der går det bra. Men over 1 kHz - nei og atter nei. Og du snakker om at du ønsker transparent gjengivelse ! Dette blir så absolutt det motsatte (med ferrit-spole i utgangen).

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du egentlig noe bedre enn noen andre når du velger å stupe inn i diskusjonen med eneste budskapet at folk er patetiske?

Du kan vel heller utdype hvilke problemstillinger og spørsmål mener du bør tas opp bedre.
    Nei jeg er ikke bedre enn noen andre, det er på ingen måte min misjon å formidle dette.

Jeg mener den utfyllende forklaringen av ordet spinner noe rundt kjernen i diskusjonen som for lengst har flyttet seg fra tema.

Jeg ser ingen hensikt i å plukke ut enkelte problemstillinger for å forsøke å få de belyst her i denne tråden, det er mer hensiktsmessig å trekke det frem når dette har roet seg ned og heller velge en tråd til noe slikt.

Derimot er det utelukkende positivt ment når jeg påpeker at diskusjonen bærer frukter selv når det tilsynelatende kun er negative holdninger som kommer til uttrykk her?

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joef
    Fordi den dønn nøytrale lyden ikke er en god nok representasjon av den akkustiske musikken? Ja takk til et oppsett som gir tilbake noe av det som forsvant i mikrofonen og diverse andre komponenter.
    Altså tunet lyd.
    Men hvordan kan en få tilbake den opprinnelige lyden av de artistene en har i platesamlinga? Regner med det blir kun med det ærlige forsøket som gjør at enkelte låter... nøytralt?

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Naturligvis helt enig med deg. Jeg prioriterer akustiske instrumenter og forlanger at anlegget skal reprodusere disse likt med det jeg hører live UTEN forsterkning. Det klarer ingen moderne transistorforsterkere.

Derfor er dette et kjempeinteressant tema. Så må man bare beklage at man ikke skal kunne få lov å komme med personlige erfaringer og synspunkter uten å blir forsøkt latterliggjort med manglende blindtester og referanser. Fra bransjefolk og deres venner - dette faste hylekoret av 4-5 personer her inne på forumet.

Helt enig med deg.:-D

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er du inne på noe, men jeg er uenig med konklusjonen. Den bassfattige transistoren mener jeg skyldes en uheldig side ved moderne elektronikk - for hører man bass på et akustisk instrument skal anlegget hjemme kunne gjengi det uten EQ.

Dette er et av mine hovedpoenger i diskusjonen i denne tråden.

Hvis det er hovedpoenget ditt så understreker det jo at jeg har rett. Moderne transistorforsterkere oppfattes som bassfattige fordi de ER transparante og har en rett frekvensgang. Dette er grunnen til at japseforsterkerne typisk hadde (har?) en loudnessknapp.

Dette er et definisjonsspørsmål om dette er en "feil" med transistorforsterkerne (i så fall by design), men det har i allefall ingenting med at en transistorforsterker ikke kan gjengi musikk / har et innebygd problem med farging av lyden som får den til å låte dårlig. Du er velkommen hjem til meg for å høre på et transistorbasert anlegg med en 9dB housecurve i bånn, det låter hverken bassfattig eller feil.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det viser alle erfaringer - det er øret som må avgjøre i siste instans. Det gjelder også Stereophile og de andre. Stereophile er blitt riktig bra, og de kommenterer flittig hvordan målinger IKKE stemmer med lytteinntrykk. Det trekker flere lesere til bladet - endelig noe interessant å lese.

Det var på 80/90-tallet at Stereophile og andre gikk over til å stole mest på målingene. Etter at opplaget på de fleste tidsskrifter gikk kraftig ned måtte de legge om.
    Klart det er kjedelig å lese stereoblader omtale forsterkere basert på målinger, siden de fleste korrekt konstruerte forsterkere måler ganske likt innenfor det målbare området. Blir jo ikke noe gøy ut av sånt. De er da journalister må vite.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne klasse D får gode tester og benytter IKKE ferrit, men luftspole i utgangen.

Skjønner du poenget ?

Jeg har testet ferritspoler i høyttaler-ledninger og delefiltere. De lyder grusomt !!! Unntatt i bass-området, der går det bra. Men over 1 kHz - nei og atter nei. Og du snakker om at du ønsker transparent gjengivelse ! Dette blir så absolutt det motsatte (med ferrit-spole i utgangen).

At en forsterker uten gitt komponent får en bra review beviser ikke at en med de aktuelle komponenten låter dårlig. Dette skjønner du sikkert. T-amp bruker jeg selv i multiromsystemet mitt (sonos), så det har jeg faktisk erfaring med.

Det er nok av tester og tilbakemeldinger på forsterkere basert på ICE som beviser at det låter eksemplarisk. ICE er også stadig mer brukt på studiomonitorer, der krav til transparent gjengivelse er svært høy. Studiomonitorer som går for å være blant de beste i bransjen.

Og du sa tidligere at du hadde lyst til å prøve en klasse D forsterker. Hva med å gjøre det først, så kan vi ta det derfra?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rakash
    Skal ta selvkritikk for den Lygren. Er på tynn is når det gjelder digital forsterkning(alt for lite reel lytteerfaring her, og for mye fra bøker/nett), og var nok litt for antakende. Men når det er sagt så er vel dynamikken mer avhengig av yteevne ved forskjellige volumer, altså ikke "fargende" på den måten. Om det du sier stemmer betyr vel dette at disse digitale forsterkerne ikke har samme evne til å lede nok mengde strøm til høyttalerne ved lave nivåer. 100% ufarga lyd skal også litt til å oppnå, men etter det lille jeg har hørt og lest meg fram til så skulle jeg nå tro at de digitale ikke farger like mye som sine brødre. Noen med litt mer erfaring og kunnskap som kan komme med noen solide poenger her?

PS: Navnet er Rakash! Kommer fra den herlige norske bokserien "De Fire og Han Som Gjør Galt Verre". Må komme opp med et bedre Nett-alias snart

Han eg kjøpte rørforsterker av (privat) hadde meget dyr klasse D forsterker, og han sa den måtte en skr ganske langt opp på volum før den gav på litt.
    Han sa og at rørforsterkeren var best. Denne mannen kjøper og selger i stor skala og har dermed hørt meget mye.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men fra en helt vandlig mann som kun hører på musikken og leser gjennom det dere eksperter her skriver og i blader, så vil eg si:

Klasse D er kun brukendes til sub forsterker!

Rørforsterker er best til resten, og kanskje bassen og? Da snakker eg om en god rørforsterker.
    Når eg hører dyrt utstyr og har fått samenlignet direkte med min rørforsterker og blir direkte skuffet over oppskrytt utstyr, som f.eks Classe, så må dere ikke komme her og innbille noen at det er bedre med moderne elektronikk. (ikke hørt moderne elektronikk til flere hundre tusen da) :-D

Det er min mening.

Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei nei transistor er jo win win
    En kompis av meg kjøpte en Meixing MingDa MC-845AA fra ornec. Vi finlyttet å fyllelyttet men desverre så vinner transistor 1978 modellen fra norge

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og du sa tidligere at du hadde lyst til å prøve en klasse D forsterker. Hva med å gjøre det først, så kan vi ta det derfra?

Selvfølgelig et poeng.

Men dette er ellers enkelt: Ta en slik ferrit-induktor (eller egentlig såkalt pulverkjerne), kan kjøpes billig overalt i elektronikk-handelen, og sett den i serie med utgangen på din nåværende forsterker (ikke klasse D) og lytt på resultatet. Høres det transparent ut ???? De som leverer deler til høyttalere sier at slike kjernespoler ikke må anvendes ved frekvenser over 1 kHz !!!

De ser slik ut (for høyfrekvens-filter):
    TIGHTpak Toroids
    Man kobler den inn i enden av høyttaler-ledningen for å lytte - helt enkelt.

Jeg sakser fra en referanse - den sier at en luftspole er det ideelle:
    The ideal inductor (in terms of linearity) is an air-core one, but the size and number of turns required for typical Class-D operation usually makes it impractical, so a core is normally used in order to reduce turns count and also provide a confined magnetic field that reduces radiated EMI.
    Class-D Amplifiers

Ja det er denne veldige fokuseringen på minimal størrelse som kanskje er det mest negative ved klasse D-forsterkere. Og trolig har vi her funnet det området der de dyre (og gode ?) klasse D atskiller seg fra mengden. En air core inductor (luftspole) tar mer plass og blir klart dyrere, særlig fordi den kanskje må skjermes, eller forsterkerens kabinett tilpasses som skjerm. Men det burde ikke være noe stort problem likevel.

Anbefaler leserne å kikke på høyttaler-spoler fra de som leverer komponenter til selvbygg. En luftspole til litt over 50 kHz burde ha en størrelse på noe sånt som 20 uH = 0,020 mH. Den er også temmelig liten. Det er dessverre den voldsomme ingeniør-trangen til miniatyrisering som skaper problemer her også.

Her ser vi kvalitets-spoler til høyttaler:
    Solen-Inductor-Coil+Hex+winding

Den laveste verdien her, 0.22 mH = 220 uH, er fortsatt 10 ganger for stor og har en diameter på litt over 5 cm - med tykk kraftig kobbertråd. Så en liten en på ca. 20 uH burde kanskje være sånn rundt 2-3 cm. Med lav DC-motstand, ca. 0,02 ohm. Tror leserne skjønner at dette å få plass til noen slike i en forsterker ikke er noe stort problem. Tenk at man skaper unødvendige kompromisser her !

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cellv14
    Nei nei transistor er jo win win
    En kompis av meg kjøpte en Meixing MingDa MC-845AA fra ornec. Vi finlyttet å fyllelyttet men desverre så vinner transistor 1978 modellen fra norge

Ja en transistor 1978 blir noe helt annet enn d.o. 2009. Sistnevnte er full av tynnfilmkomponenter/computer-komponenter og får denne grå slepende lyden uten særlig mellomtone. De gamle Doxa var gode.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjell B, i en klasse-D forsterker er signalet FØR filteret 1 bit (kan være multibit) pulsbreddemodulert. Filteret er det som gjør at man får et analogt signal.

Det ikke alle som mener klasse-D er løsningen på alle audiofile ønsker (pdf dokument):
    Are Class ‘D’ Amplifiers High Fidelity

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bar1
    Kjell B, i en klasse-D forsterker er signalet FØR filteret 1 bit (kan være multibit) pulsbreddemodulert. Filteret er det som gjør at man får et analogt signal.

Det ikke alle som mener klasse-D er løsningen på alle audiofile ønsker (pdf dokument):
    Are Class ‘D’ Amplifiers High Fidelity

Nei, det analoge signalet er der hele tiden. Teoretisk kunne du lytte på utgangen uten et filter, men det ville ha alvorlige tekniske bivirkninger.

PWM er ikke digitalt, da måtte man ha en DA converter til jobben.

Anbefaler litt lesning:
    http://focus.ti.com/lit/an/slyt198/slyt198.pdf

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ellers interessante fakta og resultater i den artikkelen fra 2008 du refererte til her - jeg klipper derfra:
    http://www.hificritic.com/downloads/Class-D.pdf

Sound Quality Results (class D):

��Below average treble

��Average bass quality

��High damping factor is misleading

��Lightweight mid range timbre

��False sense of ‘presence’

��Poor rhythm, weakened sense of drive, of propulsive momentum

��Cross modulation between music strands

��Lack of stable focus and inconsistent image transparency

��Listener fatigue

Det er den berømte hifi-journalist Martin Colloms som skriver her - han er en av de mest profilerte high-end eksperter i verden - nyter stor anseelse i alle miljøer - og han var med fra slutten av 70-tallet. Så han har referansene i orden.

Ca. halvparten av disse negative faktorene kan jeg høre når jeg setter en slik ferrit-spole i ledningen til høyttaleren (med vanlig transistor amp). Lyden blir varmere, men med altfor dominerende negative faktorer. Diskanten mister alt som heter detaljer - den er der, men detaljene virker filtrert bort.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det analoge signalet er der hele tiden. Teoretisk kunne du lytte på utgangen uten et filter, men det ville ha alvorlige tekniske bivirkninger.

PWM er ikke digitalt, da måtte man ha en DA converter til jobben.
    Har vel ikke med ett ord sagt at signalet er digitalt.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjell. Jeg ser argumentasjonen din. Spole hadde jo ikke vært nødvendig hadde det ikke vært for RFI. Det sagt, så syntes jeg du skal høre litt først før du starter et korstog mot en gitt teknologi.

Er det ikke selv noen rørentusiaster som bruker klasse D her på forumet, da med rørpre? Kunne jo vært en spennende løsning.

Sitat Opprinnelig postet av Bar1
    Det ikke alle som mener klasse-D er løsningen på alle audiofile ønsker (pdf dokument): Are Class ‘D’ Amplifiers High Fidelity
    Martin Colloms er en orginal type. Han er stort sett mest opptatt av dyre kabler, om matingen på CD-spillere er foran eller på toppen og hva slags gummiføtter forsterkerne står på. På det lille forumet deres ville forøvrig flere ha forbud mot å diskutere resultatet av blindtester....

Ironien er at dette dokumentet ble laget av Martin som en powerpoint-presentasjon for 2008 High-End messen Munchen. Samtidig på denne messen var det et anlegg basert på klasse D (ICE) som fikk tilbakemeldinger som en av de aller beste og mest imponerende på messen av flere fagblader og messerapporter.

Side 37 av 153 FørsteFørste ... 7 17 27 33 34 35 36 37 38 39 40 41 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •