Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 36

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 36 av 153 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 ... SisteSiste
Viser resultater 701 til 720 av 3050
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

1) Strøm i bassområdet?

2) Og likevel setter den opp som et bedre alternativ enn, og jeg siterer dine egne ord; dyre high-end forsterkere virker dynamikk-fattige?

Blir mye bortforklaringer nå som jeg tilfeldigvis hadde forsterkeren du bruker

1) Fatter ikke problemet ?

2) Ja, med de riktige høyttalerne, men helst som pre - det er slik jeg og Fidelity anbefaler disse. Jeg har utelukkende anvendt de gamle Tandberg med de tidsriktige høyttalerne, kjempelyd ! - men har dessuten testet med moderne tunge - det gikk ikke bra.

Og ja, jeg har alltid funnet dyre high-end transistor som dynamikk-fattige - kun i dypbassen imponener de. Men musikk er mer enn dypbass vet du. Har ikke testet Pass Labs.

Vi får kanskje bruke teskje-metoden.
    Vi har to høyttalere: A = 70-tall lettdrevet, B = moderne tungdrevet.

TR-200 lyder som krutt på A, men ikke B.
    Den moderne high-end virker dynamikk-fattig på både A og B
    Den moderne klarer bass-området bedre på B enn TR-200.

Var dette greit ?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Veldig interessant - du begynner med en "nøytral" transistor, men kommer så videre og er nå innom en rørforsterker. Sikkert fordi du merker problemet: transistoren skal liksom være nøytral, men det er noe som mangler der nede i bass/mellomtone-området - det blir tynnere enn det man hører live.
    Jeg er selv interessert i klasse D, og hvis noen eiere vil låne meg en skal jeg gjerne teste. Disse klasse D har en stor spole (induktor) i utgangen for å fjerne høyfrekvensen - den spolen vil utvilsomt farge lyden sterkt. Til tross for enkel oppbygning. Jeg kjenner ikke detaljene her, men hvis det dreier seg om en stor ferrit-induktor, så betakker jeg meg - har hørt disse i andre sammenhenger.

Der er du inne på noe, men jeg er uenig med konklusjonen. Den bassfattige transistoren mener jeg skyldes en uheldig side ved moderne elektronikk - for hører man bass på et akustisk instrument skal anlegget hjemme kunne gjengi det uten EQ.

Dette er et av mine hovedpoenger i diskusjonen i denne tråden.

Hei dette er feil. Har selv en Sony STR-DA7100ES, den har ingen store spoler med ferrit kjerner annet enn i strømforsyningen. Den har små søte spoler til å filtrere firkant pulsene over til å bli glatte sinuser. Høres fælt ut, men det er faktisk ren matte og fysikk i praksis.
    Store feritt kjernespoler blir brukt på rørforsterkere for å redusere utgangspenning fra rør. Dette degraderer lyden.
    Ellers er bassen upåklagelig. Det er også lagt inn en justerbar fase justering for å kompensere for fasefeilen i bassen som analoge forsterkere har og som høyttalere er konstruert for.
    Forøvrig har DA7100ES/TA9000ES en egen tilhengerskare. Mange sony entusiaster er skuffet da Sony har kuttet ut S-Master teknologien på sine nye modeller. Det er kun i Japan de fremdeles selger TA9100ES og TA-DR1a med denne teknologien.
    Det er særlig muligheten til bruke i-Link kombinert med digitalforsterkning som gjør at man får en helt egen klarhet i lyden, lydbildet åpner seg. Overgangen fra analog forsterker var helt klart en vekker.
    Digital forsterkningen skaper ikke forvregning som følge av varme utviklingen i transistoren når musikken varierer. Den har ikke noe crossover forvregning. Ingen problemer med tilbake kobling.
    Med digital overføring reduseres antall konverteringer da forsterkern gjør det direkte. Forsterkerens kompakte mål og lave strømforbruk gjør at man kan legge signalbaner så korte som mulig.
    Transistorene som er brukt er små super-raske spesial designet for digital forsterkning.
    Alt i alt gir dette i teorien mindre forvrengning og renere lyd.
    * rettet ER til DR

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2) Ja, med de riktige høyttalerne, men helst som pre - det er slik jeg og Fidelity anbefaler disse.
    Ja, da skjønner jeg ikke hvorfor du sier den er bedre enn nye high-end forsterkere. Du sier nå at den duger som pre.

Og ja, jeg har alltid funnet dyre high-end transistor som dynamikk-fattige - kun i dypbassen imponener de. Men musikk er mer enn dypbass vet du.
    Dypbass bryr jeg meg fint lite om Kjell. Tror du rett og slett mangler praktisk erfaring om du ikke har hørt transistor låte dynamisk. Jeg har nemmelig hørt det en rekke ganger, både innen hifi og pro, Norge og utlandet, messer og hjemme. Men som vanlig er det vel noe galt med meg og mine erfaringer.

Men hvorfor graver du så mye i en liten bisetning - de gamle Tandberg er ikke noe hovedtema her, men viser hvor bra teknologien var for nesten 40 år siden.
    Jeg graver i den "lille bisetningen" din fordi du hele tiden argumenter om at det var bedre før, og når du ENDELIG viser til et konkret produkt som skal være bedre enn selv nye dyre high-end forsterker-konstruksjoner, er det overraskende nok en forsterker jeg har! Flott, da har vi noe konkrekt vi kan forholde oss til. Og her er jeg rett og slett uenig med deg. Denne lyden vil du ha i ditt anlegg, det vil ikke jeg.

Jeg vet altså hvor bra den var for nesten 40 år siden. Allikevel foretrekker jeg dagens teknologi. Tung kamel å svelge?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eldo472

1) Hei dette er feil. Har selv en Sony STR-DA7100ES, den har ingen store spoler med ferrit kjerner annet enn i strømforsyningen. Den har små søte spoler til å filtrere firkant pulsene over til å bli glatte sinuser. Høres fælt ut, men det er faktisk ren matte og fysikk i praksis.

2) Store feritt kjernespoler blir brukt på rørforsterkere for å redusere utgangspenning fra rør. Dette degraderer lyden.

1) Det er ikke matte - som sagt høres ferrit degraderende - lett å demonstrere.

2) Nei dette er feil. Her benyttes E-kjerne eller C-kjerne trafo-spoler, ikke ferrit.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da skjønner jeg ikke hvorfor du sier den er bedre enn nye high-end forsterkere. Du sier nå at den duger som pre.

Dypbass bryr jeg meg fint lite om Kjell. Tror du rett og slett mangler praktisk erfaring om du ikke har hørt transistor låte dynamisk. Jeg har nemmelig hørt det en rekke ganger, både innen hifi og pro, Norge og utlandet, messer og hjemme. Men som vanlig er det vel noe galt med meg og mine erfaringer.

Jeg graver i den "lille bisetningen" din fordi du hele tiden argumenter om at det var bedre før, og når du ENDELIG viser til et konkret produkt som skal være bedre enn selv nye dyre high-end forsterker-konstruksjoner, er det overraskende nok en forsterker jeg har! Flott, da har vi noe konkrekt vi kan forholde oss til. Og her er jeg rett og slett uenig med deg. Denne lyden vil du ha i ditt anlegg, det vil ikke jeg.

Jeg vet altså hvor bra den var for nesten 40 år siden. Allikevel foretrekker jeg dagens teknologi. Tung kamel å svelge?

Og ja, jeg har alltid funnet dyre high-end transistor som dynamikk-fattige - kun i dypbassen imponener de. Men musikk er mer enn dypbass vet du. Har ikke testet Pass Labs.

Var dette greit ?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke testet Pass Labs.
    Åpenbart.

Var dette greit ?
    Jeg har ikke brukt tungdrevne høyttalere på TR-200. Det er jo en liten forsterker, så det har aldri vært ønskelig.

Bedre bass har jeg ikke snakket om. Med lyd tenker jeg på hele frekvensområdet. Mellomtone og diskant på TR-200 er åpenbart farget. Jeg har ikke testet den som ren for-forsterker.

Spenstig at du vet så mye om hva jeg har brukt TR-200 til.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt literatur om amp og gitarer. Finner ikke ut hvem som er forfatteren dessverre:

"Historically power amps used in audio equipment were “single ended” Class A designs, when the overriding requirement for designers to meet was low cost, and simplicity in manufacturing or maintenance. In those days high levels of volume or high audio precision .were not typically demanded in the consumer market.

As the industry developed, the demand for louder amps became a main driver in design, and this could be achieved far more effectively with new class AB designs, So during the 1960's the class AB became the standard.

So, the choice of Class A or Class AB is fundamental when designing an amp and the decision to use one or the other is made for very good reasons and to meet a clear objective.

Class A fell out of favour because it has several down sides; it is inefficient because 50% of the power generated by the valves is dissipated as heat rather than used in reproducing the signal. This also means that to design a Class A amplifier with the equivalent output power to a Class AB requires more valves, larger power supplies and therefore makes the Class A amplifier inherently larger, heavier and more expensive than the Class AB.

So, why then does anybody still manufacture or use Class A amplifiers when on paper there appears to be no obvious benefit ?. Well perhaps the only reason would have to be that they sound different to Class AB amps and recognising that discrimination in sound and tone is a very subjective and personal thing it appears that some people prefer the sound of Class A amplifiers although many others have never had the opportunity to consider the difference and some don't really care. "

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klasse A, rør, drevet hardt, hardere og enda litt hardere:

Single Ended Class A distortion

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Det er ikke matte - som sagt høres ferrit degraderende - lett å demonstrere.

2) Nei dette er feil. Her benyttes E-kjerne eller C-kjerne trafo-spoler, ikke ferrit.

Uansett spoler virker som filtre.
    I tilfelle nr 1 er det ønskelig, i tilfelle 2 er filter effekt ikke ønskelig.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og litt lett info om hvorfor Klasse A låter bedre enn klasse AB ved forvrengning.

“Why would single ended Class A sound different ?”

"At lower signal levels the amplification will be linear which means no distortion to the signal. When the signal level at the anode is approaching the extremes of that range the characteristic of the valve becomes progressively non-linear and therefore signal distortion increases. The distortion is typically asymmetric and this results in by-products which are mainly even multiples of the fundamental frequencies in the original signal i.e . even harmonic distortion . The predominant harmonic is the second harmonic and this gives a pleasant and musical distortion for guitar because the distortion components are an octave above the original signal.

Compare this with a push pull circuit where even harmonic distortion products are cancelled out in the transformer primary and never reach the loudspeaker. When the amp is driven hard into non linearity, the distortion to the signal is more symmetrical and distortion products are mainly odd harmonics. The third harmonic is predominant and can give the distortion edge and bite but the upper order harmonics can sound positively nasty. "

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eldo472
    Uansett spoler virker som filtre.
    I tilfelle nr 1 er det ønskelig, i tilfelle 2 er filter effekt ikke ønskelig.

Mulig du forveksler med utgangstrafoen ?
    Det er ingen andre filtere i utgangen på rør.

Billige små ferritspoler i klasse D vil redusere oppløsningen i diskanten.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åpenbart.

Jeg har ikke brukt tungdrevne høyttalere på TR-200. Det er jo en liten forsterker, så det har aldri vært ønskelig.

Bedre bass har jeg ikke snakket om. Med lyd tenker jeg på hele frekvensområdet. Mellomtone og diskant på TR-200 er åpenbart farget. Jeg har ikke testet den som ren for-forsterker.

Spenstig at du vet så mye om hva jeg har brukt TR-200 til.

Vel da kan vi vel forlate den lille bitingen der ? Den er ikke helt nøytral - men så mye mer dynamisk - det var poenget mitt.

En viktig ting on topic:
    Hva slags spoler brukes på klasse D ?

Ferrit, E-kjerne, C-kjerne eller luft ? Den spolen vil bety enormt mye for lydkvaliteten.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel da kan vi vel forlate den lille bitingen der ?......men så mye mer dynamisk
    Den er ikke mer dynamisk - langt i fra.

Men kan vi i det minste være enige om at vi har ulike preferanser?

Dette hadde jeg satt stor pris på om du svarte på.

En viktig ting on topic:
    Hva slags spoler brukes på klasse D ?

Ferrit, E-kjerne, C-kjerne eller luft ? Den spolen vil bety enormt mye for lydkvaliteten.
    Det er din påstand. Jeg tviler på at du finner mye som støtter den påstanden. Om du mener ICE sin klasse D versjon, så finner du datablad her.

ICEpower — Speaker Engine Solutions

Priopritære løsninger får du nesten søke opp selv.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det forøvrig svært imponerende at du kan se på en komponent i en forsterker, og ut i fra den ene komponenten fortelle hvordan lyden blir.

Jeg har aldri hørt noe lignende.

Tror du burde være med på en blindtest en dag. Jeg vil anta at du får et sjokk.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig du forveksler med utgangstrafoen ?
    Det er ingen andre filtere i utgangen på rør.

Billige små ferritspoler i klasse D vil redusere oppløsningen i diskanten.

Jeg mente utgangstrafo på rør forsterkere.

Spolene må være dimensjonert slik at de ikke filtrerer mer enn de skal.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1) Den er ikke mer dynamisk - langt i fra.
    Men kan vi i det minste være enige om at vi har ulike preferanser?
    Dette hadde jeg satt stor pris på om du svarte på.

2) Det er din påstand. Jeg tviler på at du finner mye som støtter den påstanden. Om du mener ICE sin klasse D versjon, så finner du datablad her.

ICEpower — Speaker Engine Solutions

Priopritære løsninger får du nesten søke opp selv.

1) Den er ikke helt nøytral - men så mye mer dynamisk - det var poenget mitt. Så vi er uenige - og ja det kan henge sammen med preferanser - trolig mest musikk-typer man lytter på.

2) Ja du ville ikke svare her ? Jeg ser en stor rund ferrit-spole - den er visst en dobbel type ut fra diagrammet.

Ja dette blir ikke bra - jeg kjenner den ferrit-lyden - diskanten virker kraftig undertrykt og verre: detaljfattig - over 5 kHz. Dette er ingeniørenes rør-lyd uten tvil. Tapte detaljer og en svakt fallende frekvenskurve - her har vi endelig den store sammenhengen, ha-ha. Lyden blir tørr og resonansfri -det er fordelen, men de tapte detaljene i toppen er for mye til å kunne godkjennes. Men de demper steril transistorlyd - det skal medgis.

Men ferriter som demper over 1 MHz og er linjalrette har også dette store lydproblemet. Tror jeg skjønner hvorfor klasse D etter flere år ikke står på ønskelisten til de som virkelig søker musikkglede i anlegget.

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det forøvrig svært imponerende at du kan se på en komponent i en forsterker, og ut i fra den ene komponenten fortelle hvordan lyden blir.

Jeg har aldri hørt noe lignende.

Tror du burde være med på en blindtest en dag. Jeg vil anta at du får et sjokk.
    Får du med Kjell B. På blindtest så spretter jeg Champisen.................

Etter alle påstandene, synsingene, meningene, medvind, rør, ikke rør, transvestitter, nei transistorer så vil ingen som puster for egen maskin stille opp på noe som han garantert bare kan tape på..................

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg skjønner hvorfor klasse D etter flere år ikke står på ønskelisten til de som virkelig søker musikkglede i anlegget.
    Prøvd denne?

6moons audio reviews: Trends Audio TA-10

Den spiller musikk så det holder

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et ord som dukker opp i diskusjonen her til stadighet er meget beskrivende for flere av partene.

Sitat Opprinnelig postet av Caplex
    patetisk (av gr. pathos, lidelse), følelsesfull, lidenskapelig (især på kanten av det høystemte el. sentimentale); gripende; egnet til å vekke sentimentalt farget medynk; latterlig, tragikomisk.
    Jeg synes det er synd at mange av de spennende problemstillingene og spørsmålene som dukker opp i kjølvannet av denne diskusjonen ikke tas opp skikkelig.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Den er ikke helt nøytral - men så mye mer dynamisk - det var poenget mitt. Så vi er uenige - og ja det kan henge sammen med preferanser - trolig mest musikk-typer man lytter på.
    Ja, jeg hører på alt mulig rart. Mye akustisk, men også litt rock og noe blues. Blir noe elektronisk også.

Basert på TR-200 er jeg nå overbevist om at det er selve vintage-lyden vi ikke deler preferanser om.

2) Ja du ville ikke svare her ? Jeg ser en stor rund ferrit-spole - den er visst en dobbel type ut fra diagrammet.

Ja dette blir ikke bra - jeg kjenner den ferrit-lyden - diskanten virker kraftig undertrykt og verre: detaljfattig - over 5 kHz. Dette er ingeniørenes rør-lyd uten tvil. Tapte detaljer og en svakt fallende frekvenskurve - her har vi endelig den store sammenhengen, ha-ha. Lyden blir tørr og resonansfir -det er fordelen, men de tapte detaljene i toppen er for mye til å kunne godkjennes. Men de demper steril transistorlyd - det skal medgis.

Men ferriter som demper over 1 MHz og er linjalrette har også dette store lydproblemet. Tror jeg skjønner hvorfor klasse D etter flere år ikke står på ønskelisten til de som virkelig søker musikkglede i anlegget.
    Jeg orker ikke dette kjøret en gang til Kjell. Finne en komponent i en forsterker du ikke en gang har hørt, og ut i fra det fortelle hvor elendig lyd produktet har. For meg blir dette bare useriøst, og minner meg sterkt om trolling.

Jeg har produkter med de "magiske" komponentene dine hjemme, og det overbeviser ikke. Det er nok for meg.

Side 36 av 153 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •