Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 34

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 34 av 153 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 37 38 44 54 64 74 84 94 104 114 124 134 144 ... SisteSiste
Viser resultater 661 til 680 av 3050
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Etter en lang krangling her, så vil eg sei, fra, en aktiv "vandlig" bruker av forsterkere få lov og sei noe.
    Lyden vi hører med egne ører når vi hører på f.eks en trompet,slagverk eller noe annet, er vel den vi vil ha ut av høytalerne. Det vil ivertfall eg.
    Rørforsterker har aldrig vert inne i mitt hode før i det siste.
    Etter å ha hørt en god rørforsterker, så tenkte eg jøss..ekte lyd!

Det hjelper så lite å mase om moderne elektronikk så lenge det ikke er så ekte som en kan få av en god rørforsterker. Det nermeste moderne en kommer, eg kan tenke meg er Electrocompaniet og Abrahamsen.

Mine kamerater som og alle ha vert skeptisk til rørforsterker har etter å hørt min sittet å måpt.. og så ha dei sagt det er den beste lyden dei har hørt. (fineste/ekte)

Alle kan mene det dei vil, det er helt greit, men for min del synes eg etter en tid med min rørforsterker at den gamle(moderne) forsterkeren min spiller metall og skrikende toner.

Naturligvis helt enig med deg. Jeg prioriterer akustiske instrumenter og forlanger at anlegget skal reprodusere disse likt med det jeg hører live UTEN forsterkning. Det klarer ingen moderne transistorforsterkere.

Derfor er dette et kjempeinteressant tema. Så må man bare beklage at man ikke skal kunne få lov å komme med personlige erfaringer og synspunkter uten å blir forsøkt latterliggjort med manglende blindtester og referanser. Fra bransjefolk og deres venner - dette faste hylekoret av 4-5 personer her inne på forumet.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Jeg synes det er synd at man ikke skal kunne få lov å komme med personlige erfaringer og synspunkter uten å blir forsøkt latterliggjort med manglende blindtester og referanser.
    Det er da også en viss forskjell på å komme med personlige erfaringer og synspunkter enn å fortelle andre hva de liker.

Krav om referanser kommer først når en blir bastant og utfordrer dagens lærebøker.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rakash

Kan starte med å si at ettersom jeg tilhører den yngre garde var det transistor forsterkere jeg første begynte å leke meg med når jeg forvilla meg ut i HiFi verden. Hadde først en del fordommer mot digitale forsterkere, noe som antakelig fordi jeg slukte mesteparten av informasjonen jeg fikk tak i rått. For vel også legge til at jeg har gått til innkjøp av en Cayin rør forforsterker.

Allikevel har jeg i den siste tiden blitt interessert i digitale forsterkere. Studerer for tiden ingeniørfag, og har i den anledning fått litt grunnopplæring i de helt grunnleggende prinsippene innenfor krets og signalbehandling. Jo mer jeg lærer jo mer undrer jeg meg over hvorfor ikke digitale forsterkere er mer populære i den seriøse HiFi verden. De "farger" ikke lyden og spiller dermed uten de tilsvarende lydnyansene man får fra rør og transistor motpartene, men er ikke det egentlig det en forsterker skal?

Veldig interessant - du begynner med en "nøytral" transistor, men kommer så videre og er nå innom en rørforsterker. Sikkert fordi du merker problemet: transistoren skal liksom være nøytral, men det er noe som mangler der nede i bass/mellomtone-området - det blir tynnere enn det man hører live.
    Jeg er selv interessert i klasse D, og hvis noen eiere vil låne meg en skal jeg gjerne teste. Disse klasse D har en stor spole (induktor) i utgangen for å fjerne høyfrekvensen - den spolen vil utvilsomt farge lyden sterkt. Til tross for enkel oppbygning. Jeg kjenner ikke detaljene her, men hvis det dreier seg om en stor ferrit-induktor, så betakker jeg meg - har hørt disse i andre sammenhenger.

Sitat Opprinnelig postet av Hybris

Samtidig har man utfordringer som rett frekvenskurve og oppfattet rett frekvenskurve. Eksempelvis trenger man en ganske saftig økning i bass/dypbass for å oppfatte lyden som riktig/flat. En nøytral frekvenskurve oppfattes som bassfattig grunnet ørets reduserte evne i dette område.

Der er du inne på noe, men jeg er uenig med konklusjonen. Den bassfattige transistoren mener jeg skyldes en uheldig side ved moderne elektronikk - for hører man bass på et akustisk instrument skal anlegget hjemme kunne gjengi det uten EQ.

Dette er et av mine hovedpoenger i diskusjonen i denne tråden.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Off-topic:
    Jeg har ikke blitt satt på plass en eneste gang, men du fortsetter med dette referanse-maset ditt - for liksom å virke seriøst belærende - istedenfor å gå inn på tekniske detaljer, som du visst ikke har lyst å diskutere.
    Selvinnsikt Kjell B. - selvinnsikt er tingen! Har du hørt om det? Det har dog ikke noe om rør og transisotorer å gjøre, men er alikevel viktig å ha i en diskusjon. Du har blitt satt på plass en rekke ganger i denne tråden, men da vrir du temaet over til noe annet. Feks når du mente at rommet utstyret spiller i ikke har noen betydning/ikke er viktig. Da vrei du deg unna som en Ål.

On-topic: Ser heldigvis at flere og flere er tilbake til hva tråden dreier seg om. En klar "ikke-lydmessig" fordel jeg ser ved klasse D - du slipper å ha en kilde som varmer omtent like godt som en panelovn i stua midt på sommeren. I min enkle lydfilosofiske verden er faktisk den en fordel i forhold til at den ikke er så krevende til plasseringen i benk ol. - den klarer seg litt med minimal plass. Ser man på Onkyo reciveren jeg har i benken, kan man steike egg og bacon på den - den varmer faktisk ganske godt opp!

Nå er jeg så enkel at jeg faktisk er fornøyd slik jeg har det! Eneste jeg savner er platespilleren - eneste bit av nostalgiske produkter jeg har, men den plukker jr. på 2 år i filler hvis den for stå fremme.

Det som dog irriterer meg så til de grader, er mennesker som forteller meg hva jeg skal like og dem som gjør det innehar skylapper for alt annet en hva man selv mener. Da må jeg si meg enig med HåkonN:

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Det er da også en viss forskjell på å komme med personlige erfaringer og synspunkter enn å fortelle andre hva de liker.

Krav om referanser kommer først når en blir bastant og utfordrer dagens lærebøker.
    HåkonN - leste i tråden din for en stund tilbake at du skulle se på den nye Rotel RMB-1575. Har du sett på den?

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Naturligvis helt enig med deg. Jeg prioriterer akustiske instrumenter og forlanger at anlegget skal reprodusere disse likt med det jeg hører live UTEN forsterkning. Det klarer ingen moderne transistorforsterkere.

Derfor er dette et kjempeinteressant tema. Så må man bare beklage at man ikke skal kunne få lov å komme med personlige erfaringer og synspunkter uten å blir forsøkt latterliggjort med manglende blindtester og referanser. Fra bransjefolk og deres venner - dette faste hylekoret av 4-5 personer her inne på forumet.

Hvis en streber etter reproduksjon av den akkustiske musikken i stua si, hvorfor skal en da bruke utstyr som (mot)farger lyden?
    Hvorfor ikke gå for noe som er dønn nøytralt?

Apropo personkarakteristikker...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Så kort fortalt bruker man EQ (det være seg digitalt eller analogt) for å veie opp for den negative fargingen moderne transistorforsterkere lager? Min transistorforsterker legger til / trekker fra n dB ved de og de høye frekvensene, og de har EQet det motsatte i studio? (Bare så jeg forstår hva du mener)

Ja, bortsett fra at EQ er et dårlig begrep, et trafokoblet rørtrinn fungerer ikke som EQ - frekvensgangen er uendret. Men hvis vi med EQ mener enhver klangfarge-endring, så er det OK.

Newcomer Thumper sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Friogbevaremegvel!!! For en tråd!!! At den ikke har blitt stengt er litt underlig, da det er 75% drittslenging her! At den ikke har det skyldes vel at det er et par av moderatorene som er deltakere i heksejakten her...

Sitter vel med en følelse av at agendaen er lagt her, og at dette er avforums offisielle holdning... Alt nytt er bra, og eldre teknologi er dårlig!

Dette blir helt feil i mine øyne. Det blir litt som å kjøre bil uten å bruke speilene! Prøv det en dag... riv speilene av bilen og ta deg en tur i byen... det er utrolig hvor mye vi egentlig har brukt for den informasjonen som egentlig er bak oss! Slik er det nok i Hifi sammenheng også. Men jeg har ikke tenkt å si noe særlig om de forskjellige teknolgiene. Jeg har pr nå 2 rørforsterkere, 2 transistorforsterkere og en klass D(eller T...) i huset. Og jeg vet hva jeg foretrekker, og bruker daglig. Jeg bruker det som gir MEG best opplevelse av musikken8) Hvor riktig eller galt det er i forhold til innspilling eller hva "musikkerne og lydteknikkerne" vil formidle, bryr meg mitt i ryggen!
    Jeg har hatt mye besøk her, og ingen har nonsinne sagt at det låter dårlig eller feil her. Har noen som studerer klassisk trompet på besøk her stadig vekk, og han er altid imponert over hvor ekte trompeten låter hos meg. Nå må det sies at jeg må dra på litt før dynamikken blir som han forventer da...

Og ja jeg bruker rør og horn høyttalere! 8) 8)

Med dette innlegget sier jeg god sommer til avforum, og noen av dets medlemmer. Ikke alle da jeg synes endel her er for barnslige og kun opptatt av å "vinne" en debatt, ikke lære noe. Et internett forum bør være et sted der man diskuterer ting for å lære eller lære bort noe. Ikke "vinne" debatter!

God sommer til deg KJELL! Selvom vi har hatt noen diskusjoner og uenigheter i blandt, så er du en fargerik person med stor kunnskap om rør og rørutstyr! Fint at du holder ut med disse ungene som har kommet i trassalderen!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig interessant - du begynner med en "nøytral" transistor, men kommer så videre og er nå innom en rørforsterker. Sikkert fordi du merker problemet: transistoren skal liksom være nøytral, men det er noe som mangler der nede i bass/mellomtone-området - det blir tynnere enn det man hører live.
    Godt forsøk men nei Jeg kjøpte rør-forforsterker kun fordi jeg hadde lyst til å prøve det, og når jeg kom over et godt tilbud slo jeg til. Følte ingen mangler overhodet, iallefall ikke i bassområdet. Har en PassLabs Aleph 5 effektforsterker (2x60w klasse A) som driver et parr Sonus Faber Concertino Domus. Absolutt nydelig lyd!

Er ganske åpen til det meste. Jeg prøver fordi jeg har lyst, og selger når jeg får lyst til å prøve noe helt anna. Hadde jeg hatt plass ville jeg anskaffet meg et parr Swans(F2.2F ?) og prøvd det i kombinasjon med noen Midgard Blokker! *drømmer*

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Rakesh; jeg er ingen ekspert på forsterkerteknologi, men utgangspunktet rundt å anta at en digital forsterkning ikke påvirker kilden (les: nøytral forsterkning) er etter min erfaring ikke korrekt, det hører jo selv jeg. Et problem er bl.a. at en må opp i volum for å hente den nødvendige grad av dynamikk, dvs. at avstanden fra A til B på et gitt tidspunkt ikke er langt fra like stort som en rørforsterker, som nettopp her brillierer med lynpresis og responsiv dynamikk selv på moderate lyttenivå. Om dette skyldes kombinasjonen av høyttaler og forsterker på de få oppsettene jeg har hørt vites ikke, men at det er min soleklare oppfatning basert på det jeg så langt har hørt hersker det liten tvil om i det minste!

Jeg synes litt av problemet "Hi-Fi"-diskusjonene ofte får er mangelen av fornuftige, pragmatiske begreper en gjerne også kan måle. I "Video"-verden er det jo også ofte vanskelig å beskrive de ulike observasjonene, men her er bransjen i det minste relativt flinke til å finne passende måleparametere og forklaringsvariabler. Jeg er selvsagt klar over at det finnes en rekke måleparametere også i Hi-Fi-verden, men dessverre har en rekke av disse blitt misbrukt så lenge at de nærmest er uten verdi i dagens marked.

Et forslag til måleparameter må etter mitt syn være forsterkerens evne til å gjengi dynamikk på et gitt tidspunkt, dvs. evnen til å gjengi en endring i enten volum og/eller vokal innenfor et gitt tidsintervall på et gitt volum. Frekvensrespons sier jo bare noe om hvilken tone forsterkeren / høyttaleren / rommet spiller sett i forhold til kilden, og en vet jo at dette langt fra er et tilstrekkelig måleparameter for å definere "god" lyd, selv om selvsagt frekvensresponsen er et veldig greit verktøy for tweaking, plassering og tuning av et oppsett - er selvsagt ingen tvil om det!...

Jeg prøver egentlig bare å konkretisere diskusjonen, noe video-verdenen har hatt en stor fordel av. Selvsagt er det ikke mulig å konkretisere alt - heller ikke i video-verden - men det er uten tvil en fordel å konkretisere så mye som mulig, og ikke minst er det en fordel å kunne måle og dermed sammenligne faktiske observasjoner.

Når det gjelder innspilling og avspilling er det helt klart mitt syn at det "kunstneriske" bør skje rundt innspillingen, og at avspillingen skjer på et så nøytralt vis som mulig. Nøytralitet skal og trenger jo på ingen måte være "kjedelig" (det er i så fall kildens skyld...), men er det først elendig vil jo gjerne en fargesetting virke apellerende - som da gjerne enten prøver å lure øret til å tro at det foreligger mer dynamikk enn det egentlig gjør, eller "farger" outputten på annet vis som skifter fokus fra den egentlig evnen til reproduksjon av lyd...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thumper

God sommer til deg KJELL! Selvom vi har hatt noen diskusjoner og uenigheter i blandt, så er du en fargerik person med stor kunnskap om rør og rørutstyr! Fint at du holder ut med disse ungene som har kommet i trassalderen!

Takk for det Thumper. Jeg er i ferd med å tilgi deg våre meget små uoverensstemmelser (var det noe om støy, ha-ha ?).
    Så du må ha god sommer og med hyggelige minner (!!) fra våre meningsutvekslinger.

Både for deg og meg har det jo alltid vært troverdighet mot den akustiske signalkilden som har vært viktig, kanskje også det å skape en hyggelig club atmosfære hjemme - i den grad vi tillater farging av våre kjære rør, så er det jo for å få denne ekstra stemningen hjemme.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med dette innlegget sier jeg god sommer til avforum, og noen av dets medlemmer. Ikke alle da jeg synes endel her er for barnslige og kun opptatt av å "vinne" en debatt, ikke lære noe.
    Fint at du holder ut med disse ungene som har kommet i trassalderen!
    Flott at du bidrar til å holde sakligheten oppe!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    HåkonN - leste i tråden din for en stund tilbake at du skulle se på den nye Rotel RMB-1575. Har du sett på den?
    Nei, men jeg mener uten å ha hørt den at den er uhyggelig godt priset (alt er relativt, rundt 20k er fortsatt mye penger) i forhold til ytelse. Er ikke lenge siden 5 x 250w (og dette er nok kontenuerlig i alle kaneler) med en slik dempningsfaktor var helt uhørt - uansett pris.

Jeg skulle egentlig bruke den på bakhøyttalere, men tror nå jeg har funnet en annen løsning, da også basert på klasse D. Bare tilfeldig egentlig.

Fordelene er som du er inne på, lite varmeutvikling. Forsterkerne jeg trenger til bakhøyttalerne skal stå bortgjemt i en benk. Kjempefordel med klasse D!

Miljøvennelig er det også. Kanskje klasse D burde bli miljømerket som en grønn teknologi.

den spolen vil utvilsomt farge lyden sterkt
    Utvilsomt er et sterkt ord. Det er vel denne spolen som sørger for en svak avrulling av frekvensen helt i toppen. Tviler på at det er hørbart siden dette ligger så høyt opp i frekvens...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Når det gjelder innspilling og avspilling er det helt klart mitt syn at det "kunstneriske" bør skje rundt innspillingen, og at avspillingen skjer på et så nøytralt vis som mulig. Nøytralitet skal og trenger jo på ingen måte være "kjedelig" (det er i så fall kildens skyld...), men er det først elendig vil jo gjerne en fargesetting virke apellerende - som da gjerne enten prøver å lure øret til å tro at det foreligger mer dynamikk enn det egentlig gjør, eller "farger" outputten på annet vis som skifter fokus fra den egentlig evnen til reproduksjon av lyd...
    Det du sier her, synes for meg å låte relativt riktig. Hvis man skal høre musikken slik artiste/produsenten ønsker at den skal låte - hvorfor skal man da ikke spille av denne nøytralt? Det må i såfall være personlige preferanser som tilsier at man ønsker å farge lyden - noe som i og for seg er greit. Hvorfor? Smaken er som baken - den er delt. Heldigvis - hadde vi alle vært enige ville det vært virkelig kjedelig!

Miljøvennelig er det også. Kanskje klasse D burde bli miljømerket som en grønn teknologi.
    Jeg har klistret svane merket på fronten på min Tact SDA2175

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rakash
    Godt forsøk men nei Jeg kjøpte rør-forforsterker kun fordi jeg hadde lyst til å prøve det, og når jeg kom over et godt tilbud slo jeg til. Følte ingen mangler overhodet, iallefall ikke i bassområdet. Har en PassLabs Aleph 5 effektforsterker (2x60w klasse A) som driver et parr Sonus Faber Concertino Domus. Absolutt nydelig lyd!

Ja da blir det noe annet enn det du skrev først.

En PassLabs Aleph 5 effektforsterker er en single-ended konstruksjon som er beslektet med 30-tallets rørforsterkere og som ligger nær rørforsterkere i lydsignatur og har absolutt ikke noen problemer med bass/nedre mellomtone.

Denne forsterkeren har ingenting å gjøre med tradisjonelle transistorforsterkere, som opererer i tradisjonell push-pull og med mange gain stages pluss global feed-back

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg mener gode NOS-rør fra 40/50/60-tallet gjør tingene bedre enn det utstyret som sitter i de fleste studioer idag. Derfor vil jeg ha rør også på avspilling.

Ellers er jeg helt enig - klangfarge-reguleringen bør skje på innspilling, mens avspilling hjemme bør skje mest mulig nøytralt. Men så er det disse computer-komponentene i avspillingsutstyret da .....

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...for øvrig blir denne tråden alt for orientert rundt Kjells retoriske verktøy og diskusjoner rundt selve diskusjonen fremfor det tekniske. Jeg kan forstå at det er lett å gå litt "tom" i en diskusjon som dette som gjerne har pågått over noen tiår, men da synes jeg ærlig talt en heller bør la være å sende inn nye innlegg. Hvis Kjell går for langt i sine påstander må riktig "medisin" være fornuftige tilsvar som tar for seg eget standpunkt, det er jo det som drar diskusjonen videre.

Når det gjelder å bemerke AVforum som et sted der alt moderne er tipp topp og alt gammelt noe tull er det langt fra riktig heller Thumper. Samtidig er det ikke til å legge skjul på at AVforums brukere innehar en snittalder på rundt 30 år (demografisk undersøkelse fra 2007), og er derfor i en yngre garde hva angår utstyrstilgjengelighet på det normale marked. Det blir derfor litt vanskelig for mange her inne å forholde seg til 70-talls-argumenter i en verden av nymotens utstyr uten samtidig å få dette servert med en god porsjon teskje. Det synes jeg imidlertid Kjell er noenlunde flink til å gjøre...

JEG er for øvrig at den KLARE oppfatning av Hi-Fi nødvendigvis ikke har gått utelukkende i riktig retning de siste tiår. For det første har markedet for Hi-Fi endret seg radikalt, fra å være en hobby for "freakerne" som var mer enn villig til å bruke store deler av sin årlige inntekt på utstyret til i langt større grad bevege seg til "massene" med billig produksjon i Kina. Jeg tror derfor at mye utstyr produsert på både 60, 70 og 80-tallet kan ha "brilliante" sider ved seg, for det er definitivt ikke slik at de siste 20-30 årene har vært utelukkende en "måneferd" hva angår avansert innovasjon... De største "moderne" oppfinnelsene som TVen eller romfergen ble jo funnet opp lenge før de fleste av oss her inne ble født... Det som kjennetegner de siste 20-30 årene er kanskje først og fremst markedsliberalisme og økt økonomisk forståelse og styring. DET er ikke nødvendigvis positivt hva angår forskning og utvikling, som i MANGE tilfeller verken er økonomisk forsvarlig eller markedsmessig riktig...

VEL, denne tråden bør uansett forsøkes peiles inn på et konstruktivt spor, det vi sammen prøver å konkretisere våre erfaringer rundt de ulike teknologiene. Alle helst hadde jeg som nevnt sett at vi kunne fått på plass noen skikkelige målebegreper, gjerne noe som legger seg helt på siden av den "etablerte" bransjen, for derfra er det neimen ikke mye målebegreper en kan legge sin lit til om dagen...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Friogbevaremegvel!!! For en tråd!!! At den ikke har blitt stengt er litt underlig, da det er 75% drittslenging her! At den ikke har det skyldes vel at det er et par av moderatorene som er deltakere i heksejakten her...

Ikke alle da jeg synes endel her er for barnslige og kun opptatt av å "vinne" en debatt, ikke lære noe. Et internett forum bør være et sted der man diskuterer ting for å lære eller lære bort noe.

Fint at du holder ut med disse ungene som har kommet i trassalderen!

Meget god analyse av situasjonen de siste 10 sidene eller så.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Utvilsomt er et sterkt ord. Det er vel denne spolen som sørger for en svak avrulling av frekvensen helt i toppen. Tviler på at det er hørbart siden dette ligger så høyt opp i frekvens...

Ha-ha, morsomt.

Ferrit-induktorer har jeg testet i mange varianter - og de er hørbare, selv når de ruller av i 10 MHz-området. Effekten høres som tap av detaljer i diskanten (fra 5 kHz og oppover) og er uavhengig av grensefrekvensen. Problemet gjelder kun ferrit-materialer og ikke andre typer induktorer.

Men kan du gi et teknisk svar ?

Er denne induktoren en ferrit-type ? Eller en vanlig laminert jern-kjerne ? C-kjerne ? Luft ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...Kjell; jeg er for øvrig også enig med deg når det gjelder dine stadige bemerkninger rundt "computer-komponentene i avspillingsutstyret...", som på mer "ungdommelig" språk gjerne blir noe i retning av komprimeringsartifakter og andre digitale artifakter forårsaket av den digitale behandlingen. Kilden og nettopp håndteringen av signalet er helt klart av betydning, både mht interne komponenter i forsterkeren og kildens håndtering og samtidig også - som du bemerker - selve innspillingen. Hele kjeden, fra artistens instrument (det være seg egen stemme, gitar, piano eller hva det måtte være) til avspilling i stua kan selvsagt være grunnlag for uønskede endringer.

...I denne tråden bør vi imidlertid forholde fokuset på forsterkeren, skal vi ta hele kretsløpet fra start til slutt må det nesten bli en ny tråd!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rakesh; jeg er ingen ekspert på forsterkerteknologi, men utgangspunktet rundt å anta at en digital forsterkning ikke påvirker kilden (les: nøytral forsterkning) er etter min erfaring ikke korrekt, det hører jo selv jeg. Et problem er bl.a. at en må opp i volum for å hente den nødvendige grad av dynamikk, dvs. at avstanden fra A til B på et gitt tidspunkt ikke er langt fra like stort som en rørforsterker, som nettopp her brillierer med lynpresis og responsiv dynamikk selv på moderate lyttenivå. Om dette skyldes kombinasjonen av høyttaler og forsterker på de få oppsettene jeg har hørt vites ikke, men at det er min soleklare oppfatning basert på det jeg så langt har hørt hersker det liten tvil om i det minste!
    Skal ta selvkritikk for den Lygren. Er på tynn is når det gjelder digital forsterkning(alt for lite reel lytteerfaring her, og for mye fra bøker/nett), og var nok litt for antakende. Men når det er sagt så er vel dynamikken mer avhengig av yteevne ved forskjellige volumer, altså ikke "fargende" på den måten. Om det du sier stemmer betyr vel dette at disse digitale forsterkerne ikke har samme evne til å lede nok mengde strøm til høyttalerne ved lave nivåer. 100% ufarga lyd skal også litt til å oppnå, men etter det lille jeg har hørt og lest meg fram til så skulle jeg nå tro at de digitale ikke farger like mye som sine brødre. Noen med litt mer erfaring og kunnskap som kan komme med noen solide poenger her?

PS: Navnet er Rakash! Kommer fra den herlige norske bokserien "De Fire og Han Som Gjør Galt Verre". Må komme opp med et bedre Nett-alias snart

Side 34 av 153 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 37 38 44 54 64 74 84 94 104 114 124 134 144 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •