Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 33

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 33 av 153 FørsteFørste ... 3 13 23 29 30 31 32 33 34 35 36 37 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 ... SisteSiste
Viser resultater 641 til 660 av 3050
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Her er hva du trenger å vite for å forstå hvorfor det hørtes ut som det var tynn mellomtone.

La oss si AD/DA konverteringen har 2ms delay.
    På 2ms rekker lyden, under gjennomsnittlige forhold, å bevege seg 68.6cm.
    68.6cm tilsvarer en full rotasjon av 500Hz.

Spørsmål en kan stille seg selv.
    1. Ved hvilken frekvens vil første 180 graders utfasing skje?
    2. Hvor ble det av mellomtonen?

DU har ikke fått med deg at jeg også:

a) kjører direktesignal gjennom bufferne med delay utkoblet (de to signaler kan f.ø. separeres i Lexicon). Ikke noe kamfiltereffekt da.

b) kjører reverb UTEN direktesignal, for å unngå kamfilter-effekten.

Kamfilter-effekten oppstår når man internt blander delay med direkte sound. Dette kan også unngås med mer avanserte koblinger internt.

Lexicon-debatten nå utkoblet - det ble ikke noe nytt for meg der. Over til proff. studio sound.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Ellers snakker jeg selv om proff studio (selv om jeg altså ikke jobber der) - i det analoge domene, er uinteressert i det digitale. Og det er akustiske instrumenter og vokaler via mikrofoner det er tale om. Så ikke noe unnaluring her - vi snakker ikke om el-gitarer og synth, o.lign.

Derfor må vi også få eksempler på gode mikrofoner (rør ?) og preamp'er i det riktige proff-segmentet ditt. Eventuelt kompressorer. Hva har du prøvd og anbefaler ? Har du prøvd noen rørmodeller her ?

Hvis du ikke har sammenlignet med rørmodeller på proff-nivå betyr vel det at dine erfaringer er av begrenset verdi ?

Det jeg lurer på hvorfor i huleste du snakker om dette i denne tråden? Dette er en tråd om forsterkerteknologi (rørlyd, transistorlyd og klasse D) - jeg vil tippe først og fremst for konsumentforsterkere til bruk hjemme i stua. Du ønsker kun å diskutere analogt utstyr for bruk til opptak av akustisk musikk og vokal i studio. Går det an å bli mer off topic?
    --
    Thorbjørn

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det jeg lurer på hvorfor i huleste du snakker om dette i denne tråden? Dette er en tråd om forsterkerteknologi (rørlyd, transistorlyd og klasse D) - jeg vil tippe først og fremst for konsumentforsterkere til bruk hjemme i stua. Du ønsker kun å diskutere analogt utstyr for bruk til opptak av akustisk musikk og vokal i studio. Går det an å bli mer off topic?

Spot on!.

Jeg tar en avforum pause.
    Skal strekke en LANG XLR kabel ut i sola og gjøre noen friluftsmålinger av diverse høyttalere og forsterkere. Håper det ikke er FOR mye fuglekvitter.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Spot on!.

Jeg tar en avforum pause.
    Skal strekke en LANG XLR kabel ut i sola og gjøre noen friluftsmålinger av diverse høyttalere og forsterkere. Håper det ikke er FOR mye fuglekvitter.

Ja-ja, etter alle personkarakteristikkene dine, så hadde du altså ingenting å si om mikrofon-teknikk og preamp-teknikk i proff-studio (vokal/akustiske instrumenter).

Det hele rant ut i sanden. Som for flere her.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kun en ting - jeg sier at moderne transistor-lyd er så dårlig at man (for ikke-elektroniske instrumenter) prøver å rette det opp på innspillingssiden (studio) med en grøde av spesial-utstyr med rør/vintage-teknologi, som gjerne må være nyprodusert. Det vrimler av slikt utstyr idag i år 2009.

De som er uenige klarer bare å lage en lang rekke person-karakteristikker og usakligheter, eller forvirrende studio-prat og nesten ikke noe teknisk, eller de snakker om noe annet, elektroniske instrumenter (hvor det ikke er noe direktelyd som kan sammenlignes). Jeg har ikke fått et eneste klart mothold på mitt utsagn ovenfor. Men mange sider i denne tråden med mer eller mindre tomt innhold.

Så dette er studio-delen - det viser etter min mening klart at moderne transistor-lyd ikke er nøytral/homogen, den må farges for å bli riktig (naturlig).

Det er årsaken til at en studio-debatt ble dratt inn i denne tråden.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kun en ting - jeg sier at moderne transistor-lyd er så dårlig at man (for ikke-elektroniske instrumenter) prøver å rette det opp på innspillingssiden (studio) med en grøde av spesial-utstyr med rør/vintage-teknologi, som gjerne må være nyprodusert. Det vrimler av slikt utstyr idag i år 2009.

De som er uenige klarer bare å lage en lang rekke person-karakteristikker og usakligheter, eller forvirrende studio-prat og nesten ikke noe teknisk, eller de snakker om noe annet, elektroniske instrumenter (hvor det ikke er noe direktelyd som kan sammenlignes). Jeg har ikke fått et eneste klart mothold på mitt utsagn ovenfor. Men mange sider i denne tråden med mer eller mindre tomt innhold.

Så dette er studio-delen - det viser etter min mening klart at moderne transistor-lyd ikke er nøytral/homogen, den må farges for å bli riktig (naturlig).

Det er årsaken til at en studio-debatt ble dratt inn i denne tråden.

r

Jeg hadde jo et ganske enkelt motargument mot dette, nemlig at det ikke er sjelden vare i dag å finne transistorforsterkere som er transparente i en ABX-test. Det er jo en relativt sterk indikasjon på at du i beste fall overdriver kraftig, og sannsynligvis snakker tull.

Jeg stilte deg også spørsmål om hvilken effekt det hadde å "rette" opp dette i studio når lyden deretter går gjennom en transistorforsterker (og dermed blir ødelagt?) før den spilles av i de tusen hjem?
    --
    Thorbjørn

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjell, du har gang på gang i denne debatten blitt oppfordret til å komme med noen referanser. Og de gangene du blir satt på plass av noen som faktisk jobber med dette, avblåser du det med alle slags unnskyldninger for å sette motparten i dårlig lys. Din stadige latterligjøring av fagfolk og moderne teknologi er ikke noe god argumentasjon, selv om du åpenbart tror det.

At noen ikke gidder å bruke mer tid på å lete frem (eller sekretær-tjenester som du selv vil ha deg frabedt) en masse dokumentasjon om noe som også er OT har jeg full forståelse for.

Nå står forøvrig moderne transistorer å gjaller ut skjærende silisum reagge-musikk med fjell-ekko til hele borettslaget. Og vi liker det vi hører. Nå skal jeg inn å smøre på litt mer solfaktor 40!

8)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Åneida, jeg har vist mange referanser og eksempler på at studio benytter "motfarging" på akustiske innspillinger.

Søker man opp, finner man at det vrimler av slikt utstyr i proff-verdenen.

Jeg har ikke blitt satt på plass en eneste gang, men du fortsetter med dette referanse-maset ditt - for liksom å virke seriøst belærende - istedenfor å gå inn på tekniske detaljer, som du visst ikke har lyst å diskutere.

Du har som vanlig ingenting å si. Hvorfor poster du her da ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    r

1) Jeg hadde jo et ganske enkelt motargument mot dette, nemlig at det ikke er sjelden vare i dag å finne transistorforsterkere som er transparente i en ABX-test. Det er jo en relativt sterk indikasjon på at du i beste fall overdriver kraftig, og sannsynligvis snakker tull.

2) Jeg stilte deg også spørsmål om hvilken effekt det hadde å "rette" opp dette i studio når lyden deretter går gjennom en transistorforsterker (og dermed blir ødelagt?) før den spilles av i de tusen hjem?

1) Det er greit at du mener det - men i studio-verdenen vrimler det av "motfarging" hvor man henter ideer fra gammel teknologi. Så hvorfor er det tull da ?
    Jeg googlet frem noen ABX-tester - etter utstyret å dømme må de være fra ca. 1975. På den tiden var transistorforsterkere virkelig transparente - det var lenge før man begynte å benytte tynnfilm-teknikk/computer-komponenter. Og en Motorola transistor (enkelt-transistor komponent) fra 1970 er noe helt annet enn moderne computer-transistorer. De gamle NOS transistorene er også ettersøkte blant kjennere.

Uansett er det den musikalske helheten man skal frem til.

2) Som sagt mange ganger før: I studio lytter man med en monitor-forsterker som er en "klinisk" (steril ?) transistor tilkoblet spesielle avslørende monitor-høyttalere. Man lytter på rå-miksen/plate-lyden med dette anlegget, men dette anlegget inngår selvfølgelig ikke i lyd-kjeden som spilles inn - det er kun til å lytte med "eksternt"

I lydkjeden til innspilling sitter det en analog del først (mikrofoner, preamps, andre enheter (kompressor/limiter)), deretter digital behandling og lagring.

I den analoge delen innfører man etter selve mikrofonen spesielle preamp'er som gir den ønskede "motfargingen" - det inngår teknologi fra 50/60-tallet: rør, trafoer, dessuten spesielle induktorer (spoler) i analoge tonekontroller (EQ).

Rørmikrofoner er populært - der inngår det en trafokoblet rør-krets i de virkelige dyre/profesjonelle modellene, som mange studioer IKKE har råd til.

Når man lytter med en gjengs steril transistorforsterker i kontroll-rommet kan man så justere "motfargingen" til å passe en gjengs transistor hjemme hos platekjøperen. Man justerer lyden til det kunden vil oppleve hjemme. Naturligvis.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Takk for det, men jeg er usikker på hva du mener jeg provoserer med?
    Vi laget en høyoppløst CD, altså en HDCD, noe som også står på skiva. Har faktisk aldri hatt utstyr til å teste dette før de siste årene nå, så jeg må forsøke å finne den plata.:-D
    Jeg var kanon sikker på at du fikk skyllebøtter i fleng en analog-champignong i herværende forum. Ikke enkelt å like alt det moderne :wink:

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan ikke kalles personkarakteristikker når en person er uenig med deg "grøten". Det må da finnes bedre ting å kalle en overbetaltutvitendearrogantingeniør somatpåtilikkevethvahansnakkeromuansetthvahansierf ornoe?

Dette er så OT! som jeg aldri har sett det før. Og så morsomt at blir irritert.

Og ikke minst smittsomt. Blir jo like usaklig og OT som andre.

Minner om at alle de andre har like gode referanser som deg Kjell. B.
    Søk IKKE på de samme søkemotorene som du selv anbefaler, og du vil finne mengder av info og dokumentasjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roqer
    Det kan ikke kalles personkarakteristikker når en person er uenig med deg "grøten". Det må da finnes bedre ting å kalle en overbetaltutvitendearrogantingeniør somatpåtilikkevethvahansnakkeromuansetthvahansierf ornoe?

Dette er så OT! som jeg aldri har sett det før. Og så morsomt at blir irritert.

Og ikke minst smittsomt. Blir jo like usaklig og OT som andre.

Minner om at alle de andre har like gode referanser som deg Kjell. B.
    Søk IKKE på de samme søkemotorene som du selv anbefaler, og du vil finne mengder av info og dokumentasjon.

Ser du sliter med å finne allianse-partnere:

Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Skjønner hva du mener (tror jeg), men vanskelig å definere ref. gitarbokser f.eks. som inneholder elektronikk. Native akustisk er kanskje en definisjon, men synth, mellotron osv. kan jo også være herlig :-)
    La mannen vri og vende på alt. Han går tydeligvis for lyd, ikke musikk.
    Det han ikke vet er at det er mere "elektronisk generert musikk" enn han tror. Selv om det står piano, så er det ikke sikkert det det gamle pianoet som en gang var brukt på 60/70-tallet. Kan fort vise seg å inneholde en motstand eller to!
    Hysj, ikke si noe. Kanskje jeg får ord på meg for å være vanskelig :shock:

EDIT:

Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Takk for det, men jeg er usikker på hva du mener jeg provoserer med?
    Vi laget en høyoppløst CD, altså en HDCD, noe som også står på skiva. Har faktisk aldri hatt utstyr til å teste dette før de siste årene nå, så jeg må forsøke å finne den plata.:-D
    Jeg var kanon sikker på at du fikk skyllebøtter i fleng en analog-champignong i herværende forum. Ikke enkelt å like alt det moderne :wink:

Mulig du misforsto noen ting her.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2) Som sagt mange ganger før: I studio lytter man med en monitor-forsterker som er en "klinisk" (steril ?) transistor tilkoblet spesielle avslørende monitor-høyttalere. Man lytter på rå-miksen/plate-lyden med dette anlegget, men dette anlegget inngår selvfølgelig ikke i lyd-kjeden som spilles inn - det er kun til å lytte med "eksternt"

I lydkjeden til innspilling sitter det en analog del først (mikrofoner, preamps, andre enheter (kompressor/limiter)), deretter digital behandling og lagring.

I den analoge delen innfører man etter selve mikrofonen spesielle preamp'er som gir den ønskede "motfargingen" - det inngår teknologi fra 50/60-tallet: rør, trafoer, dessuten spesielle induktorer (spoler) i analoge tonekontroller (EQ).

Rørmikrofoner er populært - der inngår det en trafokoblet rør-krets i de virkelige dyre/profesjonelle modellene, som mange studioer IKKE har råd til.

Når man lytter med en gjengs steril transistorforsterker i kontroll-rommet kan man så justere "motfargingen" til å passe en gjengs transistor hjemme hos platekjøperen. Man justerer lyden til det kunden vil oppleve hjemme. Naturligvis.

Så kort fortalt bruker man EQ (det være seg digitalt eller analogt) for å veie opp for den negative fargingen moderne transistorforsterkere lager? Min transistorforsterker legger til / trekker fra n dB ved de og de høye frekvensene, og de har EQet det motsatte i studio? (Bare så jeg forstår hva du mener)
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Åneida, jeg har vist mange referanser og eksempler på at studio benytter "motfarging" på akustiske innspillinger.
    Det er heller ingen som nekter for at det farges i studio. Det kan uansett ikke brukes til inntekt for at det *må* farges hjemme også, spesielt ikke med en vintage-sound.

Ellers må jeg bare si at du har fortsatt problemer med å skille mellom dokumentasjon og egne frittstående utsagn.
    Jeg har ikke blitt satt på plass en eneste gang, men du fortsetter med dette referanse-maset ditt....
    Ja det er slitsomt å måtte forholde seg til noe som helst realisme, ikke sant?

Merkelig at du ikke innser at det er enkelte her inne med høyere kompetanse på enkelte områder enn deg selv. Jeg snakker ikke da bare om romfart....
    istedenfor å gå inn på tekniske detaljer, som du visst ikke har lyst å diskutere.
    Om du ser hvordan jeg startet tråden, så var det saklig og dokumentert. Merkelig hvor sammenfallende det er at tråden glir ut i diskusjon om magiske resistorer, romfart og uvitende ingeniører når du kommer inn?

Det er vanskelig å forholde seg saklig og teknisk med den type utgangspunkt du legger til rette for. Du hevder jo selv at flere av dine påstander ikke kan måles eller etterprøves - det bare er sånn fordi Kjell sier det. Multimeter, skolebøker, referanser og dokumentasjon er overflødig fordi Kjell sier det.

Du har som vanlig ingenting å si. Hvorfor poster du her da ?
    I begynnelsen ble jeg litt provosert av dine utsagn. Nå er det bare slitsomt at den arrogante oppførselen din (som også trigger andre) og alle eventyrene ødelegger en tråd som ellers kunne ha vært konstruktiv.

Mye av det du kommer med er trolling på høyt plan Kjell. Heldigvis er det ganske lett gjennomskuelig siden du trekker det til det ekstreme uten en gang å prøve å vise til et eneste dokument som støtter dine utsagn.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merker at dette er et ganske edgy tema, men får prøve å komme med min synsvinkel på det hele uten å tråkke på for mange tær.

Kan starte med å si at ettersom jeg tilhører den yngre garde var det transistor forsterkere jeg første begynte å leke meg med når jeg forvilla meg ut i HiFi verden. Hadde først en del fordommer mot digitale forsterkere, noe som antakelig fordi jeg slukte mesteparten av informasjonen jeg fikk tak i rått. For vel også legge til at jeg har gått til innkjøp av en Cayin rør forforsterker.

Allikevel har jeg i den siste tiden blitt interessert i digitale forsterkere. Studerer for tiden ingeniørfag, og har i den anledning fått litt grunnopplæring i de helt grunnleggende prinsippene innenfor krets og signalbehandling. Jo mer jeg lærer jo mer undrer jeg meg over hvorfor ikke digitale forsterkere er mer populære i den seriøse HiFi verden. De "farger" ikke lyden og spiller dermed uten de tilsvarende lydnyansene man får fra rør og transistor motpartene, men er ikke det egentlig det en forsterker skal?

Spørsmålet vedrørende de forskjellige teknologiene går vel egentlig ut på denne fargingen av lyden. Når alt kommer til alt må jo denne farginga være en forandring i elektronstrømmen vi får ut mot høyttalerne, og dermed også et avvik fra kilden!? Er det en god ting at lyden blir farga og hvilken av teknologiene farger da best, eller er innholdet på skiva du setter i spilleren det perfekte og må bli bevart 100%? Og sist men ikke minst, blir ikke svaret på de forestående spørsmålene en ytterst subjektiv mening?

Vær grei med meg om du ønsker å kommentere dette innlegget. Jeg ønsker helst å unngå å bli fullstendig overkjørt av sterke meninger

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rakash
    Merker at dette er et ganske edgy tema, men får prøve å komme med min synsvinkel på det hele uten å tråkke på for mange tær.

Spørsmålet vedrørende de forskjellige teknologiene går vel egentlig ut på denne fargingen av lyden. Når alt kommer til alt må jo denne farginga være en forandring i elektronstrømmen vi får ut mot høyttalerne, og dermed også et avvik fra kilden!? Er det en god ting at lyden blir farga og hvilken av teknologiene farger da best, eller er innholdet på skiva du setter i spilleren det perfekte og må bli bevart 100%? Og sist men ikke minst, blir ikke svaret på de forestående spørsmålene en ytterst subjektiv mening?
    hva man oppfatter som best lyd og riktig klangbalanse er naturligvis subjektivt - men blindtester hos Harman har indikert at både "folk flest" og "trenede lyttere" peker ut de høyttalerne som er mest korrekt iht. kilden som de høyttalerne de mener låter best.

Samtidig har man utfordringer som rett frekvenskurve og oppfattet rett frekvenskurve. Eksempelvis trenger man en ganske saftig økning i bass/dypbass for å oppfatte lyden som riktig/flat. En nøytral frekvenskurve oppfattes som bassfattig grunnet ørets reduserte evne i dette område. Jeg tror dette er mye av årsaken til at mange går fra transistor til rør - de oppfatter lyden som mye bedre fordi det låter "varmere" og med mer bass, mens de kunne oppnådd det samme ved å EQe transistorforsterkeren, og hadde i tillegg fått bedre lyd (mindre forvrengning og lavere støynivå).

Man trenger ikke lenger betale det hvite ut av øyet og være rakettforsker for å få digitalteknologi av høy kvalitet som gir den farging/korreksjon av lyden man selv synes låter best hjemme i sin egen stue.

Vi som vet dette koser oss med transistorutstyret vårt, Kjell B og andre tror fortsatt på magi og ser på åndenes makt på TV Norge hver uke mens de pusser lyspærene sine.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en lang krangling her, så vil eg sei, fra, en aktiv "vandlig" bruker av forsterkere få lov og sei noe.
    Lyden vi hører med egne ører når vi hører på f.eks en trompet,slagverk eller noe annet, er vel den vi vil ha ut av høytalerne. Det vil ivertfall eg.
    Rørforsterker har aldrig vert inne i mitt hode før i det siste.
    Etter å ha hørt en god rørforsterker, så tenkte eg jøss..ekte lyd!

Det hjelper så lite å mase om moderne elektronikk så lenge det ikke er så ekte som en kan få av en god rørforsterker. Det nermeste moderne en kommer, eg kan tenke meg er Electrocompaniet og Abrahamsen.

Mine kamerater som og alle ha vert skeptisk til rørforsterker har etter å hørt min sittet å måpt.. og så ha dei sagt det er den beste lyden dei har hørt. (fineste/ekte)

Alle kan mene det dei vil, det er helt greit, men for min del synes eg etter en tid med min rørforsterker at den gamle(moderne) forsterkeren min spiller metall og skrikende toner.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Allikevel har jeg i den siste tiden blitt interessert i digitale forsterkere. Studerer for tiden ingeniørfag, og har i den anledning fått litt grunnopplæring i de helt grunnleggende prinsippene innenfor krets og signalbehandling. Jo mer jeg lærer jo mer undrer jeg meg over hvorfor ikke digitale forsterkere er mer populære i den seriøse HiFi verden. De "farger" ikke lyden og spiller dermed uten de tilsvarende lydnyansene man får fra rør og transistor motpartene, men er ikke det egentlig det en forsterker skal?
    Jeg er helt enig med deg, en forsterker skal i prinsippet kun forsterke input-signalet og gi høyttaleren best mulig "arbeidsforhold". Og den seriøse hifi-verden HAR faktisk begynt å åpne øynene opp for klasse D. Flere som har dukket opp med klasse D løsninger, både basert på ferdige kort (ICE etc), og egne priopritære løsninger. Tydlig trend....

Klasse D brukes stadig mer også i studio, da oftes i forbindelse med aktive monitorer.

Jeg har også hørt på flere klasse A/B konstruksjoner som oppleves som svært transparente, så det gjelder ikke kun klasse D.
    Jeg mener siste del av kjeden bør være så transparent mot kilden som overhodet mulig. Jeg er ikke så opptatt av å lytte på utstyret, men heller hva lydtekniker/musiker prøver å servere meg. Å kompansere mot feil i rommet kan gjøres digitalt med langt flere muligheter enn utstyrsbytte klarer.

Alle er selvsagt ikke enige i den fremgangsmåten.... :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker igrunnen litt i samme gata Hybris. Hvis man bare klarer å forsterke et signal uten å forandre det noe som helst, skal det jo være mulig å replikere den eksakt samme "feelen" man får av en rørforsterker ved hjelp av litt digital triksing og miksing av signalkilden. Med mindre denne "feelen" er inni hodet da. Det må det nok mer enn EQ og romkoreksjon til for å justere på!

Men uansett hva som er best og mest praktisk lydmessig, ingenting slår skjarmen til en rørforsterker

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kan starte med å si at ettersom jeg tilhører den yngre garde var det transistor forsterkere jeg første begynte å leke meg med når jeg forvilla meg ut i HiFi verden. Hadde først en del fordommer mot digitale forsterkere, noe som antakelig fordi jeg slukte mesteparten av informasjonen jeg fikk tak i rått. For vel også legge til at jeg har gått til innkjøp av en Cayin rør forforsterker.

Vær grei med meg om du ønsker å kommentere dette innlegget. Jeg ønsker helst å unngå å bli fullstendig overkjørt av sterke meninger

Et hyggelig innlegg.

Bare kom med flere synspunkter. Jeg synes det er synd at man ikke skal kunne få lov å komme med personlige erfaringer og synspunkter uten å blir forsøkt latterliggjort med manglende blindtester og referanser.

Jeg er 100 ganger mer interessert i å høre spørsmålene/erfaringene til en ung søkende eller eldre erfaren hifi-entusiast og lytter enn alle disse ingeniør-blindtestene det snakkes om.

Ellers skal jeg gjerne kommentere mer når jeg har fått lest mer gjennom tingene.

Side 33 av 153 FørsteFørste ... 3 13 23 29 30 31 32 33 34 35 36 37 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •