Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 32

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 32 av 153 FørsteFørste ... 2 12 22 28 29 30 31 32 33 34 35 36 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 152 ... SisteSiste
Viser resultater 621 til 640 av 3050
    Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hehe, ikke noe plate men en HDCD. Du provoserer, forsiktig nå.
    Ellers et bra band ja. Har ikke noen HDCD med dere, men youtube gir god info på hvor bra dere er live. Anbefales.

F**n skjære meg tøff bassing! (også)

UPS! OT!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg

1) Mens vi er såpass off topic med studioer og greier, kan jo en titt i dette studioet i El Paso, Txs som jeg spilte inn en skive i på sent nitti-tall være interessant, kanskje spesielt for Kjell B.

2) .... men vokalen ble spilt inn med en 10.000$ rørmikrofon for å få litt spesiell sound.

1) Ja interessant å lese - fint med slike referanser. Når jeg ikke selv gir referanser, så er det fordi disse jo finnes i tonnevis både på nettet og i intervjuer med studio-folk i de kjente tidsskriftene, både Stereophile, TAS og studio-blader, som jeg kjøper av og til.
    Gitarer er ikke mitt område, men ut fra hva jeg leser på nettet, er rør preamp'er mye mer populære nå i 2009 enn på '90-tallet - det er bare å sjekke disse forskjellige diskusjonsfora, Harmony Central, etc. Dessuten: Når Fender, Vox og alle de andre ble tvunget av kundene (mot ingeniørenes vilje) til å starte opp ny produksjon av rørforsterkere, var de gamle designerne borte, og rør blandet ukritisk med computer-komponenter av data-ingeniør-typen gir dessverre ikke god lyd. Så det har tatt tid for disse folkene å komme ordentlig i gang. Husker godt hvordan hjemmesiden hos Fender (via sjefsingeniøren der), m.fl. forsøkte å latterliggjøre rør-teknologi til langt ut på 90-tallet.

2) Ja selvfølgelig. Du må gjerne kalle det for en spesiell sound, men dette er det man streber etter i de store studioene - jeg kaller det naturlig/nøytral sound - moderne elektronikk takler ikke stemmer og akustiske instrumenter via mikrofoner - derfor alle disse analoge effekt-mulighetene man har, enten som egne bokser eller innebygget i preamp'er.

Jeg snakker om studioer som spiller inn jazz, klassisk musikk og absolutt en del pop-genrer.

Effekter i det digitale domene: Ja selvsagt finnes de. Men ifølge det jeg har lest meg til, har disse temmelig begrensede muligheter - men noe får man der.

Så summa sumarum: Akustiske instrumenter og stemmer trenger en motfarging for å gi det riktige trykket nede i mellomtonen - og vintage-preget teknologi er der for fullt idag. Data-emuleringer er løsningen for de som ikke har råd til eller behersker de andre teknikkene.

De som er inne i denne tråden og kommer med alle person-karakteristikkene, snakker nok om norske små-studioer for det meste, eller helt andre musikk-genrer med elektronisk musikk. Dessuten: Jeg blir stadig beskyldt for å hevde at vintage er på fremmarsj. Det er ikke sant. Det jeg hevder er at vintage ELLER moderne teknologi som kopierer vintage/rør er på fremmarsj i studio-verdenen. Det blir noe annet. Det er begrenset hvor mange vintage Neumann rør-mikrofoner som finnes på verdensmarkedet.

Når jeg er inne på hjemmesidene til firmaer som leverer studio-utstyr finnes man veldig mye utstyr med rør eller induktive kretser inkl. de gode gamle trafo-koblingene ("vintage") i preamp'er, analoge EQ, kompressorer, og ikke minst mikrofoner.

Her er en oversikt fra bransjen som leverer utstyr - de har jo aldri vært spesielt glade i rør, men viser at det er mye rør-utstyr på markedet i dag.
    Preamp: Buying Guide

Her stresses det spesielt hvor viktig rør-preamp'er og rør-mikrofoner er for innspilling av vokaler/stemmer (naturlig lyd, ikke farget lyd).

Og mere fra et spesialist-firme:
    Applied Research & Technology: Audio Products

Av fire mic preamp'er fra Behringer er nå tre med rør, her er en av dem:
    BEHRINGER: MIC2200
    Den fjerde har rør-emulering.
    Edit: Behringer ligger i mer i amatør-skiktet, men det er interessant at selv der bruker man de dyrere rørkoblingene nå.

Og så har vi de kompetente innleggene av Tresko i denne tråden:
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...-del-ii-7.html

Ovenstående fant jeg etter 10 sekunders googling.
    Jeg har store problemer med å finne ANALOGT studio-utstyr på internett (til mikrofoner, akustiske instrumenter) som IKKE er med rør/vintage. Bortsett fra rene miksere og andre enheter, der det av praktiske grunner ikke er rør med. Og produsentene reklamerer med at utstyret er rør/vintage. Så det kan nesten se ut som om det har vært en uvanlig uvitende gjeng som har postet på de siste sidene i denne tråden ? Ihvertfall, ut fra kommentarene i denne tråden er mye av disse studio-tingene ukjente for folk i det norske miljøet som poster her.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Av fire mic preamp'er fra Behringer er nå tre med rør, her er en av dem:
    BEHRINGER: MIC2200
    Enda mer OT, men Behringer?? Det er jo søplemerke numero uno innen proffsegmentet og er vel sitt primære bruksområde i russebusser. Vil tippe selv din eneste vage referanse, Tresko, ville rynket på øyebrynene at merket ble dratt inn i en diskusjon om seriøst studioutstyr.

Og det er ingen her som har nektet for at rør blir brukt i en del pro-utstyr, så jeg skjønner ikke hvorfor du prøver nå å vinkle det slik?

Akustiske instrumenter og stemmer trenger en motfarging for å gi det riktige trykket nede i mellomtonen
    Live & unplugged må jo høres helt forferdelig ut for deg.....

På flere high-end messer har de liveband som spiller for publikum, og deretter spiller de av samme musikken via anlegget for at publikum skal få høre hvor skremmende transparent lyden er. Andre ganger har de brukt high-end anlegg til å avspille live-musikken direkte. De tilfellende jeg har sett dette har blitt gjort har de utelukkende brukt store transistorkonstruksjoner, og tilbakemeldingene har vært svært positive.

Preferanser på lyd varierer fra person til person. Tror du må bare lære deg å leve med den kamelen...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

1) Enda mer OT, men Behringer?? Det er jo søplemerke numero uno innen proffsegmentet og er vel sitt primære bruksområde i russebusser. Vil tippe selv din eneste vage referanse, Tresko, ville rynket på øyebrynene at merket ble dratt inn i en diskusjon om seriøst studioutstyr.

2) Preferanser på lyd varierer fra person til person. Tror du må bare lære deg å leve med den kamelen

1) Åneida, ikke OT. Behringer er kjempepopulære innen små-studioer og amatør-studioer, der økonomien ikke tillater mer. Min link viser status 2009. Sikkert mange som har postet her som er kjente med Behringer. Ellers er det vel jeg som vanligvis henviser til topp-studioene og deres praksis. Har du forresten prøvd de siste rør-modellene deres, siden du karakteriserer dem som søppel ? Referanse, please. Eller er det fordi de ikke passer i dine forestillinger ?

2) Igjen et av dine mange forsøk på bortforklaringer og forsøk på å lage kaos i diskusjonen.
    Dette er empiriske fakta. F.eks. at Neumann rørmikrofoner er noe av det beste. Ikke smak og behag, men fakta. Klarer man ikke å finne en vintage/rør Neumann må man prøve å klare seg med noe annet.

Ifølge den linken jeg viste, anbefaler de store leverandørene GENERELT (ikke smak og behag) rør-utstyr til vokaler/stemmer.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Åneida, ikke OT. Behringer er kjempepopulære innen små-studioer og amatør-studioer, der økonomien ikke tillater mer. Min link viser status 2009. Sikkert mange som har postet her som er kjente med Behringer. Ellers er det vel jeg som vanligvis henviser til topp-studioene og deres praksis. Har du forresten prøvd de siste rør-modellene deres, siden du karakteriserer dem som søppel ? Referanse, please. Eller er det fordi de ikke passer i dine forestillinger ?
    Er du splitter pine gal mann? Du finner Behringer i GUTTEROMSTUDIO. Du døtter da aldri i verden no Behringer inn i et noen lunde oppegående studio. Utstyret er like stabilt som airbags laget av hønseegg!

Og lyden? Det låter apekatter! (edit: Henviser til Dynamiske prosessorer, EQ, effektenheter og DI-bokser fra Behringer) Det er de aller billigste AD/DA-konverterne i VERDEN!. Det spiller ingen trille at de har dyttet et lite rør i signalkjeden.

Behringer er og blir kopi av andre sitt utstyr laget med ENDA rimeligere komponenter på et endra mindre kvalitetskritisk samlebånd.

Jeg har sagt det før, og sier det igjen. Du bør IKKE forsøke å belære forummedlemmer om studio da du virkelig er på bærtur. Dette er bare feil!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du forresten prøvd de siste modellene deres, siden du karakteriserer dem som søppel ? Eller er det fordi de ikke passer i dine forestillinger ?
    Nei, har ikke personlig erfaring, men har nok uansett i dine øyne masse dokumentasjon og referanser på at det jeg sier er tilfelle. Mulig de siste modellene har blitt bedre, men generelt har merket et svært frynsete rykte innen bransjen. Er vel en av de få merkene som klarer å få folk til å bli provosert når det nevnes. Har faktisk snakket med en SELGER som hadde Behringer i sortimanget, men klarte ikke å anbefale det. Det var (ref. selger) for de som ikke hadde budsjett til å kjøpe noe bedre. Det får også gjennomgå på ulike forum.

Vel, nok om det. Det var bare en OT-observasjon fra min side.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør også forsøke å skille mer imellom populært kontra pris og populært kontra kvalitet.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser du som vanlig forandrer innlegget ditt kraftig etter du har postet det. Hva med å bli ferdig med å skrive før du poster? Før har jeg sett du har forandret innleggene dine selv dagen etter de ble postet. Det blir forferdelig rotete å forholde seg til for oss som skal svare.

2) Igjen et av dine mange forsøk på bortforklaringer og forsøk på å lage kaos i diskusjonen. Dette er empiriske fakta. F.eks. at Neumann rørmikrofoner er noe av det beste. Ikke smak og behag, men fakta. Klarer man ikke å finne en vintage/rør Neumann må man prøve å klare seg med noe annet.
    Dine preferanser for hvordan lyd skal være er helt åpenbart totalt motsatt av hva jeg liker. At du til stadighet mener du snakker for hele verden får stå på din egen regning. Det burde jo derimot lyse en liten lampe når det ikke er noen som er enig med deg, selv når de får høre på ditt eget anlegg.

Tekniker/produsent/musiker må gjerne bruke en spesiell mic for å få den sounden de er ute etter, men det er for det første ikke nødvendig for å få god lyd, ei heller noen forklaring på hvorfor en skulle ønske å farge all lyd på den måten i avspillingskjeden (anlegget hjemme).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, har ikke personlig erfaring, men har nok uansett i dine øyne masse dokumentasjon og referanser på at det jeg sier er tilfelle. Mulig de siste modellene har blitt bedre, men generelt har merket et svært frynsete rykte innen bransjen. Er vel en av de få merkene som klarer å få folk til å bli provosert når det nevnes. Har faktisk snakket med en SELGER som hadde Behringer i sortimanget, men klarte ikke å anbefale det. Det var (ref. selger) for de som ikke hadde budsjett til å kjøpe noe bedre. Det får også gjennomgå på ulike forum.

Vel, nok om det. Det var bare en OT-observasjon fra min side.

Sitat Opprinnelig postet av hansam

Er du splitter pine gal mann? Du finner Behringer i GUTTEROMSTUDIO.

Det ble veldig mye snakk om Behringer her. Som altså er meget populære på amatør-nivå. Hansam: Hvilke av de siste Behringer rør-modeller har du testet ? Referanser please.

Hvorfor snakker du/dere ikke om tyngre utstyr - det er hovedtemaet mitt ?
    Behringer tok jeg med, fordi kommentarene på de siste sidene her kunne tyde på at det er Behringer-amatører som poster.

Så da går vi over til tyngre utstyr:

Hva har du/dere prøvd av Neumann og andre rørmikrofoner ?
    Og hva har dere prøvd av virkelig proffe rør preamp'er til mikrofon ?
    Rør-kompressor, etc. ?

Få høre om de proffe tingene. Og ikke noe unnaluring med digitale effekter, vi snakker om mikrofoner til vokaler og mikrofoner til rent akustiske instrumenter. Ikke noe el-gitarer her. Og ikke noe synth-greier.

Nå er jeg meget spent på referansene deres (som dere hittil har snakket om at dere har, men ikke vist).

Fordi dere presenterer dere som proff-folk og de meninger dere hevder er helt motsatt av det studio-bransjen ellers presenterer internasjonalt. Og vi snakker om året 2009, ikke noe gamle referanser. Kom igjen !

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roqer
    Hehe, ikke noe plate men en HDCD. Du provoserer, forsiktig nå.
    Ellers et bra band ja. Har ikke noen HDCD med dere, men youtube gir god info på hvor bra dere er live. Anbefales.

F**n skjære meg tøff bassing! (også)

UPS! OT!
    Takk for det, men jeg er usikker på hva du mener jeg provoserer med?
    Vi laget en høyoppløst CD, altså en HDCD, noe som også står på skiva. Har faktisk aldri hatt utstyr til å teste dette før de siste årene nå, så jeg må forsøke å finne den plata.:-D
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Behringer tok jeg med, fordi kommentarene på de siste sidene her kunne tyde på at det er Behringer-amatører som poster.
    Her dreit du åpenbart litt på draget, og nå får vi skylda? Ja, det er bare å le av Kjell. Dette blir for dumt.

Få høre om de proffe tingene. Og ikke noe unnaluring med digitale effekter, vi snakker om mikrofoner til vokaler og mikrofoner til rent akustiske instrumenter. Ikke noe el-gitarer her. Og ikke noe synth-greier.

Nå er jeg meget spent på referansene deres (som dere hittil har snakket om at dere har, men ikke vist).

Fordi dere presenterer dere som proff-folk og de meninger dere hevder er helt motsatt av det studio-bransjen ellers presenterer internasjonalt. Og vi snakker om året 2009, ikke noe gamle referanser. Kom igjen !
    Nå handlet vel denne tråden om forsterkere. Siden vi snakket om ulike lydsignaturer, farging og effekter er det vært i det minste litt relevant, men nå begynner jeg å miste poenget her.

Jeg har aldri hevdet å være proff, ikke legg ord i munnen på meg. Hansam derimot bygger etter som jeg har skjønt studio, og burde sånn sett ha mer troverdighet enn oss begge.

Egentlig synd du kommer til forum utelukkende for å belære andre, ikke lære.

Så når vi spør deg om referanser på alle dine merkelige utsagn mener du at ditt ord er godt nok, men du krever at vi andre bruker masse tid på å Google?

Vi er ikke sekretærene dine Kjell.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvorfor snakker du/dere ikke om tyngre utstyr - det er hovedtemaet mitt ?

Her dreit du åpenbart litt på draget, og nå får vi skylda? Ja, det er bare å le av Kjell. Dette blir for dumt.

Ha-ha, det er fantastisk hvor mye du poster uten å ha greie på tingene.
    Dette med Behringer var du heller ikke heldig med.
    Men dine diskusjons-teknikker får vi stadig demonstrert her inne.

Jeg kjenner Behringer godt fra omtaler, sikkert i 10 år, pluss at jeg har diskutert Behringer med Audiophile-Arve, som går god for noen nyere modeller. Som du selv altså ikke har hørt - det vet vi jo nå.

Og lav-pris Behringer bruker altså rør på det meste av mikrofon-utstyret sitt - altså et firma som mye heller ville selge billig solid state. Hvor er logikken ?

Selv er jeg amatør-musiker, men prøver å ha råd til proffe ting - bl.a. kjøpte jeg et moderne solid state Lexicon reverb til 30.000 kr for noen få år siden. Og ja her får man demonstrert moderne ingeniør-kunst - en tynn lyd med hakkete reverb - ikke det utflytende reverb man forventer som langsomt dør ned. Ellers er mine referanser her en 60-talls bånd-ekkomaskin med mange lydhoder - den er langt bedre. Og når jeg hører på gamle innspillinger fra 60-tallet med den tidens plate-ekko (store, dyre !) - bevares så mye bedre det blir.

Og bare å kjøre et mic signal gjennom preamp-delen (bufferne) på Lexicon tilfører en kraftig degradering - det samme der som 100% av annet dyrt moderne utstyr jeg har hørt på - lyden blir tynnere og mere blodfatting/dårligere artikulert nedre mellomtone og bassen henger etter.

Det som slår meg er hvor likt dårlig alt moderne solid state lyder - det er ikke noe variasjon. Man er tvunget å benytte den samme tynnfilm-teknikken overalt - annet finnes ikke tilgjengelig (bortsett fra i den helt nye rør-teknologien som vokser frem).

Man må være uten ører for å jobbe i den moderne bransjen - det har jeg hevdet mange ganger.

Ellers kommenterer du et sted min skriving - noe må du jo ha å skrive om, siden du ikke våger deg inn på det rent tekniske - jeg skriver ALLTID kladden ferdig som postet og redigerer den i løpet av et par minutter, igjen til ferdig innlegg. Gidder ikke å gjøre det på annen måte.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er du splitter pine gal mann? Du finner Behringer i GUTTEROMSTUDIO.

Du bør også forsøke å skille mer imellom populært kontra pris og populært kontra kvalitet.

Jeg venter fortsatt på svar - hva slags "søppel" fra Behringer har du testet ? De nye rør-modellene ?

Audiophile-Arve og flere kjente hifi-folk sier også at nyere Behringer er bra saker (om enn ikke til proff studio).

Så kunne du fortelle mer her ? Inklusive årstall. Etter den måten du karakteriserer mine innlegg så må vi forvente bedre av deg da.

Ellers snakker jeg selv om proff studio (selv om jeg altså ikke jobber der) - i det analoge domene, er uinteressert i det digitale. Og det er akustiske instrumenter og vokaler via mikrofoner det er tale om. Så ikke noe unnaluring her - vi snakker ikke om el-gitarer og synth, o.lign.

Derfor må vi også få eksempler på gode mikrofoner (rør ?) og preamp'er i det riktige proff-segmentet ditt. Eventuelt kompressorer. Hva har du prøvd og anbefaler ? Har du prøvd noen rørmodeller her ?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet jeg skulle ha ignorert deg for lengesiden, men du klarer å provosere meg noe så grasalt. Du vil ha referanser? HAH. det smalt fra rette kjeften.

Siste Behringer-produlter jeg bet meg merke i var:

Behringer T1952 - Tube compressor:

"Imagine a full-blown COMPOSER PRO—IKA compressor/limiter with switchable AUTO function, IRC expander/gate and IGC program/peak limiter, stereo link, selectable operating level and much more—plus 12AX7 tubes and ULTRATUBE circuitry, allowing you to sweeten and personalize your sound by adding the desired amount of harmonics, and you’ve got the T1952."

Dette måtte testes for å tilfredsstille nysgjerrigheten. Resultatet var ikke akkurat mind-blowing. Det låt billig AD/DA hele veien. Funker i busjettstudio.

Behringer MIC100 - Tube ULTRAGAIN:

"The TUBE ULTRAGAIN MIC100 is a vacuum tube mic/line preamplifier with integrated limiter for studio, live and hard disk recording applications. It features a carefully selected 12AX7 vacuum tube with UTC technology for exceptional warmth and lowest noise. Thus, the MIC100 can be used to eliminate the "dull" sound of standard digital recorders and sound cards. Also, it perfectly complements studio-grade condenser microphones. When used as a high-end DI-box, it ensures outstanding signal integrity. The TUBE ULTRAGAIN MIC100 comes with phase reverse switch, +48 V phantom power and 20 dB pad. Balanced inputs and outputs provide the finishing touch."

Ga meg et dårligere resultat enn om jeg kjørte mikrofonene rett inn i mine egne transistor pre-amps. Kan funke for de som sitter hjemme på gutterommet, med en billig mic, billig lydkort og ser etter en måte å maskere det.

Har brukt utallige EQs, miksere, kompressorer, klangbokser, DI-bokser o.l. utover dette. Jeg føler jeg har nok erfaring med Behringerprodukter til å uttale meg.

Så der har du referansen din. Usikker på hvor du ville med dette.

Når det gjelder den lexicon boksen din så forklarte jeg det i en annen tråd eller tidlig i denne, husker ikke, at en digital effektboks brukes på en helt annen måte enn en analog tape-delay.
    1. Boksen er hovedsaklig ment for live bruk.
    2. I studio brukes den på en helt annen måte, Lexicon kan ikke ta ansvar for brukerfeil.
    3. Om du kjører et signal uforrandret igjennom Lexicon og lytter på både input og ouput vil du får full kammfiltereffekt da det ene har vært innom en AD/DA konvertering. Dette betyr ikke at signalet låter dårligere ut av Lexicon.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner Behringer godt fra omtaler, sikkert i 10 år, pluss at jeg har diskutert Behringer med Audiophile-Arve, som går god for noen nyere modeller.
    Hvem er audiofile Arve?

Og lav-pris Behringer bruker altså rør på det meste av mikrofon-utstyret sitt - altså et firma som mye heller ville selge billig solid state. Hvor er logikken ?
    Logikken er at de som har hørt at rør er best skal bite på. Markedsføring heter det. Det er naturligvis gunstig for en billigleverandør å kunne tilby begge deler. For mer seriøse leverandører har det nok ligget litt mer gjennomtenkte argumenter til grunn for å velge konstruksjon.

Ikke glem at Behringer er bygget opp av moderne ingeniører og uansett låter dritt ref. dine tidligere innlegg.

Selv er jeg amatør-musiker, men prøver å ha råd til proffe ting - bl.a. kjøpte jeg et moderne solid state Lexicon reverb til 30.000 kr for noen få år siden. Og ja her får man demonstrert moderne ingeniør-kunst - en tynn lyd med hakkete reverb - ikke det utflytende reverb man forventer som langsomt dør ned. Ellers er mine referanser her en 60-talls bånd-ekkomaskin med mange lydhoder - den er langt bedre. Og når jeg hører på gamle innspillinger fra 60-tallet med den tidens plate-ekko (store, dyre !) - bevares så mye bedre det blir.
    Du gjorde et bomkjøp for noen år siden og nå har du gjort det til din livsoppgave å hakke ned på alt moderne transistor-utstyr. Nå vet vi i allefall hvor du har all din aggresjon ovenfor moderne ingeniører fra...

Som Hansam er inne på, har du noen gang åpnet for muligheten for brukerfeil før du går ut på internett og slenger dritt om et merke (eller en hel teknologi for den saks skyld)?
    Det som slår meg er hvor likt dårlig alt moderne solid state lyder - det er ikke noe variasjon. Man er tvunget å benytte den samme tynnfilm-teknikken overalt - annet finnes ikke tilgjengelig (bortsett fra i den helt nye rør-teknologien som vokser frem).
    Ja, vi har hørt det nå. Men kun fra deg.

Selv Stereophile (du vet, det bladet du bruker som referanse) klarer å få bra lyd ut av transistorkonstruksjoner. Tror faktisk de fleste her inne har hørt bra lyd fra solid state, så det må være noe du gjør alvorlig feil. Jeg tror rett og slett du mangler kompetanse til å matche dette opp mot hverandre, enten det eller så tviholder du så hardt på vintage-lyden at du ikke klarer å innse at andre ikke deler dine preferanser.

Ellers kommenterer du et sted min skriving - noe må du jo ha å skrive om, siden du ikke våger deg inn på det rent tekniske - jeg skriver ALLTID kladden ferdig som postet og redigerer den i løpet av et par minutter, igjen til ferdig innlegg. Gidder ikke å gjøre det på annen måte.
    Et par minutter? Jeg snakker om timer/dager. Men greit nok, EDIT funksjonen er der for en grunn. Syntes bare det blir tungvint å svare når jeg må oppdatere svaret ditt flere ganger etter hvert som du endrer mening.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers snakker jeg selv om proff studio (selv om jeg altså ikke jobber der) - i det analoge domene, er uinteressert i det digitale. Og det er akustiske instrumenter og vokaler via mikrofoner det er tale om. Så ikke noe unnaluring her - vi snakker ikke om el-gitarer og synth, o.lign.
    Så hvorfor da presentere saker fra det moderne digitale studio som FAKTA?
    Forstår du ikke hvor urimelig det høres ut?

Ikke missforstå, jeg har virkelig sansen for vintage studio. Og jeg like den gamle lyden. Jeg holder ikke på med det av 2 grunner. 1. Pris og 2. Jeg jobber ikke med vintage musikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg vet jeg skulle ha ignorert deg for lengesiden, men du klarer å provosere meg noe så grasalt. Du vil ha referanser? HAH. det smalt fra rette kjeften.

Siste Behringer-produlter jeg bet meg merke i var:

Så der har du referansen din. Usikker på hvor du ville med dette.

Når det gjelder den lexicon boksen din så forklarte jeg det i en annen tråd eller tidlig i denne, husker ikke, at en digital effektboks brukes på en helt annen måte enn en analog tape-delay.
    1. Boksen er hovedsaklig ment for live bruk.
    2. I studio brukes den på en helt annen måte, Lexicon kan ikke ta ansvar for brukerfeil.
    3. Om du kjører et signal uforrandret igjennom Lexicon og lytter på både input og ouput vil du får full kammfiltereffekt da det ene har vært innom en AD/DA konvertering. Dette betyr ikke at signalet låter dårligere ut av Lexicon.

Takk for info'en - den var absolutt interessant. Og relevant.

Når det gjelder Lexicon så er det du som er på bærtur. Jeg bruker den etter bruksanvisningen, og noe kamfilter-effekt blir det ikke når du stiller den inn for direkte gjennomgang med reverb frakoblet. Dessuten er den brukt korrekt som reverb/ekko-enhet. Du trenger ikke forklare mer der - siden du ikke kjenner alle koblingsvariantene - det er en komplisert boks det der. Som skal benyttes både frittstående og i et studio med direktelyd for seg og reverb-lyd separat.

Jeg har testet Lexicon i alle varianter av oppkoblinger - også direktelyden helt utenom Lexicon-enheten, slik at kun reverb-signalet er fra Lexicon. Like elendig (reverb) fortsatt.

Men over til det mest interessante - Behringer var bare et lite sidesprang:

Derfor må vi også få eksempler på gode mikrofoner (rør ?) og preamp'er i det riktige proff-segmentet ditt. Eventuelt kompressorer. Hva har du prøvd og anbefaler ? Har du prøvd noen rørmodeller her ?

Hvis du ikke har sammenlignet med rørmodeller på proff-nivå betyr vel det at dine erfaringer er av begrenset verdi ?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder Lexicon så er det du som er på bærtur. Jeg bruker den etter bruksanvisningen, og noe kamfilter-effekt blir det ikke når du stiller den inn for direkte gjennomgang med reverb frakoblet.
    Jeg tror ikke du forstår helt hvordan en AD/DA konvertering foregår. Det er alltid et par samples delay i en AD/DA konvertering (sample hold; "In electronics, a sample and hold circuit is used to interface real-world signals, by changing analogue signals to a subsequent system such as an analog-to-digital converter. The purpose of this circuit is to hold the analogue value steady for a short time while the converter or other following system performs some operation that takes a little time."(Sample and hold - Wikipedia, the free encyclopedia)). og du kan ikke kjøre "delaycompensation" på en live feed.
    Om du da hører på 2 identiske signaler samtidig vil signalet fra lexiconboksen komme med noen samples delay som igjen gir; kammfiltereffekten. Comb filter - Wikipedia, the free encyclopedia

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er hva du trenger å vite for å forstå hvorfor det hørtes ut som det var tynn mellomtone.

La oss si AD/DA konverteringen har 2ms delay.
    På 2ms rekker lyden, under gjennomsnittlige forhold, å bevege seg 68.6cm.
    68.6cm tilsvarer en full rotasjon av 500Hz.

Spørsmål en kan stille seg selv.
    1. Ved hvilken frekvens vil første 180 graders utfasing skje?
    2. Hvor ble det av mellomtonen?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke du forstår helt hvordan en AD/DA konvertering foregår. Det er alltid et par samples delay i en AD/DA konvertering (sample hold; "In electronics, a sample and hold circuit is used to interface real-world signals, by changing analogue signals to a subsequent system such as an analog-to-digital converter. The purpose of this circuit is to hold the analogue value steady for a short time while the converter or other following system performs some operation that takes a little time."(Sample and hold - Wikipedia, the free encyclopedia)). og du kan ikke kjøre "delaycompensation" på en live feed.
    Om du da hører på 2 identiske signaler samtidig vil signalet fra lexiconboksen komme med noen samples delay som igjen gir; kammfiltereffekten. Comb filter - Wikipedia, the free encyclopedia

Ja jeg vet hva kamfiltereffekten er for noe - du trenger ikke forklare. Jeg bygget selv en analog delay line som et DIY prosjekt - meget lærerikt, og bortsett fra støy, mye mye bedre enn det dyre digitale reverbet.
    Men saken er at Lexicon trenger ingenting mer for å fungere som fabrikanten har spesifisert, se bruksanvisningen. Har du selv prøvd den ?

Ellers virker det som om du ikke har lest hvordan jeg har brukt Lexicon-enheten. Du får lese en gang til. Noen av mine anvendelser utelukker kamfilter-effekten. Det virker som om du trodde jeg ikke kjente denne teknikken.

Men over til hovedsaken - Behringer og Lexicon var bare et lite sidesprang:

Hvis du ikke har sammenlignet med rørmodeller på proff-nivå betyr vel det at dine erfaringer er av begrenset verdi ?

Side 32 av 153 FørsteFørste ... 2 12 22 28 29 30 31 32 33 34 35 36 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 152 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •