Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 31

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 31 av 153 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 141 151 ... SisteSiste
Viser resultater 601 til 620 av 3050
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Så vi har bare et problem: analog lyd. Der er vi tilbake på 30-tallet - mens de som arbeider i bransjen kjemper innbitt imot den konklusjonen de fleste kan høre.

Derfor er gode studioer idag godt utstyrt med a) vintage/rør effektbokser (og ekte vintage Neumann rørmikrofoner) og/eller b) moderne bokser som etterligner det samme, enten ekte rør-teknologi eller billige data-emuleringer (for de som ikke har råd til bedre). Skal det være ekstra billig må man nøyes med litt EQ o.lign. i det digitale domene, omtrent som på enhver PC.

Alt dette for å prøve å få dagens lyd opp på et moderne nivå (et nivå man er vant til på andre områder). Dagens lydteknologi er så grunnleggende dårlig at man må innføre disse sterke farge-effektene for å komme i mål på innspillingssiden.

Mht problemene etter 1980 - disse var også synlige på bildesiden - en del 70-talls filmer har mye bedre fargemetning og naturlige ansiktsfarger enn mye av de ekle grå-fargene man finner på 80/90-tallet.

For det første tror jeg du hadde kommet mye lenger i denne diskusjonen om du ikke var fullt så bastant - de aller fleste som deltar sitter sannsynligvis med transistorutstyr og lytter til nye (etter 1989) innspillinger - og synes faktisk det låter bra. Da blir man jo litt betuttet når du mener at det høres ut som om det spiller inni en panne.

For det andre lurer jeg litt på hvilken effekt alle disse rørdingsebomsene i studio egentlig har når 99% av de som hører platene etterpå sitter på transistorutstyr? Eneste grunnen til at det kan være nevneverdig vits i dette må jo være at transistorutstyr er rimelig transparent og faktisk gjengir den fargingen rørutstyret har generert. Dermed lander vi vel på (som jeg tror snickers-is har forsøkt å si et par ganger) at alt rørutstyret brukes til å farge lyden, ikke _forbedre_ lyden. Sistnevnte er jo fånyttes når det blir "ødelagt" igjen i transistorutstyret til alle lytterne sånær som den promillen (om det er så mange) som sitter med rørforsterker hjemme.
    --
    Thorbjørn

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    2: Det at du kaller det ordgyteri avslører at du ikke forstår sammenhengen. Det bekreftes av din påstand om at effektbokser en en form for lydforbedring.
    Effektbokser brukes til å lage en farget signaturlyd og forbedrer som du skriver på ingen måte lyden. Man må også tenke på at disse boksene faktisk tilfører endel uønsket støy.
    Dette medfører at man må bruke enda flere bokser for å redusere denne støyen igjen.
    Jeg fatter dog ikke helt hvorfor Kjell.B drar backlinen inn i denne diskusjonen?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er i allefall ikke lett å være en (moderne) ingeniør, det er sikkert.

-dilbert-bmp

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Foretrekker du lite farging burde du jo bruke solid state (transistor), ikke rør.

Nei, fordi transistorer gir en egen farging der oppe i høyfrekvensen, nesten som å stå inne i en steingrotte (silisium = norske fjell vet du).

Rør mangler dette, men har nok ofte (men ikke alltid) en viss svak farging der nede ved lavere frekvenser. Det passer fint i en ellers silisium-dominert verden.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Effektbokser brukes til å lage en farget signaturlyd og forbedrer som du skriver på ingen måte lyden. Man må også tenke på at disse boksene faktisk tilfører endel uønsket støy.
    Dette medfører at man må bruke enda flere bokser for å redusere denne støyen igjen.
    Jeg fatter dog ikke helt hvorfor Kjell.B drar backlinen inn i denne diskusjonen?

Vi bruker ordet effektboks i en veldig vid betydning her. Inklusive rør-mikrofoner, som absolutt ikke skal gi en farget lyd, men jevne ut en ellers alt for tynn og svak stemme-lyd, fiolin-lyd, etc.. Det er jo bare en definisjonssak, og derfor uinteressant. Det viktige er at man må motfarge en umusikalsk lyd for å få en god platelyd til slutt.

I hvilke trinn man gjør denne motfargingen er for meg totalt uinteressant - jeg bare registrerer at det skjer. Så backline eller ikke er egentlig utenfor min diskusjon.

Huff ja, all denne støyen .....

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D
    Nei, fordi transistorer gir en egen farging der oppe i høyfrekvensen, nesten som å stå inne i en steingrotte (silisium = norske fjell vet du).
    Norske fjell, troll og Askeladden. Dette er bare eventyr, eller som det sies på internett - trolling, og det vet vi alle fordi du som vanlig i denne debatten ikke har noen andre referanser enn din egne tastaturkløe. :-D

Transistor blir brukt på studiohøyttalere for å få mest mulig ufarget og transparent lyd. Transistor har også vist seg å være transparent i blindtest, både for audiofile og musikere (linker tidligere i tråden).

Det er en grunn til at en får software (filter) som emulerer både rørlyd og vintagelyd.

Rør mangler dette, men har nok ofte (men ikke alltid) en viss svak farging der nede ved lavere frekvenser. Det passer fint i en ellers silisium-dominert verden.
    Små rørforsterkere (som er desidert mest populært) er har lett hørbar harmonisk hørbar forvrengning når de klipper. Denne typen harmoniske forvrengningen (lyden) mener flere er en mer detaljert lyd, og det er naturligvis et greit standpunkt - men kom i allefall ikke å si at det ikke er farging. Dette er i motsetning til mange av dine påstander målbart og etterprøvbart. :-D

Praktiske bevis? Hør på en stor rørforsterker, den låter overraskende likt transistor.

:-D :-D

Newcomer mrwalker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg synes har vært spesielt fornøyelig i denne tråden er de stadige referanser til den (pensjonerte) brukeren tresko (også pensjonert i det virkelige liv vil jeg tro?). Jeg har selv ingen studioerfaring, men siden jeg er av den noe eldre generasjon selv er det artig å høre disse stadige fremstillingene av hvordan ting var/låt FØR.

Men når det (for en gangs skyld) kom innpå et tema som jeg ihvertfall kjenner INNGÅENDE, etter tiår med tweaking og eksperimenter (referanser? ÅNEIDA!) hvordan viste nevnte tresko seg da? Som FULLSTENDIG DØV.

Beklager så mye, og jeg burde vel ikke si dette, for vedkommede er ikke lenger her for å kunne forsvare seg (regner med at Kjell B. klarer å gjøre ham den (BJØRNE-)tjenesten allikevel...). Dette er ikke ondsinnet ment, men det kommer en tid da de fleste av oss er gått ut på dato, men innrømme det, nei...

Sorry, men hele denne "diskusjonen" er bare det komplette galskap, og nå er jeg lei av den.

<blipp>

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å knuse fjaset om at vintage studio er på fremmarsj:

From the largest recording facilities to the smallest bedroom studios, Pro Tools® is the most popular sound creation and production system in the world. Featuring professional hardware and award-winning software that work together with your computer, Pro Tools lets you easily accomplish everything from composing music and recording to editing and mixing sound for broadcast and post production — all within a single environment.

Et DAW system er altså det mest populære å oppdrive om dagen. Et domene hvor signalet så vidt har kommet forbi mic-preampen før det er digitalt.

Dette er selvfølgelig smørt tykt på av produsenten, men poenget er det samme:
    For the ultimate in audio quality and workflow efficiency, more music and post-production professionals use Pro Tools|HD® systems than any other DAW. With superior sound quality, unmatched processing power, Pro Tools HD software, and the flexibility to scale the system to your needs, Pro Tools|HD provides the power to meet any challenge.

Også noen bilder av et typisk stort og moderne studio:

Legg merke til de gamle kjente yamaha monitorene. Alle har et sett

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"Der oppe i høyfrekvensen".. 100,000hz eller noe da? Jeg hører heldigvis ikke så godt som enkelte andre, så det legger jeg ikke merke til.

Først var transistorlyden som å stå inne i en panne, og nå som å stå i en grotte. Mye ekko i disse transistorene tydeligvis.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam

Legg merke til de gamle kjente yamaha monitorene. Alle har et sett
    Gode gamle NS10 Litt off-topic, men litt studiohistorikk for de som er interessert The Yamaha NS10 Story
    --
    Thorbjørn

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Gode gamle NS10 Litt off-topic, men litt studiohistorikk for de som er interessert The Yamaha NS10 Story

Håper å finne et par hos en intetanende loppismaker, som jeg så kan putte i mitt eget studio. Spørsmålet er da hva en skal drive de med.. Jeg er så uheldig at jeg har bare EN fet forsterker.. Men det er et selvbygg fra 80-tallet.. og det er en monoblokk. DOH!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrwalker
    Sorry, men hele denne "diskusjonen" er bare det komplette galskap, og nå er jeg lei av den...
    Hell yeah..

Har virkelig prøvd å diskutere fornuftig og saklig, men til og med jeg som faktisk klarer å holde meg rolig lenge, taklet ikke all bullshiten som blir kastet rundt i denne tråden.. Nei, jeg tar meg heller en pils i solveggen og lar cremonaene spille helt for jævlig lyd ifra min 23 tusen kroners ruined-from-factory forsterker, tydeligvis brukt mye i jobbsammenheng, nemlig Hegelen..

Snakkes i baren godtfolk..

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wiuuu
    Hell yeah..

Har virkelig prøvd å diskutere fornuftig og saklig, men til og med jeg som faktisk klarer å holde meg rolig lenge, taklet ikke all bullshiten som blir kastet rundt i denne tråden.. Nei, jeg tar meg heller en pils i solveggen og lar cremonaene spille helt for jævlig lyd ifra min 23 tusen kroners ruined-from-factory forsterker, tydeligvis brukt mye i jobbsammenheng, nemlig Hegelen..

Du er ikke alene om å ha blitt lurt. Hegelen er i det minste fin å se på da...

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wiuuu
    Hell yeah..

Stakkars deg som må pine deg gjennom ulyden, pass på at pilsglasset ikke sprekker i hendene dine..........
    Jeg derimot har pensjonert mitt transistor-infiserte pioneer møkka-anlegg, etter at jeg brukte den nye "Rør-Q-tips'en" begynte jeg straks å høre elendigheten, mer som stålull i jernpanna fra ferrosilisiumet produsert på Lilleby smelteverk i Trondheim, vistnok det reneste i verden før Rør-folka fikk det nedlagt, etter en lang sverte-kampanje. Rør-folka kommer, se opp....... uhhh whatta day in the silisium dust................

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som vanlig blir det lange og ganske meningsløse tråder når Kjell B er involvert..
    Kanskje de som bare kommer med løse og udokumenterte påstander kan ligge unna noen dager? Alle har selvsagt en rett til å mene noe, men med så mye BS som i denne tråden, bør det være mulig å si at nok er nok.

Kjell B: Dette er ikke ment som et ballespark, men et ønske om å få tråden på "rett" spor. (Noe du sikkert ikke er helt enig i)

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les overskrift og innlegg nr 1 i denne tråden.

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Inspirert av denne tråen:

http://avforum.no/forum/receivere-fo...orsterker.html

Denne tråden omhandlet transistor vs. klasse D "lyd", men endte vel opp i en opphetet diskusjon ang. rørlyd og emulering av dette. Det var selvfølgelig litt OT, så jeg starter derfor en egen tråd som kan gå i dybden på det temaet da jeg finner det interessant. Med dette ønsker jeg en saklig fortsettelse på diskusjonen og ønsker å ta opp følgende tema:

Rør, transistor og klasse D. Fordeler og ulemper, hørbart/ikke hørbare differanser, personlige preferanser og muligheten for emulering av av de ulike forsterker-karakteristikkene.

Direkte personangrep og humoristiske innspill som ikke har noe med debatten å gjøre er naturligvis uønsket. :-D

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En Paralell...................

Minner meg om han som ikke "ville" like Cognac, han drakk Calvados, det ble et poeng å flire av "dumme" Nordmenn som drakk Cognac(jeg flirte ihvertfall godt)
    Hvis man ser bort fra Bache 3kors og tilsvarende så er det mye god Cognac der ute, Jeg foretrekker Martell XO Supreme men til vanlige dager er Bonaparte XO en utmerket kompis, typisk norsk å skulle være annerledes på trass............

De få variantene av Calvados jeg har smakt var ikke så ulikt dårlig Cognac alá Bache 3kors, Concord(brandy?) ol.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mens vi er såpass off topic med studioer og greier, kan jo en titt i dette studioet i El Paso, Txs som jeg spilte inn en skive i på sent nitti-tall være interessant, kanskje spesielt for Kjell B. De har bl.a verden største samling av vintage gitarforsterkere, et av verdens største vintage mixebord etc. Vi endte dog opp med transistorgitar- og basslyd, men vokalen ble spilt inn med en 10.000$ rørmikrofon for å få litt spesiell sound.
    Sonic Ranch

Sitat Opprinnelig postet av Sonic Ranch
    The vintage 8078 Neve console has eighty channels of 31105 mic pre/eqs, thirty two tape returns, and GML automation with seven group faders. This is one of the largest vintage Neve consoles in the world and is great for both, tracking and mixing.
    The 31105 four band eq with high and low pass filters its the most flexible of the vintage Neve eqs.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Vi endte dog opp med transistorgitar- og basslyd
    ....og en kul plate :-)

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    ....og en kul plate :-)
    Haha, takk for det. HDCD, faktisk.:-D

Side 31 av 153 FørsteFørste ... 11 21 27 28 29 30 31 32 33 34 35 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 141 151 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •