Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 30

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 30 av 153 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 ... SisteSiste
Viser resultater 581 til 600 av 3050
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Generelt: Tror ikke jeg gidder å bruke mer tid på alle gjentakelsene, les det som er sagt tidligere.

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Generelt: Tror ikke jeg gidder å bruke mer tid på alle gjentakelsene, les det som er sagt tidligere.

Det eneste jeg gidder, er å gjenta at du tapte denne diskusjonen for godt over ''20 sider siden''

PS. jeg gidder ikke å dokumentere det, det får du gjøre selv...

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg begynner å bli trøtt.
    Kom ikke på hvordan jeg regnet ut Kjell B. sin krets før etter at jeg lastet opp dette bildet.

Jeg har tatt utgangspunkt i 1 volt linjesignal. 600ohm utgangsimpendans og 2000ohm inngangsimpedans.

Den rene kretsen:

2600ohm samlet seriemotstand gir en strøm på 0.3846mA
    0.38mA over 600ohm gir 0,23volt
    0.38mA over 2000ohm gir 0,77volt.

77% av utgangspenningen kommer frem.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er det vinne eller tape? Svart eller hvitt? Det blir bare angrepsdiskusjoner av slikt og det har vi sett fra alle sider.

Vær snille med hverandre;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Tror jeg begynner å bli trøtt.
    Kom ikke på hvordan jeg regnet ut Kjell B. sin krets før etter at jeg lastet opp dette bildet.

Jeg har tatt utgangspunkt i 1 volt linjesignal. 600ohm utgangsimpendans og 2000ohm inngangsimpedans.

Den rene kretsen:

2600ohm samlet seriemotstand gir en strøm på 0.3846mA
    0.38mA over 600ohm gir 0,23volt
    0.38mA over 2000ohm gir 0,77volt.

77% av utgangspenningen kommer frem.

Ha-ha, fantastisk regnestykke. Men det er jo sen fredags kveld da.
    Er ingeniørene her enige ?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En bedre oppstilling av Kjell B. sin krets:

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg driver med i kveld men jeg får

0.05v over utgangstrinnet.
    0.83v over 10k motstanden.
    og samlet
    0.12v over parallellkretsen 5k og inngangstrinn.

Om det stemmer får inngangstrinnet et ca 8dB lavere signal enn før spenningsfordeleren.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    En bedre oppstilling av Kjell B. sin krets:

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg driver med i kveld men jeg får

0.05v over utgangstrinnet.
    0.83v over 10k motstanden.
    og samlet
    0.12v over parallellkretsen 5k og inngangstrinn.

Om det stemmer får inngangstrinnet et ca 8dB lavere signal enn før spenningsfordeleren.

Det jeg lurte på i forbindelse med dette SnickersIS er hvilken effekt dette har på frekvensresponsen.

Nå vil utgangstrinnet se en motstand på 11.428ohm isteden for 2000 og inngangstrinnet ser 10600ohm istedet for 600. Dette må ha dramatisk effekt på frekvensresponsen.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff og uff... Hva synes dere om den siste til Frost* da? ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Uff og uff... Hva synes dere om den siste til Frost* da? ;-)
    Siste til Frost* er fantastisk! bra at band kan bli mer "kommerse" uten å miste integritet eller egenfølelse! Jem Godfrey er en flink mann!

Og for å ta det bittelitt on topic....Black light machine av nevnte band har en himmelsk mix....

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ha-ha, fantastisk regnestykke. Men det er jo sen fredags kveld da.
    Er ingeniørene her enige ?

60/70 tallet det var gyldne tider det.......................... mye hasj på den tia.............

Bilmotorene var bedre på 60tallet
    tv'en var bedre på 60tallet
    radioen var bedre på 60tallet
    høyttalerne var bedre på 60tallet
    forsterkerne var bedre på 60tallet
    hasjen bedre var på 60tallet
    Nostalgien er bedre idag...........................................

CD-spillerne var bedre på 60tallet, nei faan ikke funnet opp
    BD-spilleren var bedre på 60tallet, nei faan ikke funnet opp

Et hvert fremskritt er et tilbakeskritt og alt var bedre før....................
    At ingeniører har funnet opp fly og videre utviklet ideen til noe som er komersielt drivbart, det er bare tull, det var en med en helt annen bakgrunn, det samme når det gjelder ny teknologi på biler, hifi, og ikke minst på computere, det er absolutt ingen med utdannelse og mye erfaring på det området som er ansvarlig for de elendige fremskrittene, Lets go Amish....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så-så, jeg må visst gjenta - hvis noen er interessert i min mening: Utviklingen har gått frem med stormskritt i alle årene frem til 2009 og sikkert videre. Man blir imponert over data, roboter, styringssystemer, alt som har med data/computer å gjøre. Og innen AV-området er bilde-behandling helt fremragende nå, TV-skjermen er klarere enn noensinne. Også digital lagring av lyd må sies å være godkjent.

Så vi har bare et problem: analog lyd. Der er vi tilbake på 30-tallet - mens de som arbeider i bransjen kjemper innbitt imot den konklusjonen de fleste kan høre.

Derfor er gode studioer idag godt utstyrt med a) vintage/rør effektbokser (og ekte vintage Neumann rørmikrofoner) og/eller b) moderne bokser som etterligner det samme, enten ekte rør-teknologi eller billige data-emuleringer (for de som ikke har råd til bedre). Skal det være ekstra billig må man nøyes med litt EQ o.lign. i det digitale domene, omtrent som på enhver PC.

Alt dette for å prøve å få dagens lyd opp på et moderne nivå (et nivå man er vant til på andre områder). Dagens lydteknologi er så grunnleggende dårlig at man må innføre disse sterke farge-effektene for å komme i mål på innspillingssiden.

Mht problemene etter 1980 - disse var også synlige på bildesiden - en del 70-talls filmer har mye bedre fargemetning og naturlige ansiktsfarger enn mye av de ekle grå-fargene man finner på 80/90-tallet.

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så-så, jeg må visst gjenta - hvis noen er interessert i min mening: Utviklingen har gått frem med stormskritt i alle årene frem til 2009 og sikkert videre. Man blir imponert over data, roboter, styringssystemer, alt som har med data/computer å gjøre. Og innen AV-området er bilde-behandling helt fremragende nå, TV-skjermen er klarere enn noensinne. Også digital lagring av lyd må sies å være godkjent.

Så vi har bare et problem: analog lyd. Der er vi tilbake på 30-tallet - mens de som arbeider i bransjen kjemper innbitt imot den konklusjonen de fleste kan høre.

Derfor er gode studioer idag godt utstyrt med a) vintage/rør effektbokser (og ekte vintage Neumann rørmikrofoner) og/eller b) moderne bokser som etterligner det samme, enten ekte rør-teknologi eller billige data-emuleringer (for de som ikke har råd til bedre). Skal det være ekstra billig må man nøyes med litt EQ o.lign. i det digitale domene, omtrent som på enhver PC.

Alt dette for å prøve å få dagens lyd opp på et moderne nivå (et nivå man er vant til på andre områder). Dagens lydteknologi er så grunnleggende dårlig at man må innføre disse sterke farge-effektene for å komme i mål på innspillingssiden.

Mht problemene etter 1980 - disse var også synlige på bildesiden - en del 70-talls filmer har mye bedre fargemetning og naturlige ansiktsfarger enn mye av de ekle grå-fargene man finner på 80/90-tallet.
    Du er rimelig alene om å mene det du "hører", andre yngre og svært erfarne mener og opplever svært forskjellig fra deg. Dine synspunkt er beviselig ikke toppen av isfjellet engang......................

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Analog lyd med moderne kretser gir fortsatt høyest lydkvalitet.

Rørene brukes fortrinnsvis til backline. Du må snart klare å skille mellom backline og avspilling.

Backline skal og må betraktes sammen med instrumenter og ikke sammen med den fundamentale signalveien. Om man utvikler en fiolin med en helt annen type lyd vil ikke den erstatte eksisterende fioliner fordi man søker ikke den mest "ekte" lyden, man søker en sound som passer det bildet man har av hvordan det skal låte. Instrumentet skal gjøre det man forventer, verken mer eller mindre, og det er her rørmikrofoner og slikt kommer inn i bildet.

Du har med andre ord aldri sett en godt kalibrert videoskjerm.

Det at magnetbånd som har vært lagret i 20 år har tapt noe av den kromatiske informasjonen kan neppe taes til inntekt for dine påstander. Bytt heller ut VHS-samlingen din med DVD-er av de samme filmene.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is

1) Rørene brukes fortrinnsvis til backline. Du må snart klare å skille mellom backline og avspilling.

2) Backline skal og må betraktes sammen med instrumenter og ikke sammen med den fundamentale signalveien. Om man utvikler en fiolin med en helt annen type lyd vil ikke den erstatte eksisterende fioliner fordi man søker ikke den mest "ekte" lyden, man søker en sound som passer det bildet man har av hvordan det skal låte. Instrumentet skal gjøre det man forventer, verken mer eller mindre, og det er her rørmikrofoner og slikt kommer inn i bildet.

3) Du har med andre ord aldri sett en godt kalibrert videoskjerm.
    Bytt heller ut VHS-samlingen din med DVD-er av de samme filmene.

1) Tror nok jeg skjønner forskjellen. Men man benytter da effekter på begge steder, ifølge intervjuer og beskrivelser jeg har lest - da altså store profesjonelle studioer internasjonalt. Etter min mening er denne distinksjonen ikke viktig, sålenge vi snakker prinsipper.

2) Det er nok bare masse ordgyteri etter min mening. Hvis man må ha effektbokser på alle signalkildene så sier jo det noe om problemene, selv om man gjerne må komme med lange utlegninger om at forskjellige instrumenter brukes med forskjellige effekt-bokser (altså rør, m.m.).

Du må gjerne definere noe du kaller "den fundamentale signalveien", men det motsier altså ikke på noen måte det jeg hevder. Å lage mange definisjoner kan ikke fjerne det faktum at stemmer og instrumenter (akustiske innspillinger) krever et betyderlig pålegg av farge-effekter for at det skal bli bra.

3) Og her det vanlige tillegget - det hjelper ikke det heller. Styrker ikke din argumentasjon. Jeg mener på kino - man ser problemet der, såvel som på en god skjerm hjemme. Det må ellers være 10 år siden jeg så en VHS.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Tror nok jeg skjønner forskjellen. Men man benytter da effekter på begge steder, ifølge intervjuer og beskrivelser jeg har lest - da altså store profesjonelle studioer internasjonalt. Etter min mening er denne distinksjonen ikke viktig, sålenge vi snakker prinsipper.

2) Det er nok bare masse ordgyteri etter min mening. Hvis man må ha effektbokser på alle signalkildene så sier jo det noe om problemene, selv om man gjerne må komme med lange utlegninger om at forskjellige instrumenter brukes med forskjellige effekt-bokser (altså rør, m.m.).

Du må gjerne definere noe du kaller "den fundamentale signalveien", men det motsier altså ikke på noen måte det jeg hevder. Å lage mange definisjoner kan ikke fjerne det faktum at stemmer og instrumenter (akustiske innspillinger) krever et betyderlig pålegg av farge-effekter for at det skal bli bra.

3) Og her det vanlige tillegget - det hjelper ikke det heller. Styrker ikke din argumentasjon. Jeg mener på kino - man ser problemet der, såvel som på en god skjerm hjemme. Det må ellers være 10 år siden jeg så en VHS.
    1: Man benytter ikke de samme effektene i backline og ellers.

2: Det at du kaller det ordgyteri avslører at du ikke forstår sammenhengen. Det bekreftes av din påstand om at effektbokser en en form for lydforbedring.

Du blander stadig bruk av rør som klangfarging med bruk av rør for å oppnå en optimal signalvei. Jeg tror alle andre har skjønt det nå, så da ber jeg om at du leser i stedet for å kverulere.

Med fundamental signalvei mener jeg den som er felles for alle kanalene.

3: Dersom du mener kino er referanse på lyd og bilde tror jeg du vil møte betydelig motbør.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare uttrykke admirasjon til bidragsyterne i tråden, herlig diskusjon!:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    1: Man benytter ikke de samme effektene i backline og ellers.

2: Det at du kaller det ordgyteri avslører at du ikke forstår sammenhengen. Det bekreftes av din påstand om at effektbokser en en form for lydforbedring.

Du blander stadig bruk av rør som klangfarging med bruk av rør for å oppnå en optimal signalvei. Jeg tror alle andre har skjønt det nå, så da ber jeg om at du leser i stedet for å kverulere.

3.: Med fundamental signalvei mener jeg den som er felles for alle kanalene.

4: Dersom du mener kino er referanse på lyd og bilde tror jeg du vil møte betydelig motbør.

1) Det visste jeg allerede.

2) Nei ingen sammenblanding. Du (og flere ?) har bare laget deg dine egne definisjoner for å unngå problematikken rundt generelt dårlig analog lyd.

3) Det visste jeg allerede.

4) Der misforstår du - selv en dårlig kino viser den bedre fargemetningen i 70-talls filmene re. 80/90-tall. Enda tydeligere på bedre utstyr.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du prøver vel egentlig å skrive til publikum, ikke til meg ???

Jeg har som nevnt selv stående dyrt moderne studio-utstyr hjemme, og ja, i det analoge domene blir lyden nærmest forvrengt (akustiske instrumenter via mikrofon).

For å rette på disse alvorlige lydfeilene (akustiske innspillinger) anvender et moderne studio så diverse rør-emulatorer eller (hvis de har råd), ekte rør-utstyr og vintage-utstyr. Det er bare å lese studio-pressen og intervjuer med kjente studio-teknikere i Stereophile, TAS og andre steder. I lille Norge er nok disse tingene ukjent eller godt kamuflert.

Hvor mange ganger skal jeg måtte gjenta disse tingene ? Følger dere ikke med i utviklingen ?

Tenkte jeg skulle prøve å ikke blande meg i denne tråden, men når du drar frem stereophile som en referansegruppe blir det bare gladteit Gjengen som skriver der er vel om mulig enda mer subjektive og retro-glade enn deg. Det er klart de bare intervjuer studiofolk som er rørentusiaster.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er poenget mitt. Noen vintage-komponenter kan ha mye egenfarging, andre mye mindre av det. Jeg foretrekker selvsagt lite farging.

Foretrekker du lite farging burde du jo bruke solid state (transistor), ikke rør.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil du ikke prøve å dokumentere det selv da ? Stoler du ikke på egne ører ?

Kan love at det er sterkt hørbart.

Kan beskrive her:

Lag en spenningsdeler på 10 K over 5 K (kohm). Signal fra en CD-spiller - dette senkes 3x, og signalet føres så inn i en forsterker. De to motstandene loddes altså i serie - enden på 10 K tar i mot signalet - signalet til forsterker tas så ut i punktet der 10K møter 5K - den andre enden av 5K loddes til jord (skjerm).

Kjøp en vanlig audio-kabel, klipp den over på midten og lodd endene til spenningsdeleren. To kanaler for stereo.

Lag en slik spenningsdeler med a) gode vintage (akkurat her er Allen-Bradley best), og b) moderne små blågråfargede metal film motstander.

I tilfelle a) hører man knapt forskjell til original-signalet, mens b) forvrenger lyden kraftig - det blir tynt og uten bass. Selv bare to motstander er nok til å degradere lyden så mye.

Forsterkeren bør ha volumkontroll på inngangen (så kan man sjekke original-signalet) og inngangsimpedans helst 50 K eller mer, men mindre kan gjøre det.

Nå har jeg ikke orket å lese alle 30 sidene i denne tråden, men hva skal dette bevise? at med en gang du putter en transistor i signalveien så blir lyden dårlig? Det faller jo på sin egen urimelighet. Det er ikke spesielt vanskelig å finne transistorforsterkere som er transparente i en blindtest, hvordan forklarer du det?
    --
    Thorbjørn

Side 30 av 153 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •