Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 153 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 3050
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Bar1
    Mange moderne transistorforsterkere, har ingen eller svært få kondensatorer i signalveien.
    Er det ikke viktig med en "stor lyttebank"?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Når vi lærte om kondensatorer på skolen, var ikke akkurat tynn mellomtone og våt diskant brukt som beskrivelse av elektriske karakteristikker. Har du noe litt mer tekniske forklaringer på hva som gjøre gamle kondensatorer bedre enn nye?
    Som du sier her HåkonN, så er det lite vekt i argumentene hvis de ikke begrunnes med vitenskapelige fakta. Synes det er litt synd at det pøses på med slike utsagn da jeg er meget interesert i de tekniske grunnlagene, og ikke så interesert i hvem som mener hva. Noe som også skulle være hensikten med denne tråden..

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Selv kjøpte jeg et moderne Lexicon reverb til 30.000 kr., en modell som regnes som noe av det beste til musiker/studio - og det var utrolig mye dårligere enn den gamle bånd-ekko/reverb fra 1960 jeg heldigvis fortsatt har i eie. Spesielt var endringen i lydsignatur stor når lyd kjøres gjennom preamp-kretsene (uten reverb på) - mens den gamle 1960-modell også her lar lyden passere mer uendret.
    Er personlig ingen fan av Lexiconutstyr. Bruker heller penger på Yamaha eller TC-Electronics. Vil allikevel si at det er urettferdig å sammenligne en gammel tape-delaymaskin med en digital effektboks, som er tenkt brukt på en helt annen måte. Det bør også sies at Lexicon åpent går ut å sier at de har "signature lexicon sound" i sine bokser.
    Ellers skal det ikke være en preamp del i lexicon sine effektbokser, men et helt alminnelig balansert inngangstrinn. Grove avvik fra inn- og utsignal er trolig ikke noe annet enn feil oppkobling.

Jeg skulle gjerne også vist navn og modell på din tape-delaymaskin for å få vite mer om den.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Er det ikke viktig med en "stor lyttebank"?
    Ja en "svær batteribank" er fint. Vanligvis snakker man ikke om strømforsyningen som signalvei.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange moderne transistorforsterkere, har ingen eller svært få kondensatorer i signalveien. Forskjellen i "vintage lyd" og "moderne lyd" må nok forklares på andre måter...

Nå mente jeg mest metallfilm-motstandene. Eller har moderne forsterkere ikke motstander heller ?
    Pluss at vi har kondensatorene i strømforsyningen - de spiller en stor rolle for lyden.

Lyd behøver ikke forklares vitenskapelig - bl.a. fordi det er mye det ikke finnes forklaringer på.

En hovedgrunn til populariteten til klasse D-forsterkere skal utvilsomt søkes i at akkurat disse klarer seg med veldig få komponenter i signalveien. Så slipper man denne dårlige computer-lyden.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja en "svær batteribank" er fint. Vanligvis snakker man ikke om strømforsyningen som signalvei.

Å joda det gjør man.

Strømforsyningen står der og svinger med i lyden.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Når vi lærte om kondensatorer på skolen, var ikke akkurat tynn mellomtone og våt diskant brukt som beskrivelse av elektriske karakteristikker.

Hva lærte dere da ?
    (Beklager, i denne tråden skulle vi være usedvanlig snille, men jeg synes ikke skolens lærebøker er de riktige når vi diskuterer nyanser i lydgjengivelse)

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å joda det gjør man.

Strømforsyningen står der og svinger med i lyden.

NTNU/NTH har tydeligvis endret lærepensum i tiden mellom jeg og du gikk der

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NTNU/NTH har tydeligvis endret lærepensum i tiden mellom jeg og du gikk der

Forklar!

Kom med noe matnyttig til diskusjonen [Slettet av moderator]

Du kan kanskje dele noe av det du lærte når du gikk på NTN/NTH...? Som kan bidra til diskusjonen?

Blir så evig mange poster her som ikke har noe med temaet å gjøre idet hele tatt..
    -----

OT:
    I diskusjonen rundt "strømforsyningen", og hvordan den evt jobber og påvirker lyden fant jeg en fin side her:
    My First Tube Power Supply

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva lærte dere da ?

At kondensatoren er en komponent som har som formål å lagre elektrisk energi (kapasitans), og at det er en rekke godt kjente formler for å regne ut nøyaktig hvordan denne fungerer.

Det var i allefall lite som kunne minne om noe i nærheten av våt diskant. Og det til tross for at den gamle elektronikk-læreren vår faktisk var en god gammel Tandberg-mann som hadde jobbet med audioutstyr fra den epoken (vintage) i store deler av sitt liv.

Jeg er ingen ekspert på elektronikk, har kun serviceelektroniker fagbrev som egentlig kun dekker det ganske grunnleggende for feilsøking/rep. Ergo tar jeg gjerne i mot ny lærdom fra de som kan dette til fingerspissene, men da må det nesten være litt kjente begreper så jeg i det minste har noe å forholde meg til.

Edit: Ser du har lagt til noe nå. Skolebøkene tar for seg formler for utregninger. Det du antyder er at formlene ikke er gjeldende når det kommer til gamle kondensatorer for audiofilt bruk. Det må du gjerne utdype litt mer.

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Forklar!
    Kom med noe matnyttig til diskusjonen [Slettet av moderator]
    Siden du ikke er trådstarter kan du kanskje følge ditt eget råd

Vanligvis søker man å konstruere stømforsyningen så "stiv" som mulig, dvs. at den IKKE "synger" med ved varierende effektuttak og last.

Og ja, strømforsyningen kan påvirke en forsterker lydmessig selv om den ikke er en del av signalvei.

Fin link du postet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

At kondensatoren er en komponent som har som formål å lagre elektrisk energi (kapasitans), og at det er en rekke godt kjente formler for å regne ut nøyaktig hvordan denne fungerer.

Nei ikke nøyaktig, det blir en aproksimering/tilnærming, da den virkelige verdens kondensatorer ikke er perfekte.

Skjønner ellers ikke alle dissse ønskene om tekniske bevis. Hvordan i all verden skal jeg kunne bevise teknisk hvorfor lyden blir slik eller slik ? Når ikke en gang vitenskapen klarer å bevise det.

Det du sier er egentlig at hvis U = R x I, så er den lyden vi hører identisk hvis U, R og I er de samme. Ikke sant ? Du ser hvor innskrenket det blir ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Siden du er så interessert i kondensatorer, tenk på en kondensator som en høyttaler. Sett en slik plastkondensator på noen mikrofarad på utgangen av en forsterker og hør hvordan den spiller musikk. Platene vibrerer. Kjør en tonegenerator og hør hvordan det oppstår kraftige resonanser ved visse frekvenser.

Kondensatorplatene danner resonanser - dette kan i høyeste grad høres når kondensatorer anvendes som normalt. Skjønner du poenget ? Passsive komponenter har "raslende" resonans-egenskaper pga materialene de er oppbygget med. Det står nok ikke i skoleboken din.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kondensatorplatene danner resonanser - dette kan i høyeste grad høres når kondensatorer anvendes som normalt. Skjønner du poenget ? Passsive komponenter har "raslende" resonans-egenskaper pga materialene de er oppbygget med. Det står nok ikke i skoleboken din.
    Dette må du forklare nærmere. I hvilke tilfelle vil jeg oppleve dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

I alle tilfeller der lyd går gjennom kondensatoren din - både i strømforsyning og som overføringskondensator. Passive komponenter er ikke perfekte - lærebøkene beskriver idealiserte komponenter.

Skifter du til en annen kondensator (fra en annen fabrikant) vil denne biklangen bli annerledes. Derfor lyder forskjellige typer komponenter forskjellig.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ellers ikke alle dissse ønskene om tekniske bevis. Hvordan i all verden skal jeg kunne bevise teknisk hvorfor lyden blir slik eller slik?
    Nei, det var litt av hensikten med tråden. Du velger selv å skylde på gamle resistorer og kondansatorer, som du faktisk mener er bedre enn nye. Men jeg etterspør en forklaring på hvorfor - det har du altså ikke. Det var egentlig alt jeg lurte på.

Når ikke en gang vitenskapen klarer å bevise det.
    Kan det høres, kan det måles. Dagens måleinstrument er (heldigvis) ufattelig mange ganger mer følsomt enn noen av våre sanser, enten det gjelder frekvensrespons/lydtrykk, fase, impulsrespons, forvrenging etc.

Det du sier er egentlig at hvis U = R x I, så er den lyden vi hører identisk hvis U, R og I er de samme. Ikke sant ? Du ser hvor innskrenket det blir ?
    Det var jo en forenkling, men ja - jeg mener om 2 forsterkere måler likt, vil det også høres likt ut. Gjør det ikke det, men jeg en bør se på placebo som en potensiell årsak, og da er neste steg blindtest.

Jeg har ikke hørt om noen blindtester som har gitt noe annet enn et null-resultat. Selv de blindtestene der forsterkerne åpenbart ikke har hatt helt like (og målbare) elektriske egenskaper.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ellers ikke alle dissse ønskene om tekniske bevis. Hvordan i all verden skal jeg kunne bevise teknisk hvorfor lyden blir slik eller slik ? Når ikke en gang vitenskapen klarer å bevise det.
    Det er nok ikke noe du klarer å gjøre nei - ikke at jeg tror jeg ville forstått så mye av det. Tror nok heller det er personlig preferanser/subjektive meninger som danner det en personlig liker. Garantert også placeboeffekt! Summen av dette blir ens personlige mening. Og det er absolutt ikke noe galt i det!

Der det hele skjærer seg, er når man nærmest fanatisk (som det ofte blir forum og man har sterke meninger) skal frelse et helt folk og forklare at "jeg har korrekt - min smak og mening er hva som er korrekt. Min mening er sannheten. Alt annet er skit."

Slik kan man egentlig diskutere ut i det uendelige uten at man noen gang vil klare å trekke noen annen konklusjon av det annet enn hva man selv mener. Man vil nok aldri enes om hva som er "korrekt". Du kan søke deg grønn etter hva som er "korrekt" oppfattelse av Klasse D "lyd" og hva som er rør "lyd". Og ikke minst hva som er korrekt lyd! Du vil finne haugevis av slike artikkler. Hvem har korrekt? Hvem er den korrekte dommeren? Hvem skal kunne sette seg til dommer for å

Jeg er 100 % sikker på at man aldri vil finne svaret på dette. Selv er jeg ikke opptatt av om det er klasse A/B, D, T eller rør - bare det faller innefor min smak. At enkelte ønsker å belære meg om hva jeg skal synes er riktig, preller av som vann på gåsa.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

I alle tilfeller der lyd går gjennom kondensatoren din - både i strømforsyning og som overføringskondensator. Passive komponenter er ikke perfekte - lærebøkene beskriver idealiserte komponenter.

Skifter du til en annen kondensator (fra en annen fabrikant) vil denne biklangen bli annerledes. Derfor lyder forskjellige typer komponenter forskjellig.

En kondensator har en kapasitans. Lett å forstå. Den har også en 90 graders faseforskyvning. Lett å forstå. Men dette resonansgreiene har jeg ikke hørt om før. Hvor utspiller dette seg? Hva er det som skjer? Er det et frekvensområde å snakke om?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja, men hva er det da som gjør det du kaller tidsriktige vintage komponenter så mye bedre til å produsere for deg, riktig lyd.

Passsive komponenter har "raslende" resonans-egenskaper pga materialene de er oppbygget med
    Hvordan er materialene forskjellig nå ifra før da, som påvirker disse egenskapene som du viser til her.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei, det var litt av hensikten med tråden. Du velger selv å skylde på gamle resistorer og kondansatorer, som du faktisk mener er bedre enn nye. Men jeg etterspør en forklaring på hvorfor - det har du altså ikke. Det var egentlig alt jeg lurte på.

Ja men kjære deg - det har jeg jo forklart like ovenfor her.
    Les det jeg skrev om kondensatorer - det forklarer hvorfor passive komponenter og derved forsterkere lyder forskjellig.

Selvfølgelig vil det være mange andre effekter også, men jeg har beskrevet en viktig effekt ovenfor.

Side 3 av 153 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •