Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 29

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 29 av 153 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 ... SisteSiste
Viser resultater 561 til 580 av 3050
    Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Så hvorfor i all verden gjør de det ? Fortsetter med disse udokumenterte gamle apparatene ? Du sier jo at det egentlig er tøys og tull.

Nei det sier han ikke. Les setningen 2 ganger da.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

men flere studioer bruker nok fortsatt en del vintage hjelpemidler, enten fordi de er av eksemplarisk kvalitet, de har en egen sound som er ønskelig eller kanskje rett og slett fordi brukerne er nostalgiske.

ikke "fortsatt", men mer og mer .....
    Eller de erstattes av moderne vintage-kopier, da er det ikke lenger ekte vintage.
    Men mer og mer blir det uansett.

Jaja nå har vi lest at moderne studioteknikere er nostalgiske .....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Nei det sier han ikke. Les setningen 2 ganger da.

Har lest den tre ganger. Han påstår t.o.m. at studioteknikere er nostalgiske. Se også neste kommentar.

Det blir ikke mindre av disse sakene.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest den tre ganger. Se også neste kommentar.

Det blir ikke mindre av disse sakene.

Jaja, vi får unngå at dette blir en norsktime, men det var ikke det som ble sagt.

Hvordan musikk liker du? Jeg mener at det ikke er of-topic da det kan bety en del for lydsmak.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Siden jeg har postet såpass mye får jeg vel si noe om det. Men tror ikke det betyr noe særlig. Jeg liker "alt" unntatt elektronisk generert musikk - så klassisk, jazz, instrumental, viser, gamle slagere, pop fra nesten alle tidsaldere, ikke minst 60/70-tallet da.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Siden jeg har postet såpass mye får jeg vel si noe om det. Men tror ikke det betyr noe særlig. Jeg liker "alt" unntatt elektronisk generert musikk - så klassisk, jazz, instrumental, viser, gamle slagere, pop fra nesten alle tidsaldere, ikke minst 60/70-tallet da.

Elektronisk generert? Forklar.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elektronisk generert? Forklar.

Tja, vil tro noe sånt som synth, el-piano og el-gitarer (ikke akustiske gitarer) - altså der elektronisk processering dominerer eller at tonene er generert elektronisk. Egentlig mener jeg vel alt som ikke er naturlige akustiske instrumenter (gjennom vanlige mikrofoner) - det blir vel den beste definisjonen for mitt vedkommende.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, vil tro noe sånt som synth, el-piano og el-gitarer (ikke akustiske gitarer) - altså der elektronisk processering dominerer eller at tonene er generert elektronisk. Egentlig mener jeg vel alt som ikke er naturlige akustiske instrumenter (gjennom vanlige mikrofoner) - det blir vel den beste definisjonen for mitt vedkommende.

Skjønner hva du mener (tror jeg), men vanskelig å definere ref. gitarbokser f.eks. som inneholder elektronikk. Native akustisk er kanskje en definisjon, men synth, mellotron osv. kan jo også være herlig :-)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg undres stadig over hvordan enkelte velger å gå den bastante "jeg vet alt best"-veien for så å tråkke i salaten med alle 4 beina, gang på gang, uten selv å forstå det.

Om man skryter av å vite "bedre enn de fleste" hvordan ting skjer i et studio er det en fordel å ha en ørliten elementærkunnskap om emnet, ellers blir det bare uendelig pinlig for dem som har tilstrekkelig grad av sympati.

Den analoge lydkjeden frem til plate består av mikrofoner og forsterkere som er voicet for å gi optimal lyd på platen (CD eller LP) - slik at kunden får det så bra som mulig i stuen hjemme.
    I et innspillingsstudio jobber man normalt ikke med det ferdige produktet. Videre benytter man først og fremst det utstyret man behøver for å løse en konkret oppgave, for eksempel å etterlikne lydbildet på vokalen til Nina Simone, noe man lettest gjør ved hjelp av samme mikrofon og preamp som hun brukte på den innspillingen man har som en referanse. Man er da ikke interessert i å gjenskape en "identisk med virkeligheten"-lyd, men en konstruert lyd.

Dette er for det første en jobb man gjør på en enkelt kanal, for eksempel kun på vokalen, da man ønsker annen påvirkning/lydfarging på andre instrumenter.

Målsetningen er nesten aldri "optimal lyd", men heller en "target klang", og bruken av vintage rørbaserte komponenter handler om å benytte seg av kjent arbeidsverktøy som man ikke bare vet kan løse oppgaven, men som artistene selv også har kjennskap til.

I denne lydkjeden finnes også rør-utstyr, effektbokser, kompressorer, m.m.
    Slikt utstyr befinner seg i varierende grad på begge sider av råmiksen, men før råmiksen benyttes de kanalvis. Da velges det primært utstyr som er klangtilpasset til formålet. Etter råmiksen går man inn i mastringsprosessen, og her benyttes det andre typer utstyr. EQ og nøytrale kompressorer i det digitale domenet er etter hvert klart mest vanlig her.

Denne lydkjeden kan vi kalle platelyd.
    Denne lydkjeden er råmiks. Platelyden kommer på et senere tidspunkt.

I tillegg finnes det en helt annen lydkjede i studio - det er en sidegren som ikke berører innspillingen, men som via egne forsterkere og høyttalere gir lyd til lydteknikere i studio.
    Dette er feil. Man lytter i all vesentlighet til den samme miksen som ender som råmiks. Dette er også normalt det endelige resultatet man får ut av innspillingsstudioet.

Her ønskes en klar ufarget lyd, eller kanskje t.o.m. farget for å være "ekstra steril", slik at man kan kontrollere hvor effektiv "motfargingen" i plate-lyden er.
    Her søker man en ufarget gjengivelse av den eksakte råmiksen slik at man kan høre og oppleve den fargingen de ulike delene av innspillingsoppsettet bidrar med. Man har IKKE en slags "bypass" der man får en nøytral tapning. Det er simpelt hen umulig å bypasse mic preamper osv.

Hvis kunden har en gjennomsnittlig transistorforsterker hjemme, så er det viktig at studio har en like steril kontroll-forsterker, så kan man trimme den finale lyden på platen best mulig.
    I et innspillingsstudio skjer ikke dette. Man benytter transistor eller klasse D-basert monitoring for å kunne lage et så optimalt som mulig utgangspunkt for mastringen som kommer senere.

I mastringsstudioet begynner man med to ting. For det første skal man optimalisere kanalseparasjon, korrigere eventuelle feil i innspillingsarbeidet, renske opp litt her og der for å få resultatet til å låte bedre. Så skal man tilpasse innspillingen til et segment. For eksempel mye kompressor for radio, MP3 osv, "rent og pent" for audiofile osv. Her gjør man også en generell markedstilpasning for, som du påpeker, å tilpasse innspillingen til den type gjengivelse man kan forvente hjemme hos kundene. Imidlertid er ikke monitorene i mastringsstudioet spesielt godt egnet til dette. Derfor tar man med seg innspillingen hjem og lytter til den over hjemmeanlegget, tar den med til andre, stikker innom en butikk osv.

Fikk du det med deg nå ? Trodde du visste mer om hvordan et studio fungerer.
    Beklager, jeg fikk det ikke med meg nå heller.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner hva du mener (tror jeg), men vanskelig å definere ref. gitarbokser f.eks. som inneholder elektronikk. Native akustisk er kanskje en definisjon, men synth, mellotron osv. kan jo også være herlig :-)
    La mannen vri og vende på alt. Han går tydeligvis for lyd, ikke musikk.
    Det han ikke vet er at det er mere "elektronisk generert musikk" enn han tror. Selv om det står piano, så er det ikke sikkert det det gamle pianoet som en gang var brukt på 60/70-tallet. Kan fort vise seg å inneholde en motstand eller to!
    Hysj, ikke si noe. Kanskje jeg får ord på meg for å være vanskelig :shock:

EDIT:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is

Her søker man en ufarget gjengivelse av den eksakte råmiksen slik at man kan høre og oppleve den fargingen de ulike delene av innspillingsoppsettet bidrar med. Man har IKKE en slags "bypass" der man får en nøytral tapning. Det er simpelt hen umulig å bypasse mic preamper osv.

Kan dessverre ikke se at du har motsagt meg på noe punkt her.

Og dette med kontroll-lytting av innspillingen roter du fortsatt med. Siden jeg har forklart det grundig før, gidder jeg ikke gjenta. Men tror vi mener det samme der også. Altså ikke noe bypass, men det er jo kjempe-enkelt å ta ut signal som ledes til en monitor-forsterker og d.o. høyttaler. At både monitorering og effekt-påleggelse skjer forskjellig i forskjellige kanaler og forskjellige trinn har da jeg ikke sagt noe om.

Så disse feil-påvisningene dine er bare eventyr.
    Du gjør det bare mer omstendelig, mens jeg snakker om prinsippet.

Eller mener du virkelig at lyden til monitor-høyttaleren også passerer direkte inn på miksen ? Altså at den forsterkeren som driver monitor-høyttaleren også samtidig sender signal til miksen. Det tøvet tror du vel ikke på selv.

Det var denne problemstillingen, at man monitorerer med en nøytral/steril forsterker, mens man legger effekter på "platelyden" som var poenget mitt. Du snakker om andre detaljer.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil du ikke prøve å dokumentere det selv da ? Stoler du ikke på egne ører ?

Kan love at det er sterkt hørbart.

Kan beskrive her:

Lag en spenningsdeler på 10 K over 5 K (kohm). Signal fra en CD-spiller - dette senkes 3x, og signalet føres så inn i en forsterker. De to motstandene loddes altså i serie - enden på 10 K tar i mot signalet - signalet til forsterker tas så ut i punktet der 10K møter 5K - den andre enden av 5K loddes til jord (skjerm).

Kjøp en vanlig audio-kabel, klipp den over på midten og lodd endene til spenningsdeleren. To kanaler for stereo.

Lag en slik spenningsdeler med a) gode vintage (akkurat her er Allen-Bradley best), og b) moderne små blågråfargede metal film motstander.

I tilfelle a) hører man knapt forskjell til original-signalet, mens b) forvrenger lyden kraftig - det blir tynt og uten bass. Selv bare to motstander er nok til å degradere lyden så mye.

Forsterkeren bør ha volumkontroll på inngangen (så kan man sjekke original-signalet) og inngangsimpedans helst 50 K eller mer, men mindre kan gjøre det.

Denne metoden er høyst usikker. Du tar utgangspunkt i en kjede med en gitt ut og inngangsimpedans. Så tilfører du et nytt impedansledd. Ikke bare er de fleste avsendere og mottakere (utganger og innganger) mer eller mindre reaktive, men kablene er det også, og i tillegg tilfører du motstander med ulike reaktive tilleggskomponenter.

Kjeden blir med andre ord fullstendig uforutsigbar. Den eneste fornuftige måten å gjøre dette på er ved å bygge en fullstendig resistiv transmisjonskjede med teoretisk ideelle motstander for så å koble om til testmotstandene.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei sier du det.

Så merkelig at akkurat disse vintage-komponentene har de riktige reaktive størrelsene, mens de moderne ikke har det.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Skal man se på rene rørproduksjoner i studio så er nok de i mindretall, men det finnes

DIE ROHRE (THE TUBE)/MUSIC SAMPLER 180g LP - elusivedisc
    jeg har 2 The Tube CD'er og begge har deilig lyd (som blir avspilt via moderne elektronikk, bl.a. CD spiller

de låt også veldig bra på mbl utstyr i Horten i fjor - også det på moderne elektronikk

har tilgode å høre dem på rør-forsterker, men må jo allikevel bruke CD spiller.....

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke annet enn at selve lyttingen blir gjort så optimal som mulig og inkluderer alt som foregår i studioet. På en del båndopptakere tapper man faktisk monitoringen fra et avspillingshode ved siden av innspillingshodet. Det kan neppe kalles å generere en egen lyd til monitoringen.

Du hevder at man har en egen sløyfe til monitoring der man fjerner omtrent all "den gode lyden rørforsterkerne genererer" og bare står igjen med "den dårlige restlyden".

Du hevder også at man forsøker å simmulere en hjemmesituasjon ved å bruke transistorutstyr. Det er feil. Man søker absolutt mest mulig presis og nøytral gjengivelse i studio, derfor finner man ganske sjelden rørforsterkere i monitoringen.

Og dette med kontroll-lytting av innspillingen roter du fortsatt med. Siden jeg har forklart det grundig før, gidder jeg ikke gjenta. Men tror vi mener det samme der også.
    Det var da en usedvanlig elegant metode for å fortelle at du ikke har mer å bidra med.

Du gjør det bare mer omstendelig, mens jeg snakker om prinsippet. Eller mener du virkelig at lyden til monitor-høyttaleren også passerer direkte inn på miksen ? Altså at den forsterkeren som driver monitor-høyttaleren også samtidig sender signal til miksen. Det tøvet tror du vel ikke på selv.
    Hehe, nei, det trengs ikke så lenge man bruker god transistor eller klasse D, samt moderne gode høyttalere i den delen av studioet. Da vil nemlig det man hører over monitorene være farlig nær identisk med det som havner på råmixen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei sier du det.

Så merkelig at akkurat disse vintage-komponentene har de riktige reaktive størrelsene, mens de moderne ikke har det.

Resultatet vil som oftest bli "fetere", "rundere" og "varmere" når man slenger inn litt reaktive komponenter i en slik kjede. Samtidig vil en rent resistiv kjede som det normalt gjøre lyden kaldere/lysere.

Men som vanlig er du vel mer på jakt etter å bekrefte dine egne påstander enn i å finne feil i det du selv foretar deg. Det er jo tross alt ingeniørens jobb å finne feil i det han selv gjør, og som ingeniørhater så handler vel livet utelukkende om å dyrke sine egne flyktige utsagn, samt å unngå dokumentasjon og saklighet for en hver pris.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og dette med kontroll-lytting av innspillingen roter du fortsatt med. Siden jeg har forklart det grundig før, gidder jeg ikke gjenta. Men tror vi mener det samme der også. Altså ikke noe bypass, men det er jo kjempe-enkelt å ta ut signal som ledes til en monitor-forsterker og d.o. høyttaler. At både monitorering og effekt-påleggelse skjer forskjellig i forskjellige kanaler og forskjellige trinn har da jeg ikke sagt noe om.

Så disse feil-påvisningene dine er bare eventyr.
    Du gjør det bare mer omstendelig, mens jeg snakker om prinsippet.

Eller mener du virkelig at lyden til monitor-høyttaleren også passerer direkte inn på miksen ? Altså at den forsterkeren som driver monitor-høyttaleren også samtidig sender signal til miksen. Det tøvet tror du vel ikke på selv.

Det var denne problemstillingen, at man monitorerer med en nøytral/steril forsterker, mens man legger effekter på "platelyden" som var poenget mitt. Du snakker om andre detaljer.

Tåkepratet ditt ble kategorisk tilbakevist. Linje for linje ble tatt for seg og feilinformasjonen ble påvist og korrigert.

Ditt innlegg var, på det beste, rotete men jeg har mer tro på at du har begitt deg ut på noe du ikke har sikker kunnskap om. Du bør derfor avstå fra å belære forummedlemmer med hvordan lydstudio fungerer.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne metoden er høyst usikker. Du tar utgangspunkt i en kjede med en gitt ut og inngangsimpedans. Så tilfører du et nytt impedansledd. Ikke bare er de fleste avsendere og mottakere (utganger og innganger) mer eller mindre reaktive, men kablene er det også, og i tillegg tilfører du motstander med ulike reaktive tilleggskomponenter.

Kjeden blir med andre ord fullstendig uforutsigbar. Den eneste fornuftige måten å gjøre dette på er ved å bygge en fullstendig resistiv transmisjonskjede med teoretisk ideelle motstander for så å koble om til testmotstandene.

Dette lurer jeg litt på: I dag har vi spenningsbasert overføring av signal og impendansematching er ikke lenger nødvendig, det er egentlig ikke ønskelig.

Spørsmålet blir da: Om du har et lavohmig utgangstrinn og et høyohmig inngangstrinn og putter en last midt i mellom dette? hva skjer da?

Edit: Type, hvordan leser jeg den kretsen da?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du hevder at man har en egen sløyfe til monitoring der man fjerner omtrent all "den gode lyden rørforsterkerne genererer" og bare står igjen med "den dårlige restlyden".

Nei det hevder jeg ikke.

I et studio har man en signalkjede for å generere platelyden, først analog, deretter digital. Og så har man et helt separat lydsystem til monitorering (forsterker og høyttaler) som benyttes til å lytte på platelyden (miksen) - der kan man velge om man vil lytte tidlig eller nærmere det ferdige resultatet.

Jeg sier det altså slik det er: Signalet fra mic/instr. løper gjennom en analog kjede av flere enheter: forsterkere, rør-kompressorer, effektbokser, etc. - før det går over i det digitale.

På alle trinn i denne kjeden kan man lage en SIDEGREN til monitorering, ikke en loop, og lytte på signalet akkurat på det trinnet. Hvor mye man gjør dette vet ikke jeg, men man lytter ihvertfall på de siste trinnene.

Denne sidegrenen postulerer jeg gjøres ganske klar og lys for å lettere høre feil og samtidig være en steril forsterker a la den billige transistoren hjemme hos platekjøperen. Dette siste er mitt postulat. Her bruker man følgelig IKKE en musikalsk rørforsterker o.lign. Så vil den ferdige miksen passe godt til platekjøperens anlegg hjemme.

Alt dette er gjentakelser av ting som er klart og grundig forklart foran.

Det har da ingenting å si hva man kaller tingene. Altså miks eller platelyd. Og hvorvidt den finale platelyden lages et annet sted enn råmiksen (i et annet rom eller firma) betyr heller ingenting for denne diskusjonen.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Resultatet vil som oftest bli "fetere", "rundere" og "varmere" når man slenger inn litt reaktive komponenter i en slik kjede. Samtidig vil en rent resistiv kjede som det normalt gjøre lyden kaldere/lysere.

Men som vanlig er du vel mer på jakt etter å bekrefte dine egne påstander enn i å finne feil i det du selv foretar deg. Det er jo tross alt ingeniørens jobb å finne feil i det han selv gjør, og som ingeniørhater så handler vel livet utelukkende om å dyrke sine egne flyktige utsagn, samt å unngå dokumentasjon og saklighet for en hver pris.

Alt dette har jeg forklart tidligere i detalj.
    Jeg har testet moderne motstander pluss reaktive elementer - men det blir ikke bedre lyd, langt derifra. Bare mer ullen lyd.

Side 29 av 153 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •