Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 28

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 28 av 153 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 ... SisteSiste
Viser resultater 541 til 560 av 3050
    Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ebay pleier å være fin.

edit: her går det unna, denne var til Håkon

Noe å gjøre i sommer:

resistor nos, Vintage Electronics, Radios CB, Ham Shortwave items on eBay.com

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Ja, trolig alt det. Etter 1980 gikk komponent-leverandørene over til å levere komponenter til det etterhvert store computer-markedet - der er det jo ingen krav til audio-kvalitet. Og overgangen til tynnfilm-komponenter skjedde uten noen lytte-tester. Deretter erklærte ingeniørene at bare ohm-verdien stemmer, så er en motstand OK. og lignende for andre typer komponenter.

Med slike enkle krav kan komponenter fremstilles svært billig.

Hvis det du sier er fakta, så hadde de vel kanskje ikke noe valg. Er jo ikke audio-industrien som styrer markedet. Uansett, de fremstilles svært billig og med en enorm pålitelighet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Og hvor mener du jeg bør kjøpe disse gamle komponentene?

Testen bør gjøres med komponentene i signalveien, ikke i strømforsyningen. Da er effektene best hørbare.

Du kan kjøpe 1/2W Allen-Bradley på eBay - den vanlige typen med 4 fargeringer lyder mest nøytralt - det finnes også lav toleranse med 5 ringer. De ble ikke brukt til audio og lyder mer sterilt/tørt - du kan jo prøve de også.

Så velger du metal film med de samme verdiene.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja men kjære deg. Dette er som alle tråder en tråd hvor man utveksler personlige erfaringer om rørlyd, transistorlyd og klasse D. At noen måtte ha tilgang til referanser og blindtester er jo fint, men ikke noen betingelse for å delta i diskusjonen. Etter min mening kan man ikke i særlig grad diskutere lydopplevelser "abstrakt"/teoretisk - de må oppleves personlig. Men man kan diskutere hvilke tekniske løsninger som gir spesielle lydopplevelser. Det blir også empiri - erfaringer - kan ikke bevises vitenskapelig - sånn uten videre ihvertfall.
    For det første - legg fra deg forsøk med "hersking" som "kjære deg".

Alt dette som du har vist til rundt studior og teknikk som skal være videns kjent, diskusjoner med brukeren Tresko, forumer hvor dine teorier bekreftes som korrekt osv - hvorfor viser du ikke til dette med en link? Helt greit at du ikke kan dokumentere hva du eksprimentere med hjemme, men når du trekker inn er tredje part og diskusjoner fra internett - dokumenter med noe annet enn "alle" mener det samme som meg noe du kan søke på. Ja, da burde du klare å fremskaffe en link. Inntil den tid - er dine argumenter tomme ord uten noen som helst pondus bak. Heller tvert i mot....

Det er helt enkelt å verifisere de tester jeg har gjort hjemme. Jeg kan beskrive nøyaktig og andre kan kopiere. Hvis de vil.
    Helt greit at du kan beskrive hvordan du tester. Bare synd du ikke våger å ta i mot besøk av noen for å vise frem hvor godt du har fått til lyden (noe jeg aldri har tvilt på at du har gjort).....

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Audiofile motstander" kan man kjøpe her, og de trenger ikke koste all verden

http://www.partsconnexion.com/t/catalog/resistors.html

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    For det første - legg fra deg forsøk med "hersking" som "kjære deg".

Huff der ble jeg avslørt ...

Nei, arbeidet med å søke får du gjøre selv. Søker du på Tresko her finner du mange interessante poster - umulig å linke til alle.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Folkens, la oss forholde diskusjonen på et saklig nivå her...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Hvis det du sier er fakta, så hadde de vel kanskje ikke noe valg. Er jo ikke audio-industrien som styrer markedet. Uansett, de fremstilles svært billig og med en enorm pålitelighet.

Korrekt igjen.

Men vi bør jo vite om sammenhengene, så kan ting bli bedre.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, arbeidet med å søke får du gjøre selv. Søker du på Tresko her finner du mange interessante poster - umulig å linke til alle.
    Du tar deg ikke bryet med å linke til en av de diskusjonene dere hvor fruktbare diskusjoner har foregått og mye fakta ligger? Det tar jeg som en bekreftelse på at postene neppe inneholder sprengstoff og spesielt matnyttig informasjon.

Jeg har søkt på og fått opp alle postene til tresko, men fant ikke noe revousjonerende der som underbygger dine teorier Kjell B.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har søkt på og fått opp alle postene til tresko, men fant ikke noe revousjonerende der som underbygger dine teorier Kjell B.

Hvilke teorier da ?

Jeg har snakket om flere ting.

Tresko beskriver massevis av antikt rør-utstyr i moderne studioer. Og mye annet interessant. Og om det analoge domene kontra det digitale. Kan ikke se noe annet enn at han sier det samme som meg, og i diskusjonen bekrefter han mange ganger det jeg sier. Du vil nok trenge noen timer for å lese alt. Jeg skal ta tiden til din neste post.

Her er en link:
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...re-del-ii.html

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke teorier da ?

Jeg har snakket om flere ting.
    Dine studioteorier bla. Ikke noe revolusjonerende som kommer frem. Det eneste som kommer frem er at flere har hagn til det eldre - noe det ikke er noe galt med, men det er neppe verdens frelse

Tresko beskriver massevis av antikt rør-utstyr i moderne studioer. Og mye annet interessant. Og om det analoge domene kontra det digitale. Kan ikke se noe annet enn at han sier det samme som meg, og i diskusjonen bekrefter han mange ganger det jeg sier. Du vil nok trenge noen timer for å lese alt. Jeg skal ta tiden til din neste post.
    Han byr på referanser - noe du "aldri" har gjort.... Flink til å ordlegge seg og relativt morsom lesning (ikke humoristisk morsom - det finner man nok av ellers). Revolusjon? Neppe..

Som en liten fotnote - jeg har lest på hans innlegg tidligere.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydteknikere har like mange ulike meninger som alle oss andre, om ikke fler. De ler av oss med våre kabler og mini-dingser som vi naturligvis ikke klarer å skille i en blindtest, men ryker på samme smellen selv når de blir testet. At en klarer å finne en lydtekniker som foretrekker gamle produkter tviler jeg ikke på, sikkert ikke langt mellom de heller.... Vi er alle glad i god lyd, eneste forskjellen er at noen sitter foran mixebordet, andre bak.

Jeg har flere eksemplariske innspillinger gjort på teknisk moderne studioer, for eks. fra Stockfish Records. Jeg har også innspillinger gjort på Abbey Road der de blander en del vintage med moderne, men det er slettes ikke alt som kommer fra den kanten som er av god kvalitet heller. Et jeg har er også gjort i et relativt enkelt og moderne studio av en god venn av meg, og låter fabelaktig.

Det er selvfølgelig bare tøys og tull at man *må* ha gamle komponenter i et studio for at det skal bli et godt resultat, men flere studioer bruker nok fortsatt en del vintage hjelpemidler, enten fordi de er av eksemplarisk kvalitet, de har en egen sound som er ønskelig eller kanskje rett og slett fordi brukerne er nostalgiske.

Og poenget er selvfølgelig at evn. sound de skaper i studio er selvfølgelig gjort i den mening at slik skal albumet låte. Da skjønner jeg godt de entusiaster som vil ha et anlegg hjemme som er tro mot kilden (transparent), men jeg har også forståelse for de som liker å "krydre" litt. Jeg tilhører nok første gruppe, men er med på at det er mange veier til Rom.

Har forøvrig hørt rørforsterkere som spiller svært BRA, men det er det sannelig mulig å få til på en moderne transistorforsterker også. Klarer man ikke det er det rett og slett manglende kompetanse det står på, enten det eller rett og slett vrangvilje.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dine studioteorier bla. Ikke noe revolusjonerende som kommer frem. Det eneste som kommer frem er at flere har hagn til det eldre - noe det ikke er noe galt med, men det er neppe verdens frelse

Han byr på referanser - noe du "aldri" har gjort.... Flink til å ordlegge seg og relativt morsom lesning (ikke humoristisk morsom - det finner man nok av ellers). Revolusjon? Neppe..

Som en liten fotnote - jeg har lest på hans innlegg tidligere.

Hva mener du med mine studio-teorier ?

At større studioer gjerne benytter et eller flere trinn med rørbaserte løsninger som standard i akustiske innspillinger er ikke teorier, men fakta. Skal man ha det billigere så benytter man data-emulering av rør-lyd.

Jeg har fortsatt ikke fått svar: Hva er galt i min beskrivelse av studio ?
    Hadde du noe der ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Det er selvfølgelig bare tøys og tull at man *må* ha gamle komponenter i et studio for at det skal bli et godt resultat, men flere studioer bruker nok fortsatt en del vintage hjelpemidler,

Jeg snakker om akustiske innspillinger - snakker du om noe annet ? Kan du svare på det ?

Så hvorfor i all verden gjør de det ? Fortsetter med disse udokumenterte gamle apparatene ? Du sier jo at det egentlig er tøys og tull.

Og det verste er jo at det bare blir mer av det. Ute i den store verden vel og merke.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med mine studio-teorier ?

At større studioer gjerne benytter et eller flere trinn med rørbaserte løsninger som standard i akustiske innspillinger er ikke teorier, men fakta. Skal man ha det billigere så benytter man data-emulering av rør-lyd.

Jeg har fortsatt ikke fått svar: Hva er galt i min beskrivelse av studio ?
    Hadde du noe der ?

Jeg har fortsatt ikke fått svar på hvorfor rommet ikke har noen påvirkning på lyden? Rommet betyr jo ikke noe etter din mening!

Jeg mener at det ikke finnes noe som bekrefter dine teorier om at det kun er rørutstyr og analogt som er det eneste som er brukbart i studio. At noen foretrekker det, betyr ikke at dine teorier er sannheten. Jeg ser av Tresko sine innlegg at det er enkelte som betyr det, men dine/deres påstander er fortsatt ikke blitt til noen sannhet?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis du gidder å søke så finner du mye innen studio.

Jeg fant følgende etter et par sekunder:

Vintage and Tube Gear
    Everyone seems to want "Vintage" gear these days. But what exactly qualifies as "Vintage"? We recently saw a Lexicon PCM-42 digital delay described as vintage in a used gear sales flyer, with a high price to match. So we're not positive we know what vintage means to everyone, but we think the following pieces qualify:

Sorcerer Sound Recording Studios: Vintage Gear

Vintage, Tube and High-End Gear

Rising Star: Composer, Engineer, Inventor, Healer and Artist. Innovative Products and Services

https://www.audiolinks.com/tek9/tek9...ific=jnknqrpqg

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakker om akustiske innspillinger - snakker du om noe annet ? Kan du svare på det ?

Så hvorfor i all verden gjør de det ? Fortsetter med disse udokumenterte gamle apparatene ? Du sier jo at det egentlig er tøys og tull.

Og det verste er jo at det bare blir mer av det. Ute i den store verden vel og merke.
    Jeg snakker i aller høyeste grad om akustiske innspillinger.

Ellers så har jeg svart på dine spørsmål. Se uthevelser:

Lydteknikere har like mange ulike meninger som alle oss andre, om ikke fler. De ler av oss med våre kabler og mini-dingser som vi naturligvis ikke klarer å skille i en blindtest, men ryker på samme smellen selv når de blir testet. At en klarer å finne en lydtekniker som foretrekker gamle produkter tviler jeg ikke på, sikkert ikke langt mellom de heller.... Vi er alle glad i god lyd, eneste forskjellen er at noen sitter foran mixebordet, andre bak.

Jeg har flere eksemplariske innspillinger gjort på teknisk moderne studioer, for eks. fra Stockfish Records. Jeg har også innspillinger gjort på Abbey Road der de blander en del vintage med moderne, men det er slettes ikke alt som kommer fra den kanten som er av god kvalitet heller. Et jeg har er også gjort i et relativt enkelt og moderne studio av en god venn av meg, og låter fabelaktig.

Det er selvfølgelig bare tøys og tull at man *må* ha gamle komponenter i et studio for at det skal bli et godt resultat, men flere studioer bruker nok fortsatt en del vintage hjelpemidler, enten fordi de er av eksemplarisk kvalitet, de har en egen sound som er ønskelig eller kanskje rett og slett fordi brukerne er nostalgiske.

Og poenget er selvfølgelig at evn. sound de skaper i studio er selvfølgelig gjort i den mening at slik skal albumet låte. Da skjønner jeg godt de entusiaster som vil ha et anlegg hjemme som er tro mot kilden (transparent), men jeg har også forståelse for de som liker å "krydre" litt. Jeg tilhører nok første gruppe, men er med på at det er mange veier til Rom.

Har forøvrig hørt rørforsterkere som spiller svært BRA, men det er det sannelig mulig å få til på en moderne transistorforsterker også. Klarer man ikke det er det rett og slett manglende kompetanse det står på, enten det eller rett og slett vrangvilje.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man se på rene rørproduksjoner i studio så er nok de i mindretall, men det finnes

All selections on this unique LP are recorded at every stage with tube components. Tube microphones, tube mixers, tube amplifiers and finally tube mastered.
    DIE ROHRE (THE TUBE)/MUSIC SAMPLER 180g LP - elusivedisc

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det vanlige er transistorer pluss et eller flere rørtrinn i tillegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt dette. Men jeg lurer litt på dette med rør, transistor og klasse D. Har noen en link til en diskusjon om emnet?

Side 28 av 153 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •