Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 26

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 26 av 153 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 ... SisteSiste
Viser resultater 501 til 520 av 3050
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    @Kjell B

1) Spesielt din beskrivelse av hvordan studioarbeid er.

Den er i beste fall enkel og naiv.

Såvidt jeg har forstått det er det også flere studiotekninkere aktive her på forumet, i tillegg til musikere med bøttevis av studiotimer bak seg.

Tror det er en ting de alle kan være enige om, studio er vm i triks. Om det er på innspillinga, nedmiksen eller mastringsbiten så har alle teknikere/produsenter/artister sine mer eller mindre lure løsninger for å få ting til å låte som kunden(ARTIST / PRODUSENT / ETC) vil.

2) Tilbake til topic, finnes det noen aktive kasser med klasse D forsterkeri i, pris +-10k ?

1) Nå er jeg ikke med her. Det du beskriver er det som jeg beskriver - ser egentlig ingen forskjell.

Var det dette med at man lytter på miksen "på en sidegren" som var vanskelig å forstå ? Jeg kan godt utdype det hvis du kan gå litt inn på detaljene i det jeg skriver. Foreløbig forstår jeg ikke hva du mener.

2) Dette forstår jeg heller ikke - du er da on topic hele veien her. Vi snakker om forsterkere i studio, og der har jeg påpekt at situasjonen er mer kompleks enn visse kommentarer tidligere kunne tyde på.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Kan ikke du be noen hjem til deg å demonstrere? Jeg er helt sikker på at mange ville finne det meget spennede at du demonstrere dette og forklarer. Tester ut forskjellige komponenter.

Nei hvorfor det ?

Dere skal bare lodde sammen litt og høre selv. For en med ingeniør-bakgrunn bør det klares på en halv time.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Jeg har forøvrig 2 vintage-forsterkere hjemme. Gamle kondensatorer og resistorer - lite computer komponenter der i gården ja. De skal få bli i boden som mitt egne lille hifi-museum.

Det er usystematisk.

Du må lodde ut noen komponenter og teste samme krets i to versjoner.

Signalkilde gjerne en moderne CD-spiller.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Nei hvorfor det ?
    Fordi det er sosialt og hyggelig. Utveksle erfaringer. Derimot skal jeg slenge ut en påstand - du våger ikke! Du våger ikke av den enkle grunn at du utelukkende ønsker å "leke" med likesinnede som deler din oppfattelse. At noen skulle oppleve feks ditt eget oppsett på en annen måte enn deg, vil du ikke oppleve.

Dere skal bare lodde sammen litt og høre selv. For en med ingeniør-bakgrunn bør det klares på en halv time.
    Forsøker du å tillegg meg ingeniør bakgrunn? Da bommer du i såfall stort! Jeg er revisor. Kan dog lodde litt på hobbynivå. Utfører ellers følgenden "tekniske" hobbyer: liker å snekkre, er ivrig bilmekaniker og har satt sammen/renovert tre-fire løpsbiler tidligere. Inginør? Nei... Kunne jeg ha hatt glede av å lære av din utforsking - uten tvil. Men det er det ingen av oss som kommer til å oppleve, da du ikke våger å innby noen i ditt aller helligste pga redselene for at dem ikke deler din oppfatting i alt.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den analoge lydkjeden frem til plate består av mikrofoner og forsterkere som er voicet for å gi optimal lyd på platen (CD eller LP) - slik at kunden får det så bra som mulig i stuen hjemme. I denne lydkjeden finnes også rør-utstyr, effektbokser, kompressorer, m.m. Denne lydkjeden kan vi kalle platelyd.
    Kan du gi meg ei liste på studio som jobber analogt hele lydkjeden igjennom? instrument -> amp/mic -> mikser/klang/kompressor/etc -> bånd ?

I tillegg finnes det en helt annen lydkjede i studio - det er en sidegren som ikke berører innspillingen, men som via egne forsterkere og høyttalere gir lyd til lydteknikere i studio. Her ønskes en klar ufarget lyd, eller kanskje t.o.m. farget for å være "ekstra steril", slik at man kan kontrollere hvor effektiv "motfargingen" i plate-lyden er.
    Kan du gi meg ei liste på studio som bruker rørbaserte amper pre 80-tall til lyttinga? Hvis du her mener andre typer forsterkere, hvordan klarer de i så fall i din argumentasjonsrekke å gjengi upåvirka lyd? skulle ikke den bli..computeraktig og feil?

Hvis kunden har en gjennomsnittlig transistorforsterker hjemme, så er det viktig at studio har en like steril kontroll-forsterker, så kan man trimme den finale lyden på platen best mulig.
    Kunden hjemme? tenker du nå at artisten/oppdragsgiver tar med spolebåndsopptakene hjem? eller tenker du på oss CD/vinyl kjøpere?

Fikk du det med deg nå ? Trodde du visste mer om hvordan et studio fungerer.

Hadde jeg vært en is ville jeg nærma meg smeltepunktet av den.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, jeg tror nok du får et slikt svar her:
    Nå er jeg ikke sekretær for deg, så du får lete selv. Leter man, så finner man det.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    Kan du gi meg ei liste på studio som jobber analogt hele lydkjeden igjennom? instrument -> amp/mic -> mikser/klang/kompressor/etc -> bånd ?

Kan du gi meg ei liste på studio som bruker rørbaserte amper pre 80-tall til lyttinga? Hvis du her mener andre typer forsterkere, hvordan klarer de i så fall i din argumentasjonsrekke å gjengi upåvirka lyd? skulle ikke den bli..computeraktig og feil?

Kunden hjemme? tenker du nå at artisten/oppdragsgiver tar med spolebåndsopptakene hjem? eller tenker du på oss CD/vinyl kjøpere?

Hadde jeg vært en is ville jeg nærma meg smeltepunktet av den.

Stort sett er alt dette ting jeg IKKE har sagt.

Jeg snakker om den analoge DELEN av innspillingen, sier ingenting om den digitale, som jo følger.

F.eks. så lytter ikke teknikere med rør-preamp'er ifølge min beskrivelse, men de KAN inngå i den lydkjeden som leder inn til selve platen. Teknikerne lytter på en SIDEGREN på lydkjeden, med alt annet enn rør-amp'er.

Kunden er kjøperen av platen.

Tror du må lese de siste innleggene mine mer grundig..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport

Forsøker du å tillegg meg ingeniør bakgrunn? Da bommer du i såfall stort! Jeg er revisor. Kan dog lodde litt på hobbynivå. Utfører ellers følgenden "tekniske" hobbyer: liker å snekkre, er ivrig bilmekaniker og har satt sammen/renovert tre-fire løpsbiler tidligere. Inginør? Nei... Kunne jeg ha hatt glede av å lære av din utforsking - uten tvil. Men det er det ingen av oss som kommer til å oppleve, da du ikke våger å innby noen i ditt aller helligste pga redselene for at dem ikke deler din oppfatting i alt.

EDIT: Fjernet unødvendig provoserende tilbakemelding.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..så studioteknikere bruker altså dårlig utstyr til lyttinga?

Jeg snakker om den analoge DELEN av innspillingen, sier ingenting om den digitale, som jo følger.
    Så når kommer den digitale biten inn i 'kjeden'? og mener du at innspilling i studio er lineært? musikk -> burker -> digtalt sluttprodukt ? altså at AD DA skjer kun en gang. AD -> plate -> DA -> oss forbrukere ?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei hvorfor det ?
    Har du ikke allerede prøvd å demonstrere det?

Du må lodde ut noen komponenter og teste samme krets i to versjoner.
    Jeg har allerede hørt vintagelyden - det er ingenting å forske noe mer på for min del. Spesielt ikke ved å bruke tid på å demontere komponenter utenfor signalveien, teorier basert på udokumenterte rykter.

Signalkilde gjerne en moderne CD-spiller.
    Mekaniske drivverk er utelukket for alle som er seriøse musikkelskere. Platene gir en lett hørbar mekanisk skjærende lyd i selv klokkeradioer. Ganske åpenlyst egentlig når man tenker på at det er en motor med sine egne resonanser som drar platen rundt, og en laser som resonerer i takt med både musikk og motor, og samtidig som skal prøve å treffe den skjøre computer-produserte plastplaten. Strømforsyningen til moderne CD-spillere er også bygget opp av moderne kondensatorer og resistorer, og dette induserer klirr, jitter og usynkron klokke. Kanskje ikke alltid like målbart, men definitivt hørbart. Det er også derfor CD-spillere er så vanskelig å skille ut i blindtest - de er alle for dårlige til å kunne skilles på en god måte fra hverandre. Noen har prøvd seg med beltedrift, men det har naturligvis ikke løst alle problemene.

Trodde du av alle visste dette veldokumenterte faktum?

Nettverksbasert avspilling løser dette problemet på en god måte. Bit`ene blir mellomlagret på minne, der de i tur og orden fløyelsmykt overføres til DAC. Naturlig, åpent og mer analog lyd. Studioene har skjønt dette, de lagrer alt på disk nå om dagen. Men det er vel ikke å forvente at hobbyingeniører i lille Norge skal få med seg alt som skjer i den store verden.

Jeg har gått over til den type avspilling, og har først nå blitt glad i musikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har allerede hørt vintagelyden - det er ingenting å forske noe mer på for min del. Spesielt ikke ved å bruke tid på å demontere komponenter utenfor signalveien, teorier basert på udokumenterte rykter.

Vil du ikke prøve å dokumentere det selv da ? Stoler du ikke på egne ører ?

Kan love at det er sterkt hørbart.

Kan beskrive her:

Lag en spenningsdeler på 10 K over 5 K (kohm). Signal fra en CD-spiller - dette senkes 3x, og signalet føres så inn i en forsterker. De to motstandene loddes altså i serie - enden på 10 K tar i mot signalet - signalet til forsterker tas så ut i punktet der 10K møter 5K - den andre enden av 5K loddes til jord (skjerm).

Kjøp en vanlig audio-kabel, klipp den over på midten og lodd endene til spenningsdeleren. To kanaler for stereo.

Lag en slik spenningsdeler med a) gode vintage (akkurat her er Allen-Bradley best), og b) moderne små blågråfargede metal film motstander.

I tilfelle a) hører man knapt forskjell til original-signalet, mens b) forvrenger lyden kraftig - det blir tynt og uten bass. Selv bare to motstander er nok til å degradere lyden så mye.

Forsterkeren bør ha volumkontroll på inngangen (så kan man sjekke original-signalet) og inngangsimpedans helst 50 K eller mer, men mindre kan gjøre det.

Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har noen her en god definisjon på vintage lyd?...
    Har fått med meg kommentarer at Klasse D er kald, steril, nøytral.
    Men vintage?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cellv14
    Har noen her en god definisjon på vintage lyd?...
    Har fått med meg kommentarer at Klasse D er kald, steril, nøytral.
    Men vintage?

Det omvendte, varm, organisk, noen ganger mørk, men oftere ganske lys. Typisk er øvre mellomtone noe tilbaketrukket (altså ikke så skarp klang).

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spør igjen....

Nei hvorfor det ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spør igjen ....

Har du ikke allerede krevd dokumentasjon og referanser - her får du det på en systematisk og logisk måte. Hvorfor vil du ikke prøve ? Med dine egne ører.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spør igjen ....

Har du ikke allerede krevd dokumentasjon og referanser - her får du det. Hvorfor vil du ikke prøve ? Med dine egne ører.
    Dette er ikke dokumentasjon og referanser. Det er et forslag på et eksperiment basert på din teori uten referanser. Selv om jeg skulle teste dette, og komme til en klar hørbar forskjell under en ABX blindtest, må det fortsatt testes i en forsterker for å avklare om det også er hørbart som en større del av en sammensatt krets. Påstanden er jo at slike komponenter har en lydmessig fordel selv i strømforsyningen, og at de har egenskaper som ikke er målbare (som også måtte ha blitt tatt hensyn til under et slikt forsøk).

Alt dette for en å kanskje få en forsterker med et lydideal (vintage) jeg nok uansett ikke deler preferanser med ift. deg.

Og grunnen til at jeg spør om du ikke allerede har demonstrert det, er nettopp fordi jeg ønsker å finne ut om det egentlig er nødvendig å bruke mer tid på dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt dette for en å kanskje få en forsterker med et lydideal (vintage) jeg nok uansett ikke deler preferanser med ift. deg.

Åneida, den går ikke.

Testen min går ut på å bestemme hvilke typer motstander som gir minst endring av lyden, ikke noe vintage-ideal - det er noe helt annet.

Resultatet er så sterkt og tydelig at det for meg er utrolig at folk som kaller seg ingeniører ikke kjører slike tester.

Jeg har naturligvis demonstrert slike ting for meg selv 100-vis av ganger - det er min standard test av komponenter jeg anvender til DIY.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Siden HåkonN ikke våger å kjøre denne testen håper jeg andre lesere vil gjøre det. Man kan også teste små og store kondensatorer på en lignende måte, skal beskrive mer hvis det er interesse for det.

Testen vil også bidra til å avmystifisere myter rundt moderne hifi. Man kan høre tingene selv på det helt grunnleggende plan - vi er nede og lytter på de enkelte komponentene.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjell B.
    Du kan ikke være så vennlig å liste opp dine referanser? Tenker da spesielt på musikere og studioteknikere.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mekaniske drivverk er utelukket for alle som er seriøse musikkelskere. Platene gir en lett hørbar mekanisk skjærende lyd i selv klokkeradioer. Ganske åpenlyst egentlig når man tenker på at det er en motor med sine egne resonanser som drar platen rundt, og en laser som resonerer i takt med både musikk og motor, og samtidig som skal prøve å treffe den skjøre computer-produserte plastplaten. Strømforsyningen til moderne CD-spillere er også bygget opp av moderne kondensatorer og resistorer, og dette induserer klirr, jitter og usynkron klokke. Kanskje ikke alltid like målbart, men definitivt hørbart. Det er også derfor CD-spillere er så vanskelig å skille ut i blindtest - de er alle for dårlige til å kunne skilles på en god måte fra hverandre. Noen har prøvd seg med beltedrift, men det har naturligvis ikke løst alle problemene.

Trodde du av alle visste dette veldokumenterte faktum?

Nettverksbasert avspilling løser dette problemet på en god måte. Bit`ene blir mellomlagret på minne, der de i tur og orden fløyelsmykt overføres til DAC. Naturlig, åpent og mer analog lyd. Studioene har skjønt dette, de lagrer alt på disk nå om dagen. Men det er vel ikke å forvente at hobbyingeniører i lille Norge skal få med seg alt som skjer i den store verden.

Jeg har gått over til den type avspilling, og har først nå blitt glad i musikk.

Håper dette var ironi?

Side 26 av 153 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •